Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi ikke engang innad i Norden klarer å få på plass en velfungerende union, er det vel lite sannsynlig at man skal lykkes med en slik union som du beskriver. De nordiske landene har mye mer til felles enn vi har med f.eks. Tyskland eller Østerrike.

 

Ellers synes jeg ikke det er så klart hvordan man skal bestemme hvilke land som skal være med og hvilke som skal stå utenfor. Skal det avgjørende være språklig slektskap?

 

Men dersom du skal ha en samarbeidsunion eller en allianse bestående av germansk-språklige stater, må du også inkludere Storbritannia, USA, Australia, New Zealand og Canada.

 

Engelsk er et germansk språk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Engeks, germansk språk..Hmm

Engelsk er et vest-germansk språk. Og som du sier får jo da denne foreslåtte unionen en del festlige utslag hvis det er det språklige slektskapet som skal være utslagsgivende. Selv ønsker jeg Jamaica velkommen i unionen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Engeks, germansk språk..Hmm

Engelsk er et vest-germansk språk. Og som du sier får jo da denne foreslåtte unionen en del festlige utslag hvis det er det språklige slektskapet som skal være utslagsgivende. Selv ønsker jeg Jamaica velkommen i unionen.

 

Samt USA, Canada, Australia, New zealand, Irland, India(oh 1 milliard bare der) Denne unionen kommer til å bli stor, hvorfor ikke legge til alle som har engelsk om andrespråk også, da har vi ca. 4 milliarder i vår lille union

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Engeks, germansk språk..Hmm

Engelsk er et vest-germansk språk. Og som du sier får jo da denne foreslåtte unionen en del festlige utslag hvis det er det språklige slektskapet som skal være utslagsgivende. Selv ønsker jeg Jamaica velkommen i unionen.

 

Samt USA, Canada, Australia, New zealand, Irland, India(oh 1 milliard bare der) Denne unionen kommer til å bli stor, hvorfor ikke legge til alle som har engelsk om andrespråk også, da har vi ca. 4 milliarder i vår lille union

Jo flere vi er sammen :)
Lenke til kommentar

Politisk nasjonalisme i alle sine merkelige varianter kan være god underholdning. Det germanske riket gjenoppstår? Problemet er at hver gang nasjonalistene skal finne begrunnelser for sine luftige idéer, driter de seg ut. For 70 år siden snakket man om den ariske rasen. Men ops, iranere er visst arerne, ikke vi. Nå snakker man om germansk språk. Men som andre her har påpekt omfatter det ganske mange land i verden. What next? Sammenfallende hårlinjer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva poenget ville vaert. En Germansk Union ville klart vaert et mye bedre alternativ enn EU, dog jeg synes det beste ville vaere om de nordlige landene trakk seg ut av EU og forble politisk uavhengige og selvstendige. Vil nok alltid foretrekke desentralisering, fremfor aa gaa inn i unioner, som alltid foerer til dannelsen av autoritaere makteliter som svekker lokaldemokratiet.

Endret av Capcent7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politisk nasjonalisme i alle sine merkelige varianter kan være god underholdning. Det germanske riket gjenoppstår? Problemet er at hver gang nasjonalistene skal finne begrunnelser for sine luftige idéer, driter de seg ut. For 70 år siden snakket man om den ariske rasen. Men ops, iranere er visst arerne, ikke vi. Nå snakker man om germansk språk. Men som andre her har påpekt omfatter det ganske mange land i verden. What next? Sammenfallende hårlinjer?

 

God underholdning sa kommunisten.

 

Iranere har kun små rester av den ariske rase igjen, de har nesten alle blitt absorbert i andre folkeslag, men i Europa er vi fortsatt mannsterk på tross av alle de jødiske organsisasjoner som tar sikte på å redusere våre nummer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politisk nasjonalisme i alle sine merkelige varianter kan være god underholdning. Det germanske riket gjenoppstår? Problemet er at hver gang nasjonalistene skal finne begrunnelser for sine luftige idéer, driter de seg ut. For 70 år siden snakket man om den ariske rasen. Men ops, iranere er visst arerne, ikke vi. Nå snakker man om germansk språk. Men som andre her har påpekt omfatter det ganske mange land i verden. What next? Sammenfallende hårlinjer?

