Gå til innhold

Android`s fordeler over iPhone iOS!


Anbefalte innlegg

15 punkter som gjør Android mer produktiv i din mobilhverdag enn iPhone iOS

Spør deg selv før du starter å lese de 15 punktene under her. Hvem i all verden vil ikke:

- Kunne sette opp sin egen mobil etter ønske og behov?

- Ha best mulig kontaktløsning?

- Se viktig informasjon raskest mulig?

- Ha et godt beskjedsystem?

- Kunne gjøre mobiloppgaver på den raskeste måten?

- Ha lettvint frihet på en enkel og god måte?

 

Er det ikke en veldig stor fordel for forbrukere at deres smartmobiler oppfyller disse spørsmålene på en god måte? Jo så klart er dette med på å gjøre mobilhverdagen vår lettere og bedre. Det er tross alt viktige mobilegenskaper. Jeg har tatt utgangspunkt i disse kriteriene og laget en artikkel med flere punkter som beskriver nettopp hvorfor Android er mer produktiv og fremtidsrettet enn iPhone iOS:

 

post-169-1100997700_thumb.jpg

 

1. Mulighet for å sette opp enheten etter eget behov, for å gjøre mobilhverdagen bedre og enklere.

Med en Androidenhet så har du en frihet og mulighet til å sette opp sin egen mobil etter bruksbehov og ønske. Du kan kustomatisere hjemmeskjermene sånn du vil ha det. Hvorfor er det en fordel å kunne sette opp hjemmeskjermene som man vil? Jo det er en enkel grunn til dette. Det gjør at mobilhverdagen blir mer brukervennlig, man får et raskere overblikk og ting går generelt mye raskere. Med andre ord så blir det mer effiktivisering. iPhone viser pr. idag kun snarveier til applikasjoner på sin startskjerm. Hvordan skal man sette opp en iPhone etter sitt eget behov for å gjøre mobilhverdagen lettere og mer effektiv, om man kun har snarveier til applikasjoner? Jeg er ikke interessert i å gå inn og ut av 10 applikasjoner. Jeg vil kunne glane og swipe videre uten å måtte gå inn i flere applikasjoner. Da snakker jeg om widgets. Dette gir en utrolig frihetsfølelse. Se video

og
.

La heller forbrukeren ha kontroll over sin egen smartmobil, enn at et firma skal bestemme det for deg. Lettvint frihet er en ting folk setter stor pris på.

 

2. Et godt beskjedsystem

iPhone har problemer med beskjeder. Fordi det bare finnes sprettoppvinduer, kan iPhone bare håndtere ett om gangen.

Android har derimot en hendig beskjedlinje med et ikon for hver ventende beskjed. Beskjedlinja kan dras ned og på den måten avsløre flere detaljer om hver beskjed. Her ligger Android et godt stykke forran iPhone iOS.

I tillegg står utviklerne fritt til å gjøre beskjeddetaljer leselige bak en låst skjerm, noe iPhone kun kan gjøre med telefonens originale applikasjoner.

 

3. Sosiale tjenester integrert i OS.

Dette er noe som blir mer og mer populært hos smartmobil produsentene. Verden har fått øynene opp for sosiale tjenester på smartmobiler, og dette er noe vi bruker mye tid på i dagens samfunn. De at produsentene da integrerer sosiale tjenster som Facebook og Twitter gjør at ting blir mer effiktivt, og vi holder lettere kontakt med omverdenen når man er på farten. Det som er en kjempeflott funksjon med denne itegreringen er at man kan synkronisere alle kontakene opp mot f.eks Facebook, Så legger den sosiale klienten til bilder på alle dine kontakter som er koblet opp mot Facebook. Fødselsedag, e-post addresse og telefon nr. er annet info som og blir tatt med. Sånt gjør at vi tar med oss litt av vår sosiale verden i lommen. Alt dette klarer iPhone bare ved bruk av tredjeparts-programmer, og er ikke i nærheten av å gjøre det like elegant som det Android presterer.

 

4. Mulighet for å se viktig informasjon kjapt. (via home- og lockscreen)

Her er vi litt innpå det med kustomatisering og widgets igjen. Det at en kan legge ting til rette der man får med seg informasjon via avtaler, vær, epost, sosiale tjenester, kalender osv. Gjør at mobilhverdagen blir mye bedre. Men android kan en legge det opp sånn at man slipper å gå inn og ut av applikasjoner hele tiden for å finne informasjon, sånn som man må gjør med iPhone. Man bare glaner på startskjermene og sveiper videre, uten å gå inn eller ut at en eneste applikasjon. Lockscreenen er det første vi ser når vi skrur på skjermen, og er det ikke greit å kunne legge til alt man vil av nyttige widgets/informasjon der? Jo så klart har dette en stor nytteverdi. Dette er svært effiktivt og fremtidsrettet!

