Gå til innhold

Missoppfatninger om islam: Koranen sier at jorden er flat


Anbefalte innlegg

Koranen sier at jorden er flat.

Noen er under misoppfatningen av at Koranen påstår at jorden er flat. Derfor stiller de følgende spørsmål:

 

Spørsmål:

Koranen sier at Allah har laget jorden som et teppe. Dette indikerer at jorden er flat. Går ikke dette imot moderne vitenskapelig fakta som bekrefter at jorden er rund?

 

02_er_jorden_flat_ifolge_koranen.jpgSvar:

 

1. Jorden laget som et teppe

Spørsmålet henviser til et vers fra Koranen i Surah Nouh:

 

«Gud har laget jorden for dere som et teppe (bredt ut),»

[Koranen 71:19]

 

Men setningen i det ovennevnte verset er ikke fullstendig. Den fortsetter i det neste verset, som forklarer det forrige verset. Det neste verset lyder som følger:

 

«så dere kan gå på dens vide veier.»

[Koranen 71:20]

 

Et lignende budskap er formidlet i Surah Taha:

 

«Han som gjorde jorden til et leie for dere, og har laget veier i den for dere…»

[Koranen 20:53]

 

Jordskorpen består av to hovedskorper: havbunns- og kontinentalskorpen. Kontinentalskorpen er i gjennomsnitt ca. 35 km tykk, og er meget tynn i forhold til jordens radius som utgjør omtrent 6400 km[1]. De dypere lagene i jorden er svært varme, flytende og fiendtlige mot enhver form for liv. Jordskorpen er et størknet skall som vi kan leve på. Koranen har rett da den refererer til det som et teppe bredt ut, så man kan gå på dens vide veier.

 

2. Et teppe kan også bli lagt på områder som ikke er helt flate

Ikke et eneste vers i Koranen sier at jorden er flat. Koranen sammenligner bare jordskorpen med et teppe. Noen er under misoppfatningen av at et teppe bare kan legges på en helt flat overflate. Det er faktisk mulig å bre ut et teppe på en stor kule som jorden. Dette kan lett demonstreres ved å ta en stor modell av jordkloden og dekke den til med et teppe.

 

Tepper legges vanligvis på overflater som er ukomfortable å gå på. Koranen beskriver jordskorpen som et teppe, som mennesker ikke ville kunne overleve foruten. På grunn av den varme væsken og det fiendtlige miljøet som er å finne under jordskorpen, er det umulig å leve på jorden uten denne jordskorpen som fungerer som et teppe for de levende organismene. Koranen er dermed ikke bare logisk, den nevner også et vitenskapelig faktum som ble oppdaget av geologer flere århundrer senere. Intet menneske på den tiden Koranen ble åpenbart hadde tilgang til informasjonen som bekreftet at jorden er inndelt i flere lag hvor det ytterste laget fungerer som et teppe for levende organismer.

 

3. Jorden er blitt bredt ut

På samme måte sier Koranen i flere vers at jorden er blitt bredt ut. Det er nevnt i for eksempel Surah Ath-thariyat:

 

«Og Vi har bredt ut (den rommelige) jorden: hvor fabelaktig brer Vi ut!»

[Koranen 51:48]

 

På tilsvarende vis nevner Koranen også i flere andre vers at jorden er spredt ut. Det er nevnt i for eksempel Surah Annaba:

 

«Har Vi ikke laget jorden som en vid utspredning?»

 

«Og fjellene som teltplugger?»

[Koranen 78:6-7]

 

Ingen av disse versene i Koranen inneholder den minste hentydning til at jorden er flat. Versene indikerer bare at jorden er rommelig, og hensikten med denne rommeligheten er nevnt i Surah Al'ankabout, kapittel 29 vers 56:

 

«Å Mine tjenere som tror! Sannelig, rommelig er Min jord: Derfor tilbe Meg, og Meg alene!»

[Koranen 29:56]

 

Derfor kan ingen komme med unnskyldningen om at det var for vanskelig å leve etter Guds lover og handle vel fordi vedkommende var tvunget til ondskap på grunn av forholdene eller omgivelsene.

 

4. Jorden er ovalformet

Koranen nevner jordas virkelige form i følgende vers:

 

«Og Vi har skapt jorden eggformet.»

