Gå til innhold

HJELP - Ny pc med cpu problem


Anbefalte innlegg

Hei

 

akuratt bygget ny pc for første gang, når jeg skrur pcen på, kommer jeg inn i "innstillingene" på hovedkortet som er av typen ASUS.

Her ser jeg hvor fort viftene går og temp på cpu osv.. jeg merket at temperaturer steg veldig fort på cpu'en og den gikk over på rødt på skalaen, før jeg slo av pcen i et tappert forsøk for å redde den før noe gikk veldig galt.

 

Cpu viften som følgte med intel i5 2500 er montert på, og sviver greit med oppstart.

 

hva kan problemet her være? :ermm:

 

Mvh

 

Eivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når har jeg fått liv i pcen, innstallerte SPEEDFAN og der ser det ut som at CPUen ligger på brennende 85 Grader C.

 

Har hatt av viften som kom med 2 ganger, og satt den på igjen, kan kjølepastaene blitt ødelagt og være problemet her?

 

eller syres viften av hovedkortet som kansje står på energy saving eller noe?

 

har en i5 2500 med et asus p8p67 le

 

takk for hjelp

Lenke til kommentar

Speedfan er ikke til å stole på.

Prøv HWMonitor, men uansett i en kortere periode kan du ikke ta livet av maskinen.

CPUen vil stoppe før det blir kritisk, ved å først redusere klokkefrekvensen, deretter om dette ikke funker, så vil den krasje det som kjøres, og ergo stoppe opp alt.

Lenke til kommentar

Ja alle klippsene står helt fint og stødig.

Når jeg starter opp i bios er temperaturen hele 55 grader, og når jeg deretter booter win7 går den opp til 86 grader (sier speedfan jalefall).

 

 

Er kjølern som følger med prosessoren så dårlig at den rett og slett er ubrukelig?

Har et HAF 912 cabinett, og det er relativt god kjøling inni.

 

hva bør jeg gjøre :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bios viser feil, når jeg hadde stock kjøler så viste bios 60 grader.

 

Mens Asus Suite 2 programmet viste 38 grader

 

ja det er vell samme som skjer hos meg også.

873834.jpeg

 

Men begge avlesningene er jo fra asus, og de burde jo klart og holde avlesningene noelunne like....

 

Bør jeg bare se bort fra dette?

Lenke til kommentar

HWMonitor er henter data fra ASUS, men tolker de annerledes, derfor kan de være forskjellig.

Uansett, det ASUS sier er mest korrekt så det er iorden mest sannsynligvis.

Eneste du kan sjekke er kjernetempen på CPUen, dette er Intel sin egen sensor som er bygget inn i kjernen på prosessoren.

Disse er litt mer universell siden de er implentert på kun en måte, mens de som HK produsentene bruker kan være som hips og happ.

Jeg ser bare en kjerne på kjernetemp avlesningen din i programmet, så den ser god ut.

En annen ting som også er interressant er at under 50 grader er 90% av sensorene unøyaktige.

Men går du over, begynner de å bli nøyaktig, så idle temp er for det meste helt meningsløs, load derimot...

Lenke til kommentar

Spørs om hwmonitor leser riktig på asus kortet ditt.

Det kan også skyldes bug i hovedkortets BIOS.

Uansett ser core temperaturene dine i hwmonitor greie ut.

 

 

Du kan jo også teste denne (som ser ut til å ha bli oppdatert nylig):

http://openhardwaremonitor.org/

 

+ Added support for Intel Sandy Bridge CPU core temperature and clock sensors.

+ Added a mainboard specific configuration for the ASUS P8P67 Pro, ASRock P55 Deluxe and ASRock AOD790GX-128M

 

For at sensor programmer ikke skal påvirke hverandre er det lurt å ikke ha flere ulike slike installert samtidig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sjekk temperaturen med Core Temp.

 

Når jeg monterte stock-kjøleren, monterte jeg den feil, d.v.s. at jeg ikke fikk låst klipsene fast.

 

Det endte med at jeg kjøpte meg en "Freezer 7 Pro" som var lettere å feste, ettersom jeg hadde ødelagt klipsene på stock-kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...