Gå til innhold

Sniktitt: XCOM


Anbefalte innlegg

Mener du da at det ikke er grunn til å skille mellom atmosfæriske skytespill og f.eks krigsskytespill?

Sjølvsagt, men finst det ikkje eit tilsvarande skilje innanfor strategisjangeren? Du set alle taktiske, turbaserte strategispel opp mot ei lita gruppe av spesielt interessante skytespel. Ser du ikkje at dette er grovt urettferdig? Jau då, fleire genuint gjennomførte atmosfæriske skytespel hadde vore fint, men det hadde det òg vore med fleire genuint intelligente og djupe strategispel. For å få det, treng vi fleire strategispel totalt. Du snakkar som om skytesjangeren er den einaste som treng vidare utforsking. Kvar har du det frå at den etterlyste nyutgåva av X-COM berre skulle ha vore ei grafisk oppussing? Og kvar har du det frå at ho nødvendigvis måtte ha vore AAA?

 

2K Marin skal sjølvsagt få lov til å fokusere på det dei kan, men det er absolutt ingenting i vegen for at dei kunne ha kalla dette spelet noko heilt anna og dermed gjort alle til lags. Det dei gjer no er å leggje beslag på ei merkevare som kanskje var ein heil sjanger sitt sterkaste kort for gjenoppliving. Heile poenget med merkevarer er at kundane skal vite kva dei står for, og akkurat no er det i 2K sine økonomiske interesser at kundane tenkjer på det nye 50-talsskytespelet deira når dei høyrer namnet X-COM. Det kan dermed bli svært lenge til nokon får lov til å lage eit nytt spel etter den gamle tradisjonen med dette namnet, og utan det vil det truleg vere langt vanskelegare å skape tilstrekkeleg blest om eit slikt spel til at sjangeren kan få ein ny vår. Det er dette tilhengarane av dei gamle klassikarane reagerer på, og kritikken din mot dei er dermed skivebom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men, på den annen side.. jeg er inneforstått med at et spill som UFO ikke hadde solgt som varmt hvetebrød i disse dager.

 

Dette er en påstand som har blitt gjentatt så ofte de siste 10 årene at folk nå faktisk har begynt å tro på den. Tvert imot har eksperimentering på f.eks. DS og PSP med turbaserte spill (de tør ikke lage dem på større plattformer) vært svært vellykkede salgsmessig. Civilization-serien er fortsatt enormt populær tross sin turbaserte natur.

 

Med X-COM (legg merke til bindestreken. Den ble fjernet for dette nye spillet av en eller annen grunn) har utviklerne en gylden mulighet til å teste det turbaserte markedet med en elsket spillserie. I praksis, på grunn av fanbasen til serien, hadde utviklerne to muligheter her:

 

- Lage et turbasert spill svært likt originalen og få positiv word of mouth fra fans.

- Lage et spill innen en "tryggere" sjanger og satse på at negativ word of mouth bare representerer en liten del av de potensielle kjøperne og ikke forkluder spillets rykte.

 

En smule forenklet, selvsagt. Jeg vil påstå, uten at jeg har noe jeg kan bevise det med, at det første alternativet ville vært mye bedre for utviklerne denne gangen. Sånn som det er nå henger fans av de gamle spillene over etthvert ord som blir publisert om spillet, og ting de ikke liker blir straks ropt ut. Sånt blir det oppmerksomhet av, men er det egentlig denne oppmerksomheten utviklerne trenger og ønsker?

Lenke til kommentar

Jeg er stor fan av de første X-Com spilla selv og blir såklart litt skeptisk til dette her, men jeg skal prøve å være åpen mot det frem til jeg får testet det iallfall. Som sagt var jo Fallout 3 et bra spill til å være en FPS konvertering :)

 

 

Når det er sagt synes jeg UFO'ene(?) på screenshot'ene her ser utrolig kjipe ut og ikke minst har jeg problemer med å godta at det der skal være noe "intelligent design" eller i det hele tatt fungerende. Helt fint å ta orginale designvalg, men det her ble for simpelt for min del.. Denne linken forklarer problemet forsåvidt godt: Suspension of Disbelief.

Et slikt spill kan veldig fort falle igjennom på dårlig design for min del..

Endret av Tronotrond
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen.

 

Dette ser ut som et spennende spill, men jeg syns det har særdeles lite med X-Com navnet å gjøre. Med tanken på tema i spillet, tidsperioden, osv. syns jeg faktisk det hadde vært mer riktig og kalt spillet 'Invasion from Space' eller 'Attackers from Space' med sånn herlig cheesy 60-talls sci-fi font.

Det hadde gjort seg mye bedre enn X-Com tittelen.

 

Jeg spør igjen, hvorfor er det så vanskelig å lytte til fansen der ut og faktisk lage de vi ønsker oss? Altså en slags turnbased remake (kan gjerne blande samme de to første spillene), oppgradere grafikken/fysikken og en ny historie?

Skal love deg at det ville skilt seg nok ut i mengden ved å holde seg til turnbased. Noe som forøverig passer spillet perfekt etter min mening.

 

Jeg ser dere nevner Fallout konversjonen til FPS og at denne var velykket. Men så var nå ikke akkurat dette spillet et squadbased spill heller (med unntak av Fallout Tactics, som så mange missliker) med basebygging, research, produksjon, osv., så derfor ville ikke en slik konversjon til FPS bryte opp alt for mye av grunnverdiene i spillserien.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Høres mer og mer ut som UFOshock for meg. Misforstå meg rett, jeg er fryktelig glad for at de tok System shock 2, puttet det under vann og dermed gjorde den spillopplevelsen tilgjengelig for dagens ungdom. Det har tross alt andre plass på "verdens beste spill"-listen.

 

Men, når de så tar verdens beste spill (UFO) og kjører det gjennom Bioshock-prosessen (sjarmerende midten-av-nittenhundretall-setting, check, fotografering for bonus-skade og perks, check, mer fokus på hjernedød skyting, check), må det være lov å bli litt oppgitt. Jeg tør vedde hatten min på at de tar med steampunk-oppgraderinger på våpen også.

 

Jeg ser at Fallout-serien blir nevnt her, og det er noe helt annet. Jeg så for meg at treeren ble Oblivion med våpen, men settingen og atmosfæren fra 1+2 bæres over med den ytterste verdighet. Perks går igjen, SPECIAL-systemet går igjen, power armor går igjen, Pipboy, ghouls, radscorpions, etc. Å gå fra 1999 i UFO til 1950 i XCOM er bare merkelig.

 

Men, på den annen side.. jeg er inneforstått med at et spill som UFO ikke hadde solgt som varmt hvetebrød i disse dager.

 

 

UFO serien er etter det jeg mener bare en snarvei til å å tjene raske penger på X-com serien, greit de prøvde å nøste opp hvor x-com forlot sjangeren etter apocalypse, men de fikk ikke helt den rette gangen på det.

 

men skal de først prøve ut nye ting med denne serien, hvorfor ikke en X-com MMO med fly,baser, soldater, factions,ufoer, alien invasjoner. m.m. (Anarchy Online har jo ett utgangspunkt, kanskje vi endag får AO2?) ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...