 

5. En god kontaktløsning for personer.

De fleste produsenter og modeller har forskjellig måter å vise sine kontaker på. I det siste har det blitt veldig populært med hurtigkontakter som er tilknyttet bilde. Noen kaller det også favorittkontakter. Når man f.eks har 9 favorittkontakter med navn og bilde som dekker hele skjermen, så får man en god brukeropplevelse og ting blir mer effiktivisert med en slik løsning av hurtigkontakter. Dette har desverre ikke iPhone. Kommer dette i nærmeste fremtid?

 

6. Android intent

Intent er en ny teknologi fra Google som bringer samarbeidet mellom PC og smartmobil til et helt nytt nivå. Android intent er en funksjon som ligger i nettleseren og android. Via nettleseren kan du sende en intent over til smartmobilen. Dette gjør at folk kan installere applikasjoner via nettleseren uten engang å røre enheten. Er du i farten og leser en artikkel? Trykk på intentknappen og mobilen åpner lettleseren og navigerer seg raskt frem til artikkelen uten at du måtte røre en eneste knapp! Hvor har Apple gjort av seg med tanke på dette? Se filmen under for å se denne fantastiske funksjonen i praksis.

Spol til 13:00 på

. Må ses!

 

7. Filbehandler

Filbehandler er noe som de aller fleste smartmobiler har pr. dags dato. Det som er genialt med dette, er at du kan koble deg til en dockingstasjon å overføre filer rett inn på din enhet. Det blir som en ekstern harddisk, der man har en mappestruktur å legge filene i. Dette gjør at du som person kan bruke disse filene på din mobil. f.eks høre musikk, se film, se på bilder med full oppløsning, bla igjennom dokumenter osv. iPhone har desverre ikke noe filbehandler.

 

8. Mulighet til å kopiere og flytte filer i fra en mappe til en annen.

Hvis man legger inn bilder, film, video, dokumeter osv. via filbehandleren, så er det kjempegreit at man kan gå inn på enheten å flytte/kategorisere som man vil.

Kanskje har folk behov for å gjemme bort noe som de ikke vil at andre skal se. Med iPhone så har man ingen muligheter til å kopiere/flytte filer fra en mappe til en annen. Man kan heller ikke slette bilder som er lakt inn via iTunes uten å være tilkoblet til programmet.

 

9. Muligheten til å bruke en hvilken som helst dockingstasjon for å kunne hente filer.

Er det ikke en nydelig frihet og kunne koble seg til hvilken som helst dockingstasjon, å bare hente ut de filene man vil ha å legge de rett på mobilen? Om man sitter hjemme eller hos naboen, så er det ingen forskjell. Det er bare å plugge enhetet i, kopier og lim inn. Ikke nok med det, men man kan og åpne filene på mobilen etterpå(så lenge mobilen støtter filtypen(ene). Er det ikke sånn man forventer av en smartmobil?

Tenk deg at du har en iPhone, og du er hos kameraten din. Hvordan kan den personen hente ut bilder, sanger, film og annet fra din iPhone? Apple har satt en stopper for dette, så det er desverre ikke mulig.

 

10. Flere enn bare en hardwareknapp

Hvem trenger vel mer enn en hardwareknapp? Jeg setter utrolig stor pris på å ha en Home, meny, back og searchbutton. homeknappen er jo lik som på iPhone. Men menyknappen er gull verdt. Uansett hvilken applikasjon du måtte være i, så vet du alltid hvor man finner instillinger. Om det er på startskjermen, nettleseren, marketplace eller tredjeparts programvare. Du får klart en mer brukervennlig følelse når ting blir mer oversiktlig, og spesielt når du blir mer produktiv.

Tilbakeknappen og er en veldig fin funksjon. Denne gjør ting mye lettere i applikasjoner, menyer, nettleser osv. Søkeknappen snakker godt for seg selv. Utrolig herlig å ha den der, og jeg skal innrømme at jeg aldri har søkt så mye med en smartmobil på en annen plattform. iOS har bare sin homeknapp. Hvor produktivt er dette?

