Gå til innhold

Jeg vil bli aksjemegler.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aksjemegler er strengt tatt ikke et yrke med mindre du erklærer deg selv som aksjemegler av yrke, men da trenger du ingen utdanning, bare kunnskap.

 

Les noen bøker om aksjer, bruk noen simulatorer og lignende, før du begynner å bestemme deg for noe.

 

Er du sikker på at konfirmasjonspengene dine ikke gikk til aksjefond, og ikke i aksjer?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aksjemegler er strengt tatt ikke et yrke med mindre du erklærer deg selv som aksjemegler av yrke, men da trenger du ingen utdanning, bare kunnskap.

Nei.

 

"En aksjemegler er en kvalifisert og konsesjonert megler (person eller virksomhet) som kjøper og selger aksjer og andre verdipapirer gjennom en markedsgarantist på vegne av investorer.

"

Lenke til kommentar

Seriøst. Du er alt for liten til å holde på med aksjer... Ta nå du å bli ferdig med ungdomsskolen og vgs først... i det minste.

 

Helt uenig. Starter man tidlig får man utrolig verdifull erfaring. Skal man lykkes innen business er det viktig å få printet inn mentalitet tidlig.

"Rich dad poor dad" av Robert Kiyosaki viser viktigheten av dette.

Lenke til kommentar

Seriøst. Du er alt for liten til å holde på med aksjer... Ta nå du å bli ferdig med ungdomsskolen og vgs først... i det minste.

 

 

Nei, han er ikke det. Trøim og Spettet fikk lov til å gå hjem i frikvarteret når de gikk på skolen for å sjekke aksjekurser. Vet du ikke hvem Trøim og Spettet er burde du nok heller ikke pratet noe særlig i denne tråden!

 

"Det skal tidlig krøkes"

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar

Seriøst. Du er alt for liten til å holde på med aksjer... Ta nå du å bli ferdig med ungdomsskolen og vgs først... i det minste.

 

 

Nei, han er ikke det. Trøim og Spettet fikk lov til å gå hjem i frikvarteret når de gikk på skolen for å sjekke aksjekurser. Vet du ikke hvem Trøim og Spettet er burde du nok heller ikke pratet noe særlig i denne tråden!

 

"Det skal tidlig krøkes"

Har bl.a. over 100 % avkastning i Golden Ocean, så jeg tror jeg vet hvem de er xD

Har forøvrig om ett år en mastergrad fra NHH, mens du har IKT fra vgs... så hvis det er en av oss som skal holde kjeft, så er det du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst. Du er alt for liten til å holde på med aksjer... Ta nå du å bli ferdig med ungdomsskolen og vgs først... i det minste.

 

 

Nei, han er ikke det. Trøim og Spettet fikk lov til å gå hjem i frikvarteret når de gikk på skolen for å sjekke aksjekurser. Vet du ikke hvem Trøim og Spettet er burde du nok heller ikke pratet noe særlig i denne tråden!

 

"Det skal tidlig krøkes"

Har bl.a. over 100 % avkastning i Golden Ocean, så jeg tror jeg vet hvem de er xD

Har forøvrig om ett år en mastergrad fra NHH, mens du har IKT fra vgs... så hvis det er en av oss som skal holde kjeft, så er det du!

 

Oi!

 

Så du mener at jeg skal holde kjeft fordi jeg ikke har den akademiske basen i bunn. Argumentasjonen er jo tullete fordi alle har startet et sted. Muhammad Ali ble ikke født verdens beste bokser, JF har vært konk opptill flere ganger før han kom seg opp med et bærekraftig system i bunn. JF har jo ikke utdannelse etter VGS skal man da nekte han investere pengene sine da eller?

 

Du er ganske barnslig må jeg si får å være student på 4 året på NHH. Kun utsagn og postulat ingen fakta på bordet. Hvorfor skal man ikke starte tidlig? Jeg ser ikke problemet.

