Gå til innhold

Mørkerom uten vanntilgang


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et mørkerom hvor jeg tenker å fremkalle papirkopier, men rommet er uten tilgang på vann. Kan hente vann på kanner fra et annet rom, så kjemikaliene får jeg blandet.

 

Det eneste jeg tenker kan bli et problem er siste steg der bildene skal skylles. Noen som har noen gode løsninger for dette i et rom uten vann og avløp? Går det evt. an å bare legge bildene for skylling i et større kar og heller bytte vann der med jevne mellomrom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

DEt eneste du faktisk trenger ett mørkt rom til ved fremkalling av film er akkurat når du åpner kassetten og snurrer den på trommelen, når lokket er på fremkallertanken, så kan du stå hvor du vil, lyset kan være på og du kan se på tv eller høre musikk... hehe..

 

så det du gjør er følgene.....

 

etter fiksering så tømmer du fiksen tilbake, du har en dunk med vann slik at du kan fylle opp fremkallertanken (ca 20-22 grader celsius), deretter kan du ta med tanken ut på kjøkkenet eller badet eller ett annet rom med rennende vann (bør holde ca 20-22 grader)

 

enten så lar du bare springvannet renne rett ned i åpningen av tanken( midten) eller du ordner med en skylleslange som passer ned i hullet i midten, dette hullet går igjennom spindelen som filmtrommelene er på og sørger for at vannet kommer ut i bunn av tanken, forurenset vann vil da bli flyttet til toppen og ut gjennom lokket....

Lenke til kommentar

DEt eneste du faktisk trenger ett mørkt rom til ved fremkalling av film er akkurat når du åpner kassetten og snurrer den på trommelen, når lokket er på fremkallertanken, så kan du stå hvor du vil, lyset kan være på og du kan se på tv eller høre musikk... hehe..

 

Du kunne kanskje lese trådstarten litt betre før du svarte. Det står faktisk papirkopier... :)

Lenke til kommentar

DEt eneste du faktisk trenger ett mørkt rom til ved fremkalling av film er akkurat når du åpner kassetten og snurrer den på trommelen, når lokket er på fremkallertanken, så kan du stå hvor du vil, lyset kan være på og du kan se på tv eller høre musikk... hehe..

 

Du kunne kanskje lese trådstarten litt betre før du svarte. Det står faktisk papirkopier... :)

 

 

 

 

uuuuups, my fault....

klokka var midt på natta så jeg har nok bomma litt ja..... hehe....

 

så da blir det sånn at man etter fiks kan slå på lyset og skylle i ett annet rom....

Lenke til kommentar

Du må huske på at tiden man behøver for å skylle en papirkopi avhenger av hvilken type papir du bruker. Vanlig RC (Resin Coated) papir behøver ikke å skylles i mer enn 2 minutter. Fiberpapir må skylle i mellom 45 og 60 minutter, eventuelt kan de også legges i et vannbad over natten. Anbefalt metode er kanskje å lage kopier med RC først, så utvalgte i fiber om du vil ha høyere kvalitet og en annen overflate på bildene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...