 

11. Mulighet for å kunne spille av flere typer filer uten å måtte konvertere.

Ulempen med iPhone er at den ikke støtter all verden med filtyper. Man kan ikke legge inn hva man vil uten å først måtte konvertere filene. .avi filer må f.eks konverteres om til et en annet format, før man kan legge det inn via iTunes. Her er det en rekke filtyper innen filmklipp som man må gjøre det samme med. Har man bilder i full oppløsning, så må man ta til takke med bilder på ca. 140kb etter at de har blitt synkronisert via iTunes. Med andre ord så er alltså kvaliteten på bildene mindre god. Da er zoom-funksjonaliteten så og si ubrukelig. Her har Android gjort det veldig bra. Android støtter massevis av film og musikkfiler. Og bilder med full oppløsning tar den gjerne. Det gir en bedre frihetsfølelse.

 

12. Mulighet for å kunne synkronisere og oppdatere smartmobilen trådløst.

Med iPhone, så er man nødt til å være tilkoblet en USB-ledning for å kunne synkronisere eller oppdatere mobilen. Det har Android gjort annerledels. Her trenger man ingen kabel. Det kan gjøres trådløst, på en veldig enkel og rask måte. Det kreves ikke all verden i å koble mobilen til en USB-ledning, men det er en frihet å kunne gjøre det på en annen måte om man ikke skulle være i nærheten av en datamaskin.

 

13. Wifi-router

Dette er en enestående funksjon for smartmobiler. Med nyeste versjon av Android, så er det mulig å opprette et trådløst nettverk via mobilen som kan dele internett opptil 6 enheter. Dette er glimrende om du er en plass der det ikke er Wifi, og kanskje du har en iPad eller en bærbar pc. Jeg har ved flere ganger delt wifi til flere personer, og dette fungerer bare helt kjempe(se link av android 2.2 helt nederst). En funksjon som er gull verdt. Spesielt om iPhonen til en kompis skulle slite med dekning på 3G:)

 

14. Full støtte for Flash

Skal du ha en fullverdig nettleser på en smartmobil, så må du også ha flash. Hvordan navigerer du deg frem i en meny laget av flash med iPhone iOS? Du må desverre hente frem datamaskinen. Ability to view Flash content in Safari er faktisk det aller største ønske fra iPhoneeiere(www.pleasefixtheiphone.com)

Her er noen fakta som snakker for seg selv:

75% av all video på nettet bruker flash.

85% av top 100 av verdens nettsider bruker flash.

70% av alle spill på internett bruker flash.

 

15. Taleaktivisering

http://www.youtube.com/watch?v=gGbYVvU0Z5s

 

Annet

Vi vet at iPhone iOS ikke har all verden med funksjoner, frihet og mangler så og si alle kustomatiseringsmuligheter. Telefonen hadde etter mitt syn, kanskje blitt veldig "naken" uten tilgang på mye applikasjoner. Så jeg sitter igjen med en følelse av at en iPhone er en veldig applikasjonsbasert enhet. Helt det samme føler jeg ikke om Android som har et OS, der svært mye er integrert og med tanke på alt det en forbruker kan gjøre innen OS`et og programmene som er implementert inn.

 

Når vi første snakker litt om Applikasjoner, så kan jeg si at Appstore/Android Market ikke har noe direkte med selve OS å gjøre. Dette er et tilbehør som kun lar deg installere applikasjoner på din enhet, og gjør ikke OS`et bedre.

Om du installerer et vanlig program på Windows 7, så gjør ikke dette selve windows bedre. Men at den totale opplevelsen blir bedre, er det ingen som helst tvil om. Så konklusjonen er at AM og Appstore ikke skal dras inn i en diskusjon om OS. Dette skal heller diskuteres som et tilbehør som øker den totale brukeropplevelsen.

 

Avsluttende ord

Dette er noen av de punktene jeg mener at en smartmobil må være god på, og apple har desverre ikke tatt med noen av de, eller så har apple gjort det på en mindre god måte etter min mening. Det er rett og slett her Android er bedre en iOS. Kanskje noen ikke trenger alt, men om de tenker seg godt om så må enhver klare å se nytteverdien og bruksbehovet av disse funksjonene. Det er tross alt smartmobil det er snakk om. Med disse funksjonene er Android og langt mer produktiv. Dette kan være ting som førstegangseiere av smartmobil ikke bruker fullt ut, men for de som måtte være viderekommende så er dette gull verdt.

