Gå til innhold

Den europeiske gjeldskrisen. Hvor alvorlig er den?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

På Nrk2 i aktuelt klokken 20.15 drøftes den europeiske gjeldskrisen under overskriften.

 

Det er ikke spørsmål om, men når gjeldskrisen kommer til Norge.

Lenke til kommentar

Det mest interessante er ikke når, men hvordan — og hvor hardt ...

 

Jeg / mitt foretak merket absolutt ingenting til den forrige krisen,

mens "firmaet over gangen" merket det relativt godt, samt at de fikk

føle på langvarige konsekvenser etter at "faren var over".

 

Vi driver i samme bransje (grafisk), men med litt forskjellige mål-

grupper og produkter. Min største kunde forsyner industrien, og jeg

har ikke så stor spredning på kundemassen — så jeg burde egentlig

følt mer av krisen på kroppen enn jeg gjorde.

 

Men, så er det det å være litt forberedt da. "Stort og tungt" tåler

ikke alltid like mye som "smått og kjapt".

 

Kan tenke meg mange har mer gjeld nå enn de hadde når det smalt sist,

for "lynet slår jo ikke ned 2 ganger på samme plass" ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
... for "lynet slår jo ikke ned 2 ganger på samme plass" ...

 

Ikke desto mindre kan man ha langt mer komplekse korreksjoner enn en dobbel dipp som Jens Stoltenberg snakker om. Man hadde en dobbel dipp i 1930 og noen mener at den ikke vil gjenta seg denne gang. Snarere tvert imot, når man om x antall år ser tilbake på denne korreksjonen, så vil det ikke være en dobbel dipp men et mer komplekst mønster.

 

Stoltenberg har nok rett i at korreksjonen ikke er over.

 

Konjukturbølger er ikke tvillinger, men de hører til samme famile. I den avskallingen som skjer i denne korreksjonen legges kimen til den neste oppgangen. De smarte forutser neste oppgang og bygger ut kapasiteten i tilbakeslaget til å møte den økte etterspørselen som kommer i neste bølge.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har dere kjennskap til den østerriske skolen, ved blant andre von Mises og Hayek?

 

Slik jeg ser det, har de den mest troverdige forklaringen på hva finanskrisen skyldes, og hvordan den bør løses. Kjernen i deres teorier er at offentlig inngripen i økonomien og fracational reserve banking medfører irrasjonelle investeringer, og den beste løsningen er å la bankene gå konkurs og unngå krisepakker. Østerriske økonomer forutså både dagens krise og krisen i 1929, og advarte mot USAs offentlige virkemidler i 30-årene.

 

Mer informasjon:

http://mises.org/daily/3128/the-bailout-reader

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_school

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har dere kjennskap til den østerriske skolen, ved blant andre von Mises og Hayek?

Leter du andre steder på dette forumet finner du informasjon om det.

 

Søk på

 

kgun Hayek site:www.diskusjon.no

 

Personlig har jeg mer sans for Eugen von Böhm-Bawerk enn de to marginale økonomene du nevner.

 

Slik jeg ser det, har de den mest troverdige forklaringen på hva finanskrisen skyldes, og hvordan den bør løses. Kjernen i deres teorier er at offentlig inngripen i økonomien og fracational reserve banking medfører irrasjonelle investeringer, og den beste løsningen er å la bankene gå konkurs og unngå krisepakker. Østerriske økonomer forutså både dagens krise og krisen i 1929, og advarte mot USAs offentlige virkemidler i 30-årene.

Tvilsom påstand.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har dere kjennskap til den østerriske skolen, ved blant andre von Mises og Hayek?

Leter du andre steder på dette forumet finner du informasjon om det.

 

Søk på

 

kgun Hayek site:www.diskusjon.no

 

Personlig har jeg mer sans for Eugen von Böhm-Bawerk enn de to marginale økonomene du nevner.

