Gå til innhold

Ide: utvidet søker på DSLR


Anbefalte innlegg

Har lest testen for Fujifilm FinePix X100, og det slår meg at hvis man bruker fullformat optikk (som ofte er tilfellet), og kombinerer det med et fullformat speil og søker, men bruker en crop-sensor, så kan man vise hva som skjer utenfor bildekanten og vise bilderammen riktig siden forholdet mellom crop og fullformat vil være konstant. Prisen bør kunne holdes betydelig under fullformatkamera-pris hvis det stemmer at sensoren er mye av grunnen for den høye prisen for fullformat. At størrelsen på kamera vokser bør ikke bety så mye for sport/fugle/etc-fotografer som bruker store lyssterke teleobjektiver. Er jeg helt på bærtur, eller mangler produsentene her en kameratype som noen grupper ville satt pris på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I så fall skal absolutt alt annet i kameraet dimensjoneres for fullframe - mattskive, speil, søkerhus etc - det eneste du "sparer" er størrelsen på sensoren.

 

Så ville jeg heller tatt et fullframehus og brukt mattskive med linjer du kan bruke til ønsket utsnitt, og så croppet inn i etterkant. Så har du også muligheten til å ta det "fulle" utsnittet, når du trenger det.

Lenke til kommentar

Spennende tanke forsåvidt. Siden jeg er en gledesdreper, skal jeg strø litt salt i såret.

 

Det store prismet bidrar også med betydelig kostnad, om ikke så mye som sensoren. I tillegg tror jeg at sports- og fuglefotografer nok heller ville ha foretrukket å kunne se nærmere på hovedmotivet enn å se mye rundt, altså kanskje heller ønske seg mulighet til å zoome inn optisk i søkeren til 80% dekning. Kanskje? På en rammesøker hovedsakelig brukt til gatefoto er det ikke de små detaljene så mye som å vente til helheten faller på plass, og dermed er en søker som dekker 120% og mer nyttigere der? :hmm:

Lenke til kommentar

..Og med mindre du bruker fullframeoptikk vil den mindre bildesirkelen på cropoptikk kappe av synsfeltet og gi svart sirkel som dekker mye av det "ekstra" området uansett.

 

I tillegg vil selv en søker fra et fullframehus være sånn at området som dekker en cropsensor vil fylle mindre i søkeren - for det som kommer med på bildet blir altså søkeren mindre.

 

Det er funksjonalitet på Nikon FX-hus til å bruke DX cropobjektiv - det er langt på vei det du beskriver der - hvis man får skrudd av at søkeren "svarter ut" området som ikke kommer med.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

I så fall skal absolutt alt annet i kameraet dimensjoneres for fullframe - mattskive, speil, søkerhus etc - det eneste du "sparer" er størrelsen på sensoren.

 

Siden alle speilreflekser fra Canon, Nikon, Pentax og Sony er dimensjonert for fullframe pga registeravstand og fatning er det allerede plass til større mattskive og speil (men Canons EF-s optikk ville ikke passet) så det er bare søkeren som ville øke størrelsen på huset. Tviler sterkt på at det ville betydd mye for prisen, det ble tross alt solgt "fullframe" analoge kameraer for godt under 2000 på slutten. Hva prisforskjellen på fullframe sensor og crop betyr har jeg sett mange spekulasjoenr om, men lite fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...