 

Men husk dette alle som leser. Jeg sier ikke at iPhone ikke er en dårlig mobil. Jeg har mye respekt for den. Det er en enkel, robust, fin, og en meget brukervennlig telefon. Og har den klart beste applikasjonsbutikken som er på markedet. Men jeg føler kanskje at den kommer litt til kort når man tenker smartmobil og funksjoner innen OS. Den har mye begrensninger som ikke helt faller i min smak. En iPhone treffer forøvrig et veldig bredt marked, der den er lett å sette seg inn i.

 

Android er og lett og brukervennlig, men det kreves litt mer av den en med iPhone. Jeg har ingen problemer med å anbefale iPhone til noen, men det er mest til nybegynnere innen smartmobil. Det positive med Android er at man vil få det lille ekstra som en hel del av oss kanskje ønsker når man vil ha i en smartmobil ut i fra esken. Ut ifra mitt synspunkt, så har Android blitt meget godt tatt i mot og er nå veldig populært. For bare litt over et år siden, så var det veldig få som visste noe i det hele tatt om hva Android var. Nå selges det over 300.000 Androidenheter hver eneste dag. Dette sier selvfølgelig ingenting om hvor bra Android er. Men jeg syns tallet er så enormt at jeg tar det med for ytterligere informasjom om Android, som etter 18mnd. Har størst markedsandel i USA. På verdensbasis har Android gått fra en markedsandel på 1,8 prosent i 2009 til hele 17,2 prosent i 2010.

 

 

Kurven er brattere en bildet illustrerer;) Se dato.

 

 

Del gjerne denne artikkelen med venner og kjente om du syns den er bra.

 

Takk for at du leste innlegget.

Mvh. Marius Aarre

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting jeg savner i iOS på telefnonen min: Ingenting.

 

Jeg får gjort alt jeg ønsker å gjøre med en telefon.

 

Så det er virkelig ingen av de 15 punktene her som du kunne tenkt deg? Jeg har problemer med å tro på at du ikke vil effektivisere mobilbruken din i hverdagen. De er nettopp det disse 15 punktene forklarer.

 

Hvem i all verden vil ikke:

Kunne sette opp sin egen mobil etter ønske og behov?

Ha best mulig kontaktløsning?

Se viktig informasjon raskest mulig?

Ha et godt beskjedsystem?

Kunne gjøre mobiloppgaver på den raskeste måten?

Legge inn et mangfold av filer, for så å åpne det i full kvalitet?(fra hvilken som helst dockingstasjon om man ønsker)

Ha lettvint frihet på en enkel og god måte?

 

Hvis ikke dette er viktige punkter for deg, så må du jammen meg være glad i iTunes eller ha noen applikasjoner som ikke er å finne på android marked:)

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Joda, det er klart det at trådløs synkronisering over hjemme-WiFi hadde vært flott. Det samme med litt bredere filformatstøtte, men både det og de andre punktene er ting jeg ikke savner på en daglig basis. Jeg ser generelt lite på video på telefonen og all musikk skjer via Spotify. Podcasts er enkle å abonnere på gjennom iTunes og jeg har applikasjoner til mer eller mindre alt jeg kunne ønske meg. Flash savner jeg i svært få tilfeller, og til og med da er det som regel en eller annen App som kan vise meg det jeg er på jakt etter. Per dags dato har jeg rett og slett alt jeg trenger i en telefon og føler ikke noe behov for å kjøpe ny - verken en Android eller en iOS telefon.

Lenke til kommentar

Av ting jeg egentlig irriterer meg over i hverdagen, så er det egentlig bare det utrolig elendige notification systemet, som kommer som en popup, og ikke har noe historikk.

 

Favorittkontakter har iOS og, det er snakk om to tastetrykk for å komme til det, så tar ikke allverdens tid.

 

Når det gjelder søk er det samme saken.

 

Og angående filbehandler, akkurat det savner jeg ikke på en mobiltelefon. For min del er det veldig greit at den organiserer det selv.

Lenke til kommentar

Av ting jeg egentlig irriterer meg over i hverdagen, så er det egentlig bare det utrolig elendige notification systemet, som kommer som en popup, og ikke har noe historikk.

 

Favorittkontakter har iOS og, det er snakk om to tastetrykk for å komme til det, så tar ikke allverdens tid.

 

Når det gjelder søk er det samme saken.

