Gå til innhold

Rett på å heve kjøp på PS3?


eirikbjo

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ps3 60gb den 28.07.07.. Den har vært inne på service 3 ganger, henholdsvis 2 ganger for å ikke kunne lese plater og en gang for at den til tider ikke gikk på og gikk av automatisk veldig ofte.

 

Nå er jeg kommet i den situasjonen der den er ødelagt for 4 gang, denne gang med YLOD. Jeg spurte derfor de hvor jeg kjøpte den om det var en mulighet for å få hevet kjøpet, fordi jeg heller vil ha en slim utgave. Dette fikk jeg beskjed om at ikke var mulig, fordi de lurte på om laseren som i 2 av tilfellene var feilen hadde en mindre garanti enn selve produktet?. Men at jeg hadde rett på gratis reperasjon av maskinen likevel i 5 år, som jeg antar jeg ville hatt uansett takket være norsk forbrukerkjøpslov.

 

Har jeg noen mulighet for å få hevet dette kjøpet? Eneste de ville erstatte den med var eventuelt en 80GB av gamle modellen. Men de hadde jo ikke den heller tilgjengelig.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel rett til å heve kjøpet om produktet har vært til reparasjon tre ganger. Det h*n sier om at laseren har en snøen garanti enn resten av maskinen er iallefall bare tullball. Det er hele produktet som har en garanti, ikke enkeltkonponentene.

 

Om ikke noen andre har svart mer utfyllende når jeg kommer hjem kan jeg sjekke det opp litt bedre. Sitter nemlig hos frisøren akkurat nå og skriver på telefonen :p

Lenke til kommentar

Du har vel rett til å heve kjøpet om produktet har vært til reparasjon tre ganger. Det h*n sier om at laseren har en snøen garanti enn resten av maskinen er iallefall bare tullball. Det er hele produktet som har en garanti, ikke enkeltkonponentene.

 

Om ikke noen andre har svart mer utfyllende når jeg kommer hjem kan jeg sjekke det opp litt bedre. Sitter nemlig hos frisøren akkurat nå og skriver på telefonen :p

 

haha hos frisøren faktisk, takk for engasjementet!

 

Jo altså den har vært på rep 3 ganger tidligere, eller sånn i praksis blir det jo egentlig bare erstattet med gamle ps3 som har blitt reparert. Så 3 gang fikk jeg ny med en gang i butikken, fordi de spurte om jeg bare ville beholde den ødelagte frem til de fikk inn ny erstatningsmaskin til meg. Men det hele ble jo registert som en servicesak som de 2 foregående. Det eneste spesielle med gamestop er jo at de aldri gir noe servicepapirer til kunden verken ved innlevering eller utlevering. Det eneste man får er en kvittering på byttet av maskin ved utlevering. Men 3 ganger er med samme feil, om jeg ikke tar feil.. så den må kanskje bekreftes med feil en 4 gang ved ulike feiltyper?

Lenke til kommentar

Selger kan forsøke å reparere produktet 3 ganger etter det kan du kreve å heve kjøpet og få hele beløpet tilbakebetalt. Det at personen du har snakket med sier noe så latterlig at laseren kan ha en kortere garanti en resten av produktet viser bare at personen enten vil prøve å lure deg, eller at han ikke har peiling på forbrukerloven eller at han er en idiot. Jeg tror nok det er en kombinasjon av dem 2 siste.

 

Gamestop er jo kjent for å ha grei trafikk av nye unge medarbeidere hele tiden så at det står en tulling bak der overasker meg ikke.

 

 

Lenke til kommentar

Mange hobbyjurister her tydeligvis - her kommer en til ;)

 

Du sier at PS3en din har vært til rep. tre ganger. To ganger for laserproblemer og en gang for av/på-problemer. Denne gangen er det det gule lyset som plager. Etter forbukerkjøpsloven så kan forhandler max bruke to forsøk på å fikse en mangel. Siden forhandler ikke har brukt mere enn to forsøk på å fikse mangel, har du ikke rett til å heve kjøpet. Selv om du får ti ulike mangler ved ditt produkt, så kan du ikke kreve ombytte eller heving av kjøpet - med mindre det er noe de ikke klarer å fikse på to forsøk.

