Gå til innhold

Nikon D5100 vs Canon 550d


Anbefalte innlegg

Hei!

Har over lengere tid leita etter ett speilreflekskamera til å filme med.

 

Har siklet på Canon 550d og har hørt veldig mye bra om det.

 

Men etter at jeg så Tv2 Hjelper Deg sin test så har jeg begynt og lure litt på Nikon D5100.

Autofokusen til Nikon D5100 er jo mye mer responsiv og mye kjappere, noe jeg føler at jeg kan få mye bruk for hvis jeg skal filme meg selv i bevegelse mens kameraet står på stativ.

 

Har dere noen innspill?

 

Nikon D5100:

http://cdon.no/elektronikk/nikon_d5100_18-55_vr-14402493

 

Canon 550d:

http://cdon.no/elektronikk/canon_eos_550d_%2b_ef-s_18-55_is-8500566

 

På cdon.no så er jo prisforskjellen bare 200kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig her, men mener da fast bestemt at fokusering under filming på speilrefleks fremdeles er en håpløs greie. Det er mulig ja, men virker ikke bra :p

 

CDON var veldig billige om det er VR-utgaven de selger (og ikke en trykkfeil. Men det skal vel ikke forekomme). 550 er nesten 500,- billigere på fotovideo.no enn CDON. Mens 5100 koster ca 1000 kroner mer!

 

5100 er et helt nytt kamera, mens 550 begynner å bli litt gammelt. Begge varer nok en god stund til! Spørs med prisutvikling, men tror jeg ville gått for Nikon i dette tilfellet (har kun hatt Canon selv, og er i grunn fan av det). Mulig det finnes andre merker der ute og som treffer kravene dine bedre.

 

Ser det er tomt på lager hos CDON for 5100.

 

Se der... En hel tråd uten at det hjalp trådstarter det døyt... Sorry :p

Lenke til kommentar

Mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig her, men mener da fast bestemt at fokusering under filming på speilrefleks fremdeles er en håpløs greie. Det er mulig ja, men virker ikke bra :p

 

CDON var veldig billige om det er VR-utgaven de selger (og ikke en trykkfeil. Men det skal vel ikke forekomme). 550 er nesten 500,- billigere på fotovideo.no enn CDON. Mens 5100 koster ca 1000 kroner mer!

 

5100 er et helt nytt kamera, mens 550 begynner å bli litt gammelt. Begge varer nok en god stund til! Spørs med prisutvikling, men tror jeg ville gått for Nikon i dette tilfellet (har kun hatt Canon selv, og er i grunn fan av det). Mulig det finnes andre merker der ute og som treffer kravene dine bedre.

 

Ser det er tomt på lager hos CDON for 5100.

 

Se der... En hel tråd uten at det hjalp trådstarter det døyt... Sorry :p

 

Takker for svar! Tror jeg går for Nikon.

 

Hvordan er det med lengde på film?

Er det 4gb/24min59sek?

Starter den da på en ny fil?

 

 

EDIT: Hva slags linse vil være best for filming?

Endret av andersbaero
Lenke til kommentar

Autofokusen til Nikon D5100 er jo mye mer responsiv og mye kjappere, noe jeg føler at jeg kan få mye bruk for hvis jeg skal filme meg selv i bevegelse mens kameraet står på stativ.

 

Jeg har ikke sett programmet du referer, men i alle tester jeg har sett har Canon 550D fått like bra eller bedre resultat på test av autofokus. Sjekk for eksempel Imaging Resources som tester AF-hastighet. Canon 550D er dessuten erstattet av 600D som er det Canon-kameraet som ligger nærmest D5100. Forskjellene fra 550D er imidlertid ikke store, men 600D har fått vridbar skjerm og noen andre forbedringer.

 

Hvis du ser på kontinuerlig AF under filming har D5100 en fordel siden Canon ikke har det i det heletatt. På Canon må du trykke på en knapp under filming for at det skal refokusere. Verdien av kontinuerlig AF under filming med D5100 kan imidlertid diskuteres, den er ganske treg så er det mye raske bevegelser vil den ike klare å følge med. Mange som bruker speilrefleks til filming bruker kun manuell fokus.

 

Skal du ha et systekamera som fokuser rimelig kjapt under filming må du se på en av Panasonics modeller, GH2 (og G3) er best, men de andre modellene er heller ikke så verst.

