Gå til innhold

Lære HTML fra W3schools(?)


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg har lyst å begynne å lære meg HTML, men er ikke sikker hvor jeg skal begynne. Jeg har fått anbefalt W3schools, men jeg vet jo ikke om denne faktisk er god (Synes selv den er oversiktlig og grei, men er innholdet bra og tilstrekkelig?)

 

Så er W3schools en bra side å lære dette på? :) Vil jo og lære javascript etc senere, vil det og være greit å lære seg der?

 

Takker for alle svar og setter pris på alle andre tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at W3Schools har hjulpet meg mye på min vei til å lære meg php. Jeg anbefaler denne siden varmt.

Da håper jeg virkelig du har brukte andre ressurser i tillegg. Se feks på siste eksempel her: http://w3schools.com/php/php_mysql_insert.asp

 

$sql="INSERT INTO Persons (FirstName, LastName, Age)
VALUES
('$_POST[firstname]','$_POST[lastname]','$_POST[age]')";

 

Koden over er direkte farlig, fordi den tillater en angriper å gjøre hva de vil med databasen din. http://bobby-tables.com/ viser litt hva som kan skje.

 

PHP-seksjonen er ikke så ille som resten av sida da, men de burde aldri anbefale kode som er åpen for angrep.

Lenke til kommentar

Du kan jo lære ett og annet fra W3CSchools, de har enkle eksempler som er lette å forstå i starten. Selv endte jeg gjerne opp med å gå direkte til "kilden" (HTML 4.01

og CSS 1). HTML 4 og CSS 1 er forøvrig gamle standarder, men er fortsatt mest utbredt og det kan være greit å holde seg til de i starten, inntil du merker du har behov for mer. HTML5 og CSS 3 bygger direkte videre på de eldre standardene, så kunnskapen derfra er like gyldig.

 

Videre lærte jeg mye av å lese kildekoden på websider jeg besøkte. Jeg anbefaler å bruke Opera (http://www.opera.com/download/) som nettleser, og høyreklikk -> View source på en webside. Da kan du endre det du ønsker, og så trykke "Apply changes" oppe til venstre i kildekodevinduet. Du får da se virkningen av endringene du gjorde direkte, og det er en fin måte å prøve seg frem på og eksperimentere. Du kan også trykke CTRL + SHIFT + I som starter Opera Dragonfly, et kraftig debuggings-verktøy som gir deg oversikt over alle aspekt av websiden.

 

Nå ble det mye Opera her, men jeg vil også anbefale introduksjonskurset deres til webutvikling, som er overraskende grundig og forseggjort: http://dev.opera.com/articles/view/1-introduction-to-the-web-standards-cur/#toc. De første artiklene er kun nyttig forkunnskap, du kan hoppe direkte til kapittel 12 om du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det står vel uttrykt på w3schools at koden de legger ut er eksempelkode for at folk skal forstå hva som skjer, i stedet for å bare kopiere den. Tipper det er med vilje at de ikke har lagt inn f. eks escaping når de skriver noe til databasen, om kapittelet ikke tar for seg escaping spesifikt.

 

Har selv brukt w3schools til å lære meg mye HTML, CSS, noe PHP, JS og jQuery. Du blir ingen ekspert, men du får inn det meste av basics, og det er et flott oppslagsverk. Jeg ville ikke nøle med å anbefale det til noen som har lyst å starte fra scratch, da jeg forventer at personer som vil lære seg slikt også skjønner at det lille eksempelscriptet som viser innsetting til f. eks MySQL er kun et lite utdrag/eksempel av det man faktisk burde bruke.

 

Det er dog litt dumt at de heter akkurat w3schools, da eksemplene deres ikke er veldig W3C-vennlige (organisasjonen som setter webstandardene til bla.a HTML og CSS).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har lyst å begynne å lære meg HTML,

 

Så er W3schools en bra side å lære dette på? :) Vil jo og lære javascript etc senere, vil det og være greit å lære seg der?

Til å lære deg HTML er den norske siden W3Schools god nok. Skal du lære deg php og sikkerhet i databaser, er det et helt annet tema. Mye av sikkerhetsproblematikken forsvinner jo om du bruker siste stabile versjon av php samt PDO og "prepared statements".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Takker for alle svar! :)

 

Men er litt usikker på et par ting nå;

 

- Bør jeg lære meg HTML, XHTML eller HTML5 først? (Jeg tenker selv det er logisk å lære seg HTML først og deretter de to andre)

- Jeg må jo og lære meg CSS samtidig, men skal jeg lære meg CSS 1, 2 eller 3 først?

- Og hvor er det egentlig best å lære seg det? Så thelomen foreslo direkte fra w3.org, men på siden dabear postet (w3fools) foreslår de en del og.

 

Istedetfor å bruke hele tråden til å bare fraråde en turorial, hva med å anbefale en annen tutorial eller oppslagsverk? En som tar for seg siste standarden; HTML5. HTMLDog bruker (dessverre) XHTML.

Så jeg bør ikke bruke HTMLDog?

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

1. Har ingenting å si. XHTML/HTML5 er såpass like, at om du kan det grunnleggende i HTML-språket, så er det lett å hoppe over til den andre. Forskjellene ligger i noen regler, men tags osv. er de samme med få unntak.

