Gå til innhold

– PSP 2 er forbanna kraftig (PSP)


Anbefalte innlegg

Ajaj. Sony fortsetter med spec-kjøret. De lærer aaaldri. Lag spill som er bra, så handles det. Det finnes noen hådnfulle gode spill til PSP, men det holder jo ikke.

Men i Asia er de jo spec-kåte og der bor det 1 mrd mennesker, slik at den vil jo selge.

 

Nei, spill DS.

 

Greia er at PSP'en overkjører alt annet når det gjelder salg i Japan. Glem PS3, glem DSi, glem DSiXL. PSP'en har ligget på toppen en meget god stund nå. PSP'en blir sett på som "hardcore-konsollen" i Japan, da 360 faila litt, og PS3 ikke har nok gode spill, samt at DS-hypen er i ferd med å forsvinne. Dessuten kommer det/har kommet haugevis av knallgode Japan-only spill til PSP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia er at PSP'en overkjører alt annet når det gjelder salg i Japan.

Har du bevis for den påstanden? PSP og DS har nemlig solgt ca like mye i år.

 

Sammenlagt har DS passert ca 30,5 millioner solgte enheter. PSP ligger på ca. 14,7 millioner.

 

Edit: Legger til noen linker.

 

PSP i 2010 994,688

 

DS i 2010 991,358

 

Sammenlagte tall

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Jeg snakker om nå, ikke tilsammen. Det er først i slutten av 2009 og nå i 2010 at PSP har tatt over. Her har du for eksempel en ranking fra 17. mai til 23. mai, og det er sånn det har sett ut den siste tiden. PSP ligger omtrent 4000 antall solgte mer enn PS3'en, som har ligget på andre plass i det siste.

 

* 1. PSP: 22,462 (24,475)

* 2. PS3: 19,075 (20,463)

* 3. Wii: 18,465 (17,570)

* 4. DSi LL: 14,108 (15,879)

* 5. DSi: 9,356 (9,990)

* 6. Xbox 360: 4,656 (4,370)

* 7. DS Lite: 2,681 (2,695)

* 8. PS2: 1,175 (1,293)

* 9. PSP go: 851 (871)

 

Greia er i bunn og grunn at markedet i Japan er litt sært. Alt fra Tales of-serien, Monster Hunter-serien, og alt fra Metal Gear Solid-serien selger haugevis, og det finnes utallige PSP-remakes av Tales-spill, en MH trilogi, samt MGS: Peace Walker, som gjorde at PSP'en doblet salget rundt tiden Peace Walker ble sluppet. Nå kommer nart Yakuza: Black Panther til PSP, et nytt Tales-spill, og en god del RPG's som nok kommer til å selge som hakka møkk. Du har allerede spill som God Eater og en haug av anime/visual novels-spill, som også er utrolig populært i Japan. Dette bidrar naturligvis til et høyt salg for PSP, ettersom PSP'en nå har blitt "lead platform" for anime/visual novels.

 

Det sier vel egentlig nok at Kojima valgte nettop PSP som platform til et nytt MGS-spill, og at Yakuza-skaperne velger å gi ut sitt første Yakuza til PSP. Det virker rett og slett som om produsentene har skjønt at PSP er greia, og lager spill deretter. Sånn er det jo med hver konsoll som har gode tider, men jeg vil tro at PSP-hypen kommer til å vare til 3DS kommer.

 

Som sagt, PSP'en blir ansett som hardcore-konsollen i Japan nå. Wii, DS og PS3 vil naturligvis alltid selge, sistenevnte mye fordi White Knight Chronicles 2 kommer, og simpelthen på grunn av Final Fantasy XIII. Tror DS/Wii-market forholder seg delvis uforandret. Selger nok mest pga. såkallte familie/barnespill og RPG'er.

 

Ganske sikker på at spillhylla til de fleste norske PSP-eiere hadde vært firdoblet om alle JP-only PSP-spill hadde fått en amerikansk/europeisk utgivelse.

 

PS! Vil du har korrekte og pålitilige salgstall, IKKE bruk vgchartz.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

PS! Vil du har korrekte og pålitilige salgstall, IKKE bruk vgchartz.

VGChartz tall for Japan er så og så identiske med Media Create og Famitsu's tall. Jeg brukte VGchartz fordi det er lettere å henvise til deres tall istedenfor en tilfeldig side i en tråd hos NeoGAF.

 

DS er for øvrig minst like "hardcore"(herregud så jeg hater det ordet), som PSP.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Hvordan er den ikke? Pokémon-spillene er knalleksempel uten like. De er lette å ta tak i og lette å elske, men under det overfladiske (monster i baller) er det vannvittig mye som bestemmer utfallet av kamper. Bulbapedia og Serebii er eksempler på sider som viser at den dedikerte Pokémonspilleren må kunne vannvittig mye for å få tak i de kraftigste skapningene, og hvis noen fnyser av at det barnevennlige yttre er de ikke annet enn trangsynte og kan ikke vurderes som "hardcore".

Liker forøvrig ikke det uttrykket selv.

