Gå til innhold

HDR og Panorama bilder


Anbefalte innlegg

Hello, jeg har to problem.

 

Først kan vi ta panorama problemet mitt.

 

Dette er mitt første panorama bilde og jeg lurer på hvordan man fikser filen man klart kan se i mitt bilde.

 

post-129544-0-80092400-1303616248_thumb.png

 

Sorry at det ble screenshot av photoshop men PC'en jeg sitter på er ikke kraftig nok til å bruke "save for web" funksjonen.

I dette bildet kan man klart se skillet mellom bildene pga at de er i forskjellige toner. Hva slags funksjoner kan jeg bruke for å fikse dette?

 

Problem nr. 2 gjelder HDR, jeg har ett bildet jeg tok i vinter hvor personen er veldig undereksponert og bakgrunnen er overeksponert, jeg søkte rundt på nettet for å finne ut hvordan jeg kunne fikse dette, og kom frem til at HDR var det jeg måtte bruke. Jeg har prøvd flere forskjellige tools men alle endre opp som søppel, f.eks. her er auto HDR av PS.

 

post-129544-0-54994000-1303616598_thumb.png

 

Du kan se original her

 

Altså dette er auto HDR i PS, jeg kan seff stille litt manuelt men resultatet er ALLTID at når en ting ser bra ut ser noe annet enda verre ut så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å fikse dette bildet vil helst vil ha så du kan se bakgrunn og person.

 

 

- Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste bildet der vil nok være vanskelig å "redde" da det er for stort sprik mellom undereksponert forgrunn og overeksponert bakgrunn. Om du har raw filen kan du gjøre langt mer enn om det er skutt i jpg.. Google Double processing. Ang panorama bildet så er trikset å bruke samme instilling på hvert bilde, altså sette kameraet i M og finne en brukbar eksponering. Det finnes programmer som automagisk kan fikse panoramabilder hvor ikke alle bildene har identisk eksponering men jeg husker ikke hva de heter i farten (kom nettop hjem fra jobb og er trøtt :roll: )

Lenke til kommentar

Det siste bildet der vil nok være vanskelig å "redde" da det er for stort sprik mellom undereksponert forgrunn og overeksponert bakgrunn. Om du har raw filen kan du gjøre langt mer enn om det er skutt i jpg.. Google Double processing. Ang panorama bildet så er trikset å bruke samme instilling på hvert bilde, altså sette kameraet i M og finne en brukbar eksponering. Det finnes programmer som automagisk kan fikse panoramabilder hvor ikke alle bildene har identisk eksponering men jeg husker ikke hva de heter i farten (kom nettop hjem fra jobb og er trøtt :roll: )

 

Aww, håper jeg greier å finne det panorama programmet eller at noen andre vet hva det heter.. Også oppi gjørenene på bildene mine blir de alltid litt mørkere, kan det være ett problem?

 

Få ta en tur ut i morra og prøve å ta noen bedre bilder, håper bare ikke jeg blir bitt av en rattlesnake eller no :S

 

Alle bildene er i CR2 RAW format, så det er ikke jpeg bile, kan det hjelpe meg?

Double processing fungerte veldig dårlig da jeg står sånn halvveis inni det overeksponerte området :(

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Angående bilder med forskjellig eksponering til samme panorama: Dette er grunnen til at du bør sette manuell eksponering, manuell fokus og fast hvitbalanse når du tar bilder til et panorama.

 

Når det er sagt kan du kanskje redde inn litt når du har skutt i Raw. Åpne alle filene i Raw-converteren - juster samme hvitbalanse på alle sammen, og juster eksponeringen så du matcher lysstyrken så godt du kan. Og så burde du få et bedre panorama.

 

 

 

På det andre bildet ditt - ja, her kan du redde inn en hel del - men det er i Raw-konverteringen og ikke i selve Photoshop. Når bildet er ferdig Raw-konvertert er det for sent og informasjonen er tapt. Raw-konverter igjen - prøv for eksempel denne gangen å trekke ned exposure og litt recovery for å få detaljer i bakgrunnen, og deretter Fill light for å få detaljer på personen. :)

Edit: når jeg har sett bildet ditt uten tonemapping skulle det være nok med litt fill light.

Til neste gang: bruk blitsen på kameraet som innfyllingslys. :)

 

 

Ad panorama og save for web: Resize bildet i Photoshop - ikke save for web-dialogen. Resize bildet i Photoshop og skarp opp med Smart Sharpen eller UnSharp Mask, og så tar du save for web, før du tar undo på det du nettopp gjorde - du vil ikke lagre Photoshop-originalen i liten størrelse.. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan hende ikke det beste og vise til et annet forum, men dette http://www.avforums.com/ forumet fikk jeg god hjelp fra for en tid tilbake. Jeg anser personlig det forumet som et av de bedre på det problemet du nevner.

 

Personlig tenker jeg slik. Et bilde er på lavest nivå et bit (pixel) mønster. Derfor skulle kopien av et bilde bli identisk med originalen om ikke bits tapes under kopieringen.

 

Dermed, må et bilde manipuleres for å gjøres "bedre".

 

Jeg skrev nettopp - før jeg leste denne tråden - en relatert tråd, som det muligens kan være av interesse å ta en rask titt på:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1339132

Lenke til kommentar

Panoramabilder handle i all hovedsak om å få to eller flere bilder likt eksponert og med litt overlappende "kanter". Bruk derfor en innstilling på kamera som er likt fra bilde til bilde.

 

Ta gjerne horisontale panorama med kamera i portrettposisjon. Da får du gjerne litt mer å jobbe med i høyden.

