Gå til innhold

Hva er "normaltemp" på XP2500+?


sammy70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har samme prosessor og HK som deg. CPU temp. målt i Asus Probe (med bios 1004) er 42-47 grader med boxed vifta. HK temp. er ca 30 grader. Jeg har to kabinettvifter. Synes din CPU-temperatur var litt høy. Prøvd å åpne kabinettet? Evt. montere CPU-vifte på ny med ny kjølepasta?

Lenke til kommentar
CPU-temp ligger på 68 grader og MB ligger på 34 grader på et asus A7N8X Deluxe kort. Er dette for høy temp? Mener temp på den forrige cpu lå på ca. 38, men det var riktignok en duron 900..

 

Du bruker vel ikke samme vifte da :lol:

 

Neida, fra spøk til alvor. Hvilken vifte bruker du? Hva er "system temp"? Har du noen kabinettvifter? Hvis ikke bør du kjøpe et par 80*80mm vifter.

 

Vi trenger litt mere info for å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Hvis det er av interesse så kjører jeg uten kabinettvifter på jobb. Chieftech kabinett, Asus A7NV8 non-dl, AMD Athlon 2500+ (barton) med en igloo silent breeze 462.

 

idle = 40°, load 45-57°.

 

Ser ikke nytteverdien av å skaffe flere vifter og mer støy til den PCn (min).

 

Tror ikke den som har satt sammen PCn har truffet helt riktig med den kjøleren.

Lenke til kommentar

Nøyaktigheten på målinger av CPU-temp er i høyeste grad avhengig av hvilket HK du bruker, og hvordan føleren er plassert.

Får å få mest mulig nøyaktig resultat og raskest respons bør føleren bøyes opp og tilføres en liten dråpe goop før CPU monteres.

(Det er stor forkjell på å måle temp direkte på CPU og å måle lufttemperaturen under.)

Målinger med samme CPU og omgivelser i forskjellige HK gir også betydelige forskjeller i temperaturangivelsen.

Lenke til kommentar

TheLoco: sant det.. Tror egentlig folk bekymrer seg for mye om temperaturene til CPUene sine. Men i dette tilfellet så kan kjøleren være satt feil på i og med at den ligger rundt 70° på idle.

 

Fin avatar forresten :-)

 

Sammy70: Hvilken temperatur er det du oppgir til oss. Den rapportert i Bios eller den i windowsapplikasjonen din (asus probe, sandra etc)?

Lenke til kommentar

Har sjekket kjøleribben og låsen står mot midten. Har også koblet på en kabinettvifte. Kjører nå stabilt på 55 grader i følge asus probe. Er rimelig sikker på at det er PSU som forårsaker problemet. Ligger ca 1 cm over CPU-vifta (dekker hele vifta). Vil tro det ikke blir nok luft da. Vifta skal takle XP2800+. Blir nok et nytt og større kabinett. Tenkt å kjøpe det uansett snart.

Takker for alle svar :wink:

Lenke til kommentar

aha... Da vil jeg nesten med 100% sikkerhet påsta at kjøleribben står feil vei. Om du leser de postene jeg refererte til tidligere vil du se en stilisert fremstilling av kjøleribbe og CPU m/socket.

 

På kjøleribba er det en forsenkning på den siden låsen står (som oftest) denne skal matche en forhøyning i socketen som er høyere enn CPUen. Går ikke kjøleribba klar av denne forhøyningen vil ikke kjøleribben treffe CPU-kjerna riktig, men bare delvis.

 

Verdt et forsøk å sjekke ut. Om du gjør det så kan du i beste fall spare deg en svidd prosessor. Ikke at en AMD 2500+ koster så mye da ;-)

 

Edit: Last ned denne: http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/23986.pdf

 

Figur 11 og ikke minst 14

Lenke til kommentar

I og med at jeg har non-deluxe utgaven av det HK på jobb og samme cpu vet jeg hvilken vei socketen står. På de aller fleste kjølere er den nevnte fordypningen på den siden som låsen er.. dvs at låsen skal peke vekk fra midten. Står HK i ett stående kabinett blir dette opp.

 

En AMD 2500+ (barton) holder ikke mer en 40 grader idle med en rimelig dvask kjøler. Får du noen mer enn dette er dette et tegn på at noe er galt.. Det kan være at Bios rapporterer feil.

 

Hva skjer med temperaturen på CPUen din under load da?

 

Når det gjelder strømforsyningen så suger de fleste luft innenifra kabinettet og blåser den ut på baksiden. Har lest i tråder her på forumet om strømforsyninger som har vært montert opp ned fra fabrikk. Når de snudde dem så bedret de CPU temperaturen, men dette virker ikke så sannsynlig i ditt tilfelle, men man kan aldri vite..

 

Ikke at jeg skal sette troverdigheten til han som monterte det sammen i tvil, men vi kan alle gjøre feil. (vi er bare mennesker) . Leste du den PDF-filen jeg linket til? Der står en del av poengene mine pent illustrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...