Lenke til kommentar

Det er kremeksempelet jeg har mest erfaring med selv, ja. Og i skrivende stund har jeg tre av dem. Glem ikke alle de andre utgavene, og for med med DS/DS Lite de som var på GBA.

 

Forøvrig så lurer jeg litt på hva du legger i "hardcore", men foreløpig later det til at vi ser en fellesnevner i Pokémon.

Lenke til kommentar

Så om du skulle satt opp en liste over hvilke "hardcore" spill som finnes på ulike konsoller ville du ført opp Pokemon under DS? Men ja, Pokemon som spillserie er vel hardcore, enig der, men that's it. Ett spill.

Advance Wars

Fire Emblem

Pokemon

Dragon Quest

Final Fantasy

Disgea

Bangai-o Spirits

Legend of Zelda

Kingdom Hearts

The world ends with you

Chrono Trigger

Shin Megami Tensei

Castlevania

Mario & Luigi serien

Etrian Odyssey

Tales of Hearts/Innocence

Hotel Dusk og Another Code

Phoenix Wright serien

Jump Superstars

Professor Layton serien

 

Er det nok for deg?

Lenke til kommentar

Hva gir du meg?

 

Layton-serien - remakes av et par-tre GBA-spill

Fire Emblem - remake

Chrono Trigger - port

Bangai-O Spirits - tafatt port/spin-off fra et solid Dreamcast/N64-spill

Disgaea - ...remake

Final Fantasy - .......remakes

Dragon Quest-serien - ..........remakes, men du skal ha for den pga. IX.

 

Jump-serien er vel nokså.. bra, forsåvidt, men det er jo spill bygd for DS'en. Den gir ikke DS'en noe eget, bortsett fra to nye spill. Det blir som å si at PSP'en er hardcore fordi den har Prinny-serien.

 

Mario & Luigi-serien på en Nintendo-konsoll. Orly? Samme går for Zelda og Pokemon.

 

Etrian Odyssey er vel heller kult. Kult som i sekt. Det er ingen store titler, selv om spillene i seg selv er knallgode.

 

Resten av eksemplene dine er vel greie nok, men det er verdt å nevne at spill som f.eks de to Castlevania-spillene til DS kom ut i perioden hvor DS'en solgte tre ganger mer enn alt annet. Og det er _Castlevania_. Cash money. Hotel Dusk og Another Code bringte nok absolutt ikke flere salg av DS'en.

 

Når jeg sier "hardcore" konsoller, så mener jeg store series som går over til den konsollen, og spill som klarer å selge konsollen alene.

 

Jeg er ingen Sony-fanboy, absolutt ikke. Jeg spiller mer på DS'en enn jeg spiller PSP, og mer 360 enn jeg spiller PS3.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Jeg begynner å huske hvorfor jeg ikke er noen stor fan av slike diskusjoner. :p

 

Layton-serien - remakes av et par-tre GBA-spill Layton-serien er helt ny. Du tenker nok på Ace Attourney-serien som består av tre remakes og to helt nye spill.

 

Final Fantasy - .......remakes + Revenant Wings + TA2 + 4 warriors of light + Crystal Chronicles

Dragon Quest-serien - ..........remakes, men du skal ha for den pga. IX. + Dragon Quest Monsters 1 og 2

 

Fire Emblem - remake

Chrono Trigger - port

Bangai-O Spirits - tafatt port/spin-off fra et solid Dreamcast/N64-spill

Disgaea - ...remake

Og så? Det er fortsatt gode spill

 

Jump-serien er vel nokså.. bra, forsåvidt, men det er jo spill bygd for DS'en. Den gir ikke DS'en noe eget, bortsett fra to nye spill.

Er ikke denne kommentaren selvmotsigende?

 

Mario & Luigi-serien på en Nintendo-konsoll. Orly? Samme går for Zelda og Pokemon.

Det er RPG og action-adventure spill. Spill for en aktiv gamer. Husk på den originale kommentaren min: "DS er for øvrig minst like "hardcore" PSP." Jeg snakket om både førstepart og tredjepartspill.

 

Etrian Odyssey er vel heller kult. Kult som i sekt. Det er ingen store titler, selv om spillene i seg selv er knallgode.

Hvorfor må disse "hardcore" spillene du snakker om være megapopulære? Og hvorfor trakk du frem Valkyria Chronicles 2 når det knapt har klart å selge mer enn Etrian Odyssey III?

 

Resten av eksemplene dine er vel greie nok, men det er verdt å nevne at spill som f.eks de to Castlevania-spillene til DS kom ut i perioden hvor DS'en solgte tre ganger mer enn alt annet. Det er tre spill faktisk, og det nyeste kom ut for ca 1 1/2 år siden. Og det er _Castlevania_. Cash money. Den kommentaren kan brukes mot stort sett alle spill som er halveis populære. :p

Hotel Dusk og Another Code bringte nok absolutt ikke flere salg av DS'en. ...men de er fortsatt gode spill

 

Når jeg sier "hardcore" konsoller, så mener jeg store series som går over til den konsollen, og spill som klarer å selge konsollen alene.

Aha. Da er vi uenige. Jeg snakket om gode spill som er designet for spillere.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...