 

Jeg bruker selv et produkt fra Microsoft: http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice/

 

Microsoft ICE kan lime sammen flere titalls, kanskje hundre, eksponeringer uten at du trenger å tenke på rekkefølgen. Du må bare sørge for at de er rimelig likt eksponert...

Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg slik. Et bilde er på lavest nivå et bit (pixel) mønster. Derfor skulle kopien av et bilde bli identisk med originalen om ikke bits tapes under kopieringen.

 

Dermed, må et bilde manipuleres for å gjøres "bedre".

 

Jeg skrev nettopp - før jeg leste denne tråden - en relatert tråd, som det muligens kan være av interesse å ta en rask titt på:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1339132

Rådataene fra sensoren har pent lite med det ferdige bildet å gjøre - det er noen ganske heftige transformasjoner og bildebehandlingsalgoritmer som skal til for å få dataene til å se ut som et bilde som tilnærmelsesvis kan brukes til noe - og deretter skal dette igjen justeres så det sånn omtrentlig matcher dem heftige bildebehandlingen synssansen utfører for at vi kan oppfatte farger som like i seriøst forskjellige lysforhold.

 

Dette har ingenting med "kopiering" å gjøre - her er det å sette sammen bildedata fra en eller flere eksponeringer for å få de haltende dataene fra sensoren til å omtrentlig ligne på noe vi oppfattet med synssansen. Hva i all verden skulle dette ha med bitkomprimering å gjøre?

 

Lag gjerne en egen tråd for en eventuell lengre diskusjon om emnet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Aww, håper jeg greier å finne det panorama programmet eller at noen andre vet hva det heter.. Også oppi gjørenene på bildene mine blir de alltid litt mørkere, kan det være ett problem?

 

Jeffrey Martin's 80 Gigapixel Panorama bilde av London er jo kjent.

 

Her http://www.jeffrey-martin.com/ er hans hjemmeside. Muligens kan du der finne ut hvilke hjelpemidler han bruker.

 

Will Pearson http://www.willpearson.co.uk/ er en annen kjent panorama fotograf.

 

Google:

 

panorama picture london

 

så finner du kanskje ut hvilket utstyr som brukes.

Lenke til kommentar

I panorama bilde ditt: merk alle layersene dine(highlight i blått i layerpalette) > edit > Autoblend eller Autoalign til panorama. Velg den som funker best. :)

 

Nå fikk du mest sannsynlig noen hvite steder oppe og i kantene av panoramabilde. Det du nå kan prøve er å velge ''spot healing brush'', merke av ''content aware'', for så å brushe over de hvite stedene. Om dette ikke gir tilfredsstillende resultat er crop eneste løsning. :)

 

Spør om du lurer på noe.

Lenke til kommentar

For å unngå vignettering i hjørnene:

Blend ned, så du ikke skyter på største blender.

Bruk Raw-konverteringssoftware eller panoramasoftware som kan korrigere for vignetteringen. (Eller jpeg hvor det gjøres i kameraet). Det beste er nok Raw-konverteringssoftware som kan korrigere for både vignettering og distorsjon.

Lenke til kommentar

Ang. HDR kan du gjøre det enkelt i photoshop. Ta bilde inn i Camera RAW. Eksponer etter bakgrunnen, i dette tilfellet juster det ned. Ikke tenk på forgrunnen! Lagre det i en høyoppløst jpeg. Ta samme rawfila, juster denne gangen etter forgrunnen, drit i bakgrunnen. Og lagre i høyoppløst jpeg.

 

Ta disse to versjonene, bakgrunnsorientert og forgrunnsorientert, inn i photoshop. Merk begge layerne, og edit > autoblend layers. :)

 

Enkelt og fint. Sammensveisinga kan også gjøres manuelt med selectiontools.

Lenke til kommentar

Bildet så litt fanzy-rart ut :p Så ser ut til å være ganske tapt :( Skal prøve å tukle litt med det en dag jeg har veldig god tid og en PC som faktisk takler photoshop.

 

 

Panormamatoolet som fisker eksponering heter nok HuGIN, var faktisk gankse kjekt, men det jobber ikke med RAW bilder.

 

Photoshop fiksa jo panorama bildet med auto-bland :D

 

Bildet er fortsatt tatt veldig skrått, altså for vært bildet beveger jeg meg opp litt for mye :(

 

@GENTorly, det fungerte sånn litt, skyene ble fortsatt litt for overeksponert og jeg ble i litt dårligere kvalitet, skal prøve å fintukle mere med det senere (når jeg er på en skikkelig PC)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

......

 

Photoshop fiksa jo panorama bildet med auto-bland :D

 

Bildet er fortsatt tatt veldig skrått, altså for vært bildet beveger jeg meg opp litt for mye :(

 

@GENTorly, det fungerte sånn litt, skyene ble fortsatt litt for overeksponert og jeg ble i litt dårligere kvalitet, skal prøve å fintukle mere med det senere (når jeg er på en skikkelig PC)

 

Om du vil, så kan jeg prøve for deg. :) Og at bilde er skrått er bare å rette opp med croptoolsaken i Camera Raw. Straighten it! :D

Lenke til kommentar

Bildet så litt fanzy-rart ut :p Så ser ut til å være ganske tapt :( Skal prøve å tukle litt med det en dag jeg har veldig god tid og en PC som faktisk takler photoshop.

 

Send meg raw-filen av grand canyon bildet på PM, så kan jeg se hva jeg kan dra ut av det. :)

Det du må gjøre med dette bildet er å framkalle raw filen 2 ganger. En gang med fokus på bakgrunnen, og en gang med fokus på forgrunnen. Du vil nok ikke få det 110% siden det er så stort dynamisk spenn mellom bakgrunn og forgrunn, men du vil kunne få det mye bedre enn hva auto hdr og andre slike funksjoner vil klare. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...