Gå til innhold

PC til rundt 15000-16000 kroner, trenger folk som har peil til å se over. :-)


Anbefalte innlegg

Er forøvrig ganske sikker på den setupen jeg har kommet frem til. Men jeg har vært ute av "gamet" lenge nå, så kunne gjerne trengt dere til å se over delene jeg har plukket frem. Så takk på forhånd!

 

 

Hva skal maskinen brukes til?

Litt til alt. Alt fra daglig surfing på internett, se en episode/film når jeg for lat til å koble opp til TVen, lett videoredigering etterhvert og ikke minst spilling av spill som jeg ikke kan spille på PS3en eller spill som tar seg bedre ut på en PC enn PS3.

 

Prisantydning

Sa til meg selv 15000, men med setupen jeg har funnet så ble det 15410 kroner. Vil helst ikke gå så mye høyere, men hvis det er verdt det så ska jeg absolutt vurdere det.

 

Skal maskinen overklokkes

Ja, etterhvert som pcen blir eldre så er det greit å kunne "ta igjen" litt.

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Intel.

 

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Jeg har tastatur, mus, eksterne disker (500gb og 1,5tb) og Windows 7 64bit (ikke pirat!).

 

 

CPU-kjøler: Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler - 699,-

Kabinett: Corsair Graphite 600T Midi Tower Sort - 1189,-

PSU: Corsair HX 750W PSU - 1049,-

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K - 2299,-

Hovedkort: ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155 - 1649,-

RAM: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 - 729,-

Skjermkort: ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 2750,-

DVD-spiller: Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S - 219,-

Ekstern lyd: Logitech S220 Black 2.1 Speaker System - 189,-

Skjerm: Samsung 23" LED Syncmaster BX2350 - 1695,-

Harddisk til spill: Western Digital Caviar® Black 500GB - 399,-

SSD for OS og programmer (og Diablo 3!): OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC - 1995,-

Harddisk for bruk for nedlastninger, filmer og serier: Western Digital Caviar® Green 1,5TB - 549,-

Endret av BåGan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn et billigere HK hvis du vil kutte litt ned på budsjettet ditt, du trenger ikke å bruke 2500kr på et HK for å kunne spille diablo 3. Du får et solid kort for 1000kr mindre. Du kan evt. legge pengene i en kraftigere GPU eller en bedre skjerm.

 

Edit: typo

Endret av whitespace
Lenke til kommentar

Du sparer en tusenlapp på å gå for PRO istedenfor Maximus IV Extreme. Det eneste stedet du merker sistnevnte formulering er i pungen.

 

I pungen merker du også Komplett, det er kr 500 å spare bare ved å bestille kjøler + PSU fra Dustin.

 

Om du ikke har planer om å klokke opp mot 5GHz, så trenger du heller ikke en H70. 2600k er nokså snill på effektforbruket og en Cooler Master Hyper 212 Plus til skarve kr 200 vil nok holde lenge.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=445829

 

Om du heller ikke skal kjøre CF eller SLI, så trenger du heller ikke en 750 watts PSU. Corsair HX 750 er på ingen måte noe dårlig valg, men en Seasonic X-560 til kr 919 hos Dustin, vil gjøre jobben like godt. Den er litt billigere både i innkjøp og drift.

Lenke til kommentar

Du sparer en tusenlapp på å gå for PRO istedenfor Maximus IV Extreme. Det eneste stedet du merker sistnevnte formulering er i pungen.

 

I pungen merker du også Komplett, det er kr 500 å spare bare ved å bestille kjøler + PSU fra Dustin.

 

Om du ikke har planer om å klokke opp mot 5GHz, så trenger du heller ikke en H70. 2600k er nokså snill på effektforbruket og en Cooler Master Hyper 212 Plus til skarve kr 200 vil nok holde lenge.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=445829

 

Om du heller ikke skal kjøre CF eller SLI, så trenger du heller ikke en 750 watts PSU. Corsair HX 750 er på ingen måte noe dårlig valg, men en Seasonic X-560 til kr 919 hos Dustin, vil gjøre jobben like godt. Den er litt billigere både i innkjøp og drift.

 

Det kan jo være lurt å ha noe å gå på med tanke på fremtidige oppgraderinger.