[Koranen 79:30]

 

Det arabiske ordet dahaha som er brukt i verset betyr utspredning, men det betyr også eggformet slik som et strutseegg. Noen mener kanskje at denne tolkningen av verset ikke er støttet med noen bevis. Det er sant at dette er en tolkning som ikke er veldig utbredt, men det er faktisk flere lærde i vår tid som anerkjenner at dahaha betyr eggformet. For eksempel Dr. Muhammad Mohar Ali, som er tidligere Professor i Islamsk historie ved Islamic University of Madinah og Al-Imam University in Riyadh. Han skriver i sin bok The Qur'an and the Orientalists:

 

«Nå, det aller første uttrykket i serien, dahaha, er merkbart karakteristisk og annerledes i sjanger fra resten. Watt, slik som mange andre tidligere oversettere, gjengir det som ‘spredt ut’. Men den nøyaktige og korrekte betydningen av begrepet, med tanke på dens rot, gir snarere et svært positivt koranisk bevis til støtte for den sfæriske formen av jorden. For daha betyr å ‘forme som et egg’, dens substantiv blir dahiyah, som araberne fortsatt bruker for betydningen av et egg.»[2]

 

Dr. Zaghloul El-Naggar en av verdens ledende geologer som nå jobber som Chairman of Committee of Scientific Notions in the Qur'an, i Supreme Council of Islamic Affairs i Cairo, anerkjenner også at dahaha kan bety eggformet:

 

«Lingvistisk bevis for dahu (egg-formingen) av jorden

 

Dahu i det arabiske språk betyr å utvide og jevne ut. Det er sagt: daha tingen; yad'hu dahwan. Disse begrepene kan bety at han enten jevnet den ut og utvidet den, eller at han kastet den og rullet den. Det er også sagt: ‘regnet daha steinene fra jordens overflate’, som betyr at den rullet dem og vasket dem bort. Det er også sagt: ‘Hesten gikk forbi yad'hu dahwan’, som betyr at han slår sin fot på bakken og yad'hu dens sand. I tillegg betyr strutsens mad'hi dens legging av dens egg, og ad'hiha er reiret der dens unger blir født.»[3]

 

Vi kan se at alle de arabiske ordene som er ekstrahert fra dahu betyr «å utvide», «å rulle», «å jevne ut» og «å få noe til å bli eggformet» eller «å legge egg» (se strutsens mad'hi-eksempel ovenfor). Men uansett hvilken tolkning man følger, at dahaha betyr eggformet eller at det betyr utspredning, så er begge anerkjent, og ingen av dem er i konflikt med vitenskapelig fakta. Dahaha kommer fra ordet duhiya som spesifikt refererer til et strutseegg, som så å si er ovalformet med to symmetriakser, slik som jordens fasong[4]. Ifølge astrofysikkens moderne oppdagelser er det nå bekreftet at jorda er ovalformet ved at den er flattrykt ved polene:

 

«Siden har man funnet ut at jorda ikke er sfærisk – den er flattrykt ved polene.»

[Callin, Petter m.fl. ERGO Fysikk 1, Aschehoug 2007, side 245]

 

Det er ikke lenge siden fysikerne oppdaget jordens ovale form. Før den tid trodde man først at jorden var flat, deretter at jorda var helt rund som en kule. Koranen og moderne etablert vitenskap er ikke bare i perfekt harmoni, det er et av Guds mange mirakler at jordens geosfæriske form er beskrevet i Koranen på en tid hvor intet menneske kunne ha visst at jorden er ovalformet. For over 1400 år siden da Koranen ble åpenbart var den utbredte troen at jorden var flat. Noen kunne muligens tro at den var rund, men intet menneske hadde noen som helst anelse om at jorden faktisk er ovalformet.

 

 

 

 

Denne artikkelen er basert på Dr. Zakir Naiks artikkel Does The Qur’an Say That The Earth Is Flat?

 

Teksten er skrevet og oversatt av Det Islamske Nettverk – Islam Net.

 

Hvis det som er skrevet og oversatt er korrekt er det på grunn av Allahs veiledning, og hvis det er noen feil er det vi som har gjort disse feilene, og Allah vet best.

 

Referanser:

Dr. Zakir Naiks artikkel:

http://www.peacetv.tv/faq/faq2_07.html

 

[1] Fakta om jordskorpen: Skrevet for Store norske leksikon. Dr. Ramberg, Ivar. Jorden – oppbygning og sammensetning:

http://www.snl.no/Jorden/oppbygning_og_sammensetning

[2] Dr. Muhammad Mohar Ali om ordet dahaha: M. Fathi 'Uthman, Al-'ard Fî al-Qur'an al-Karam, Proceedings of the First Islamic Geographical Conference, Riyadh, 1404/1984, Vol. IV, 127; A. M. Soliman, Scientific Trends in the Qur'an, London (Ta-Ha Publications), 1985, side 16. (M. Mohar Ali, The Qur'an and the Orientalists, Jam'iyat 'Ihyaa' Minhaaj Al-Sunnah 2004, side 75.)

