Gå til innhold

Fjellfiske- valg av sene?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Nå som issmeltingen i fjellvann er godt i gang, nærmer fiskesesongen seg for min del. Jeg trenger svar fra erfarne fiskere når det gjelder valg av sene.

 

Jeg bruker å fiske ørret fra båt i et større fjellvann. Altså drogging. Da brukes gjerne rapala woblere som agn. Det jeg lurer på er hva som er best å bruke når det gjelder sene? Og tykkelsen på den? Fireline eller nylon?

 

Ting jeg har lest på forskjellige nettsider:

 

-Fireline er riktig nok sterkere enn vanlig nylonsene.

-Fireline er derimot mer utsatt for slitasje.

-Fireline fører til at det oppstår knuter lettere.

-En del fiskere sier at dem mister mer fisk når dem bruker fireline, og har derfor gått tilbake til å bruke vanlig nylonsene.

-Grunnen til at dem mister mer fisk er at fireline er ikke er elsastisk, dvs den strekker ikke seg ut, og fisken klarer å "spytte" ut agnet raskere.

 

Det jeg lurer på er hva som egentlig er best? Dersom noen vil anbefale meg vanlig nylonsene, hvilken tykkelse bør jeg bruke? Jeg tenkte selv enten 0,22mm eller 0,25mm. Har dette noe å si? Forskjellen er såpass liten.

 

Vil ikke ha alt for tykk sene, men vil gjerne være på den sikre siden. Ørreten vi fisker er gjerne rundt 300-500g, men det hender at vi får en eller to fisker på 2-3 kg hvert år.

 

Jeg håper noen av dere kan gi meg tips og anbefalinger slik at jeg velger det beste alternativet.

 

Takker alle for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i himmelens navn da mann det finnes flere multiliner og velge mellom enn kun fireline, fireline er vel faktisk den dårligste av dem, prøv Power Pro eller sufix 832 Gore, og det med at man mister mere fisk med og fiske med multiline har med trua og gjøre, mister man fisk så leter man alltid etter grunner hvorfor og noe MÅ jo få skylda og da kommer mange fram til F.eks sena eller kroken på sluken eller for stiv stang eller for glatte sko osv osv samme gamle leksa, fisker du med multiline så har du konstant kontakt med fisken og må derfor jobbe mere med bremsen og bruke aksjonen i stanga bedre kan du ikke beherske det så sjønner jeg det godt at mange vil skylde på lite elastitet på multiline, har aldri mista fisk PGA multilina sin feil men KUN min egen feil, nei kjære mann kjøp deg sufix 832 gore og bruk 2 meter med Fluorcarbon fortom så skal du se at du både kaster lengre, sliter mindre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i himmelens navn da mann det finnes flere multiliner og velge mellom enn kun fireline, fireline er vel faktisk den dårligste av dem, prøv Power Pro eller sufix 832 Gore, og det med at man mister mere fisk med og fiske med multiline har med trua og gjøre, mister man fisk så leter man alltid etter grunner hvorfor og noe MÅ jo få skylda og da kommer mange fram til F.eks sena eller kroken på sluken eller for stiv stang eller for glatte sko osv osv samme gamle leksa, fisker du med multiline så har du konstant kontakt med fisken og må derfor jobbe mere med bremsen og bruke aksjonen i stanga bedre kan du ikke beherske det så sjønner jeg det godt at mange vil skylde på lite elastitet på multiline, har aldri mista fisk PGA multilina sin feil men KUN min egen feil, nei kjære mann kjøp deg sufix 832 gore og bruk 2 meter med Fluorcarbon fortom så skal du se at du både kaster lengre, sliter mindre...

 

heheh! Det stemmer nok med at fiskere må alltid skylde på noe annet en seg selv. jeg har kjøpr powerpro 0,15mm og kommer til å årøve den ut. jeg måtte bare spørre, siden mange klager på multifilament, men jeg har større trua på det du sier. ajaj dette ska bli bra!

isen er borte om en uke max regner jeg med :)

Lenke til kommentar

trur du tok et gotdt valg der PowerPro 0,12 eller 0,15 til det fisket er ypperlig, ja dere litt lengre sør er heldig som har litt tidligere vår og isløsning enn vi hær nord, lykke til og skitt fiske

 

bor i midtnorge, så isen er ikke helt borte enda. men det tar maks en uke til om været holder seg. Kan nesten ikke vente.. :)

Lenke til kommentar

Det var jo ikke så dumt å skrive Fireline da dette vel er den overlegent mest brukte ;)

 

Det er ulike meninger selv blant garvede sportsfiskere hva som totalt sett er best. Mitt tips er å ha en spole med hver type - og gjør dine egne erfaringer.

 

Er blitt anbefalt en monosene/fluorkarbon som skal være veldig bra. Dessverre ble ikke det eksakte navnet nevnt, men mener iallfall det var en DAM (seeberg.no)Kan sjekke det ut hvis du vil.

 

Jeg har selv fisket kun med mono i ferskvann, men kommer denne sesongen til å teste ut multi.

 

Generelt anbefales iallfall monosene i små fjellvann med sky fisk.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...