Gå til innhold

Dette kan du tjene som spillutvikler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

450 000 er ikke spesielt mye etter norsk standard. Man kommer nok litt bedre ut av det ved å bo i USA, men det artikkelen ikke sier noe om er arbeidsvilkår i bransjen. Bransjen er veldig volatil. Nedskjæringer over en lav sko når et storspill er ferdigprodusert, høy riskio for å miste jobben hvis spill ikke slår til, lange arbeidsdager uten overtid fordi det ofte er vanskelig å estimere hvor lang tid ting tar osv.

 

Bransjen er kun for dem som er dedikerte. Trives du ikke med lange dager med koding er lønnen det siste du bør se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

450 000 er ikke spesielt mye etter norsk standard. Man kommer nok litt bedre ut av det ved å bo i USA, men det artikkelen ikke sier noe om er arbeidsvilkår i bransjen. Bransjen er veldig volatil. Nedskjæringer over en lav sko når et storspill er ferdigprodusert, høy riskio for å miste jobben hvis spill ikke slår til, lange arbeidsdager uten overtid fordi det ofte er vanskelig å estimere hvor lang tid ting tar osv.

 

Bransjen er kun for dem som er dedikerte. Trives du ikke med lange dager med koding er lønnen det siste du bør se på.

Thou speaketh ye truth.

Lenke til kommentar
Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner.

Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere.

 

Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb.

Lenke til kommentar

Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil?

 

Dersom du jobber hos et kjipt firma så kan nok dette stemme, men jeg ser ikke for meg at det er slik hos indie-utviklere.

 

Minecraft er laget av en person, han har styrt skuta akkurat slik han selv vil. Og han har tjent godt.

Lenke til kommentar

Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil?

 

Dersom du jobber hos et kjipt firma så kan nok dette stemme, men jeg ser ikke for meg at det er slik hos indie-utviklere.

 

Minecraft er laget av en person, han har styrt skuta akkurat slik han selv vil. Og han har tjent godt.

Større sjanse for å vinne i Lotto enn å gjøre samme suksess som Notch. Det er selvfølgelig mulig, men det kreves ekstremt hardt arbeid og dedikasjon. I tillegg må man være kreativ, god til å programmere og dessuten må man faktisk gidde å gjøre det også.

Lenke til kommentar

Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil?

 

Dersom du jobber hos et kjipt firma så kan nok dette stemme, men jeg ser ikke for meg at det er slik hos indie-utviklere.

 

Minecraft er laget av en person, han har styrt skuta akkurat slik han selv vil. Og han har tjent godt.

Hvis du tror det er noe bedre å jobbe hos en indieutvikler må du tro om igjen. Man har kanskje en annen type frihet, men en indieutvikler har mye mindre å falle tilbake på hvis ting skulle skjære seg.

 

Å trekke fram et enkelttilfelle blir uvesentlig i en slik diskusjon. Dessuten er utvikleren av Minecraft dedikert i sin jobb, det er hobbyen hans som tilfeldigvis også slo ann og gav god avkastning. Det er naivt å tro at alle utviklere kan gjøre som han og få suksess.

Lenke til kommentar

Hvis du tror det er noe bedre å jobbe hos en indieutvikler må du tro om igjen. Man har kanskje en annen type frihet, men en indieutvikler har mye mindre å falle tilbake på hvis ting skulle skjære seg.

 

Å trekke fram et enkelttilfelle blir uvesentlig i en slik diskusjon. Dessuten er utvikleren av Minecraft dedikert i sin jobb, det er hobbyen hans som tilfeldigvis også slo ann og gav god avkastning. Det er naivt å tro at alle utviklere kan gjøre som han og få suksess.

 

Jeg regner med at de som satser på spillutvikling som yrke er dedikerte og kreative. Man velger ikke å bli spillutvikler fordi det høres morsomt ut.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de som satser på spillutvikling som yrke er dedikerte og kreative. Man velger ikke å bli spillutvikler fordi det høres morsomt ut.

Det er nok dem som begynner på en spillutviklerutdannelse som gjør det fordi det høres morsomt ut. Selv om du er dedikert og kreativ så endrer det ikke på arbeidsvilkårene.

Lenke til kommentar
Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner.

Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere.

 

Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb.

 

Jobber selv som tester og testleder, dog ikke innenfor spillbransjen, og kan fortelle deg at QA er mer en bare å sitte å spille hele dagen. Det er nok en del av jobben å faktisk spille. Men testing er utrolig mye mer en det. Blandt annet programering, scripting etc.

Lenke til kommentar
Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner.

Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere.

 

Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb.

 

Jobber selv som utvikler, dog ikke i spillbransjen, og programmering er utrolig morsomt. Som alle andre jobber finnes det noe kjedelig rutine, men hvis du brenner for utvikling finnes det ingenting bedre. Spillbransjen er litt andreledes enn software generelt, mindre sikre inntekter på sikt og langt større press på deadlines, så kan tenke meg at presset der er noe høyere; særlig i et land som USA.

 

QA derimot har den lite hyggelige jobben men å sørge for at minst mulig av vår dumskap finner veien ut til sluttbrukerne, så en god QA er verd hver eneste krone vedkommende får i lønn :)

Lenke til kommentar

Er dette virkelig ansett som bra lesning ? .. mulig som noen nevnte at det går greit når du lever på amerikansk jord... men jeg hadde virkelig ikke sett på dette som en forlokkende karriere lønnsmessig i Norge... 450.000 for en gjennomsnitts utvikler... med en del års erfaring på baken ? .. hvor er start lønna da ? .. nei nå høres jeg kansje utakknemlig ut .. men det finnes mye annet innenfor databransjen som lønner seg greit bedre overtid...

Lenke til kommentar
Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner.

Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere.

 

Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb.

Mens jurister og økonomer er en uproduktiv tullejobb, men de tjener mest :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...