Derfor anbefaler i hvert fall jeg 600W+

Lenke til kommentar

*snip*

Det kan jo være lurt å ha noe å gå på med tanke på fremtidige oppgraderinger.

Derfor anbefaler i hvert fall jeg 600W+

Hvilke oppgraderinger kan du forestille deg vil kreve en 600W? Har PSU en garanti på X antall år, vil den levere denne effekten i disse årene. Om ikke har du en reklamasjonssak.

 

De aller fleste systemer i dag trenger ikke i nærheten av 500W engang. En i7-920 med HD 5870 vil kanskje trekke oppimot 450W etter overklokking av begge komponentene.

Lenke til kommentar

Fremtidige grafikkoppgraderinger kan gjøres på to måter. Enten ved å kjøpe et kort til eller ved å kjøpe neste generasjon. Sistnevnte er nok mest skånsom både for ører og PC'en. Seasonic'en jeg nevnte, har dessverre ikke mer enn 2 PCIe-kabler, men kan levere mer strøm enn de fleste 600W på markedet. Er 4 PCIe-kabler et must, er det få PSU'er som matcher HX 750 på pris/ytelse.

Lenke til kommentar

*snip*

Det kan jo være lurt å ha noe å gå på med tanke på fremtidige oppgraderinger.

Derfor anbefaler i hvert fall jeg 600W+

Hvilke oppgraderinger kan du forestille deg vil kreve en 600W? Har PSU en garanti på X antall år, vil den levere denne effekten i disse årene. Om ikke har du en reklamasjonssak.

 

De aller fleste systemer i dag trenger ikke i nærheten av 500W engang. En i7-920 med HD 5870 vil kanskje trekke oppimot 450W etter overklokking av begge komponentene.

 

Men så jobber PSUer dårligere på høyere belastning også.

Lenke til kommentar

kjempe opsett men du kansje ville sikret deg bedre for framtiden om du investerte i nvidia geforce gtx 580 (verdens raskeste en kjernede gpu). siden du har den beste sandy processoren og en rå kjøling kommer du kunne overklocke i fremtiden og legge enda mer styrke på gpu:en om den sliter. så slipper du tenke på sli/crossfire opsett de nermeste årene. som jeg har hørt skal være noe herk av og till. bytt ut hk mot p8p67 pro eller sabertooth p67 muligens så sparer du in litt cash for å legge på en bedre gpu. HK:et er vel det eneste jeg synes er en overkill på opsettett.

 

om du ikke vill bygge selv rekomenderer jeg crysis 2 edition med egen config på komplett.no

 

dette er vad jeg bestillte for ca. en uke siden.

 

Crysis 2 edition

 

Cooler Master HAF X (liker designen!!!)

Corsair H70 cpu kjøler

Corsair HX 850w

Asus Sabertooth P67

Intel Core i7 2600K

Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz

Corsair Force Series F60 SSD 60GB (till OS)

Samsung Spinpoint F3 1TB

Sony Optiarc (den som var med)

Gigabyte GeForce gtx 460 (byttes till gtx 580 neste lønn)

windows 7 HP 64bit Norsk

 

kjøpte også usb wifi

mus og tastatur

 

gtx 460 skal jeg sette in i ett billig selvbygg till min dame

som vill ha en sims 3 pc =)

Lenke til kommentar

*snip*

Det kan jo være lurt å ha noe å gå på med tanke på fremtidige oppgraderinger.

Derfor anbefaler i hvert fall jeg 600W+

Hvilke oppgraderinger kan du forestille deg vil kreve en 600W? Har PSU en garanti på X antall år, vil den levere denne effekten i disse årene. Om ikke har du en reklamasjonssak.

 

De aller fleste systemer i dag trenger ikke i nærheten av 500W engang. En i7-920 med HD 5870 vil kanskje trekke oppimot 450W etter overklokking av begge komponentene.

 

Men så jobber PSUer dårligere på høyere belastning også.

 

Hvor mye dårligere er dette tror du? Og hvor ofte drar alle komponenter 100% eller mer av sin meldte TDP? Hvor mye koster strøm i Norge?