 

Og angående filbehandler, akkurat det savner jeg ikke på en mobiltelefon. For min del er det veldig greit at den organiserer det selv.

 

Problemet med kontaktsystemet til iOS er at du må inn i en applikasjon. Du kan ikke sette opp starskjermene med en svært god widget som gjør dette på en god og veldig oversiktlig måte.

Android har og en søkefunksjon i applikasjoner som overgår alt annet på markedet.

 

Men ser du på spørsmålene som jeg kom med i sist post, så er det ingen tvil om at android er overlegne på alle punkter.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Så gjenstår spørsmålet da: Betyr alle disse funksjonene at folk nødvendigvis føler de trenger dem? Selvfølgelig ikke.

 

Kanskje du ikke trenger de. Men du må vel innrømme at det er en stor fordel? Jeg ser på disse spørsmålene under som viktig i sammenheng med smartmobil. Jeg ser nyttverdien og produktiviteten. Føler jeg har forklart denne ganske så godt i første innlegg. Ellers er det jo konkrete punkter som android for mye skryt av og.

 

Se spørsmålene igjen.

 

For meg så er dette mye grunnleggende ting som er en stor fordel for forbrukeren. Nybegynner eller viderekommen, spiller ingen rolle.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

 

For meg så er dette mye grunnleggende ting som er en stor fordel for forbrukeren. Nybegynner eller viderekommen, spiller ingen rolle.

 

For veldig mange andre betyr ikke disse tingene noe som helst, meg inkludert. At du videre prester å argumentere for poenget ditt ved å poste de samme 7 spørsmålene 3 ganger på rad styrker ikke akkurat poenget ditt.

Lenke til kommentar

 

For meg så er dette mye grunnleggende ting som er en stor fordel for forbrukeren. Nybegynner eller viderekommen, spiller ingen rolle.

 

For veldig mange andre betyr ikke disse tingene noe som helst, meg inkludert. At du videre prester å argumentere for poenget ditt ved å poste de samme 7 spørsmålene 3 ganger på rad styrker ikke akkurat poenget ditt.

 

Oppdaterte nettopp første innlegg. Ellers følte jeg at jeg måtte poste spørsmålene en gang til for å markere poenget nok en gang. Er folk enig med meg i mine spørsmål, så er jo punktene mine ganske relevante i den problemstillingen. Hvis en gir blanke i hvordan produktet er produsert i forhold til spørsmålene, så kan man vel like så greit skaffe seg en nokia 3210(for å sette det litt på spissen).

Hvis det ikke betyr noe for deg, så må du gjerne svare på alle spørsmålene AltF4, så skal jeg komme med et saklig motsvar med en bedre begrunnelse om dette ønskes, noe jeg mener ikke burde være nødvendig. Det at folk ikke ønsker alle funksjonene er helt ok for meg. Men det bør gå opp et lys folk når mine spørsmål blir besvart i innlegget. Folk vil vel ha en smartmobil som kan gjøre de mest mulig produktiv? Hele den røde tråden i dette emnet er jo produktivitet og funksjoner som svært mange ser et bruksbehov for, og ikke minst hva som er mest fremtidsrettet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=RUZ-pfJUbYI

Her ser du hvordan Android og Sense bringer fremtiden allerede idag. Spesielt hvis du snur deg å ser hvor lukket Apple iPhone er.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Er det virkelig SÅ viktig å poengtere at nettopp SIN telefon er den beste? De fleste av oss kjøper telefon etter eget behov. Min telefon er best for meg, men ikke nødvendigvis for deg!

 

Absolutt ikke. Jeg ser viktigheten i å opplyse folk, og samtidig henvise til det produktet som treffer deres kriterier best. Mange er fremdeles ukjent med android. Da skader det ikke med en saklig artikkel som tar for seg litt av dette. Ellers er det et lite stikk mot de som mener at iOS er klart best. Det blir for dumt i mine øyne når noen sier at de ikke vil ha noe av det som er skrevet i første innlegg. Da er de i en gedigen forsvarsposisjon.

 

For å komme med et eksempel. Når iPhonen ikke hadde videokamera, mms, copy and paste, multitasking. Da var det mange som hadde iPhone og sa at dette var noe de ikke trengte, men når det endelig kom.. jo da var det jubel.

 

Tenk dere da om Steve hadde annonsert at iOS 5 får store kustomatiseringsmuligheter, sosiale tjenester integrert, nydelig kontaktløsning, wifi-router, synkronisere trådløst osv. Da kunne jeg veddet hus og bil på at dette ville blitt tatt godt imot blant tilhengerene.

