Gå til innhold

Dårlig justert blender på Lumix G 14-42mm, kan byttes?


Anbefalte innlegg

Blenderen på objektivet mitt er dårlig justert. Den er ikke så rund som den skal være. Her er en beskrivelse:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/05/bad-aperture-diaphragm-in-lumix-g-14.html

 

Er dette en tilstrekkelig mangel til at jeg kan be om at det blir erstattet med et nytt? Det er noen måneder siden jeg kjøpte det, men jeg har ikke oppdaget feilen før nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått objektivet tilbake fra Japan Photo. Det vil si, de ga meg et helt nytt objektiv. Jeg har sjekket at det har et annet serienummer.

 

Om de ville gi meg et helt nytt objektiv, hvorfor vente i hele tre måneder da?

 

Og toppen av kaka: Det nye objektivet har nøyaktig samme problem: Ujevn blender. Det er jo ganske uprofesjonelt å gi meg et nytt objektiv uten å sjekke om det har samme problem som objektivet jeg leverte inn i første omgang.

Lenke til kommentar

Om de ville gi meg et helt nytt objektiv, hvorfor vente i hele tre måneder da?

 

Kan være mye som har skjedd i mellomtiden som du ikke får beskjed om.

F.eks kan Japan Photo ha sendt deg et nytt objektiv pga. deres forhandler har brukt for lang tid.

 

Ta kontakt med Japan Photo igjen, kanskje de kan kontakte produsenten direkte denne gangen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått objektivet tilbake fra Japan Photo. Det vil si, de ga meg et helt nytt objektiv. Jeg har sjekket at det har et annet serienummer.

 

Om de ville gi meg et helt nytt objektiv, hvorfor vente i hele tre måneder da?

 

Og toppen av kaka: Det nye objektivet har nøyaktig samme problem: Ujevn blender. Det er jo ganske uprofesjonelt å gi meg et nytt objektiv uten å sjekke om det har samme problem som objektivet jeg leverte inn i første omgang.

Jeg kjenner ikke til denne spesifikke saken, men normalt så er det slik at om en reparasjonssak tar for lang tid, så ber serviceansvarlig om ombytte til nytt produkt. Er det leveringsproblemer, så kan det også ta litt tid.

 

Når du får tilsendt et helt nytt objektiv, så sjekkes ikke det for feil da det i så godt som alle tilfeller er feilfritt. Men her har du nok vært uheldig. For jeg har søkt litt på nettet, og ikke funnet andre som har samme problem. Så det virker ikke som en kjent feil med objektivet, og da har nok ikke verksted eller serviceansvarlig sett noen grunn til å sjekke det nøyere.

 

Jeg ville kontaktet butikken, eventuelt serviceansvarlig, og bedt om direkte ombytte. Hvis butikken har noen på lager (eller kan skaffe), så kan du jo prøve det først for å se at det faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Ja, du har gode poeng.

 

Jeg er litt for demotivert nå for å gå tilbake og bytte det en gang til umiddelbart. Jeg skal stikke bort senere.

 

Jeg tror de færreste undersøker dette potensielle problemet med dette objektivet. Det er jo et innstegsobjektiv for brukere som kanskje ikke krever så mye av utstyret. Og bruker man et Panasonic-kamera på full auto med dette objektivet, så går det så og si alltid på full blender, der dette ikke er noe problem. Det er først når man blender noe ned at man (kanskje) ser problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...