 

Så med mindre du har tryghetsavtale av noen slag, så må du nok leve med den feite PS3-en din en stund til.

 

Men dette er bare en students tolkning som har hatt juss i to år nå - tar forbehold om feil :)

Lenke til kommentar

Mange hobbyjurister her tydeligvis - her kommer en til ;)

 

Du sier at PS3en din har vært til rep. tre ganger. To ganger for laserproblemer og en gang for av/på-problemer. Denne gangen er det det gule lyset som plager. Etter forbukerkjøpsloven så kan forhandler max bruke to forsøk på å fikse en mangel. Siden forhandler ikke har brukt mere enn to forsøk på å fikse mangel, har du ikke rett til å heve kjøpet. Selv om du får ti ulike mangler ved ditt produkt, så kan du ikke kreve ombytte eller heving av kjøpet - med mindre det er noe de ikke klarer å fikse på to forsøk.

 

Så med mindre du har tryghetsavtale av noen slag, så må du nok leve med den feite PS3-en din en stund til.

 

Men dette er bare en students tolkning som har hatt juss i to år nå - tar forbehold om feil :)

Selvom det er den mest deprimerende meldingen hittil er det den jeg selv synes virker mest korrekt. Har også hatt juss i mine markedsføringsstudier ;)

Jeg bare vet at vi der jeg jobber har hatt en praksis med å erstatte, eller la kunden heve kjøpet dersom det har oppstått 4 ulike feil også. Men om det har vært vår praksis eller loven har jeg egentlig aldri tenkt over. Men jeg er redd du har rett. Jeg ringer forbrukerrådet og hører hvilke rettigheter jeg har, ellers får jeg jo bare levere den inn. Enkelt og greit

Lenke til kommentar

Den må vel ha vore levert inn tre gonger for samme feil utan at dei har klart å fikse det for at du skal kunne heve kjøpet. Det har vel ikkje vore tilfelle her, så dei har vel rett til å nekte deg å heve kjøpet (kva kundeservice angår gjer dei vel ein stor feil, men dei om det). Det er selvfølgelig kjipt å oppleve så mykje problemer med PS3-en, men du har uansett fem års reklamasjonsrett. Så at dei prøver seg på kortare garanti på noko skal du berre drite i. Gå gjerne inn i butikken når det er mykje kundar og lag litt oppstyr. Be om å få snakke med sjefen til vedkommande om dei er vanskelege. Dårleg kundeservice hjelper absolutt ikkje på sal, noko sjølv ein idiot bak disken bør skjøne. Andre kundar i butikken vil i alle fall ikkje bil oppmuntra til å kjøpe noko ;)

Lenke til kommentar

Mange hobbyjurister her tydeligvis - her kommer en til ;)

 

Du sier at PS3en din har vært til rep. tre ganger. To ganger for laserproblemer og en gang for av/på-problemer. Denne gangen er det det gule lyset som plager. Etter forbukerkjøpsloven så kan forhandler max bruke to forsøk på å fikse en mangel. Siden forhandler ikke har brukt mere enn to forsøk på å fikse mangel, har du ikke rett til å heve kjøpet. Selv om du får ti ulike mangler ved ditt produkt, så kan du ikke kreve ombytte eller heving av kjøpet - med mindre det er noe de ikke klarer å fikse på to forsøk.

 

Så med mindre du har tryghetsavtale av noen slag, så må du nok leve med den feite PS3-en din en stund til.

 

Men dette er bare en students tolkning som har hatt juss i to år nå - tar forbehold om feil :)

 

Ikke helt rett, dette er beregnet på varer som skal vare en hvis tid. Hvis lasereren feiler, de fikser den og den feiler igjen etter kort tid har de ikke fikset den etter krav spesifiksjonen som forventes av den norske stat på forbrukervarer.

 

De har 2 forsøk på å få din elektroniske vare (som etter normalt øyemen skal vare i ca 5 år) til å fungere som avtalt. Hvis ikke kan du heve kjøpet.