 

Konklusjon:

Folk må klare å tenke på nytteverdi og bruksbehov før de uttaler seg om at div. funksjoner bare er sprøyt. Selv om ikke Per vil bruke muligheten til å sette opp startskjermene etter fritid, jobb og familie så vil kanskje pål og vennene hans gjør det.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Er det virkelig SÅ viktig å poengtere at nettopp SIN telefon er den beste? De fleste av oss kjøper telefon etter eget behov. Min telefon er best for meg, men ikke nødvendigvis for deg!

 

Absolutt ikke. Jeg ser viktigheten i å opplyse folk, og samtidig henvise til det produktet som treffer deres kriterier best. Mange er fremdeles ukjent med android. Da skader det ikke med en saklig artikkel som tar for seg litt av dette. Ellers er det et lite stikk mot de som mener at iOS er klart best. Det blir for dumt i mine øyne når noen sier at de ikke vil ha noe av det som er skrevet i første innlegg. Da er de i en gedigen forsvarsposisjon.

 

For å komme med et eksempel. Når iPhonen ikke hadde videokamera, mms, copy and paste, multitasking. Da var det mange som hadde iPhone og sa at dette var noe de ikke trengte, men når det endelig kom.. jo da var det jubel.

 

Tenk dere da om Steve hadde annonsert at iOS 5 får store kustomatiseringsmuligheter, sosiale tjenester integrert, nydelig kontaktløsning, wifi-router, synkronisere trådløst osv. Da kunne jeg veddet hus og bil på at dette ville blitt tatt godt imot blant tilhengerene.

 

Konklusjon:

Folk må klare å tenke på nytteverdi og bruksbehov før de uttaler seg om at div. funksjoner bare er sprøyt. Selv om ikke Per vil bruke muligheten til å sette opp startskjermene etter fritid, jobb og familie så vil kanskje pål og vennene hans gjør det.

 

Jeg er enig i mye av det du skriver, og er selv en ivrig Androidbruker. Dette er en fin opplysningspost for folk som ikke har så mye innsikt i hva Android er og kan gjøre.

 

Jeg har også respekt for iPhone og hva den har betydd for utviklingen, men den må se seg forbigått på så godt som alle punkter nå. Det betyr derimot ikke at det ikke fremdeles er en svært bra mobil. Det skiller seg som regel mellom de som enten må eller vil ha det enkelt og ender med iPhone, og de som vil ha det avansert og ender med en Androidbasert mobil. Med avansert mener jeg i hovedtrekk at man har flere valgmuligheter og kontroll over apparatet. Styrken til iPhone ligger jo i at den er så låst og appene er så kvalitetssjekket at det fungerer som regel knirkefritt. Mange ønsker rett og slett ikke å ha masse widgets, fordi det blir for komplisert. Det er store forskjeller på teknisk innsikt hos folk.

 

Apple har på sin side gjort en rekke geniale markedsføringstrekk som gjør at iPhone fremstår som unikt bra for folk flest, rett og slett fordi den har fått så mye oppmerksomhet som følge av det.

 

Med andre ord er det forskjellig fra person til person hva som passer en best.

 

Som sagt er jeg selv Androidbruker og har i dag Samsung Galaxy S som for meg er tilnærmet perfeksjon.

Lenke til kommentar

1. Mulighet for å sette opp enheten etter eget behov, for å gjøre mobilhverdagen bedre og enklere.

 

- vell, du kan faktisk holde inne ikonene på iPhone slik at dei begynner å riste, då kan du faktisk flytte dei, har du noken gong prøvd det?

 

2. Et godt beskjedsystem

 

- no har eg ikkje vert så mykje borti iPhone men eg har ein iPod, og får popup når folk sender meg medlinger på facebook osv. men det som og skjer er at du får eit ikon(badget) på ikonet som viser kor mange beskjer du har i den applikasjonen.

3. Sosiale tjenester integrert i OS.

 

- det er jo null stress å laste ned frå app store.

 

4. Mulighet for å se viktig informasjon kjapt. (via home- og lockscreen)

- kan fikses med ein jailbreaking, NB: funker ikkje på dei nyaste iOS operativ systema.

 

5. En god kontaktløsning for personer.

 

- dette har eg ikkje så mykje å sei om så eg berre halder stilt om det temaet der.

