Gå til innhold

Skalering av websider


Anbefalte innlegg

Hei, og god dag, Diskusjon!

 

har nettop startet med CSS og HTML, og i den sammenheng har jeg et spørsmål med hva slags størrelser som er vanligvis brukt i nettsider?

 

Altså, jeg sitter og lager nettsiden på en 1920x1200 skjerm, og for at en nettside skal fylle ut hele skjermen min, må jeg bruke ganske store mål på objektene.

 

Dette blir jo trøblete når noen med en mindre skjerm skal vise nettsiden, ettersom de da kanskje må scrolle bortover f.eks for å se hele siden.

 

Finnes det noe kode som kan stå for å scalere ned siden, slik at den ser lik ut for alle visere?

Ser veldig teit ut med en nettside med en header på 1200px som ser bra ut hos meg, mens alle andre som besøker den blir nødt til å scrolle bortover for å se hele headeren..

 

Eller finnes det noen "standardmål" som alle designer etter?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utruleg frustrerende at det skal vere sånn, men hold deg innafor 1024 som haqbar seier.

Berre sjå på fleire andre store nettstader, dei har ein fast bredde (800-1200px bredde ca).

Å byrje med prosenter er eit sant helvete. Tru meg.

 

Redigert: Noko betre med CSS3 då, når ein kan lage ein del grafikk underveis.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

@ TS : Ikke sikkert det passer ditt formål, men google css media queries. W3C-specs. Se eksempel på webdesignerwall.com (dra i vindurammen).

 

 

@ Runar :

Gammel? Give yourself a slap! Tankegangen din er fornuftig og brukerrettet, du har hele veggen av mennesker som forstår seg på universell utforming med deg :)

 

Produksjonsnettsider som avhenger av/krever JavaScript, Flash, lite utbredte standarder/anbefalingskandidater, osv. uten en akseptabel "fallback" er i mine øyne amatørmessig utført arbeid. I det minste der hvor dette gjøres for kritiske funksjoner hvor det er fullt mulig å presentere informasjonen med minimale forutsetninger.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som nevnt er det ikke verre enn å bruke f. eks % på headerbackground, og legge et bilde over denne slik at den blir sentrert f. eks og voilá, du har en header som fyller hele skjermbredden uansett skjermbredde til brukeren.

 

Men å begynne å bruke skalering på andre sider av nettsidene er vel.. litt mer krevende. Jeg har lært endel om skalering på skolen, da det ble satt mye fokus på å følge W3C sine krav, og det gjør at det tar fort 10x lengre tid å fikse CSSen, og til veldig liten gevinst.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med 980px i bredden. Det lar seg dele ganske greit opp i 3, 4, 5 og 6 kolonner også tar det høyde for den varierende bredden på scrollbar og annen chrome i de forskjellige nettleserne.

 

Edit: Merk at dette ikke er med tanke på pda/smatphones, der er 320px fordelt på en kolonne med 12-14px skriftstørrelse ganske greit.

 

Edit 2: Som en ren kommentar er det forresten ofte viktigere hvor mye whitespace man designer inn, enn hvor store grafiske elementer man skal ha.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...