Gå til innhold

Ser etter stategispill


Anbefalte innlegg

Hei.

Som tittelen sier, så ser jeg etter strategispill. Problemet er at jeg vet ikke akkurat hva jeg ser etter, så håpet noen hadde noen gode tips.

Det jeg savner er dype strategispill, som baserer seg mer på bygging og utvikling en kamper. Ikke noe spesiellt tema i ønsket, men gjerne et space-basert spill.

Spiller for tiden selvsagt civ5, og det er helt greit, men det er likevel noe som mangler... det blir for lite dypt, og ganske repetivt.

Husker ikke spillene så godt lengre, men noen titler som som henger igjen er heagemonia og homeworld... Et annet spill jeg også var veldig fornøyd med var superpowers 2.

 

er det noen der ute som har noen ideer til flere spill i samme sjangre, gjerne av nyere dato?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sins of a solar empire. Et space rts med dybden til et turn based strategispill, men uten masse kjedelig micromanagement.

 

FAQ-en deres sier selv en av hovedgrunnene til at jeg liker spillet:

A: It is a real-time strategy game that is designed to combine the depth of a turn-based game. It focuses on letting players build a strategy instead of how fast they can click on things.

 

Spillet har fått veldig bra reviews, Gamespy ga det 20. plass i topp 25 pc spill fra år 2000 og oppover, Source.

Det har også vunnet noen game of the year awards. Hjemmeside

 

Det er gitt ut to "micro expansion" til spillet som hovedsakelig forbedrer gameplay (ikke bare pøser ut nytt kontent selv om det er også med noe nytt). Hele greia er gitt ut som Sins of a solar empire - trinity, og du kan kjøpe det fra impulse for ca 230kr. Link

 

AI en hadde noen mangler i starten, men nå ser den ut til å bruke teknologitreet på en smart måte, og er aktiv selv når spillet har gått en stund (I mange strategispill har jeg opplevd at AI-en blir veldig passiv etter en stund). Beste var da en flåte angrep en planet. Jeg sendte hele styrken min for å knuse den, og da angrep samme motstanderen en annen av mine planeter med hovedflåten, med god avstand fra det første angrepet (flåten min var altså langt unna). Har sett det flere ganger, men det er som regel sjelden nok til at du kan fortsatt blir lurt og overraska av det.

 

Det er 3 factions og det beste er hvordan de har svært ulike fordeler og ulemper. Kort fortalt:

TEC - har en sterk økonomi og kan masseprodusere kostdnadseffektive skip.

Vasari - har en svakere økonomi, skipene er dyre men avanserte, og spiller man riktig kan man vinne slag med få tap. I tillegg så kan man oppgradere salvaging, som gjør at du kan tjene ressurser på å krige. Har en del avanserte kampstrategier (f.eks et skip som kan legge ut miner), og sette opp warplines som gir høy mobilitet.

Advent - ligger litt midt på treet anngående økonomi og skipskostnader. Spesielt her er kansje fordelene i intel, f.eks mulighet til å se hva som skjer ved andre planeter.

Lenke til kommentar

Vel, angående bygging og utvikling. Sins of a solar empire omtales i wikipedia i artikkelen om Real-time strategy:

Others are moving away from the traditional real-time strategy game model with the addition of other genre elements. An example is Sins of a Solar Empire, released by Ironclad Games, which mixes elements of grand-scale stellar empire building games like Master of Orion with real-time strategy elements.

 

En god ting er at spillet har AI som ikke jukser. Det er mer enn utfordrende nok for de fleste (i starten), men det er også mulig å velge AI som jukser.

PS: Store maps kan ta ganske lang tid. 20+ timer.

 

Vil også anbefale Greed Corp. Veldig enkle prinsipper (enklere å sette seg inn i en sjakk), men det har dyp strategi - Hjemmeside.

I motsetning til å bygge seg opp (som du ville ha), så består maps av mange hexadiagonale søyler, og du kan utvinne ressurser fra dem, men da senkes nivået på bakken et hakk, til slutt så kollapser de. Jeg liker også å bygge meg opp. Dette derimot er helt motsatt av det, det tvingte meg til å tenke annerledes og det er nettop dette som gjør det så spennende. Det gjelder å kunne se noen trekk frem i tid og å lese eller manipulere motstanderens framtidige trekk. Dette er spesielt spennende med 3 eller 4 spillere og maktbalansen kan fort endres.

 

Prøvd mmorts spill? Her ligger jo som regel hovedfokuset på å bygge seg opp + diplomati. Må si at jeg ikke er veldig imponert med mmorts spillene som er ute da. Har prøvd endel både tribalwars og stronghold kingdoms. Tribalwars er browser basert og har altså dårllig grafikk/GUI, og det blir fort altfor mye micromanagement. I tillegg så vektlegger spillene farming av forskjellig type, altså at du må være på og gjøre noe repitivt aktivt, som ikker hører hjemme i rts sjangeren. Stronghold kingdoms har bedre gui/grafikk (eget program), men betalingsmodellen med å kjøpe kort som gir fordeler er jeg lite fan av, spesielt siden de gir en ganske stor fordel, og du må da bruke mye penger på det.

Endret av ImmoralAtheist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...