Gå til innhold

Trenger hjelp til å lage ett I/O kort m/ RS232


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på med et lysstyrings program på pc'en(som er ferdig), men har problemer med å koble opp utganene... Prøvde først med en USB-Paralell port, men siden den kun dukket opp som USB-Printer-port istedenfor LPT1 så funket det dårlig.

 

Så neste prosjektet mitt er å koble en serieport til en Serial-Paralell "Shift Register" eventuelt med en 'UART - driver'...

 

 

Bare så det er sagt, jeg hadde vk1 elektronikk på skolen for ett par år siden, men husker veldig lite...

 

Målet er å kunne styre 6 spotter på ca 40w, mest sannsynlig med noen mosfetter mellom utgangen og lampene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om jeg må koble noen innganger til ground eller vcc for at den skal fungere? eventuelt en krystall eller en kondensator?

 

Også lurer jeg på hvilken bitrate/baudrate og flow controll/stoppbiter som trengs på programm-siden ;)

 

(Sorry for mange spørsmål, men har lest igjennom dokumentasjonen 2 ganger, holder på med nr 3, uten og finne noen klare svar :S )

 

[EDIT]

hmmm, fant dette bildet som tyder på at 16C550 trenger både egen krystall + en MAX232 kontroller med egen krystall og kondensatorer for å fungere :S

http://mycpu.selfhost.it/otherprojects/c64terminal/schematic.png

Endret av Richard87
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det funker her, men jeg bruker selv uC'er fra Atmel.

Da har jeg denne konfigurasjonen ca:

http://www.viddata.com/images/RS232intf.gif

 

Enkelt oppsett med en MAX202/232 IC, en uC, og en usb til serieport-kabel.

Husk å jorde pin 5 på serieportkabelen. Du kan alle bare 0.1uF eller bare 1uF kondikker hvis du vil. RS'en funker som den skal uansett :)

 

Mer kan jeg ikke si desverre, da jeg bare programmerer uC'er fra atmel via AVR/C og styrer uCen med hyperterminalen.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...