 

6. Android intent

 

- kvifor ikkje berre gjere det rett på telefonen? kvifor må du først sette deg på dataen, installere ein utvidelses pakke, finne fram adressen, så sende den til telefonen? mykje lettare å berre gjere det heile på telefoenen.

 

7. Filbehandler

 

- dette kan ordnest med jailbreaking NB: støtter ikkje dei nyaste iOS operativ system. og du kan bruke ein minne penn. (dei fleste pleier å ha ein slik liggande å slenge, koster heller ikkje så mykje i tilfelle du ikkje har)

 

 

8. Mulighet til å kopiere og flytte filer i fra en mappe til en annen.

 

- samme svar som på punk 7.

 

9. Muligheten til å bruke en hvilken som helst dockingstasjon for å kunne hente filer.

 

- du får som oftast med ein liten kabel som ikkje tar så mykje plass, kvifor ikkje berre ta den med?

 

 

10. Flere enn bare en hardwareknapp

 

- ser ikkje poenget i å ha meir en ein HW knapp...

 

12. Mulighet for å kunne synkronisere og oppdatere smartmobilen trådløst.

 

- dette er eg einig i at det hadde vert kjekt å hatt på iPhone, men skal ikkje sjå bortifrå at det er noko som snart kjem.

 

13. Wifi-router

 

- dette hadde også vert ganskje kjekt å hatt. men går det ikkje veldig seint?

 

 

14. Full støtte for Flash

 

- har aldri vert eit problem for meg, men det hadde vert kjekt å hatt, dette kan og ordnast med jailbreaking NB: støttes ikkje av nyare iOS.

 

15. Taleaktivisering

 

- dette hadde også vert kjekt, men du må kunne utale orda korrekt, og ein har touchscreen og fingre for ein grunn.

 

 

 

vist du faktisk bryr deg er det mykje du kan gjere om du berre tar litt initiativ, slik som jailbreaking, dette kan løyse dei fleste ting som du skulle mangle på din iPhone.

Lenke til kommentar

Eirik:

 

1. Mulighet for å sette opp enheten etter eget behov, for å gjøre mobilhverdagen bedre og enklere.

 

- vell, du kan faktisk holde inne ikonene på iPhone slik at dei begynner å riste, då kan du faktisk flytte dei, har du noken gong prøvd det?

 

Det høres ikke ut som du har prøvd en androidmobil? Jeg kan gi deg et kort eksempel. Hvordan setter du opp startskjermene på en iPhone etter ønske og behov med tanke på familie, jobb og fritid? På en iPhone kan du kun organisere snarveiene til applikasjoner. Prøv å finn ut litt hva Android kan med sine widgets, kontaktmuligheter osv. Dette er i en helt annen verden. For å svare på ditt spørsmål: Jeg er mer kjent med de alle de store plattformene en de aller fleste:)

 

2. Et godt beskjedsystem

 

- no har eg ikkje vert så mykje borti iPhone men eg har ein iPod, og får popup når folk sender meg medlinger på facebook osv. men det som og skjer er at du får eit ikon(badget) på ikonet som viser kor mange beskjer du har i den applikasjonen.

 

Ja du får en popup som av og til kan komme på irriterende tidspunkt og forstyrrer deg. På android så kan flere beskjeder jobbe på samme tid uten noe form for forstyrrelse. Prøv å se fordelen en dag selv:)

 

4. Mulighet for å se viktig informasjon kjapt. (via home- og lockscreen)

 

- kan fikses med ein jailbreaking, NB: funker ikkje på dei nyaste iOS operativ systema.

 

Jailbreak skal ikke tas med i en diskusjon, da vi diskuterer produkter som skal opprettholde garanti. Å jailbreake er det samme som å håne Apple og ikke minst de produktene de selger.

 

5. En god kontaktløsning for personer.

 

- dette har eg ikkje så mykje å sei om så eg berre halder stilt om det temaet der.

 

Den skjønte jeg ikke Eirik. Les punktet en gang til å vennligst forklar litt bedre hva du mener.

 

6. Android intent

 

- kvifor ikkje berre gjere det rett på telefonen? kvifor må du først sette deg på dataen, installere ein utvidelses pakke, finne fram adressen, så sende den til telefonen? mykje lettare å berre gjere det heile på telefoenen.

 

Såg du filmen som jeg henviste til? Den forklarer utmerket hvilke fordeler du har med android intent. La oss si at du leser en artikkel på pcen, og plutselig må ut. Da er det kjekt å bare trykke på intent-knappen i nettleseren så åpner den hele artikkelen på mobilen automatisk. Se film.

