Gå til innhold

[Løst] hvor mye RAM vil du anbefale?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4 er nok for det aller aller meste enda. Det sagt, så er RAM såpass billig nå at jeg ville vurdert 8 i en mer kraftig maskin. Det koster tross alt bare noen hundre ekstra. Det eneste som egentlig trenger såpass mye RAM er store designprogrammer som photoshop osv. når man jobber med meget store filer (printsize f.eks.). Ellers er det mest servere og arbeidsmaskiner som bruker såpass mye RAM (for eksempel til virtualisering).Ekstra RAM gir dog også noen fordeler i nyere operativsystem pga. mer data kan superfetches og gi raskere oppstart av programmer siden mye brukte filer allerede er cachet til minnet. Det er ikke noe must-have på noen måte, men det er en hyggelig boost å få for relativt lav pris.

 

For rent spillbruk er det særdeles få spill som bruker mer enn 4gig på systemet. Det finnes noen få unntak som kan få marginalt bedre ytelse med mer RAM.

 

Mer enn 8GB er dog noe jeg aldri ville annbefalt for andre enn dem som vet på forhånd at det spesifikke systemet de lager kommer til å brukes i formål som trenger så mye - for eksempel til en virtualiseringsserver som skal kjøre mange OS samtidig. Folk som trenger så mye RAM vet som regel nok om det de jobber med til å ikke trenge å spørre om slikt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ingen ting å lure på en gang-med dagens priser hiver du inn 2x4 altså totalt 8GB så er du sikret for fremtiden.(hvis hovedkortet støtter dualchannel).Riktig at 4GB holder til gaming men man har jo gjerne oppe andre programmer samtidig og en maskin med 8GB gir deg en mer "glidende" maskin.Og da vet du ihvertfall at du har nok og er ferdig med det. :thumbup: (64bits OS er et must med 8GB).

Lenke til kommentar

Selvsagt klarer du deg med 4Gb , men :

 

*Du setter en stopper rent ytelsemessig på programvare som støtter 64bit og som tar i bruk større minnemengder enn 4Gb.

*Multitasking med flere programmer og som benytter seg av en kjerne hver vil se begrensninger med kun 4Gb.

*Prismessig så er forskjellen på noen knappe hundrelapper og du har mye ytelse å hente her om du bruker mer enn kun et program samtidlig (feks frapsing , spilling og kjøring av programmer i bakgrunnen).

 

Mitt svar på mengden ram du behøver er nettop den mengden ram du kan kjøpe uten at det føles for dyrt for deg , dvs de fleste greier seg på 8Gb og sannsynligvis så vil man etter hvert se flere programmer som tar i bruk langt større mengder minne.

Lenke til kommentar

Ny programvare trenger stadig mer og mer RAM. Slik har utviklingen vært i mer enn 30 år. Dersom du ønsker å ha nytte av en PC til den er 3 - 4 år gammel, vil jeg anbefale å fylle opp med minst 8 GB RAM. Gjerne mer. Man kan ofte leve med en gammel PC med litt langsom CPU og litt liten harddisk. Men for lite minne gjør en PC nærmest ubrukelig. Noen vil tenke på å kjøpe lite minne til å begynne med, og oppgradere senere. Men dette er ikke så enkelt, siden det stadig kommer nye typer minne som ikke er kompatible med de gamle. Derfor anbefaler jeg å kjøpe mye minne (RAM). Det er en investering for fremtiden (dvs. fram til ca. 2015).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...