Gå til innhold

NorImg.no Nyoppstartet bildeopplastnings-side


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg lager tråden her for å informere dere på forumet her om en ny bildeopplastnings-tjeneste utviklet av meg.

 

Denne tjenesten heter NorImg, og er skrevet helt ifra bunn av.

 

Hva er NorImg?

NorImg er en Norsk tjenesteside for opplasting av bilder, i formatene JPEG (JPG), PNG og GIF.

 

Hvorfor skal jeg velge NorImg?

Dette er selvfølgelig helt valgfritt. Men jeg vil tilby en tjeneste som tilbyr flere muligheter enn en god del andre bildetjenester vi har her i Norge

 

Hvor store bilder kan jeg laste opp?

Per dags dato er begrensningen på 4MB for uregistrerte brukere. Denne er på 16MB for registrerte brukere.

 

Hvilke fordeler har jeg som registrert bruker?

Som registrert bruker kan du laste opp bilder og lett ha oversikten over bildene du har lastet opp. Her har du også tilgang til å slette bilder du ikke lenger ønsker å ha liggendes ute. Du har også muligheten til å laste opp bilder på opptil 16MB

Her har du også en liten statistikk som sier hvor mange visninger du har hatt på bildene dine tilsammen (Denne går etter unike visninger per IP-adresse) og hvor mange bilder du har lastet opp.

 

Noen har lastet opp et bilde av meg som jeg ikke godtok at ble lastet opp, hva gjør jeg?

Da sender du en epost til [email protected] med linken til bildet, og hvor du forklarer situasjonen og eventuelt hva som er problemet.

 

Hvor finner jeg nettsidene?

Nettsiden finner du på http://www.norimg.no/

 

 

Her vil jeg prøve å oppdatere gjevnlig med eventuelle spørsmål folk har.

Jeg tar imot negativ og positiv kritikk, og forslag til eventuelle forbedringer på systemet.

 

Henvendelser kan sendes til meg på epost [email protected]

 

Håper dette er en tjeneste folket får brukt for! :-)

Endret av Baxxster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker jeg fikk meg:

* Hvorfor bruke .net-domene på en side som er for norske brukere? .no-domener blir tatt mer seriøst.

* Siden virker litt tom. Mangler noe som "samler" de forskjellige elementene på siden. Et interface.

* label på teksten " Jeg har lest og godtar reglene" knyttet opp mot checkboxen.

* Ville fått på bildeskalering og cacheing av bildeskaleringen når bildet skal vises etter å ha lastet det opp. Er ikke noe poeng i å sende 4MB med data til nettleseren om kun brukeren ønsker å se bildet i nettleseren. Da holder det med et f.eks 1024*768-bilde.

* Kan være en idé å skrive noe om hvor lenge bildene eventuelt blir liggende på serveren.

 

Ellers vil jeg si at det er et godt initiativ :)

Lenke til kommentar

Noen tanker jeg fikk meg:

* Hvorfor bruke .net-domene på en side som er for norske brukere? .no-domener blir tatt mer seriøst.

* Siden virker litt tom. Mangler noe som "samler" de forskjellige elementene på siden. Et interface.

* label på teksten " Jeg har lest og godtar reglene" knyttet opp mot checkboxen.

* Ville fått på bildeskalering og cacheing av bildeskaleringen når bildet skal vises etter å ha lastet det opp. Er ikke noe poeng i å sende 4MB med data til nettleseren om kun brukeren ønsker å se bildet i nettleseren. Da holder det med et f.eks 1024*768-bilde.

* Kan være en idé å skrive noe om hvor lenge bildene eventuelt blir liggende på serveren.

 

Ellers vil jeg si at det er et godt initiativ :)

 

Takk for tilbakemelding!

 

Det med .net domene har jeg ikke tenkt på, men jeg skal innrømme det at jeg er enig! Det er ikke noe i veien for at jeg kan få ordnet det, men økonomien må litt på plass først :p

 

Tenker du på mere design? "rammer" osv? Planen var i hovedsak at siden skulle egentlig være så plain som mulig, så den er lett og forstå. Men tar selvfølgelig imot innspill til designendringer, da det kan være noe som blir fikset i ettertid, som en "new feature"

 

Mener du at hvis du hovrer checkboxen så skal den teksten som står på høyre side kommet opp?

