Gå til innhold

Il 2 Sturmovik: Cliffs of dover


Anbefalte innlegg

Måtte jo være en hake... Siden verken CDON eller Spaceworld indikerte at spillet var på lager i dag hadde jeg ikke den helt store trua da jeg gikk innom EB-games, men hva glimtet mot meg øverst på hylla over nyheter? Joda - et eksemplar av COD :D Og prisen var enda bedre, 299,90.

Dette måtte vel være for godt til å være sant, og joda - selvsagt skulle gleden legges i grus.

 

Det første som slår meg er at på utgivelsesdagen laster Steam ned en oppdatering på 700 Mb eller noe i den duren. Når jeg endelig får spillet i gang er det fullstendig uspillbart på medium settings. Forsøkte å skru alt på laveste, og fortsatt er det som å forsøke og kjøre en 67 Mustang på oljebelagt is med full gass og justere farta med klutchen. Spillet ser *mildt sagt* ikke særlig bra ut på laveste innstilling heller, er som det ble kommentert på nettet - ser ut som noe fra 1999.

 

Har kanskje ikke noe beist av en pc, men i5 3,2 Ghz, 6 GB RAM, Win7 64-bit og 1 GB skjermkort burde det vært om ikke annet spillbart.

 

Kan bare ikke begripe dette, videoene på nett er jo laget på en eller annen PC, og det virker for dumt å bruke en kembomaskin til 50.000,- for å lage reklamesnutter av et spill og så håpe at kundene ikke legger merke til at spillet er fullstendig ubrukelig på en vanlig spill-PC.

 

Følger utviklingen, men antar dette spillet går rett i skuffen noen år - til patcher og ny PC er på plass. Synd at de slipper noe sånt på markedet etter 6 år, tatt i betraktning alle tilbakemeldingene skulle man ikke tro de har testet spillet overhodet.

 

-Mikey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var spillet installert og testet litt, konklusjon: det er uspillbart for meg. Får rett og slett for lav framerate til å kunne spille, selv med alt på "low".

 

redigert: jeg ser nå at de har endra minimum spec fra HD 4850 til HD5830. Jeg burde sikkert dobbeltsjekket det, sist jeg sjekket var det jo en hel uke igjen til release.

 

Fikk kjøpt og lastet ned spiller fra steam i går. Fant ikke spillet i noen butikk, så jeg måtte krype til korset. Da jeg har en jæ*** treg nett linje. Ice "bredbånd" bed 6 gig max limit i mnd. Brukte hærlige 12 timer på å laste det ned. Men når det først var nede hadde jeg ingen problemer med å få det til å virke, som mange andre har oppgitt.

 

Det har vært mye negativ omtale de siste dagene, så jeg tenkte jeg skulle konsentrere meg om spillet generelt, å ikke det som så mange andre har skrevet om.

Men jeg vil likevel begynne med å oppsumere de negative sidene. Som Zlatzman skriver, så er det uholdbar fps i dette spillet. Også på min pc som er godt over recomanded.

Men dette gjelder på så å si ALLE sine pc'er, har lest mye på andre forumer, selv de med monstermaskiner har store problemer.

 

Men det er noen grunneggende grunner til dette, ting som utviklerne ikke har fått til får spiller ble sendt ut i butikker og ting de har klart å fuc**e til i siste øyblikk. Disse tingene er utviklerne helt klar over og det blir jobbet i høyt tempo for å fikse det. Jeg har full tiltro til dette, da gode gamle IL2 hadde suport og jevnelig oppdatert i 10 år! Så dette er ikke noe nytt.

 

Følgende ting var ødelagt eller ikke klart når spillet ble sluppet:

 

SLI = denne klarte de å ødelegge rett før spillet ble sluppet. De prøver å fikse dette så fort som mulig. Forventet dobling av framerate for de som bruker SLI.

 

Multicore suport = Dette rakk de ikke å legge til orntlig støtte for før spillet ble sluppet. Forventet at dette blir fikset veldig raskt. Utviklerne forventer Dobling av framerate.

 

Selv med god framerate så opplever spillere "hakking" nær bakken. Dette er vistnok et problem med bygninger og trær. Som utviklerne ser etter feilen på nå.

 

Så opptimalisering er førsteprioritet i perioden fremover. Jeg har god tro på at de får til dette :)

 

De har utalt at de jobber med en løsning som vil doble frameraten over london.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Så, som alle andre har jeg lav framerate.

 

Dette er min pc: Radeon 5870

AMD Phenom II X4 965 Processor 3.40 GHz

4,00 GB Ram

64 - bit Operating System.

 

Med alt på medium, men high på modeller har jeg som følger:

 

Over vann alene har jeg 80 fps.

over vann, men i lav høyde har jeg 40.

over land alene har jeg 40.

Over land i lav høyde har jeg 20.

Over london har jeg 15

Over london i lav høyde har jeg 4

 

Over vann med 9 fientlige bombefly og 6 fightere har jeg 25 fps

Over lannd med samme har jeg 15

 

 

Så jeg får spilt det, for å teste det. Men ikke så mye mer enn det.

 

På medium grafikk er det ikke spesielt pent. Men alt med max, bare for å teste er det rimelig bra grafikk. Så vi får håpe på en opptimalisering fortest mulig.

Copitene er innmari nice. Detaljer som skader i copiten, hull i ruta, oljesøl og RIM inne i copiten når du flyr gjennom skyene er lekre detaljer som ser bra ut.

Den nye skademodellen er imponerende. Med over 300 deler på flyet som kan bli skadet.

 

Det er nå enda flere vanskelighets/realisme innstillinger enn tidligere.

