Gå til innhold

Ny og fresh sommergarderobe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dessverre ikke hjelpe når det kommer til butikker i Kristiansand.

Hva trenger jeg?

- Flere sommerbukser. Hvilke typer? Antall?

- Sko. 1-3 par? Type?

- Gensere. Typer? V-hals? Blazer? Cardigan?

- Pique-skjorter

- Skjorter

- Tskjorter

Når det kommer til sommerbukser er jo chinos en grei start, det får du i de fleste butikker.

washed-beige-chinos-3952566-lrg.jpg

Får det i mange farger.

 

Om sommeren går jeg mye med loafers, eller enkle tøysko.

tods.jpg765348-8-1302791975209-n800-300x185.jpg

 

Når det kommer til gensere så er det greit å ha både v-hans og cardigan i skapet, det syns jeg hvert fall.

 

Pique-skjorter er ett fint sommerplagg, gjerne helt enkle uten masse dilldall på (tall, emblemer osv, det gjelder forsåvidt alle plagg).

 

Skjorter er veldig fint å ha, ville startet med en lyseblå også kanskje en med ruter.

 

Du får helt greie t-skjorter på HM. Økologisk bomull eller noe i den duren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk!

 

De tingene du nevner er gode poeng. Dette må definitivt på handlelisten!

 

Men hva med smeigedagene her i sør? Hva trenger jeg til de dagene hvor det er opp mot 30 grader og sol ute.

 

Må vel kanskje da ha noe minimalt på bena og shorts.

 

Hva slags typer shorts er det som ser best ut etter deres mening? Fargevalg?

Og er slippers OK? Eller bør jeg kanskje holde meg til disse enkle tøyskoene som her foreslått uansett når jeg beveger meg ut i tropevarmen (er lov å håpe!)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt følgende nevnt nedenfor.

Chinos: Beige, hvit

Shorts: Rød, Navy, beige og hvit

Skjorter: Jeg ville satt pengene mine i mange, mange, mange skjorter. Prøv deg fram med forskjellige OCBD's i gingham ruter, striper og diverse andre mønstere.

Sko: Loafers og seilersko

Lenke til kommentar

Tynne hvite tøysko er nok det beste i varmen.

 

Av shorts så ville jeg gått for enkle ensfarget eller kanskje stripet. Fager syns jeg marineblå, rødt, gult osv kan være fint.

Feks de fire øverste her.

Bør slutte over kneet syns jeg. Lett bomull er nok det beste på de varmeste dagene.

Jeg er ikke så veldig glad i cargoshorts med masse lommer.

 

Edit: personlig er jeg ikke spesielt glad i hvite bukser, så jeg ville nok heller investert i en marineblå chinos.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Husk at det viktigste er passform og kvalitet vs. pris.

T-skjorter og sokker kjøper jeg gjerne på H&M, undertøy fra Dressmann (de har noen gode boksere det står "MAN" på), mens jeg legger mer penger i andre plagg som jeg ønsker at skal vare litt lengre.

 

Du skal sikkert innom H&M for å ha et par t-skjorter, og når du er der, rask med deg et par av de "usynlige" sokkene de har - de dekker tåen, går under hele foten og opp bak. Disse kan man ikke se når du går med verken seilersko eller loafers, og det er kjekt å ha slik at det ikke blir så klamt hvis du skal gå langt.

 

Når det gjelder tøysko, ikke noe du legger mye penger i. Mano koster vel 2-300 kroner per stk, og de er akkurat som alle andre tøysko - holder akkurat en sesong hvis du er forsiktig med de, og da er de helt utslitt.

 

Chinos kan man skrive mye om, men start enkelt - gå innom butikker som fører merker som NN.07, J. Lindeberg, Filippa K og Acne, og prøv på litt på. Alle disse merkene har chinos i pene farger, og her er det bare å hamstre. Start med beige, det er et must, og så ville jeg gått for noen mørkeblå, noen litt mørkere som brune eller kanskje mørkerød. En litt lys gulfarge er også veldig pent, vet at Zara hadde noen for en sesong eller to siden.

 

Når det gjelder gensere ville jeg skaffet meg en litt tykk ullcardigan med en gang. Perfekt å ha til sene sommerkvelder, og ser veldig bra ut. Få på en skjorte under og noen chinos, og du har et flott antrekk. En blazer er heller ikke å forakte, og en navy blazer vil passe til veldig mye, så det er absolutt et plagg jeg ville tatt en titt på. V-halser er også kjekt å ha liggende, men pass deg for de mest skrikende fargene. Når man starter nesten fra bunnen er det lurt å velge farger som er lette å kombinere med andre farger, og så når man har fått et nokså greit utvalg kan man starte med de mer spenstige fargene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye gode tips fra både PatSharpX og Henrik C du får.

 

En ting som jeg husker fra den gangen jeg bestemte meg for å utvide garderoben er at du fort innser hvor mye du mangler. Paradoksalt nok så vil du altså oppleve at jo mer du kjøper, jo mer mangler du. Derfor ville jeg vært litt forsiktig med å gå helt berserk med tusenlappene, i alle fall i begynnelsen. Stilen din kommer du mest sannsynlig til å korrigere mye på i løpet av årene og derfor er det greit å kjøpe plagg som er universale, ikke minst årstid-uavhengige. Kjøp for all del klær til sommeren, men det er greit å også kunne bruke disse når høsten og vinteren kommer.

 

Konkrete sommerplagg du kan kjøpe deg kan være:

- lyse tøysko, finnes billige varianter overalt.

- loafers.

- hvite tskjorter, både v-hals og crewneck.

- et par piqueer, gjerne i litt sprekere farger.

- beige chinos (eget punkt fordi de er must).

- lyse chinos (farger som pastellrød, grønn, gul, lyseblå er sommerlige. Se merkene Henrik nevner, og kanskje også These Glory Days og Zara for litt billigere bukser).

 

Også har du plagg som kan brukes om sommeren, men også til andre årstider og dermed er mye mer anvendelige:

- v-hals gensere (navy, brun, sandfarget), cable knit gensere (navy, grønn, beige).

- cardigans (navy, grå, svart, tynne, tykke)

- chinos (navy) og rådenim-bukser (både lyse og mørkere)

- OCBD-skjorter (lyseblå, lyserosa, grønn, navy, rød, gul, store ruter, små ruter, helfarget. Du får ikke nok av disse og kan kjøpe i alskens farger og mønstre).

- blazer (navy).

 

Den nederste gruppen plagg er basisplagg og kan kombineres med andre klær som har litt mer spreke farger, og du får med en gang et mer sommerlig antrekk. Det beste tipset jeg kan gi deg er dog å ikke bruke opp mange tusener av kroner øremerket SOMMERKLÆR, når det er en veldig god sjanse for at du forandrer stil eller får øye for andre typer klær. Når plutselig høsten kommer, det er kaldt ute og du sitter der med mange piqueer, lyse skjorter, tynne cardigans og en tom lommebok så vil du angre på at du ikke kjøpte litt mer allsidige klær. Å ha en solid basisgarderobe er veeeeeeldig undervurdert.

Endret av Winston Wolf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skjønner ikke hvorfor folk har hengt seg så jævlig opp i OCBD-skjorter. Ja, de er fine til hverdags, men that's it. Hvis man har få skjorter er det mye lurere å starte med å kjøpe noen skjorter som kan brukes med slips til dress og blazer, som også kan brukes til hverdags. 90 % av postene her inne omhandler jo enten OCBD-skjorter, Herring Torino, navy blazere og/eller beige chinos. Det går an å få opp øynene litt for andre ting.

Endret av fkm
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...