 

Bildeskalering er definitivt en ting som jeg burde ha, ja. Skal prøve å få ordnet det innen nermeste framtid!

 

Det ble nylig gjort en oppdatering som gjør at bildene vil forbli på siden, tidligere var det valget mellom 1 dag, 7 dager og 2 uker. Nå vil bildene forbli der i all tid. Men som registrert bruker kan du slette bildene selv, dersom du ønsker dette.

 

Skal se om jeg ikke får fikset noe av tingene ovenfor over helgen :) Ligger hjemme med feber så kroppen orker ikke stort sånn nå gitt :) Men igjen, takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Du burde fjerne checkboxen og heller sette kravene i submit-knappen. Tror ikke jeg orker å trykke en checkbox ;)

 

Grunnen til at det er en checkbox, er at det krever brukerens fulle oppmerksomhet på at h*n godtar reglene. Dette er jo for å forsikre meg om at brukerene er klar over hva de gjør.

 

Jeg ser på det at den er i submit-knappen som en slags automatikk som kan gjøre brukere uoppmerksom på hva de virkelig gjør.

 

Det jeg kan gjøre, er å ta kontakt med feks datatilsynet, høre med de om den metoden er godkjent nok til at ansvaret faller over på brukere dersom de laster opp noe de ikke skal laste opp.

 

Hvis den er godkjent, blir det selvfølgelig det, jo mindre brukere må gjøre, jo bedre er det! :)

Lenke til kommentar

Stabil og bra tjeneste, og gikk jo jammen meg raskt å laste opp også. En ting er at man kanskje burde få utdelt en litt mer random link, istedenfor http://www.norimg.net/bilde/1, /2, /3 osv, dersom kanskje folk føler for å ha bildene sine litt mer "privat".

 

Ser også at dersom man registrerer seg og logger inn, og velger å laste opp f.eks 10 bilder, men finner ut at det bare var 2 man ville laste opp, så får man feilmeldinger på 8 av de 10 opplastningsboksene, der derimot de to bildene man lastet opp kun vil gi èn fullført-melding. Dersom man velger å la en av opplastningsboksene stå tomme, burde det ikke komme feilmeldinger eller en melding i det hele tatt. På de bildene man lastet opp burde det istedenfor stå noe ala: Fullført! 2 bilder ble lastet opp vellykket. Link til bildet burde også ligge ved her, så man slipper å måtte bla helt til albumet. Evt legge ved en link til albumet og si at bildene ligger der, men det er noe som kan bli rotete når man har lastet opp mange bilder etter hvert.

 

En liten bug er når man ikke definerer hvor mange bilder man vil laste opp når man er logget inn. Da kommer man bare til en "Last opp"-boks, og trykker man på denne gir det meldingen "Fullført".

 

Til syvende og sist er metoden med å velge hvor mange opplastningsformer man vil ha ganske tungvindt, og burde erstattes med et script som lar deg laste opp flere bilder i en og samme form, ala det som finnes på Facebook og andre steder som tilbyr opplastning.

 

PS: Tror kanskje ikke de svarte punktene helt til venstre for hver link på startsiden når man er innlogget skal være der?

Lenke til kommentar

Nå er det bildeskalering på plass. Bilder med mer enn 800 piksler i bredde, vil automatisk ble skalert ned til 800 i bredde, og en høyde som vil passe med bilderatioen, så den ikke vil strekke seg.

 

Er bildet mindre enn 800, vil det ikke bli gjort noe med.

 

Man får opp fult bilde ved å trykke på det, som før.

 

"Utforsk" på brukerpanelet, skalerer også bilder ned til 120x150, dersom det er større. Det burde gjøre surfingen på siden mer optimal, og spesielt hvis man har mange bilder liggendes på sin bruker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har NorImg vært oppe i en liten stund, det har ikke vært så veldig mange som har benyttet seg av tjenesten enda, men det kommer seg :)

 

Per dags dato har det blitt lastet opp 26 bilder uten å ha hatt brukerkonto.

Det er i tillegg til det, blitt lastet opp 44 bilder med brukerkontoer.

 

Og akkurat nå, er det totalt 7 stk som har brukere på NorImg.

