Gå til innhold

Hvor mye er PCen min verdt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte i Januar 2010 en selvbygd PC fra Komplett. Jeg valgte komponentene selv og fikk dem til å sette dem sammen for meg.

 

Det har seg dog slik at PCen har hatt problemer fra dag 1 og nå orker jeg ikke mer; jeg selger den. Så da er spørsmålet; hvor mye kan jeg forvente å for den?

 

PCen:

- Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

- Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Back

- Strømforsyning: Corsair VX 550W PSU

- Prosessor: Intel Core? i7 Quad Processor i7-860, 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,

- Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156, 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

- RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5

- USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD

- Harddisk 1: Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

- Harddisk 2: Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

- Optisk: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

- Skjermkort: XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 870MHz

- Tastatur: Logitech Deluxe 250 Keyboard NO USB Sort OEM

- Mus: Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort USB

- Operativsystem: MS COA Label Windows Home Premium 7 Nordic, 32/64 bit

 

- PCen er "pent brukt", dvs at den ikke er blitt flyttet siden jeg satte den ned i Januar 2010.

- Kabinettet er skeivt; den ene foten er lavere enn de tre andre. Takk Komplett.

- Skjermkortet fungerer såvidt, får ekstreme anfall av røde striper og prikker osv titt og ofte. Må skru PCen av og på i ca. 30 min før de siste røde strekene går vekk og jeg faktisk kan bruke PCen. Med andre ord; skjermkortet er ubrukelig. Takk Komplett.

- Ingen USB-innganger på baksiden fungerer; tror det er noe galt med hovedkortet. Takk Komplett.

- RAM er oppgitt til å ha en hastighet på 1600 Mhz, men modulene har bare 1333 Mhz. Takk Komplett.

 

I og med at PCen ikke fungerer skikkelig, hadde jeg tenkt å selge den på Finn.no, retta mot folk som bygger PCer selv og som kanskje vil kjøpe komponenter.

 

Hva bør jeg ta for hele PCen og for de enkelte komponentene hver for seg?

 

Takk for hjelpen!

 

EDIT:

PCen kosta foressten 10.500 NOK da jeg kjøpte den, hvis det hjelper.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro meg, jeg har vurdert det. Jeg har snakket med Komplett flere ganger, men de mener det er min feil. De sier at PCen fungerte helt fint da de sendte den til meg og at de ikke hadde lagt merke til at den ene foten var kortere enn de andre. Dette må trolig ha skjedd under frakten (noe som forsåvidt er komplett umulig; den kan ikke bli kortere sånn uten videre), i følge Komplett.

 

Hvis jeg velger å sende den inn, kan de komme til å si at den har blitt ødelagt under frakt - enten på vei til meg eller til dem, eller at det jeg som har gjort noe galt (noe jeg ikke har). Jeg vil rett og slett ikke risikere det, ettersom jeg da må betale flere hundre kroner i frakt, samt 500 kr til Komplett for kompensasjon for arbeidet de har utført (alt dette står i Komplett sitt reglement).

Lenke til kommentar

Blir vel egentlig sakt mot sak, spesielt siden det har gått så lang tid.. De stolte dog på meg som bare hadde bestilt masse løse deler, koblet det i hop og ikke fikk det til å fungere..

 

Men når du skriver: PCen har hatt problemer fra dag 1 og nå orker jeg ikke mer; jeg selger den.

Så kommer du nokk til å lure noen om ikke velger å skrive om problemene når du legger den ut på finn.no elns.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å lure noen; jeg vet godt hvordan det føles. Jeg kommer til å oppgi akkurat det jeg har skrevet her, slik at folk vet hva de kjøper. Derfor regner jeg med at om noen er interessert i å kjøpe, er det kun enkeltdeler. Prosessoren fungerer f.eks veldig bra, det samme gjør harddiskene og andre komponenter. Med litt godvilje og mekking fungerer nok kabinettet også, så det er sikkert noen som vil ha det og.

 

Spørsmålet er bare; hvilke priser skal jeg sette på de forskjellige komponentene? :)

Lenke til kommentar

Jeg ville nok lagt litt press på komplett med den pc.

hadde det vært min pc til nesten 11000 spenn og 1 år gammel med så mye tull så hadde ikke jeg gitt meg så lett.

 

Uansett hva komplett sier så er det garanti tis på elektriske varer og reklamasjonstid som er lenger enn garantien.

 

Kjør hardt, kjør stil og tyn komplett litt.