 

[3] Dr. Zaghloul El-Naggar om ordet Dahu, opprinnelig publisert på:

http://www.nooran.org/E/7.htm

 

Også hentet ifra:

http://www.answering-christianity.com/earth_in_islam.htm

 

 

[4] Are Vidar Boye Hansen fra Institutt for teoretisk astrofysikk, skriver på Universitet i Oslos nettsider angående jordens form «… den er i realiteten litt oval-formet…»:

http://www.astro.uio.no/ita/publikum/faq/solsystemet/jorden.html

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt inn i de såkalt "vitenskapelige" versene i koranen, og fant det svært lite imponerende, det er bare veldig mange metaforiske vers som kan tolkes som nesten hva som helst.

 

Spesielt siden arabisk tydeligvis er ganske vanskelig å oversette ordrett til til andre språk blir man ennå mer diffust, forvirrende og åpent for tolkning.

Bare en kynisk måte å utnytte de som har manglende kunnskap om vitenskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt inn i de såkalt "vitenskapelige" versene i koranen, og fant det svært lite imponerende, det er bare veldig mange metaforiske vers som kan tolkes som nesten hva som helst.

 

Spesielt siden arabisk tydeligvis er ganske vanskelig å oversette ordrett til til andre språk blir man ennå mer diffust, forvirrende og åpent for tolkning.

Bare en kynisk måte å utnytte de som har manglende kunnskap om vitenskap.

Jeg tror ikke du, jeg eller noen her står i en posisjon til å fortelle oss at det ikke ligger noe vitenskapelig korrekthet i Koranen. Sist jeg sjekket så var det ingen astronomer, biologer eller historikere på dette forumet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til tross for at jeg fant emnet totalt uinteressant mtp. kunnskapen om jordens rundhet lenge før både Bibelen og Koranen ble funnet opp, så ble posten din, peace2, desto mer uinteressant da jeg ser du har brukt Zakir Naik som kilde.

 

Min posisjon på religion og vitenskap virker nok svært klar, men jeg har ingen problemer med at folk tror så lenge det er en personlig tro uten et endelig mål om å påvirke andre med den. I den respekten mener jeg også religiøse fundamentalister som deg selv burde bruke i en viss grad kritisk tenking og selv-kritikk. Jeg ser oftere at du kommer med et argument hvor logikken blir tilbakevist uten at du selv klarer å kommentere og innrømme feil. Du virker patologisk ute av stand til å akseptere feil i noen av argumentene du kommer med, og derfor har jeg problemer med å ta deg seriøst.

 

I stedet for å ha ydmykheten til å i det minste innrømme at du ikke vet når diskusjonen blir for kompleks, så ignorerer du helt poengene som blir presentert i mot deg. Enten ved å feilrepresentere det som har blitt sagt, gå over til et helt nytt tema, eller ikke svare i det hele tatt.

 

Jeg tror du vil vinne mer respekt og muligens nå igjennom til folk som faktisk lurer om du viser faktisk intellektuell åpenhet. I stedet virker det for meg at du allerede har satt en konklusjon, og at du febrilsk søker etter beviser som støtter oppimot den. Ved et slikt ekstremt bias for Islam forsterker du kun inntrykket av Islam mange her på forumet har.

 

Ganske off-topic, og jeg beklager dette. Ta det som konstruktiv kritikk. Om du fortsetter slik du har gjort hittil gjør du bare mer en klovn av både deg selv og religionen du representerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen sprer du feilinformasjon og forsøker å unnskylde all.. muhammed, mener jeg.

 

 

Qur'an 79:30

Arabic: والارض بعد ذلك دحاها

 

Transliteration: Waal-arda baAAda thalika dahaha

Literal: And the earth/Planet Earth after that He blew and stretched/spread it.

 

 

Å komme trekkende med egg her, er løgn og bevisst feilinformasjon. (Jorden er uansett ikke eggeformet heller, så den syltynne unnskyldningen holder ikke)

 

Qur'an 78:6

الم نجعل الارض مهادا

 

Alam najAAali al-arda mihadan

Have We not made the earth as a wide expanse,

 

 

Qur'an 71:19

والله جعل لكم الارض بساطا

 

WaAllahu jaAAala lakumu al-ardabisatan

And Allah has made the earth for you as a carpet (spread out),

 

 

Qur'an 51:48

والارض فرشناها فنعم الماهدون

 

Waal-arda farashnahafaniAAma almahidoona

And We have spread out the (spacious) earth: How excellently We do spread out!

