Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc fryser etter raid 0


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har fått problemer med at pcen fryser etter at jeg satt opp et raid 0 oppsett.

 

Litt kort info:

 

Flytta OS disken fra intel settet over til marvell sata settet.

Satt inn 2 WD Caviar black 6gbps disker i raid 0 på intel settet.

Windows la selv inn drivere til diskene.

Pcen fungerer, men fryser sånn help plutselig flere ganger daglig. Samt når dette skjer så slutter tastatur og mus og lyse.

 

Hardware:

 

MB: Asus P8P67 Deluxe

CPU: Intel I7 2600k

Disker: Samsung Spinpoint F3 (OS) WD caviar black 750gb i raid 0.

GPU: ATI HD5850

PSU: Enermax 620w

 

Har googla litt og ser ut som fler har hatt samme problem, uten at jeg fant noen løsning på dette :(

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagt inn nyeste Firmware BIOS? Søkt etter nye RAID-drivere for Intel?

Siden RAID'en tydeligvis fungerer "vanligvis" så vil jeg tro at det må være ustabilitet i driverne, men du kan jo sjekke kabling også for sikkerhets skyld, eventuelt bytte om SATA-kontakter dersom du tør det.

Lenke til kommentar

Flytta OS disken fra intel settet over til marvell sata settet.

 

Dette er det værste du kunne ha gjort.

Ville ha flyttet tilbake.

 

Hehe, dette ble gjort for at windows skulle få instalere driverne, om den sto i intel sin etter laget raid fikk jeg bare bluescreen pga ikke hadde drivere. Går jo ann og prøve flytte den tilbake nå. Skulle jo helst hatt marvel settet til og fungere også siden skal ha inn en ssd senere. og de to 6gbps portene hos intel er jo opptatt nå pga wd diskene.

 

Lasta ned litt drivere osv også nå, se om det hjelper noe

Lenke til kommentar

Kan ikke du evt. koble OS disken til (native) 3 Gb/s portene ?

Det burde funke.

 

 

Joda, er slik jeg har gjort nå, vet ikke om det fungerer enda da frysinga pleier komme og gå som det vil. Men uansett så må jeg ha en 6gbps port når jeg får ssd. Aka bruke marvell porten siden jeg kjører raid på intel sine 6gbps

Lenke til kommentar

Er samme problemet enda.

 

Har nå alt av disker på intel portene og har oppdatert alt av drivere, bios etc.

Kan sitte og spille i timesvis uten at noe skjer, men så fort jeg prøver og overføre noe eller bare sitter på internett så fryser pc'n. Jeg har også skjekket at hardiskene er satt til "never sleep"

Lenke til kommentar

Satte du opp raidet via Intel BIOS'en ?

 

 

Jeg kjører raid 1 på 2 av mine lagringsdisker (hadde aldri turt å kjøre raid 0 på dem :) ).

Har nesten aldri opplevd frysing ( har OS'et på en Intel SSD ).

 

satt opp via intel bios ja.

er mange som har problemet her ser jeg etter litt googeling

Lenke til kommentar

Googlet du deg til problemer med HK'et også ?

Vet at det har vært problemer , tilknyttet de nye Asus HK'ene

 

Du var her ja ?

 

30l302d.jpg

 

 

Hva slags stripesize brukte du ?

 

Var der jeg satt det opp ja. Var vel 128kb stripsize. Fulgte guiden som sto i manualen til hovedkortet.

Lenke til kommentar

har samme kortet, men Pro versionen. Kjører RAID0 uten problemer.

 

I manualen så står det at RAID0 er støtet via INTEL portene, ikke Marvel. Bytt tilbake.

 

Tror du får kunn software RAID1 via Marvel, og det du opplever med frysing er sikkert sync problemer mellom diskene. Når maskinen driver å "fryse" gå inn på Disc Manager og se hva som står der, står helt sikkert "Synchronizing".

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

har samme kortet, men Pro versionen. Kjører RAID0 uten problemer.

 

I manualen så står det at RAID0 er støtet via INTEL portene, ikke Marvel. Bytt tilbake.

 

Tror du får kunn software RAID1 via Marvel, og det du opplever med frysing er sikkert sync problemer mellom diskene. Når maskinen driver å "fryse" gå inn på Disc Manager og se hva som står der, står helt sikkert "Synchronizing".

 

Jeg har fulgt manualen til punkt og prikke og raidet er i intel portene (white/grå 6mbps portene)mens OS disken har vært prøvd i både intel og marvell portene. Merker heller ikke at det begynner og fryse er bare BAM så henger pc'n.

 

Skal prøve litt med marvell portene nå og sette opp et "virtuelt" raid der, blir ikke like godt som intel sitt men er bare til lagring uansett så bryr meg lite om det faktisk fungerer.

 

Lest litt og virker som mange har problemer både med hovedkortet eller nye typen WD disker... så får prøve litt og se om det er hovedkortet eller rett og slett diskene som krøller

Lenke til kommentar

Du har iallefall i utgangspunktet satt inn gode disker.

 

Samsung F3 er regnet for å være rask.

WD Black er gode på RAID.

Hadde vært værre , hvis det hadde vært Green utgaven...

 

Joda, nei greia er at jeg har mange bittesmå disker som er fra noen av de første pcene som kom med sata og de har blitt veldig treige med årene, flere av diskene har over 2000døgn bak seg nå så tenkte skulle ha noen 6gbps disker til lagring så en vertex 3 når den kommer til OS.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til nyeste EFI BIOS , men hva skjer hvis du skifter modus ?

 

 

 

 

Jeg har også Asus HK.

Her er det tre valg : IDE , RAID eller AHCI

Antar at din nå står i RAID modus.

 

test44.jpg

 

 

 

Nei den står i AHCI etter jeg fjerna raidet, og det har den alltid gjort og fungert. Pcen henger seg når jeg kjører test på de 2 diskene også så er nok noe med dem. Har kobla de ut nå og skal la pcen stå og gå litt på idle så om pcen er som får nå må det være noe med disk/diskene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...