Gå til innhold

3 veis hode eller kulehode?


Anbefalte innlegg

Jeg har både kulehode og 3 veis hode. Men kulehodet er ganske så lite, og 3 veis hodet er av simpel konstruksjon. Tenkte da å gå til anskaffelse av en av delene. Men kulehodet jeg har, synes jeg er litt dinglete, og man må ta alle retninger på en gang. 3 veis hodet jeg har, er hakkete i beveglsene, men greiere når man skal stille inn inn vinklene. Spørsmålet da er: Hva er best av kulehode, eller 3 veis hode? Dette skal brukes til et Nikon D7000. Hva passer best? Noen som har erfaringer? Hva merke og modell er det som er bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de er "best", de har begge ulike bruksområder. Kulehode er raskest å bruke, men kan ikke brukes til panorering feks. Manfrotto er verdt å sjekke ut, billig d### er som oftest kjipere på alle punkter både på holdbarhet, nøyaktighet og ikke minst som du påpeker hakkete eller beveger seg ikke jevnt når det skal brukes.

Lenke til kommentar

Ingen av de er "best", de har begge ulike bruksområder.

 

Som JoonGoii skriver er det ikke noe klart svar på spørsmålet ditt. Personlig foretrekker jeg treveishoder da jeg gjerne har god tid til justering når jeg først bruker stativ. Videohoder har forøvrig også en del gode egenskaper og gir mulighet for ganske raske og presise justeringer - men er normalt dårlige på høydeformat.

 

Som vanlig er det jo en sammenheng mellom pris og kvalitet. Størrelse på hurtigkoblingsplate kan også påvirke stabilitet til en viss grad. Jeg har ikke prøvd så mange hoder, men Manfrotto har et rimlig bra utvalg. Da jeg kjøpte mitt første seriøse stativ valgte jeg et video-/kombihode, Manfrotto 390RC2 (som nå er erstattet av 391RC2). Det har en litt spesiell kombinasjon av egenskaper ved at det er lite og lett (for denne type hoder), kan vris 90 grader for høydeformat og er relativ raskt å justere. Det er også et billig hode og selv om det har 5kg som maks belastning merker jeg at kvaliteten ikke er helt topp når vekten på utstyret øker.

 

I ettertid har jeg i jakten på noe ennå mer kompakt og lettere også kjøpt et 460MG, som 390RC2 gir det sammen med et lett stativ en kominasjon som jeg gidder å dra på i mye større grad enn et fullvoksent stativ med et supersolid hode. Justeringsmulighetene er litt bedre (nøyaktigere, men ikke like raskt) som på 390RC2 og maks vekt er oppgitt til 3Kg. Jeg har brukt det noen ganger med 7D og 100-400mm som jo er under 3kg, men hodet virker da alt for svakt. Kombinert med et lite stativ blir det ingen stødig plattform, men fungerer i nødsfall sammen med Live View og selvuløser (gir MLU på Canon). For en D7000 med standardzoom vil jeg tro begge disse hodene burde fungere rimelig greit, men skal du bruke mye lengere brennvidder blir det litt for dårlig.

 

Skal du ha veldig nøyaktig innstilling av kameraet er nok et av Manfrottos geared heads bedre og det finnes også mange gode kulehoder hvis du prioriterer rask innstilling, men der har jeg ingen konkrete forslag.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Henger meg på denne da jeg ser etter nytt stativ, har et fra 1993 som ikke er brukandes lengre for min del. Er en del vekt på utstyret, er ca 4kg. Ønsker meg manfrotto, helst noe som er lett, men tåler en del. Har sett på Manfrotto MH055M8-Q5 men også Manfrotto 504HD.

 

Utstyr (mest vekt):

 

Canon 7D med grep og to batterier

70-200mm f/2.8 IS USM II

Røde Stereo Videomic

 

Det må og tåle evt. 5D mk III osv. Noen som har forslag til lett og godt stativ (ben, ikke hode) som passer til overnevnte hoder, samt ett-bens stativ som støtter hodene og, slik at de kan brukes om en annen? Takker for svar :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Dette er en no brainer i mitt hode.

 

Jeg får spasmer av og bruke 3veis, er kun kulehode som duger.

 

Hadde billig kule hode fra ebay tidligere 500kr for hode og stativ, var ikke så bra, men smurte det opp selv med nytt fett og ble 1000ganger bedre da.

 

I dag har jeg kulehode fra vanguard med panorering, fungerer flott det.

 

 

 

 

Syntes i så fall det er mye enklere og jobbe med kulehode ved fotografering.

 

 

Lenke til kommentar

Ingen av de er "best", de har begge ulike bruksområder.

 

Som JoonGoii skriver er det ikke noe klart svar på spørsmålet ditt. Personlig foretrekker jeg treveishoder da jeg gjerne har god tid til justering når jeg først bruker stativ. Videohoder har forøvrig også en del gode egenskaper og gir mulighet for ganske raske og presise justeringer - men er normalt dårlige på høydeformat.

 

Som vanlig er det jo en sammenheng mellom pris og kvalitet. Størrelse på hurtigkoblingsplate kan også påvirke stabilitet til en viss grad. Jeg har ikke prøvd så mange hoder, men Manfrotto har et rimlig bra utvalg. Da jeg kjøpte mitt første seriøse stativ valgte jeg et video-/kombihode, Manfrotto 390RC2 (som nå er erstattet av 391RC2). Det har en litt spesiell kombinasjon av egenskaper ved at det er lite og lett (for denne type hoder), kan vris 90 grader for høydeformat og er relativ raskt å justere. Det er også et billig hode og selv om det har 5kg som maks belastning merker jeg at kvaliteten ikke er helt topp når vekten på utstyret øker.

 

I ettertid har jeg i jakten på noe ennå mer kompakt og lettere også kjøpt et 460MG, som 390RC2 gir det sammen med et lett stativ en kominasjon som jeg gidder å dra på i mye større grad enn et fullvoksent stativ med et supersolid hode. Justeringsmulighetene er litt bedre (nøyaktigere, men ikke like raskt) som på 390RC2 og maks vekt er oppgitt til 3Kg. Jeg har brukt det noen ganger med 7D og 100-400mm som jo er under 3kg, men hodet virker da alt for svakt. Kombinert med et lite stativ blir det ingen stødig plattform, men fungerer i nødsfall sammen med Live View og selvuløser (gir MLU på Canon). For en D7000 med standardzoom vil jeg tro begge disse hodene burde fungere rimelig greit, men skal du bruke mye lengere brennvidder blir det litt for dårlig.

 

Skal du ha veldig nøyaktig innstilling av kameraet er nok et av Manfrottos geared heads bedre og det finnes også mange gode kulehoder hvis du prioriterer rask innstilling, men der har jeg ingen konkrete forslag.

 

Disse så jo intressante ut. Manfrotto 390RC2, virker som et greit hode. Skal jo også ta en del video, så da passer det bra. Er ute etter noe lett, så da kan det være tingen. Kulehode synes jeg virker litt vinglete å drive med. 460MG så heller ikke dårlig ut. Må ta en nærmere titt på disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...