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel

 

Pressisere: Rette samme feil. Om laseren svikter en gang, og noe annet en annen gang har de to sjanser å rette den feilen også.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Mange hobbyjurister her tydeligvis - her kommer en til ;)

 

Du sier at PS3en din har vært til rep. tre ganger. To ganger for laserproblemer og en gang for av/på-problemer. Denne gangen er det det gule lyset som plager. Etter forbukerkjøpsloven så kan forhandler max bruke to forsøk på å fikse en mangel. Siden forhandler ikke har brukt mere enn to forsøk på å fikse mangel, har du ikke rett til å heve kjøpet. Selv om du får ti ulike mangler ved ditt produkt, så kan du ikke kreve ombytte eller heving av kjøpet - med mindre det er noe de ikke klarer å fikse på to forsøk.

 

Så med mindre du har tryghetsavtale av noen slag, så må du nok leve med den feite PS3-en din en stund til.

 

Men dette er bare en students tolkning som har hatt juss i to år nå - tar forbehold om feil :)

 

Ikke helt rett, dette er beregnet på varer som skal vare en hvis tid. Hvis lasereren feiler, de fikser den og den feiler igjen etter kort tid har de ikke fikset den etter krav spesifiksjonen som forventes av den norske stat på forbrukervarer.

 

De har 2 forsøk på å få din elektroniske vare (som etter normalt øyemen skal vare i ca 5 år) til å fungere som avtalt. Hvis ikke kan du heve kjøpet.

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel

 

Pressisere: Rette samme feil. Om laseren svikter en gang, og noe annet en annen gang har de to sjanser å rette den feilen også.

Så om jeg hadde opplevd 3 ulike feil hadde de teoretisk sett hatt 6 forsøk på å reparere den?

 

Snakket forøvrig med Forbrukerrådet på Telefonen i dag. Hun sa det at jeg kunne si til de at nå hadde de fått nok forsøk på å reparere den og at nå kunne jeg kreve å få den omlevert, eller heve kjøpet. Selvom hun var ikke trodde jeg kom til å få hevet kjøpet mente hun at jeg burde stå på min rett og prøve. Så det høres jo ut som dette er veldig opp til butikkens praksis å avgjøre.

Lenke til kommentar

Den må vel ha vore levert inn tre gonger for samme feil utan at dei har klart å fikse det for at du skal kunne heve kjøpet. Det har vel ikkje vore tilfelle her, så dei har vel rett til å nekte deg å heve kjøpet (kva kundeservice angår gjer dei vel ein stor feil, men dei om det). Det er selvfølgelig kjipt å oppleve så mykje problemer med PS3-en, men du har uansett fem års reklamasjonsrett. Så at dei prøver seg på kortare garanti på noko skal du berre drite i. Gå gjerne inn i butikken når det er mykje kundar og lag litt oppstyr. Be om å få snakke med sjefen til vedkommande om dei er vanskelege. Dårleg kundeservice hjelper absolutt ikkje på sal, noko sjølv ein idiot bak disken bør skjøne. Andre kundar i butikken vil i alle fall ikkje bil oppmuntra til å kjøpe noko ;)

 

For å si det sånn, om du vil få god service, så hjelper det fint lite å oppføre seg som en idiot. Behandle andre som du vil at de skal behandle deg. Er du rolig, forklarer problemet og er hyggelig så er det større sjans for at du for mer igjen enn at du skal komme inn og lage støy og masse bråk.

 

Når det gjelder å heve et kjøp, så er det ved samme feil tre ganger at man kan heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Det er eg strengt tatt einig i, men her virkar det som om at han allereie har prøvd det, utan resultat. Og tru absolutt ikkje at alle følger "Kardemomme-lova" og at alt ordnar seg om du er snill og grei. "Å bruke skjønn" er eit begrep som varierar veldig frå person til person. Enkelte har knapt den evna...

Lenke til kommentar

ved 3. gangs samme feil eller ved 5. gangs feil uansett feil kan du i følge forbrukerkjøpsloven bytte produktet mener jeg å huske. Benyttet meg selv av dette for å heve kjøpet av en 4,5 års gammel HP pc :) Og det at deler av maskinen har kortere garanti enn resten er bullshit så lenge det ikke defineres som en slitedel, noe rent juridisk ingenting i en ps3 gjør. Så du får håpe at laseren ryker en gang til for da har de ikke noe å stille opp med om du vil heve kjøpet, selv om du garantert må krangle litt får å få holdt rettighetene dine i hevd. (tok meg 1mnd å få hevet pc-kjøpet hos Siba)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...