Jeje, men nå gikk vel det prosjektet først og fremst i dass fordi "noen" drev og innvaderte alle naboland, puttet noen millioner jøder, homser, tatere og slikt i ovnen og generelt skaffet seg uvenner overalt. Sammtidig som statens ressureser vel ikke helt strekte til for å finansiere slikt. Hvorvidt utbredelsen av langskallethet i det persiske riket var undervurdert var nok av særs underordnet betydning.

 

Forøvrig vil jeg si en "germansk union fra Grønnland til Østerriket" høres rimelig urealistisk ut.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Politisk nasjonalisme i alle sine merkelige varianter kan være god underholdning. Det germanske riket gjenoppstår? Problemet er at hver gang nasjonalistene skal finne begrunnelser for sine luftige idéer, driter de seg ut. For 70 år siden snakket man om den ariske rasen. Men ops, iranere er visst arerne, ikke vi. Nå snakker man om germansk språk. Men som andre her har påpekt omfatter det ganske mange land i verden. What next? Sammenfallende hårlinjer?

Jeje, men nå gikk vel det prosjektet først og fremst i dass fordi "noen" drev og innvaderte alle naboland, puttet noen millioner jøder, homser, tatere og slikt i ovnen og generelt skaffet seg uvenner overalt. Sammtidig som statens ressureser vel ikke helt strekte til for å finansiere slikt. Hvorvidt utbredelsen av langskallethet i det persiske riket var undervurdert var nok av særs underordnet betydning.

 

Forøvrig vil jeg si en "germansk union fra Grønnland til Østerriket" høres rimelig urealistisk ut.

Nasjonalsosialisme = ALL JOOS TO DA OVENS!!!1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom igjenn da folkens, dere kjønner jo at trådstarter ikke mener at Jamaica og India er aktuelle for en germansk union bare fordi engelsk har røtter i germanske språk. Sånn set kunne hele verden vært en union fordi vi lagde de samme lydene når menneske oppstod lokalt i afrika. Alle er venner med alle. Problem solved ! :tease:

 

Poenget hans er at nord europeiske land har mye kulturelle likheter, der språk er en av mange faktorer. Jeg tror det blir riktig å si at norsk, svensk, dansk og tysk kultur har mer til felles en f eks norsk og rumensk, norsk og gresk osv. I en ideel situasjon er jeg mer positiv til en slik union en til EU, da jeg tror at jo mer felles kultur folk har jo bedre sammarbeider de. Jeg tror at Norge ville få større gjennomslag med sine interesser i en mindre union ettersom at vi er et relativt lite ubetydelig land iforhold til en organisasjon som EU.

 

Jeg er ingen ekspert på politikk og samfunnstrukturer men jeg kan tenke meg at en slik union også byr på problemer også. F eks kan jeg se for meg at andre "ikke germanske" europeiske nasjoner hadde sett på dette som en trussel. Kansje hadde vi hatt en sør-vest europeisk union i sør vest bestående av Frankrike, Spania og Italia som også har felles latinske språkrøtter, katolsk kristendom og kansje likere kultur på andre måter. I tilegg ville vi sikkert sett en slavisk union i sør-øst og øst europa bestående av de slaviske statene på Balkan og nord mot russland. Resultatet er et splittet europa med konkuranse og spenning mellom unioner. Igjenn, jeg er ingen ekspert på å spå eller utale meg om hva som bygger opp til nasjonale konflikter, men historisk sett var det jo i en lignende situasjon Europa var i før første verdenskrig. Der var også flere stormakter "gode kompiser" som f eks Østerike-Ungarn og Tyskland.

 

EDIT: skrivefeil (sikkert flere)

Endret av Ceburger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...