 

Kjøper du D5100 (eller tilsvarende fra Canon) og skal ha et godt objektiv for filming er det en fordel med god fokusring for å få så nøyaktig som mulig manuell fokus. Dessverre er alle standardzoomen ganske dårlige på det området og det enkleste er å bruke AF først, så filme inntil avstanden endrer seg, foksere på nytt osv, men med litt trenging er det mulig å få til manuell fokus også mens du filmer. Bare vær klar over at filming med speilrefleks er "i startfasen" og har du mulighet for å låne et kamera først og prøve litt er det lurt, da finner du ut mer om hva du trenger og om det er egnet for ditt bruk. D5100 gir ganske begrenset kontroll over opptaket, på det området er Canon bedre.

 

Edit: Hvis kontinuerlig fokus i videomodus er hovedkriteriet bør du også se på Sony A33 og A55.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takker nok en gang for svar!

 

Tror jeg går for Nikon D5100.

Hvis dere ikke har noen andre forslag på kameraer til rundt 6-7tusen.

 

Skal filme mest med manuell fokus, men også en del med autofokus ettersom jeg skal filme meg selv fra avstand mens kameraet står på stativ.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med lengde på film?

Er det 4gb/24min59sek?

Starter den da på en ny fil?

 

 

EDIT: Hva slags linse vil være best for filming?

 

Mener alle Canonkamera kjører max lengde på film til 4gb (fat32) eller 29min 59 sec (den som kommer først). Har nådd 4gb en gang. Det var egentlig bare for å prøve det. Da ble klippet nesten 13 minutter langt.

 

Starter ikke på ny. Sa heller ikke ifra om at den slutta å filme (dette må man selv se på skjermen).

 

Angående linse til filming er det mange som anbefaler fastoptikk med stor blender. Men det er kanskje ikke så greit å vite hva slags brennvidder man ønsker å filme med før en har prøvd. Skal man zoome mens en filmer må man ha fast blender på objektivet. Et kitobjektiv er ofte billig, og man finner ut hva man har bruk for etter å ha prøvd det litt. Prøv det først før du bestemmer deg :)

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for svar!

 

Tror jeg går for Nikon D5100.

Hvis dere ikke har noen andre forslag på kameraer til rundt 6-7tusen.

 

Skal filme mest med manuell fokus, men også en del med autofokus ettersom jeg skal filme meg selv fra avstand mens kameraet står på stativ.

 

D5100 har teknisk sett samme sensor som D7000 som har bildekvalitet bedre enn gamle toppmodellen D3 på noen områder, så kan ikke klage på bildekvaliteten her.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at Sony SLT-A33 og A55 bruker F3.5 eller objektivest største

blenderåpning hvis den er mindre. F.eks hvis største er F4.0 så brukes såklart det.

Er største F1.4 så brukes F3.5

 

Hvis du skal ha en slags autofokus i video så er vel Nikon D5100 eneste av disse

to som kan autofokusere uten at man må trykke på kamera under opptak for at

den skal gjøre det.

 

Ellers enig at hvis autofokus under video er viktig så sjekk ut disse speilløse

systemkamera som Panasonic GH2, Sony NEX3, NEX5 etc. Samt Sony SLT-A33 og A55.

 

Hvis autofokus er bare "kjekt å ha en sjelden gang" så er sikkert Nikon D5100 helt

ok hvis du har ok lysforhold og kamera "har dagen". Men regn med en autofokus

som kan drive å "lete litt frem og tilbake" av og til. Spesielt under krevende forhold

eller mye bevegelse etc.

 

Personlig venter jeg fortsatt på det ultimate foto og videokamera, har det ikke travelt

så kanskje en dag er det her...

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Er det vanskelig og tidskrevende å lære seg manuell fokus?

En fyr jeg snakket med på en fotobutikk sa at det var nærmest umulig å filme Skate/Ski/sykkel filmer med Canon 550d.

 

( men jeg vet jo at det går ekstremt bra ettersom jeg har sett veldig mye bra filmet med det kameraet )

Endret av andersbaero
Lenke til kommentar

Er det vanskelig og tidskrevende å lære seg manuell fokus?

 

Å få det til uten at du ser det på filmen er vanskelig, men kjenner du virkelig ingen som har et speilreflekskamera med videofunksjon? Å prøve selv i noen minutter gir deg en mye bedre forståelse av teknologien med tilhørende fordeler og ulemper enn det noen foruminnlegg kan gi deg.