 

Slik jeg ser det, har de den mest troverdige forklaringen på hva finanskrisen skyldes, og hvordan den bør løses. Kjernen i deres teorier er at offentlig inngripen i økonomien og fracational reserve banking medfører irrasjonelle investeringer, og den beste løsningen er å la bankene gå konkurs og unngå krisepakker. Østerriske økonomer forutså både dagens krise og krisen i 1929, og advarte mot USAs offentlige virkemidler i 30-årene.

Tvilsom påstand.

 

Et Google-søk på "kgun Hayek site:www.diskusjon.no" gir kun to resultater, og gir lite bidrag til diskusjonen. Er det ikke drøyt å kalle Hayek og von Mises marginale økonomer? Hayek vant tross alt en nobelpris, på bakgrunn av sitt arbeid med von Mises' teorier. Kan du fortelle mer om hvorfor du foretrekker Eugen von Böhm-Bawerk?

 

Å si at den økonomiske skolen har den mest troverdige forklaringen på finanskrisen, er å kaste en brannfakkel inn i diskusjonen. Hvilke deler av deres teorier gjør at du ikke kan si deg enig i utsagnet?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Et Google-søk på "kgun Hayek site:www.diskusjon.no" gir kun to resultater, og gir lite bidrag til diskusjonen.

Det er riktig. Husker ikke hvor mange poster det var i den tråden.

 

Kan du fortelle mer om hvorfor du foretrekker Eugen von Böhm-Bawerk?

På grunn av bidraget til investeringsteorien, omveisproduksjonens lønnsomhet.

 

Å si at den økonomiske skolen har den mest troverdige forklaringen på finanskrisen, er å kaste en brannfakkel inn i diskusjonen.

Var det det jeg skrev? Siden du kom med din påstand i din forrige post, burde det være din oppgave. Jfr også:

 

Hvilke deler av deres teorier gjør at du ikke kan si deg enig i utsagnet?

Det overlater jeg til deg. Å gå i dybden på deres teorier ligger utenfor temaet som drøfters i denne tråden.

 

Men skriv gjerne det du mener om relevansen av teorien i sammenheng med trådens tema om din påstand skal ha troverdighet og jeg skal kommentere det du skriver om det ikke blir altfor langt.

 

Det er lett å kaste ut påstander, men verre å underbygge dem.

Lenke til kommentar

Den østerrikske skolen regnes vel som "litt tvilsom vitenskap" av mange økonomer? Mener å ha lest at hadde de brukt de samme metodene innenfor mer konkrete fag hadde det ikke blitt regnet som vitenskap i det hele tatt.

 

Men tilbake til hva krisen fører til i Norge.

Endte opp på gaten

 

Er det så vanskelig å få jobb? Jeg trodde Norge trengte arbeidskraft, mest innenfor mer praktiske fag, men jeg har ikke hatt noe inntrykk av at det er problem å få jobb om en er utdannet innen IT? Og om de samtidig ønsker å komme til Norge og har god utdanning er det bra.

 

Grusomt at man skal være nødt til å gå rundt på gaten i Norge.

Lenke til kommentar

ECB kan ikke kjøpe opp så mye gjeld som italias behov på 600 mrd, når de allerede er fullastet med 400 mrd euro.

 

Den TOTALE pengemengden i euroland er på ca. 1 billion euro.......

 

Derfor ser vi lett at det ikke går opp.

Hva er dette for slags nonsens? Hvorfor er det ingen som har korrigert denne påstanden?

 

Jeg tror du mener basemengden med penger.

 

ECB kan kjøpe så mye gjelde de vil. Det kalles seddelpresse

Lenke til kommentar

 

Endte opp på gaten

 

Er det så vanskelig å få jobb? Jeg trodde Norge trengte arbeidskraft, mest innenfor mer praktiske fag, men jeg har ikke hatt noe inntrykk av at det er problem å få jobb om en er utdannet innen IT? Og om de samtidig ønsker å komme til Norge og har god utdanning er det bra.

Grusomt at man skal være nødt til å gå rundt på gaten i Norge.

 

Det er fyren selv som har valgt å bo på gaten. Han er spansk statsborger og kan når som helst flytte hjem.

