Gå til innhold

Islam - en fare for Norge?


  

37 stemmer

  1. 1. Er Islam en fare for Norge?

    • Ja, vi Nordmenn bør samle oss i motstandsgrupper
    • Ja, vi må stemme på de rette partiene nå fremover
    • Nei, men innvandringen generelt bør begrenses
    • Nei, Islam er positivt og vi trenger fler innvandrere


Anbefalte innlegg

En interessant side ved disse tallene er at andelen av folk med muslimsk bakgrunn som er medlem av et muslimsk trossamfunn er betydelig lavere enn andelen av folk med etnisk norsk bakgrunn som er medlem av statskirken eller andre kristne trossamfunn. Med andre ord: De tyder på at innvandrere fra muslimsk land jevnt over er mer sekulære og mindre opptatt av religion enn hva etniske nordmenn er.

 

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest. Grunnen til at så mange er i statskirken er selvsagt at alle blir meldt inn når de blir født, og det har skjedd flere ganger at de har meldt inn alle som ikke er medlem av noe trossamfunn igjen, sist da de gikk over til elektroniske systemer.

 

Hvis man aktivt måtte melde seg inn i et kristent trossamfunn, vil jeg anta at prosenten ville vært veldig liten blant nordmenn. En annen ting er at kristendom og islam er veldig forskjellige angående levesett. Kristendommen dreier seg i dagens moderne versjon om å tro på Jesus, og det påvirker lite i livet til de troende. De kler seg som de vil og spiser som de vil (uavhengig av religion).

 

Jeg ruslet en tur langs akerselva nederst på Grünerløkka for en uke siden, og så sikkert 50 somaliske kvinner i små grupper med andre somaliske kvinner, og samtlige hadde heldekkende, islamske klær. På en grønn flekk i sola satt det flere grupper nordmenn og grillet. Kontrasten var enorm.

 

Forøvrig hadde ingen fra forskjellige kulturer noen form for kontakt, som jeg kunne se. De holdt seg til "sine".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En interessant side ved disse tallene er at andelen av folk med muslimsk bakgrunn som er medlem av et muslimsk trossamfunn er betydelig lavere enn andelen av folk med etnisk norsk bakgrunn som er medlem av statskirken eller andre kristne trossamfunn. Med andre ord: De tyder på at innvandrere fra muslimsk land jevnt over er mer sekulære og mindre opptatt av religion enn hva etniske nordmenn er.

 

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest. Grunnen til at så mange er i statskirken er selvsagt at alle blir meldt inn når de blir født,

 

Som jeg har påpekt en gang allerede: Nei, alle blir ikke innmeldt i statskirken når de blir født. Barn blir innmeldt dersom foreldrene velger å døpe dem. Det er riktignok foreldrene som velger og ikke ungen, men det krever en aktiv handling fra enkeltpersoner.

 

og det har skjedd flere ganger at de har meldt inn alle som ikke er medlem av noe trossamfunn igjen, sist da de gikk over til elektroniske systemer.

 

Det er riktig at det er masse som er feil med statskirkens medlemsregister, men det dreier seg ikke om mer enn et par prosentpoeng. Andelen etniske nordmenn som er medlem av statskirken er fortsatt godt over 80% selv om vi trekker fra for feilene i kirkeregisteret.

Lenke til kommentar

Og folk fortsetter jo å døpe ungene sine og begrave dem gjennom kirken.

Oppslutningen om kirkelige aktiviteter har vært synkende de siste tiårene. Døpte i prosent av alle nyfødte falt fra 96,8% i 1960 til 73,9% i 2006. Andelen konfirmerte av alle 14-åringer falt fra 93% i 1960 til 66,7% i 2006. Andelen av alle ekteskapsinngåelser som ble gjennomført av Den norske kirke falt fra 85,2% i 1960 til 44,2% i 2006. Bare andelen begravelser holdt seg på et høyt nivå, 91,9% av alle døde i 2006 ble gravlagt i regi av Den norske kirke. [6]

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_kirke#Oppslutning

Lenke til kommentar

En interessant side ved disse tallene er at andelen av folk med muslimsk bakgrunn som er medlem av et muslimsk trossamfunn er betydelig lavere enn andelen av folk med etnisk norsk bakgrunn som er medlem av statskirken eller andre kristne trossamfunn. Med andre ord: De tyder på at innvandrere fra muslimsk land jevnt over er mer sekulære og mindre opptatt av religion enn hva etniske nordmenn er.

 

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest. Grunnen til at så mange er i statskirken er selvsagt at alle blir meldt inn når de blir født,

 

Som jeg har påpekt en gang allerede: Nei, alle blir ikke innmeldt i statskirken når de blir født. Barn blir innmeldt dersom foreldrene velger å døpe dem. Det er riktignok foreldrene som velger og ikke ungen, men det krever en aktiv handling fra enkeltpersoner.

 

og det har skjedd flere ganger at de har meldt inn alle som ikke er medlem av noe trossamfunn igjen, sist da de gikk over til elektroniske systemer.

 

Det er riktig at det er masse som er feil med statskirkens medlemsregister, men det dreier seg ikke om mer enn et par prosentpoeng. Andelen etniske nordmenn som er medlem av statskirken er fortsatt godt over 80% selv om vi trekker fra for feilene i kirkeregisteret.

 

En liten slurvefeil i den første der, men som du ser på linken min brukte de folkeregisteret som grunnlag, ergo er alle som ikke aktivt har meldt seg ut av statskirken etter 1998 medlemmer, uavhengig om de er døpt eller ikke.

 

De burde, for å rette opp galskapen, sende ut et brev/kort som måtte returneres med kryss for "Jeg vil være med i statskirken" til alle på listene, og så droppet resten.

 

Andelen av nordmenn som hadde vært medlemmer i statskirken etter noe slikt hadde vært lav, men det er umulig å sette noe tall på det.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange, faktisk de fleste, som velger dåp, gjør det fordi de liker selve sermonien; ikke fordi de tror på Gud, og hvis de må melde ungen sin inn i statskirken, so be it.

Det samme gjelder jul, begravelse og å gifte seg i kirken; man gjør det ikke fordi man er kristen, men fordi man liker tradisjonene. Jeg tror også mange ikke engang er klar over at dem er medlem av statskirken.

 

Jeg bor i Oslo, her nede ved Grunerløkka, og jeg tør påstå det at sjansen får å møte på en praktiserende Muslim er høyere enn praktiserende Kristen.

 

Edit: Hvor mange Kristne det er i Norge spiller liten rolle. Kristne gjør ikke slik:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10093071

Endret av MrBadger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...