Gå til innhold

Kjøp av ny bærbar PC


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bærbar PC. Prisen skal være ca. 4000-5000 kr, og den skal brukes mest til vanlig hjemmebruk (nettsurfing, diverse applikasjoner, musikk, litt video, kanskje litt spilling). Har hørt med en datakyndig venn, som mener at ACER bør unngås, og anbefaler HP. Har derfor funnet denne maskinen . Noen med erfaringer? Ser den grei ut etter mine behov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hp har recoverypartisjon med mye dritt i.

 

Som du vil merke at maskinen blir treg, og følger med en del som treger ytelsen unødvendig.

 

Er enig at Acer bør ungås, men spørs om HP er veldig mye bedre.

 

Ytelsen på den maskinen er nok helt greit.

Men hvis du kunne gått for linux siden spilling er lite behov, kunne du sikkert spart en del på ytelsen og levetiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt to hp pavilion til familie i samme prisklasse og sier bare en ting.. hold deg langt unna! Pavilion har bl.a. kjent ptoblem med at wifi slutter å fungere fordi gpu ligger for nærme på hk (varmeproblemer.. dritten smelter sikkert..).

 

Den siste familiepc'en jeg kjøpte var en MSI og den ser ut til å fungere svært ok i forhold til pris (5k).

 

Ellers så hater jeg bærbare under 6k.. De holder rett og slett ikke i kvalitet.. finnes sikkert unntak, men tommelfingerregelen er at du får det du betaler for.. og kvalitet koster.

Lenke til kommentar

Kan starte med å si at den pcen til en pris mellom 4000-5000 med det beste skjermkortet er denne med 6570m: http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=4846606 Problemet med den er prosessoren, som presterer under i3 prosessorer, fordi den bare har 2.13Ghz 2 kjerner uten hyperthreading. Det beste kjøpet når det kommer til pris/ytelse er bærbare som koster rundt 6000kr. Da får man både en grei prosessor og et fint skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620230

 

For 6500kr får man 20-30% raskere sandy bridge prosessorer med skjermkortet 540m. Spørsmålet er hvor godt skjermkort du vil ha, og hvilke spill du vil spille til hvilke innstillinger. Noen spill som GTA 4, Stracraft 2, trenger ganske mye prosessorkraft, så da vil det lønne seg med en i5 prosessor.

 

TS: Du kan jo nevne de spillene du spiller og hvilke innstillinger du vil spille de på. Også hvilke applikasjoner, siden for svake prosessorer vil føre til at enkelte programmer vil henge seg og lagge, noe som blir grusomt etterhvert.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Når det kommer til spill, så har jeg en stasjonær PC jeg bruker til de mer krevende spillene. Du kan nesten se bort fra spilling på denne bærbare, for jeg kommer nok bare til å spille eldre spill på den. Når det kommer til applikasjoner så har jeg ikke store krav der heller. Litt videoavspilling, mye musikk (iTunes og Spotify), Microsoft Office, etc. Ingen foto- eller videoredigering. Krav til prosessor og skjermkort er altså ikke all verden. Hva synes du, kidio007, om den HP-en jeg linket til øverst? Har du eventuelt noen forslag til meg rundt 5000 kr?

Lenke til kommentar

Hold deg for all del LANGT LANGT unna Pavilion serien til HP.. Det er bare møkk, verre reklamefinansiert søppel skal du lete lenge etter.

Hvis du skal gå for HP se heller på ProBook serien, dette er maskiner i bedriftssegmentet som har solid byggkvalitet og lite forhåndsinstallert dritt. Disse stiller i en helt annen klasse enn Pavilion maskinene.

Kan og nevnes at de har 2år (ved privatkjøp) på stedet garanti, dvs om du gidder å ringe inn selv når noe kan taes på garanti, så kommer en reparatør hjem til deg og fikser maskinen.

 

HP ProBook 4520s

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611313

Lenke til kommentar

alle produsentene har feilvarer, og med en så billig maskin ligger fokuset mye i det ytre, og ikke i indre kvalitet.

 

behandler du maskinen som dritt lever den jo også selvflgelig kortere.og alle kan få en defekt hvis en er uheldig. det skal sies at hp har en historie bak seg, men hp selger også mange maskiner, så derfor kommer man over tråder om de uheldige oftere enn en gjør om man ser etter mindre produsenter.

 

vær påpasslig med støvrensing, og at vifta ikke blokeres av puter etc etc, så er det ikke noe som tilsier at maskinen ikke skal leve til den er så gammel at du vil ha ny alikevel.

 

når det kommer til anbefaling,så ta en titt på denne:

 

http://www.multicom.no/HP-HP-ProBook-6555b-156-LED-Matt/cat-p/c/p3844304

 

ikke verdens kraftigste cpu, eller skjermkort, men godt nok til mange dx9 spill.

 

ser man bort i fra litt lav grafikkytelse, har denne 7200rpm harddisk, matt skjerm, god oppløsning (som du setter pris på når du ikke gamer), og en flott batteritid:)

 

edit* feilinformerte litt i farta. er nå rettet opp

Endret av uracoin
Lenke til kommentar

Når det gjelder merke, kan jeg anbefale Toshiba. Jeg har hatt en toshiba i over to år nå etter å ha hatt mye trøbbel med Acer, og den har oppført seg eksemplarisk. Har kanskje måttet restartet den fem ganger, og formatert en gang for å gå windows 7. Og jeg har brukt den mye til mye forskjellig, og hatt den med på TG tre ganger nå.

 

Ellers har jeg hørt veldig mye bra om Asus, så det kan du også vurdere. HP har jeg ikke hørt så mye bra om...

Lenke til kommentar

Det beste kjøpet når det kommer til pris/ytelse er bærbare som koster rundt 6000kr. Da får man både en grei prosessor og et fint skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620230

 

Feil :D

Denne fra Asus har SB i3 som yter omtrent som forrige generasjon i5. Den er billigere og har Blu-Ray.

 

Så du mener i3-2310 2.1ghz (Uten turbo boost), er like god som i5-480 2,66 med Turbo Boost opptil 2,93?

Lenke til kommentar

Feil :D

Denne fra Asus har SB i3 som yter omtrent som forrige generasjon i5. Den er billigere og har Blu-Ray.

 

Så du mener i3-2310 2.1ghz (Uten turbo boost), er like god som i5-480 2,66 med Turbo Boost opptil 2,93?

 

Intel Core i5 M 480 @ 2.67GHz

Passmark CPU Mark 2767

Rank 216

 

Intel Core i3-2310M @ 2.10GHz

Passmark CPU Mark 2708

Rank 221

 

I følge denne sida er forskjellen minimal og ikke eksisterende, men da har man muligens målt begge uten Turbo-boost. Tiltross for Turbo boost på i5 M480 er ikke forskjellen veldig stor når man får Sandy Brigde maskinen 800,- kr billigere og Blu-Ray spiller med på kjøpet er det ikke tvil i mitt hode om hva som utgjør det beste kjøpet mtp pris/ ytelse.

 

Se også på kravene til trådstarter:

Litt videoavspilling, mye musikk (iTunes og Spotify), Microsoft Office, etc. Ingen foto- eller videoredigering. Krav til prosessor og skjermkort er altså ikke all verden. Har du eventuelt noen forslag til meg rundt 5000 kr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...