 

Det er nå mulig å klippe på napper i kopiten med musa. Jeg har ikke prøvd meg på avangsert engine manegment enda. Men hva jeg har lest på andre forumer er dette rett og slett bare rått!!! Realistiske oppstarts prosedyrer for å starte flyene, på bombeflyene er dette vistnok ingen lett sak. Som sakt ikke prøvd meg på dette enda, bare lest inntrykk på andre forumer.

 

Flyfølelsen er kjempe bra, kampene i lufta er inntense og ser bra ut. Når man skyter på ett fly foran seg, minner det veldig om det man ser på ekte guncam clipp (se youtube osv).

 

Lyden er ikke noe å rope Hurra for. Det er en videreutvikling av lyden i IL2. Som altid har fått kritikk. MEN, den er BEDRE enn orginale IL2. Lyden inne i copiten er faktisk ganse bra. Lyden fra maskingevær er helt lik lyden du hører i filmen Battle of Britan (1969), om dette er realistisk eller ikke vet jeg ikke. Men ga en nostalgisk følelse, da jeg hadde sett oppigjen filmen rett før jeg kjøpte spillet.

 

Har også prøvd meg litt på Campagnen. De skrøt nokså mye av denne. De har ikke med en Dynamisk Campagne. De sa de jobbet med en statisk en, fordi da hadde de bedre mulighet til å lage en historisk riktig, med bedre storry. Jeg er slettes ikke imponert. Ingen filmer, ikke stemme brifing. Bare Tekst, ikke noe annet. Men mission editoren er en videreutviklet fobedret verson av den gamle. Så her er det bare å vente på dyktige folk som lager egne som er bedre enn hva som følger med spillet.

 

 

 

Så langt trenger spillet sårt opptimalisering, det er helt riktig som mange sier, spillet er så og si uspillelig nå. Men jeg synes det ser lyst ut i horrisnten.

Gameplay messig virker dette veldig solid og bra. Dette er en ww2 sim platform man kan og vill bygge videre på i mange år som kommer. jeg vil kanskje anbefalle å vente litt med å kjøpe det. Men det er på ingen måte et dårlig kjøp uansett, i løpet av 1-2 mnd vil spillet ha forandret seg en god del til det bedre, og vi vil ha simulatoren vi alle har drømt om i så mange år.

 

Bedre sent enn aldri...

Lenke til kommentar

Haha, apropos dårlig grafikk - jeg prøvde meg på freeflight med Spitfire med alt på max low (aber naturlich, ønsket jo å komme opp i kanskje 3 FPS). Har spillet på en annen PC, må prøve og få spilt en gang til og poste et screenshot her - seriøøøøst dårlig grafisk presentasjon av flyet. Dette var helt seriøst flere år tidligere enn eldgamle klassikere som SU-25 og LHX Attack Chopper fra rundt 1990 en gang. Flyet så ut som noe min sønn på 4 år helt fint kunne tegnet :whistle: :rolleyes:

 

Men men, vi får se hvor mye det er mulig å gjøre med patcher, har i utgangspunktet stor tro på utviklerne og at de følger opp produktet sitt. Det som kan velte dette er om UBI tar styringen og ødelegger, i såfall knuser de en nisje i spillmarkedet der de kanskje var verdensledende (IL-2-serien).

Lenke til kommentar

Angående grafikk. Jeg skrudde alt på max, skulle teste litt. Av en eller annen grunn påvirket det så å si ikke frameraten, den ble i noen sitvasjoner bedre. Så spilt noen singelplayer oppdrag nå, med alt på max. DÆVEN dette er rått! Så nå gleder jeg meg som en unge til noen av de opptimaliserings patchene.

 

Ellers ja, vil det nok ta år før dette spillet tar helt over for IL-2 1946, for mange råe fly jeg ikke kan forlate helt. Særlig min yndling Me-262. Håper det etter hvert kommer til Cod også, med nye mer avangserte motor styringa blir det en ny gedigen utfordring og fly en av ww2 sine mest avangserte fly :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde i window-modus og det fløyt faktisk betraktelig bedre da. Til gjengjeld kræsjer det i hytt og pine, og når jeg så flyet utenfra (med relativt pen FPS) og trykket av låste alt seg idét tomhylsene sprutet fra munningene.

 

Ser flere nevner memory leaks som én ting, og mange rapporterer at spillet knapt nok rører CPUen. Det kan kanskje forklare litt om hvorfor det er så mange med alt fra gamle slitne PCer til nye monsterspillmaskiner som har problemer.

 

Håper de får orden på dette snart, har inntrykk av at COD dessverre stiller i klasse med de desiderte verstingene på uferdig produkt som har blitt sluppet på markedet. Dette burde de seriøst ha oppdaget før spillet gikk i trykken!

Lenke til kommentar

Ytterligere testing: i Window-modus kræsjer spillet hele tiden for meg, så det er uaktuelt.

 

MEN!!!

Jeg har alltid oppdatert driverne til grafikkortet fra www.nvidia.com, og sørget også nå for å ha de nyeste driverne derfra.

 

For moro skyld gikk jeg inn i enhetsbehandling og lot windows søke etter og oppdatere driverne derfra. Til min overraskelse lastet Windows ned en ganske stor oppdatering (har et Geforce 330), og til min enda større overraskelse er spillet faktisk nesten spillbart selv over land på medium settings bare med denne oppdateringen i boks.

Med diverse patcher er det kanskje håp likevel. Var ihvertfall moro å se litt av hvordan dette kan komme til å se ut.

 

Ikke så imponert av autopiloten da, spilte det første treningsoppdraget i det gule treskeverket. På slutten tar "instruktøren" over kontrollen av flyet for å lande det, eneste han gjorde var å måke haugen rett i bakken :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...