Min PC, i5-750 @3.4GHz og GTX 460 SLI @ 840 MHz + vifter og alt mulig. Drar 500W fra veggen når jeg kjører Crysis. Jeg ville ikke kjørt dette oppsettet på noe mindre enn en 650W PSU.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort noen forandringer i oppsettet. Første var å bytte ut hovedkortet med det som har blitt anbefalt av et par her. Det nye hovedkortet gjør det bra i tester det og, så ser ikke ut som det blir noe særlig til ytelsestap. Det andre jeg har endret på er skjermkortet. Med noen kroner spart inn på hovedkortet, så var det greit å øke på skjermkortet. Det jeg fant gjør det bra i tester, er god på støynivå og har gode muligheter til å overklokkes. Jeg kan sikkert ha lagt inn litt til på et skjermkort, men føler jeg har funnet et godt med tanke på price vs performance.

 

Gjorde også om litt på harddisk oppsettet.

 

Støynivå er igrunn ikke en prioritering, men absolutt et pluss om det ikke går utover ytelse. Jeg har og lyst på en pc som kan holde et par år, og da er det greit å ha litt ekstra å gå på i PSU (tilfelle jeg går for CrossFire senere eller mere stuff i pcen) og kjøler (at jeg kan overklokke endel etterhvert som pcen blir eldre og jeg må "ta igjen" litt).

 

Har ikke sjekket prisnivå hos andre nettbutikker, da dette er det siste jeg gjør. Er nok noen kroner og hente inn der og.

 

 

Men tusen takk for input hittils, bare å komme på mer så jeg kan vurdere. Er masse penger på spill her :cool:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har Corsair sitt 600 kabinett, og jeg vil si at jeg er strålende fornøyd med det, men du bør være klar over at det er så luftig at det isolerer null lyd. Jeg byttet HDD'ene mine til WD Caviar Green og det hjalp MYE så det er et fornuftig valg. ASUS sitt referansekort har fått litt pepper i tester for støy, så hvis du ikke har tenkt å vannkjøle, så kan det være verdt å tenke på å kanskje prøve alternative kjølere, f.eks. Gigabyte sitt Windforce. Jeg ser at du ikke er så opptatt av støy, men når grafikkortet støyer på tomgang så kan det bli litt slitsomt.

 

EDIT: Sorry, så nå at det ikke var referansekortet til Asus du hadde valgt.

Endret av Johnny2000
Lenke til kommentar

2 Samsung Spinpoint F3 1TB disker er billige og kan brukes som fine lagringsdisker btw.

Når det gjelder skjermkortet 6970, så yter det kjempegodt, men støyer litt og blir en del varmere enn f.eks GTX 570. Dessuten, om du skal ha 6970 og har planer om overklokking i fremtiden vil jeg på det sterkeste anbefale alternativ kjøleløsning.

 

Synes derfor du kan se over; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623542

Minuset med det kortet er at det er gigantisk og gir ingen mulighet for SLI i de fleste tilfeller, men kjempegod kjøling.

 

Ellers kan du se på Msi Lightning 6970, som gir omtrent like god kjøling og like lavt støynivå, men mindre i størrelse. Det koster dog en del mer, ihvertfall på Komplett. Andre alternativer blir GTX 570, hvor du har masse produsenter med andre kjølere.

 

For å gjøre det litt mer konkret, gå for Msi eller Asus sine alternative kjølere (Lightning / Direct CU) visst du skal ha 6970. Visst du bestemmer deg for 570 burde du gå for Msi, Gigabyte eller Asus sine kjølere.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ha en god skjerm, som er å anbefale når du først bruker så mye penger på grafikkort osv, så ville jeg gått for denne skjermen http://apcmag.com/first-look-the-benq-xl2410t-.htm

Har den selv, og overgangen fra 60hz til 120hz, gjorde meg bare irritert at jeg ikke hadde gått over tidligere. Det er som en helt ny verden å se spill flyte med over 120fps. Ta for eksempel Battlefield bad company 2, sett på 120hz på skjermen og på spillet, og sett vsync og trippel buffering på (så du slipper tearing). Helt fantastik deiligt opplevelse å spille med, er ikke antydninger til at det hakker.

Fargene og svart nivået på skjermen er og veldig gode(LED belsyning), bruker den en del til film titting og bilde redigering, og denne har vært den desidert beste skjermen min til nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...