 

Qur'an 50:7

والارض مددناها والقينا فيها رواسي وانبتنا فيها من كل زوج بهيج

 

Waal-arda madadnahawaalqayna feeha rawasiya waanbatnafeeha min kulli zawjin baheejin

And the earth- We have spread it out, and set thereon mountains standing firm, and produced therein every kind of beautiful growth (in pairs)-

 

Qur'an 43:10

الذي جعل لكم الارض مهدا وجعل لكم فيها سبلا لعلكم تهتدون

 

Allathee jaAAala lakumu al-ardamahdan wajaAAala lakum feeha subulan laAAallakum tahtadoona

(Yea, the same that) has made for you the earth (like a carpet) spread out, and has made for you roads (and channels) therein, in order that ye may find guidance (on the way);

 

Qur'an 20:53

الذي جعل لكم الارض مهدا وسلك لكم فيها سبلا وانزل من السماء ماء فاخرجنا به ازواجا من نبات شتى

 

Allathee jaAAala lakumu al-ardamahdan wasalaka lakum feeha subulan waanzala mina alssama-imaan faakhrajna bihi azwajan min nabatinshatta

He Who has, made for you the earth like a carpet spread out; has enabled you to go about therein by roads (and channels); and has sent down water from the sky." With it have We produced diverse pairs of plants each separate from the others.

 

 

Qur'an 15:19

والارض مددناها والقينا فيها رواسي وانبتنا فيها من كل شئ موزون

 

Waal-arda madadnahawaalqayna feeha rawasiya waanbatnafeeha min kulli shay-in mawzoonin

And the earth We have spread out (like a carpet); set thereon mountains firm and immovable; and produced therein all kinds of things in due balance.

 

 

 

---

 

Som vi ser, finnes det ikke et kløyva ord i koranen om at jorden er rund eller bortimot rund, bare om at den er spredd ut som et teppe. Vi kan konkludere at muhammed ikke hadde peiling på formen til Jorden og trodde den var FLAT som en pannekake (eller teppe, om du vil. bortforklaringer om at tepper kan legges rundt kuler, holder ikke - ingen legger tepper rundt kuler, de legger dem på flate gulv eller på bakken).

 

Uansett.... om muhammed hadde skrevet at Jorden var rund (hvilket han ikke gjorde), ville det ikke gjort annet enn å støtte seg til kunnskap som allerede fantes lenge før den tid, det ville ikke vært revolusjonerende på noe vis og langt fra noe bevis på gudommelighet. Men vi ser altså at muhammed dummer seg ut og fremstår som et uvitende nek, nok en gang. Ikke bare var han en ondskapsfull, slavedrivende, morderisk, konebankende barnevoldtektsforbryter - han var også et kunnskapsløst fjols. Litt av et forbilde muslimene har. Hvis han hadde hatt guddommelige kontakter, ville man forventet at han ikke bommet så grovt på jordformen.

 

 

ويوم نسير الجبال وترى الارض بارزة وحشرناهم فلم نغادر منهم احدا

 

Wayawma nusayyiru aljibala watara al-arda barizatan wahasharnahum falam nughadir minhum ahadan

One Day We shall remove the mountains, and thou wilt see the earth as a level stretch, and We shall gather them, all together, nor shall We leave out any one of them.

 

 

Så uten fjellene vil Jorden være fullstendig flat, ifølge den ufeilbarlige koranen.

 

Og til slutt:

 

"The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment."

- Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, supreme religious authority of Saudi Arabia, 1993

 

 

 

Da kan jeg vel si... "I rest my case".

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dårlig skrevet bok dersom en må sitte og tolke ting for at innholdet ikke skal virke som det er skrevet av idioter.

 

påstand

Enten er dette (teppet) den dårligste metaforen jeg NOENSINNE har hørt om, eller så visste ikke forfatterne at jorda er rund. Du får bestemme.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt inn i de såkalt "vitenskapelige" versene i koranen, og fant det svært lite imponerende, det er bare veldig mange metaforiske vers som kan tolkes som nesten hva som helst.

 

Spesielt siden arabisk tydeligvis er ganske vanskelig å oversette ordrett til til andre språk blir man ennå mer diffust, forvirrende og åpent for tolkning.

Bare en kynisk måte å utnytte de som har manglende kunnskap om vitenskap.

Jeg tror ikke du, jeg eller noen her står i en posisjon til å fortelle oss at det ikke ligger noe vitenskapelig korrekthet i Koranen. Sist jeg sjekket så var det ingen astronomer, biologer eller historikere på dette forumet.

Jeg synes ikke man trenger svært mye kunnskap for å se hvor fabrikerte og idiotiske disse såkalt "hellige bøkene" er..

 

Og det er riktig at jeg er hverken astronom eller biolog.. men jo mer jeg lærer og jo mer jeg hører fra de som er biologer og astronomer, jo mer overbevist blir jeg om dette bare er overtrotisk tull.

Endret av H3N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...