Lenke til kommentar

Er det vanskelig og tidskrevende å lære seg manuell fokus?

 

Å få det til uten at du ser det på filmen er vanskelig, men kjenner du virkelig ingen som har et speilreflekskamera med videofunksjon? Å prøve selv i noen minutter gir deg en mye bedre forståelse av teknologien med tilhørende fordeler og ulemper enn det noen foruminnlegg kan gi deg.

 

Nei :/ kjenner ingen som har ett. Men i verste fall kan jeg jo bare benytte meg av angreretten og bytte det inn igjen :p

Men, vil det bli lettere å bruke manuell fokus på en 10-20mm sigma linse?

Lenke til kommentar

Men, vil det bli lettere å bruke manuell fokus på en 10-20mm sigma linse?

 

Det finnes måter å omgå fokusering på, for eksempel ved å prefoksuere med autofokusen filme og så fokusere igjen. Det vil selvsagt ikke fungere hvis noe beveger seg rett mot eller fra deg, men flmer du fra siden hvor avstanden er relativt konstant kan det fungere. Det er også en viss dybdeskarphet så litt endring av avstand kan du ha uten å måtte fokusere på nytt. Hvor stor dybdeskarphet det er avhenger av brennvidde, blenderåpning og avstand til motivet. Filmer du med en 10-20mm Sigma får du større dybdeskarphet enn med for eksempel en 18-55 standardzoom (da forutsatt at du holder deg ned mot 10mm på Sigmaen, og samme avstand og blender) og Sigmaen har nok en litt bedre fokusring også enn standardzoomen til Canon, men man kan ikke si at en Sigma 10-20mm er generelt bedre/enklere, det spørs helt hvilket Canon-objektiv du sammenligner med.

 

Et annet poeng er at en av hovedgrunnene for å velge et speilrefleks for filming er mulighet for kort dybdeskarphet, og er du på jakt etter den effekten må du uansett til med fokusering.

 

Edit: Div korreksjoner

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takker for flere svar!

 

 

Tror jeg går for 600d grunnet vipbar skjerm som er kjekt for filming.

Og når lommeboka tillater det så kjøper jeg sigma 10-20mm.

 

 

Det får du også på A55. Har hatt det en mnd tid nå og er veldig veldig fornøyd. Enorm forskjell fra mitt gamle A100.

 

Anbefales!

 

klyts

Lenke til kommentar

Takker for flere svar!

 

 

Tror jeg går for 600d grunnet vipbar skjerm som er kjekt for filming.

Og når lommeboka tillater det så kjøper jeg sigma 10-20mm.

 

 

Det får du også på A55. Har hatt det en mnd tid nå og er veldig veldig fornøyd. Enorm forskjell fra mitt gamle A100.

 

Anbefales!

 

klyts

 

Er det kontinuerlig Autofokus på det? Eller må man holde knappen halveis nede?

Lenke til kommentar

Sony A33 og A55 har noe av det beste autofokus i videomodus.

Det er vel bare Panasonic GH2 som neste kan måle seg.

 

Men desverre så har Sony endel begrensninger i videomodus når det gjelder

manuell kontroll. Man kan ikke styre lukkertiden, og blenderåpningen er

låst når man bruker autofokus. Men for mange så er det sikkert helt ok

slik som det fungerer. Hvis autofokus er viktig så fungerer hvertfall den bra.

 

Det kan være lettere med en søker å se i når man filmer også.

Pga måten Sony sine A33 og A55 fungerer så har man muligheten for å

bruke den elektroniske søkeren på dem når man filmer. Eller skjermen, man kan velge.

Mens for Canon og Nikon så vil ikke den optiske søkeren kunne brukes i Live view

eller når man filmer. Panasonic GH2 er speilløs og fungerer mere som A33 og A55

selv om det er store forskjeller på teknologien mellom disse.

 

Ta en tur i en fotobutikk og test. Eller spør mer her, men man må nesten teste

for å finne ut hva som fungerer best for eget bruk.

Lenke til kommentar

Takker for flere svar!

Tror jeg går for 600d grunnet vipbar skjerm som er kjekt for filming.

 

 

Noe forøvrig D5100 også har :-)

 

Er klar over det, men går for canon pågrunn av billigere objektiver og sånt.

Synes også at 600d/550d har bedre filmkvalitet enn d5100.

Vil også ha muligheten til å stille innstillinger selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...