 

Hei!

 

Jeg kjøpte i Januar 2010 en selvbygd PC fra Komplett. Jeg valgte komponentene selv og fikk dem til å sette dem sammen for meg.

 

Det har seg dog slik at PCen har hatt problemer fra dag 1 og nå orker jeg ikke mer; jeg selger den. Så da er spørsmålet; hvor mye kan jeg forvente å for den?

 

PCen:

- Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

- Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Back

- Strømforsyning: Corsair VX 550W PSU

- Prosessor: Intel Core? i7 Quad Processor i7-860, 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,

- Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156, 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

- RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5

- USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD

- Harddisk 1: Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

- Harddisk 2: Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

- Optisk: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

- Skjermkort: XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 870MHz

- Tastatur: Logitech Deluxe 250 Keyboard NO USB Sort OEM

- Mus: Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort USB

- Operativsystem: MS COA Label Windows Home Premium 7 Nordic, 32/64 bit

 

- PCen er "pent brukt", dvs at den ikke er blitt flyttet siden jeg satte den ned i Januar 2010.

- Kabinettet er skeivt; den ene foten er lavere enn de tre andre. Takk Komplett.

- Skjermkortet fungerer såvidt, får ekstreme anfall av røde striper og prikker osv titt og ofte. Må skru PCen av og på i ca. 30 min før de siste røde strekene går vekk og jeg faktisk kan bruke PCen. Med andre ord; skjermkortet er ubrukelig. Takk Komplett.

- Ingen USB-innganger på baksiden fungerer; tror det er noe galt med hovedkortet. Takk Komplett.

- RAM er oppgitt til å ha en hastighet på 1600 Mhz, men modulene har bare 1333 Mhz. Takk Komplett.

 

I og med at PCen ikke fungerer skikkelig, hadde jeg tenkt å selge den på Finn.no, retta mot folk som bygger PCer selv og som kanskje vil kjøpe komponenter.

 

Hva bør jeg ta for hele PCen og for de enkelte komponentene hver for seg?

 

Takk for hjelpen!

 

EDIT:

PCen kosta foressten 10.500 NOK da jeg kjøpte den, hvis det hjelper.

Lenke til kommentar

siden det er feil på skjermkort og hovedkort, og evt minnet (men tror dette heller er at de er satt til og kjøre i 1333 i bios) Så er det jo ikke annet en skeivt tårn, hardisk og psu som kan brukes her, Spørs om er vært noe mer en rundt 1000kr da egentlig.

 

Men komplett har syk ræva support, ta og mas på dem, skjer det ikke noe ta det opp med forbrukerområdet, etter en runde med dem fikk jeg pengene tilbake for en laptop som rett og slett var elendig kvalitet på.

Lenke til kommentar

Ta en videosnutt (få med deg datostempel eller dagens aviseller noe) og vis at maskina ikke funker, send den på repp og vent til du får den igjen. Funker den ikke film at den ikke funker igjen med datostempel etc. og spørr hva faen det er komplett driver med, og krev alle penga tilbake inkludert fraktkostnader, og evt. trusler om å gå ut i media, da kan du nok også få med deg mange andre som er pist-off over at ferdigpcene fra komplett ikke virker. Krev også nye rambrikker hvis du ikke fikk de som du bestilte.

 

Du klarer nok å løse det, bare legg litt press på de. Husk det er 10k det er snakk om, da holder ikke "nå orker jeg ikke mer".

 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørtes ut som et bra forslag :).

 

Jeg fant nettopp ut at jeg kan levere PCen på mitt nærmeste Pick-Up-Point, så da kan ikke Komplett si at den ble skadet under frakt.

 

Jeg lar tråden stå i tilfelle det blir til at jeg må selge den og i mellomtiden prøver jeg å få den fikset/pengene tilbake.

 

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
PCen:

- Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

- Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Back

- Strømforsyning: Corsair VX 550W PSU

- Prosessor: Intel Core? i7 Quad Processor i7-860, 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,

- Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156, 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

- RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5

- USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD

- Harddisk 1: Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

- Harddisk 2: Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

- Optisk: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

- Skjermkort: XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 870MHz

- Tastatur: Logitech Deluxe 250 Keyboard NO USB Sort OEM

- Mus: Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort USB

- Operativsystem: MS COA Label Windows Home Premium 7 Nordic, 32/64 bit

 

Ta en nærmere titt på de røde feltene ang. feilsøking.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...