Gå til innhold

Nintendo 3DS blir ikke barnemat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så klart, 3D overbelaster øynene om man bruker det over 5 minutter hver dag. Alle som er i mot eller prøver å bortforklare, kan bare fortsette med synsingen. 3D er ikke bra for øynene over land ting. Men heldigvis kan man skru av 3D funskjonen på Nintendo 3DS, jeg er glad Nintendo IKKE hørte på dem som foreslo å ikke inkludere en av-knapp for 3D. Et godt tips er å aldri kjøpe et 3D produkt man ikke kan skru av 3D funksjonen.

 

mente "over lang tid"

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at 3D er stressende for øynene. Det har jeg erfart selv. Men akkurat dette er ikke nytt. Mener å huske at dette ble kjent på E3 i år. Sony har også oppdatert sin ToS for dette da de la ut oppdateringen for 3D på PS3.

 

Som med all spilling er det uansett viktig å ta pauser. Vi gamere er kanskje ikke så flinke til det. For barn er det viktig at foreldre setter grenser. Til informasjon kan man også låse 3D på 3DS i foreldrekontrollen, som det også nevnes litt i artikkelen.

 

 

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal bite i trollbaitet ditt.

Vet du hva 3d kommer av? Det kommer av at du har et par av øye, som ser forskjellig fra ståstedet som øyene dine er. Hjernen får to forskjellige informasjoner fra de to øyene du ser med. Og med disse informasjonene kan hjernen danne et grunnlag på hvor ting og tang befinner seg, nemlig avstand og dybde. Det ingeniørene gjør er å trikse et 2d bilde slik at hver av øyene ser ulik og simulere slik at øyene dine ser objektene på ulike punkt og dermed så tolker hjernen din at objektene har forskjellig avstand.

 

Skjermstråling som er vanlig lys er det samme som på 2d og 3d. Du vil faktisk få mindre "skjermstråling" på 3d siden du vil bli utsatt kun halvparten av den. Hvis du benytter deg av shutter 3d briller.

Lenke til kommentar

Synsing hele veien :) Jeg har selv prøvd 3D TV, og jeg ble småsvimmel etter et par minutter. Det at en konsoll kan kjøre 3D uten briller er veldig skummelt imo. Trenger ikke 1000+ års forskningsresultater eller annet vås som skal prøve å motbevise meg om at 3D er mindre skadelig enn en vanlig 2D skjerm. Men om du bare tror på disse "ekspertene" med geek words, vær så god jeg skal ikke stoppe deg. Men ikke si at jeg ikke advarte deg :)

Lenke til kommentar

Vi mennesker trenger lang tid på å utvikle oss, så vi er ikke ferdige før vi er i slutten av tenårene/b egynnelsen av tyveårene. Dette er grunnen til de sier det ikke er lurt å la små barn leke med en 3DS over lengre tid. Vi som er godt voksne har ingenting å frykte. Noen vil kalge over at det er farlig (som vi har fler eksempler på allerede bare her i denne tråden), men folk klager uansett hva man sier eller gjør. Ta noe så simpelt som å røyke- Er det farlig eller ikke? Nå for tiden er det ikke langt unna at folk dør etter en sigarett uten engang å bli ferdig med den, men det er ikke lenge siden det var sunt å røyke. Lett-varianter av mat ble introdusert fordi vanlig mat er farlig, men det har vist seg at lett-maten er minst like farlig på en litt annen måte.

 

Jeg bryr meg ikke om hva folk måtte si. Jeg har forhåndsbestilt en sort 3DS, Resident Evil: Revelations og Legend of Zelda: Ocarina of Time 3DS, og jeg skal virkelig kose meg med dem.

 

Edit: BTW jeg har da sett flere 3D-filmer, både på kino i våre dager med de teite brillene og eldre filmer med de enda teitere røde og grønne brillene, og hittil har jeg da ikke tatt annen skade enn å lide meg gjennom en del drittfilmer som Residetn Evil Afterlife, Avatar og Final Destination 3D.

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar

Problemet med 3D-TV eller -kino er at hjernen må undertrykke en del hint som den vanligvis bruker for å bedømme dybde, spesielt det at linsa i øyet fokuserer på en bestemt avstand og det at vinkelen mellom øynene sier noe om avstand (når noe er nært går øynene i kors). Det er nemlig ikke slik at det eneste hintet hjernen bruker for å bedømme avstand er at øynene ser litt forskjellige bilder.

 

På 3D-TV er vinkelen mellom øynene og fokuseringsavstand hele tiden den samme, fordi bildet er jo egentlig alltid på samme avstand, selv om det ikke ser slik ut pga. dybdehintene 3D-TV gir. Dette kan gjøre hjernen forvirret, og er antagelig grunnen til at noen får vondt i hodet av 3D-TV. Det er også grunnen til at mye 3D er skadelig (det kan påvirke dybdesynet). Og når det gjelder barn ville jeg aldri utsatt dem for 3D før dybdesynet er fullt utviklet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...