 

Hvor mye avkastning du har hvor bryr ingen i dette fora, det er ikke noe sted jeg måler e-penis med folk som har høye tanker om seg selv. Diskuter gjerne med meg, men prøv å være saklig istedet for å prøve å være tøff i trynet. Om du har dårlig selvtillit eller noe alà det så ville jeg brukt tiden på psykolog og ikke på diskusjon.no

Endret av ugotabanana
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst. Du er alt for liten til å holde på med aksjer... Ta nå du å bli ferdig med ungdomsskolen og vgs først... i det minste.

 

 

Nei, han er ikke det. Trøim og Spettet fikk lov til å gå hjem i frikvarteret når de gikk på skolen for å sjekke aksjekurser. Vet du ikke hvem Trøim og Spettet er burde du nok heller ikke pratet noe særlig i denne tråden!

 

"Det skal tidlig krøkes"

Har bl.a. over 100 % avkastning i Golden Ocean, så jeg tror jeg vet hvem de er xD

Har forøvrig om ett år en mastergrad fra NHH, mens du har IKT fra vgs... så hvis det er en av oss som skal holde kjeft, så er det du!

 

Oi!

 

Så du mener at jeg skal holde kjeft fordi jeg ikke har den akademiske basen i bunn. Argumentasjonen er jo tullete fordi alle har startet et sted. Muhammad Ali ble ikke født verdens beste bokser, JF har vært konk opptill flere ganger før han kom seg opp med et bærekraftig system i bunn. JF har jo ikke utdannelse etter VGS skal man da nekte han investere pengene sine da eller?

 

Du er ganske barnslig må jeg si får å være student på 4 året på NHH. Kun utsagn og postulat ingen fakta på bordet. Hvorfor skal man ikke starte tidlig? Jeg ser ikke problemet.

 

Hvor mye avkastning du har hvor bryr ingen i dette fora, det er ikke noe sted jeg måler e-penis med folk som har høye tanker om seg selv. Diskuter gjerne med meg, men prøv å være saklig istedet for å prøve å være tøff i trynet. Om du har dårlig selvtillit eller noe alà det så ville jeg brukt tiden på psykolog og ikke på diskusjon.no

Var en barslig kommentar indeed. Men det var litt av poenget. Hvis du slutter å skrive barnslige sluttkommentarer selv, så unngår du det. Sitat: "Vet du ikke hvem Trøim og Spettet er burde du nok heller ikke pratet noe særlig i denne tråden!" (WTF??) Har jeg noen gang nevnt noe om Trøim og Spettet? Skjønner ikke hvorfor du kommer med en offensive kommentar rett ut i fra det blå.

 

Det med Golden Ocean var et drøyt eksempel på at jeg vet hvem disse personene du nevner er, og ikke for å måle "e-penis". Trøim er styremedlem i Golden Ocean for dem som ikke visste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men du var så veldig bestemt på at OP ikke skulle begynne å fikle i aksjemarkedet enda. Ja det er obviously risikabelt, men i mine øyne er det bedre at konfirmanter og folk i den alderen taper 20k når de er 15 år, enn f. eks at de begynner med aksjer uvitende når de er i 30-40 års alderen og gjør store blemmer da fordi det er mye verre i mine øyne.

Lenke til kommentar

Etter min mening tror jeg det er vanskelig å være rasjonell når man er 15 år, enn hvis man er f. eks 20 år, har fulgt med i aksjemarkedet i noen år og kanskje til og med startet på en økonomisk utdannelse. Hvis man ikke er rasjonell, lærer man ingenting. Det blir som å spille lotto. Man kan jo spørre TS hvorfor han har investert i NAUR, NHY og AKSO?

 

I aksjemarkedet er det kunnskap og informasjon som gjelder. Og de som har det - holder som regel kjeft.

 

Dere påpeker ting som er verre å gjøre, og det er jeg jo enig i. Men hva er det beste å gjøre?

Lenke til kommentar

Så lenge han ikke realiserer tapet, eller bedriften går konk, så vil han mest antagelig få tilbake pengene..

 

Dette er nødvendigvis ikke tilfellet. Utvanning ved emisjoner og alt mulig annet kan hende om man ikke er selektiv i sin portefølje. Et råd til de som skal starte er iallefall å holde seg til bluechips med positiv cashflow og dyktig management. Så slipper man mest sannsynlig å slippe bommerter som f. eks Sevan.

Endret av ugotabanana
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...