Gå til innhold

RPG for nybegynner.


Doderlein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg vet jeg allerede har startet en lignende tråd, men jeg finner den ikke.

 

Hvilket RPG på PS3 er best for en RPG-nybegynner?

 

Jeg har sett litt på Dragon Age (på Easy), White Knight Chronicles og The Last Hope: International.

 

Passer noen av disse?

 

Kommer vel litt ann på om du vil prøve western RPG eller japanese RPG. Førstnevnte er western, men de to siste er japanese (dvs mer turn basert rollespill).

 

Jeg spiller for tiden Fallout: New Vegas, fin fint rollespill spør du meg :) Jeg spiller hardcore mode, så da jakter jeg maten selv, henter vann fra bekken og sover i en gammel campingvogn ute i ødemarka.. '

 

Så fallout: new vegas kan anbefales :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg vet jeg allerede har startet en lignende tråd, men jeg finner den ikke.

 

Hvilket RPG på PS3 er best for en RPG-nybegynner?

 

Jeg har sett litt på Dragon Age (på Easy), White Knight Chronicles og The Last Hope: International.

 

Passer noen av disse?

 

JRPG eller vestlig?

Lenke til kommentar

Vestlig hadde vært kjekt, men JPRG er ok det og.

 

Fallout: NW tviler jeg på, da jeg ikke var så glad i Fallout 3.

 

EDIT: Om det er 3'person hadde det vært fint med et spill hvor man kan designe karakteren sin selv. Dette er dog ikke et must.

Endret av Doderlein
Lenke til kommentar

Oblivion er som sagt et trygt valg, men det er et spill som er bedre på data, men absolutt spillbart på konsoll også :)

 

(PC har mulighet for modifikasjoner og oppdateringer på grafikk osv.)

 

Ellers kan du også prøve Divinity II: The Dragon Knight saga.

 

Edit: Nei, virker ikke som det er til PS3 :/ Er til X360 og PC.

Endret av Craxdm
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dragon Age krever nok litt mer kunnskap om rollespillterminologi, så om du er helt fersk kan det være litt uforståelig. Dragon Age er dog ikke like ille som DnD-spillene (som DA er inspirert av), hvor man virkelig måtte bruke tid på å sette seg inn i reglene før man spilte. Oblivion tror jeg er et fint valg, og er et ganske omfattende, men likevel ukomplisert rollespill. Morrowind (forløperen til Oblivion) var et av de første rollespillene jeg spilte, og lærte meg en del om sjangeren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vestlig hadde vært kjekt, men JPRG er ok det og.

 

Fallout: NW tviler jeg på, da jeg ikke var så glad i Fallout 3.

 

EDIT: Om det er 3'person hadde det vært fint med et spill hvor man kan designe karakteren sin selv. Dette er dog ikke et must.

 

Litt i seneste laget kanskje, men jeg likte ikke Fallout 3 noe særlig. New Vegas derimot var noe helt annet og mye, mye bedre. Det foregår i samme verden, men er laget av andre folk som vet hva de gjør og unngikk de fleste tabbene fra Fallout 3. Men jeg ville ventet til en GotY Edition med alle DLCene samlet på platen. Den er riktignok ikke offentligjort ennå, men er det noe som ikke tror det kommer?

Lenke til kommentar

Både Fallout 3 og New Vegas er FPS-rollespill, så selvsagt blir det mye av det samme. Men det jeg mener er at New Vegas er mye mer gjennomført bra og variert enn Fallout 3. Det blir litt feil å si du ikke kommer til å like det ene fordi du ikke likte det andre. Det blir som å si at du automatisk vil elske Mass Effect 1 og 3 bare fordi du likte ME2. Jeg spilte gjennom ME1 flere ganger og har det på både PC og xboks, men ME2 har jeg ikke giddet spille gjennom en eneste gang fordi jeg syntes det var så ræva. Jeg talte dagene til begge expansionene til Elder Scrolls 3: Morrowind, men jeg gadd ikke spille Oblivion noe særlig fordi jeg ikke litke det i det hele tatt. Om Skyrim blir som Morrowind vil jeg elske det, men blir det som Oblivion drar jeg nok en tur på Gamestop ganske kjapt for å bli kvitt det. ;)

Lenke til kommentar

Oblivion har ikke dårlig grafikk. Kansje på pc, sammenlignet med andre nye pc spill, men den bruker ressursene fullt ut på konsoll (pc har høyere innstillinger). Det er et open world spill, vel..nesten ihvertfall ute er det åpent. Bruker du all krafta på å lage grafikken til et tre så kan treet bli ganske bra. Litt samme analogi kan vi trekke mellom lineære spill og åpne spill. Man kan få grafikken til å se bedre ut, men på bekostning av størrelsen på maps, om det er usynlige vegger, og da ofte hus og lignende kun er fasader. Mange konsollspillere mener hardwaren deres holder fint, men så klager de så fort et spill ikke er superoptimalisert for grafikk heller, som da vil si at det har gått ut over frihet i verden, størrelse på maps, ai, osv.

 

Synes at Oblivion og fallout fort blir repetitive, og at verdenen føles ganske generisk og tom (skyldes nok en del lite ram). Åpne verdener er en av tingene jeg ser etter i et rpg, men her er det desverre dårlig utvalg, spesielt på konsoller. Har hørt gode ting om demon's soul, men der er vel ikke et ordentlig rpg spill? Er ikke det et mission-basert action spill med rpg elementer?

 

Uansett, jeg vil annbefale å ikke bli skremt av spill som kan være utfordrende. Selv om du er ny så betyr ikke det at du bør oppsøke et hjernedødt hack&slash spill. Det er kansje det du tror du vil ha, men det er mye morsommere når man finner et spill som utfordrer deg (på en god måte).

Jeg likte mass effect 2, men rpg delen var rimelig dårlig (ikke nok til å være et ordentlig rpg), men selve skytinga hadde mye bedre pacing en 1-eren, og var underholdende nok. Noe som gjorde det kjedelig etterhvert var at alle missionene handla om det samme da. Var noen "main missions" men de vår få og litt skuffende. Bioware har characters som kjennemerke, men jeg følte at ME2 spilte kun på det. Man trenger også andre elementer (spesielt Mordin var veldig bra).

Lenke til kommentar

Vi har forsøkt å lage en uttømmende liste med tilhørende linker på rpgamer.com sitt forum:

 

http://board.rpgamer.com/forum/showthread.php?13758-PS3-360-RPG-list

 

Finner du det ikke her så finner du det ikke overhodet, ganske enkelt.

 

Jeg synes ikke man behøver å være redd for Demon's Souls fordi man er uerfaren med rollespill. Hvis du er god i tredjepersons actionsspill så vil de ferdighetene komme like mye til nytte der. Ellers kan det være greit å begynne med de store mainstream-titlene, det kan uansett ikke skade å kjenne til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...