Lenke til kommentar

 

 

I den avskallingen som skjer i denne korreksjonen legges kimen til den neste oppgangen. De smarte forutser neste oppgang og bygger ut kapasiteten i tilbakeslaget til å møte den økte etterspørselen som kommer i neste bølge.

 

Dette er ikke en vanlig resesjon. Resejoner som følge av sprekk i boligbobbler og mye gjeld har langt større dybde og lengde. Boligbobbla sprakk i Japan i 1990 og fortsatt sliter japansk økonomi. Det er ingen som kan "forutse" når oppgangen kommer.

Lenke til kommentar

Har dere kjennskap til den østerriske skolen, ved blant andre von Mises og Hayek?

 

Slik jeg ser det, har de den mest troverdige forklaringen på hva finanskrisen skyldes, og hvordan den bør løses. Kjernen i deres teorier er at offentlig inngripen i økonomien og fracational reserve banking medfører irrasjonelle investeringer, og den beste løsningen er å la bankene gå konkurs og unngå krisepakker.

 

Den østeriske modellen er ikke politisk gjennomførbar i våt tid fordi den innebærer store endringer i hele samfunnet.

 

Det er først og fremst konservative i USA som ønsker å begrense statsmakten som støtter denne modellen.

 

I henhold til østerrisk skole så vil en bank kollaps bety at innskuddshaverne mister sparepengene sine. Om banken som du har pengene dine i går konkurs, så vil du væe ute av stand til å ta ut penger.

En slik ordning er kanskje ikke så dum. fordi det gjør at innskudshaverne er påpasselige med at banken skjøtter seg skikkelig.Problemet er bare at finanssystemer og innskytere i våre dager har ikke kalkulert inn denne risikoen. Hele finanssytemet vil kollapse hvis man fjerner den statlige garantien.

 

Videre så gjør østerrisk økonomi det umulig å ha en stor offentlig sektor, og mangler muligheter for å møte plutselig økt etterpørsel etter penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette er ikke en vanlig resesjon. Resejoner som følge av sprekk i boligbobbler og mye gjeld har langt større dybde og lengde. Boligbobbla sprakk i Japan i 1990 og fortsatt sliter japansk økonomi. Det er ingen som kan "forutse" når oppgangen kommer.

Det er jeg da enig i. Og nå krangler man så fillene fyker i EU generelt og i England spesielt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette

 

World Bank warns countries to prepare for a global slump

 

BEIJING – The World Bank warned Wednesday of a possible slump in global economic growth and urged developing countries to prepare for shocks that could be more severe than the 2008 crisis.

 

The bank cut its growth forecast for developing countries this year to 5.4% from 6.2% and for developed countries to 1.4% from 2.7%. For the 17 countries that use the euro currency, it forecast a contraction, cutting their growth outlook to -0.3% from 1.8%.

 

Global growth could be hurt by a recession in Europe and a slowdown in India, Brazil and other developing countries, the Washington-based bank said. It said conditions might worsen if more European countries are unable to raise money in financial markets.

 

Kilde: http://www.usatoday.com/money/world/story/2012-01-18/world-bank-global-economy-outlook/52636512/1

 

kommer på toppen av den europeiske gjeldskrisen.

 

Original pressemelding:

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/NEWS/0,,contentMDK:23088473~pagePK:34370~piPK:34424~theSitePK:4607,00.html

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Greske statsråder trekker seg i protest mot kutt

 

Det er ganske usikkert for de som nå prøver å få gjennom disse reformene. Hvor mye lenger vil det greske folk, inkl. politiet finne seg i å bli styrt av det tyske imperiet, markedet, IMF, og andre former for autoritært styre som undergraver demokrati.

 

Det er umulig å støtte det som skjer i Hellas.

Endret av A H P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

De kan lage pengene av løse lufta. Så slette sine gjelder. Men det følger ikke akkuratt markeds metoden med skap og selg. Jeg tror om de bruker huet sitt (GUD) vil det løse seg.

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...