 

 

Jeg vil veldig gjerne høre mere tilbakemelding ifra folk, forbedringer og forslag til ditt og datt :) Ta i bruk tjenesten, bruk den på de sosiale nettsamfunnene du henger på, eller lignende.

 

Hvis noen er usikker på om det her er noe som kommer til å holde seg, kan jeg bare si at NorImg kommer jeg til å ha oppe og kjørende så samt det er mer enn 1 visning i måneden! (Det blir det jo, jeg står jo for kanskje 10+ av dem selv :p)

 

Bildene vil ikke bli slettet, og de blir tatt backup av.

 

Nå som jeg har skrevet dette, har jeg implementert automatisk godtagelse av reglene ved å trykke på "Last opp" knappen. Bruk i vei :D

Lenke til kommentar

Stabil og bra tjeneste, og gikk jo jammen meg raskt å laste opp også. En ting er at man kanskje burde få utdelt en litt mer random link, istedenfor http://www.norimg.net/bilde/1, /2, /3 osv, dersom kanskje folk føler for å ha bildene sine litt mer "privat".

Det er nesten litt lurt og gjøre som Zimp foreslår over :)

Ellers vil du merke at endel folk laster ned samtlige bilder for og se om det ligger noe morro der.

 

Når bildearkivet vokser vil det svi på båndbredden.

sånn 1% av bildr.no er chix, de bruker også stigende.

Noe som fører til at de nok ofte merker at enkeltbrukere tar alle de 160gig bilder de har. (vet tilfeldigvis at de akkurat har 160gig :p)

Lenke til kommentar

Min ærlige mening er at jeg forstår ikke helt poenget med en slik side nå. Det finnes jo imgur, flickr, imageshack same utallige andre tjenester hvor man kan laste opp bilder allerede hvor de også har avanserte features. Syntes det er stilig å prøve, og å ha et prosjekt, men, tror du er litt seint ute.

Lenke til kommentar

Men det har jo lite og si når de ikke brukes :)

I forhold til reklame som de tjener pengene sine på, så er europeisk trafikk ca verdiløs vs amerikansk.

Så de satser ikke på europa men usa.

 

 

De tjener jo ikke penger på CDN direkte, det er bare for hosting av statiske filer i bakgrunnen. All reklamen er på front end... Alle sitene som bruker CDN har globale nodes som da alltid inkluderer Europa

Lenke til kommentar

Ja jeg er fult klar over hva et Content Delivery Network gjør, driver f.eks. et selv som (selvom rimelig lite med knapt 40tb trafikk pr måned.)..

Poenget er at photobucket etc er alle sider som fokuserer på det amerikanske markedet da europeisk trafikk er verdt knapt en tiendedel av amerikansk for de.

 

Så da bruker ikke de penger på cdn mot europa...

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Ja jeg er fult klar over hva et Content Delivery Network gjør, driver f.eks. et selv som (selvom rimelig lite med knapt 40tb trafikk pr måned.)..

Poenget er at photobucket etc er alle sider som fokuserer på det amerikanske markedet da europeisk trafikk er verdt knapt en tiendedel av amerikansk for de.

 

Så da bruker ikke de penger på cdn mot europa...

 

Tja, dette bildet er jo på edgecast cdn og europeisk IP:

 

http://i0006.photobucket.com/albums/0006/findstuff22/Best%20Images/Photography/photographybubbles1.jpg

 

 

netname: EDGECAST-NETBLK-04

descr: NETBLK-04-EU -22

country: EU

 

 

Edgecast har nodes over hele verden og det koster de samme etter det jeg vet bortsett fra i Asia hvor noen cdn'er har høyere pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått ordnet litt statistikk nederst på hovedsiden.

 

Her kan man se følgende:

  • Antall bilder lastet opp
  • Antall visninger
  • Total brukt båndbredde

 

Har vurdert å fikse egen satistikkside med masse informasjon.

Jeg selv elsker å se statistikk på tjenester jeg bruker, og savner veldig mye av det, så jeg vil prøve å tilby så mye teknisk informasjon som mulig :)

 

Hva ville dere ha hatt statistikk om? Top opplaster og sånne ting?

 

Alle forslag taes imot og vil mest sansynlig komme med så samt det er relevant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...