Gå til innhold

Fyrstegongskjøp, rimeleg men påliteleg rifle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

www.kammeret.no er noe å ambefale!

vil si at du burde prøve diverse kaliber på en skytebane å kjenne selv hvem som "passer" for deg. som sagt,de større kaliberene gjør litt mere skade, men en 6,5x55 dreper hvis du treffer der du skal.

 

Første rifla jeg kjøpte var Tikka t3 lite, det er fordi jeg fikk prøve meg på skytebanen med mange forskjellige rifler, og denne passet meg fint innenfor prisklasse.

 

så jeg anbefaler Tikka t3, veldig gode rifler til en billig penge, og finnes masse pakketilbud på denne rifla. '

 

http://www.interarms.no/ er veldig grei når det gjelder pris, jeg fikk min Tikka t3 lite, med leupold 3-9 x40 og 50 skudd for 11000 kr :)

 

Lykke til med å finne rifle! ;)

Lenke til kommentar

Si meg en ting! Er ikke du bare 16 år? Da, er vel ikke kjøpetillatelsen "i boks"? Eller skal en annen person, kjøpe riflen for deg?

 

På kurset vi du vel få prøve noen forskjellige våpen. Og på nermeste skytterbane, kan du sikkert få prøve, noen forskjellige våpen og kalibere. Det vil sikkert si deg mer, spessielt med tanke på kaliber.

 

Vil jo tro at du kommer langt med både 6,5 og 308, som et nybegynner kaliber. Som du sier, så er du nybegynner og du skal på hjorte jakt!

Lenke til kommentar

Våpentilatselse fra politiet kan han lett få tak i med bestått jegerprøve, var selv 16 år da jeg kjøpte min første hagle, og rifla kom noen mnd seinere.

 

Men han må ha verge, altså foreldre som godkjenner at han har våpen i hus, selvsagt i FG godkjent skap.

 

EDIT: Tillegsopplysning.

Endret av Heimlish
Lenke til kommentar

Våpentilatselse fra politiet kan han lett få tak i med bestått jegerprøve, var selv 16 år da jeg kjøpte min første hagle, og rifla kom noen mnd seinere.

 

Men han må ha verge, altså foreldre som godkjenner at han har våpen i hus, selvsagt i FG godkjent skap.

 

EDIT: Tillegsopplysning.

Vet det finnes en form for disp., for unge våpenkjøpere. Men jeg undret på om RDahl, var klar over det, eller om han tok noe som selvfølge.

Lenke til kommentar

Om hjorten skal dø, skal han jo i det minste ikkje lide, stakkaren :(

Blir vel litt flaut om eg på den fyrste jakta mi skadeskyt eit dyr så fælt at ettersøk foregår i dagesvis.

Kjøyr på med 50 kalibers hagle med kikertsikte, robin. Då drep du i vert fall NOKO.

 

Virker som du ikke helt vet hvordan kaliber fungerer for hagler. Siterer fra Wikipedia: "En kaliber 12 hagle har en diameter tilsvarende en rund kule som har masse lik 1/12 pund bly, 18,53 mm. En hagle kaliber 10 vil da ha diameter tilsvarende en kule med masse lik 1/10 pund bly, som er 19,69 mm. Jo lavere kalibertall en slik hagle har, jo større er altså løpsdiamateren."

 

Kaliber 50 hagle vil dermed være knøttlite.

 

 

Svar til TS. De fleste riflene i dag fungerer greit, men det er viktig å ikke glemme å skaffe seg et skikkelig kikkertsikte. Nesten like viktig som resten. Hva slags kaliber du skal velge kommer veldig an på hva du skal jakte for noe. Skal du jakte storvilt er det meste fra 6,5mm og oppover godt nok. Det er skutt utrolig mye elg med det kaliberet, har dog aldri prøvd det selv. Selv har jeg 30-06, men kun fordi jeg arvet våpnet. Skal du ikke jakte noe større enn rådyr kan du med hell velge et midre kaliber. f.eks. .270, .45-70 eller .30-30.

Selv ville jeg nok valgt .308 eller 6,5 hvis jeg skulle valgt noe i dag. Men ikke glem kikkerten. Du får kjøpt ombygde HV-mausere til 1000-1500 kroner, og er slitesterke våpen med mye bruksglede, bare få montert nytt skjefte, da det orginale ikke er det beste. Lykke til med valg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Si meg en ting! Er ikke du bare 16 år? Da, er vel ikke kjøpetillatelsen "i boks"? Eller skal en annen person, kjøpe riflen for deg?

 

På kurset vi du vel få prøve noen forskjellige våpen. Og på nermeste skytterbane, kan du sikkert få prøve, noen forskjellige våpen og kalibere. Det vil sikkert si deg mer, spessielt med tanke på kaliber.

 

Vil jo tro at du kommer langt med både 6,5 og 308, som et nybegynner kaliber. Som du sier, så er du nybegynner og du skal på hjorte jakt!

 

Det eg meinte var at foreldra mine er villige til faktisk skrive under på eit par lappar slik eg kan få våpenkort. Eg ordla meg feil. Har prøvd både 6,5 , .308 og .30-06 og for å vere sikker trur eg at eg velgjer rifla som eg har nevnt tidlegare i diskusjonen, altso med kaliber .30-06. :)

Lenke til kommentar

Våpentilatselse fra politiet kan han lett få tak i med bestått jegerprøve, var selv 16 år da jeg kjøpte min første hagle, og rifla kom noen mnd seinere.

 

Men han må ha verge, altså foreldre som godkjenner at han har våpen i hus, selvsagt i FG godkjent skap.

 

EDIT: Tillegsopplysning.

Vet det finnes en form for disp., for unge våpenkjøpere. Men jeg undret på om RDahl, var klar over det, eller om han tok noe som selvfølge.

 

Var klar over det ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...