Gå til innhold

Fastmontert skjøteledning, kan jeg gjøre det selv?


Anbefalte innlegg

Problemet: Skal montere ruteren over inngangsdøren, men kabelen på strømadapteret er knapt en meter lang og nærmeste stikkontakt er ved gulvet ved siden av døren. Har snust litt etter DC-forlengerkabler, men det er et rent helv... å finne riktig lengde og ikke minst riktig plugg. Den enkleste løsningen blir derfor å trekke en vanlig skjøteledning fra stikkontakten og opp langs dørkarmen, men for å unngå å ha en stor klump midt på veggen der skjøteledning og strømadapteret møtes tenkte jeg å bare stappe de inni en utenpåliggende koblingsboks av noe slag. Se vedlagte tegning.

 

Men (!) jeg har hørt rykter om at slik fastmontering (i den grad man kan kalle det det) av skjøteledninger ikke er lov. Kan dette stemme?

post-15117-0-65200300-1303857540_thumb.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tillatt å bruke skjøteledning som fast installasjon nei. Vil vel heller ikke se så bra ut med en stor koblingsbok over døra.

 

Klipp heller kabelen mellom adapteret og pluggen, og skjøt inn en bit med en eller annen egnet kabel. Skjøten kan lett skjules bak ruteren, og alt blir fint estetiskt.

Lenke til kommentar

det var no en dårlig krympestrømpe du har funnet deg da. det finns skøytehylser til en sånn jobb. bruk helst uisolert for disse er fysisk mindre og det blir en finere krymp. kutt lederne i stigende lengde og andre enden i minkende lengde. da får man den fineste krympen.

 

routeren din, går ikke den på 12V? elektronikk går oftest på 12V med adapter for bruk i 230V stikk. men du ville no ha merket det med 230V.

 

hvorfor ikke bare ringe en elektriker og få en stikk til. så kunne du ha brukt denne til julekransen på døra i juletidene.

 

sukkerbiter bør du ikke bruke til noe. det er en elendig tilkobling med liten kontaktflate. åpningen er så liten at dette ar startet mangen branner med at de ikke har alle kordelene under skruen. det er en grunn til at de ikke er lov til å bruke med lamper i vegg og tak. av gode tilkoblingsklemmer kan jeg nevne den beste. det er Wago klips for bruk av alle typer kordeler. vanlig Wago innstikk klemmer er og gode, men vanskeligere en W klips med tanke på å bruke om igjen. her må man vri kordelene og påføre skader på ledere. mangen klarer ikke å få de helt inn. på småe ledere kan man bruke scotlock, men det er ikke altid de holder lederne på plass.

Lenke til kommentar

det var no en dårlig krympestrømpe du har funnet deg da. det finns skøytehylser til en sånn jobb. bruk helst uisolert for disse er fysisk mindre og det blir en finere krymp. kutt lederne i stigende lengde og andre enden i minkende lengde. da får man den fineste krympen.

Ingenting i veien med strømpene, men jeg kjøpte de ett hakk for lite, så de store (som skulle ligge på ledningen) måtte brukes på lederne og de små måtte bare legges vekk til senere bruk. Brukte elteip ytterst nå, men resultatet ble helt greit. Kabelen skal uansett legges i kanal opp langs dørkarmen. Noterer tips om stigende og synkende lengde til neste gang :)

 

routeren din, går ikke den på 12V? elektronikk går oftest på 12V med adapter for bruk i 230V stikk. men du ville no ha merket det med 230V.

12V og 2amps, det stemmer, har ikke loddet den rett til 230volten altså :)

 

hvorfor ikke bare ringe en elektriker og få en stikk til. så kunne du ha brukt denne til julekransen på døra i juletidene.

Dyrt, og denne løsningen ble penere siden det måtte vært en utenpåliggende stikkontakt (betongvegg)

 

sukkerbiter bør du ikke bruke til noe. det er en elendig tilkobling med liten kontaktflate. åpningen er så liten at dette ar startet mangen branner med at de ikke har alle kordelene under skruen. det er en grunn til at de ikke er lov til å bruke med lamper i vegg og tak. av gode tilkoblingsklemmer kan jeg nevne den beste. det er Wago klips for bruk av alle typer kordeler. vanlig Wago innstikk klemmer er og gode, men vanskeligere en W klips med tanke på å bruke om igjen. her må man vri kordelene og påføre skader på ledere. mangen klarer ikke å få de helt inn. på småe ledere kan man bruke scotlock, men det er ikke altid de holder lederne på plass.

Unngår sukkerbiter i den grad jeg kan, men det må jo være lov å bruke med lamper i tak? Opptil flere av taklampene jeg kjøpte nylig hadde "innebygde" sukkerbiter. Plug & play.

Lenke til kommentar

Unngår sukkerbiter i den grad jeg kan, men det må jo være lov å bruke med lamper i tak? Opptil flere av taklampene jeg kjøpte nylig hadde "innebygde" sukkerbiter. Plug & play.

 

etter at NEK:400 (lovboka innen elfaget) ble endret er det ikke lov å ha sukkerbiter på nye bygg. der skal det være DCL (device for luminare connection) eller en vanlig stikk med lampettledning.

 

dette har ikke tilbakevirkende kraft, så du kan fint bruke sukkerbiter på lamper, selv om jeg sterkt fraråder der =)

Lenke til kommentar

eller lampa skal vere fast tilkoblett. kravet gjelder og på vegg.

 

jeg anbefaler sterkt å ikke plassere sukkerbiten ved sokkelen til lyspæra. for her blir det veldigt varmt og brenner plasten på sukkerbiten. jeg skiftet ei lampe hos foreldrene min i helga. sukkerbiten stod like ved sokkelen og ved første tiltak for å frakoble lederne, knakk den i 2. veldig typpisk brannfelle.

 

innebygd sukkerbit? følte med sukkerbit eller var det en hvit flatt støpsel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...