 

7. Filbehandler

 

- dette kan ordnest med jailbreaking NB: støtter ikkje dei nyaste iOS operativ system. og du kan bruke ein minne penn. (dei fleste pleier å ha ein slik liggande å slenge, koster heller ikkje så mykje i tilfelle du ikkje har)

 

 

8. Mulighet til å kopiere og flytte filer i fra en mappe til en annen.

 

- samme svar som på punk 7.

 

Igjen så skal ikke jailbreaking være med i en diskusjon av produkter. Dette er hacking, på samme måte som jeg kunne ha Rootet min android og fått enda mer muligheter.

 

9. Muligheten til å bruke en hvilken som helst dockingstasjon for å kunne hente filer.

 

- du får som oftast med ein liten kabel som ikkje tar så mykje plass, kvifor ikkje berre ta den med?

 

Jeg tror ikke du forstod hva jeg mente her. Ber deg lese igjen. Om du er hos naboen så har du ingen muligheter til å bruke hans dockingstasjon til å overføre filer til/fra din iPhone når Apple låser deg til kun en iTunes. I dette tilfelle vil jeg anta at dette er din pc/mac.

 

10. Flere enn bare en hardwareknapp

 

- ser ikkje poenget i å ha meir en ein HW knapp...

 

Les punktet igjen og tenk på produktivitet og funksjon. Ser du nå poenget?

 

13. Wifi-router

 

- dette hadde også vert ganskje kjekt å hatt. men går det ikkje veldig seint?

 

Det går like fort som vanlig 3g. Deler mange samme tilkobling, så må du nok vente at det går senere.

 

15. Taleaktivisering

 

- dette hadde også vert kjekt, men du må kunne utale orda korrekt, og ein har touchscreen og fingre for ein grunn.

 

Det hadde vært litt rart om du skulle ha brukt taleaktivisering uten å uttalt ordene rett. Du sier at touchscreen er der for en grunn. Er det ikke greit å gjøre ting på enklest mulig måte? Se filmen som jeg linket til på punkt 6 igjen.

 

Jeg anbefaler deg å prøve ut disse punktene i praksis. Forhåpentligvis så ser du nytteverdi og bruksbehov. Ellers anbefaler jeg deg å se samtlige linker som jeg har postet i første post. Dette viser ting i praksis og gir deg litt mer kunnskap. Hvis du er uenig me at android er bedre på mine spørsmål i starten av emnet, så kan du gjerne forklare hvorfor evt. iPhone iOS skulle være bedre på de 6spm. for å reflektere å gi et konkret svar her, så er du nødt til å ha mye kunnskap om begge plattformene.

 

Mvh. Marius

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Det er ingen som sier deg imot på at Android gjør det bedre på visse punkter, men det er de av oss som stiller spørsmål ved konklusjonen din over at det da er noe aller bør/vil ha. Om jeg ville hatt flere valgmuligheter enn jeg nå har på iPhone hadde jeg kjøpt meg en ny telefon med en gang. Det er ikke der det ligger. Man kjøper det man har lyst på, og det man har lyst på er ikke nødvendigvis det mest avanserte. Klart at Android nå ligger foran og drar en del av lasset, men det gjorde også Betamax - til tross for at det var VHS som dro i land seieren.

 

Avansert funksjonalitet og forbrukerens behov er ikke nødvendigvis synonymer.

Lenke til kommentar

Godt svar Lakus. Jeg kan presisere at jeg ikke sier at alle vil ha alle funksjonene som jeg har nevnt. Men jeg føler meg ganske sikker på at nesten alle vil ha noen av de. Jeg tror forøvrig at veldig mange kunne ønske seg en smartmobil som tar godt vare på de kriteriene/spørsmålene som jeg har nevnt helt øverst i første innlegg.

 

Jeg må og få ut at jeg aldri kommer til å si at et operativsystem er best for et enkelt individ. Folk har forskjellig smak, ønske og behov. Men genrelt sett, så mener jeg at android kan gjøre ting lettere for en forbruker(hvis enn bruker flere av funksjonene som er nevnt tidligere). Folk må få kjøpe det de vil til syvende og sist.

Målet mitt med å opprette dette emnet var å forklare hvilke fordeler android stiller med. Så er det opp til de andre å reflektere å ta et valg ved et senere kjøpt av smartmobil.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...