 

2. "Alle" nettlesere støtter CSS2, så det er dette du vil lære deg på nettet. CSS3 er fortsatt mer eksprimentalt, og anbefales ikke å avhenge designet ditt av dette. Man velger heller ikke her enten CSS1, 2 eller 3. De er alle ganske like, og kan du CSS så kan du CSS, slik som med HTML. Begynn og les litt så skjønner du dette selv.

 

3. Etter min mening bare begynn på w3schools, og kom deg innom kapitlene som tar for seg HTML (og kanskje også det som heter HTML5 om du vil), samt det som heter CSS. Klar over at det er noen rare greier her, men det vil du finne ut selv etterhvert.

Lenke til kommentar

Morro testside :p Jeg bruker heller ikke WYSIWYG-editor (mao. bare dra inn elementer i designet, så ordner programmet koden for deg, som Dreamweaver(?)), men simple editorer som notepad er også litt for simpelt igjen etter min mening. Prøv en IDE som f. eks Netbeans som er ganske enkel å sette seg inn i etter min mening. Største åpenbare forskjellen er autocomplete.

 

Ellers så er det noen som liker det enkelt og bruker faktisk editorer i terminal :p Gedit funker også greit nok, men ikke så raskt.

Lenke til kommentar

Istedetfor å bruke hele tråden til å bare fraråde en turorial, hva med å anbefale en annen tutorial eller oppslagsverk? En som tar for seg siste standarden; HTML5. HTMLDog bruker (dessverre) XHTML.

 

Viser igjen til Opera sitt Online kompendium, det er svært forseggjort, anerkjent, og skrevet av eksperter fra mange ulike miljøer.

 

Fungerer ikke stå bra sin oppslagsverk som feks w3c, men kan gi litt bredere forståelse.

 

Xhtml er ikke anbefalt, bare å hoppe bukk over akkurat denne standarden.

Lenke til kommentar

X(HTML)-diskusjonen er gjort så veldig mange ganger før, men sakens gjerne etter mitt syn er at om du sliter med å skrive god kode, så kan det være en idé å skrive XHTML for å tvinge deg selv til å skrive bedre, men ellers så er HTML5 bedre. Det i praksis med andre ord ingen gode grunner til å skrive XHTML den dag i dag. HTML5 er fremtiden, og vi kommer ikke frem ved mindre vi hopper fremover.

Lenke til kommentar

om du sliter med å skrive god kode, så kan det være en idé å skrive XHTML for å tvinge deg selv til å skrive bedre

Den må du utdype. Det som er god og riktig kode i XHTML1.x er ikke nødvendigvis det i HTML5. Tvert imot venner man seg til å skrive XHTML'ish ved å skrive gammel XHTML-kode, og ikke syntaktisk og semantisk god HTML5-kode.
Lenke til kommentar

Xhtml er ikke anbefalt, bare å hoppe bukk over akkurat denne standarden.

Begrunnelse? Alle nyere nettlesere støtter det for lengst.

Nei, de fleste xhtml-sider blir parset som html, som fjerner nytten man kunne fått ved xhtml. Kun dersom du sender ved en spesiell html-header blir siden faktisk parset som xhtml av browseren. Men så vidt jeg vet funker dette langt fra i alle browsere. Og om browseren faktisk er så streng som den skal være, blir ingen side vist uten at den er 100 % korrekt. Ingen snill html-parsing da. Ikke særlig kjekt for nybegynnere dette vel? :-)

 

For å gjøre det verre, så er ikke xhtml1 kompatible med xhtml2, eller visa verca. Så siden må sannsynligvis skrives om for xhtml2. I det hele tatt er det få grunner til å bruke xhtml heller enn html 4 01, og spesielt ikke dersom du ikke jobber i entreprise-verdenen med mye xml / xslt håndtering.

 

Edit: fant en link som dekker temaet bra. Et google søk vil gi mange svar, og det aller, aller fleste anbefaler html 4 / 5 fremfor xhtml.

 

http://www.webdevout.net/articles/beware-of-xhtml

 

edit: typo

Endret av thelomen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! :)

 

Jeg har lyst å begynne å lære meg HTML, men er ikke sikker hvor jeg skal begynne. Jeg har fått anbefalt W3schools, men jeg vet jo ikke om denne faktisk er god (Synes selv den er oversiktlig og grei, men er innholdet bra og tilstrekkelig?)

 

Så er W3schools en bra side å lære dette på? :) Vil jo og lære javascript etc senere, vil det og være greit å lære seg der?

 

Takker for alle svar og setter pris på alle andre tips!

Mange misliker w3cschools av foskjellige grunner som: sertifiseringen deres er ikke profesjonelt godkjent, Det er små feil, og de tilbyr tutorialer i html5 og css3 som ikke er utgitte standarder enda.

 

Men for en simpel innføring er det en genial side, "tizag.com" bør brukes samtidig da den er litt mer avansert. At w3cschools har html5 og css tutorialer og referanser er genialt, da html4.1 og xhtml er begge utdaterte. Jeg slår stadig opp på w3cschools sine referanser på html/css når jeg ikke husker hvordan man gjør ting jeg prøver å få til.

 

feilene w3cschools har er ikke kritiske og som mye annet, Det store norske leksikon inkludert, er det skrevet av mennesker og mennesker gjør feil.

 

Men gå på biblioteket eller bestill på nett en html-bok, for eksempel en som DENNE: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5409668&rom=MP

En god bok om temaet er ikke dumt, (de beste forlagene er: Apress, O'railly, Microsoft Press). For bøkene har ofte en dypere innføring enn tutorialene man finner på nettet.

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...