Gå til innhold

Norsk ungdoms stadig dårligere norskkunnskaper.


the_cduck

Anbefalte innlegg

Er generelt større deler av norsk ungdom blitt mye dårligere og lider av mangel på basiskunnskaper i norsk, eller lider de kun av en inderlig latskap som blant annet forhindrer de i å kunne trykke på et par knapper ekstra for å kunne stave ordet "det"?

Det finnes også veldig mange tilfeller av feil bruk av dobbel konsonant og "og og å"-regelen, for ikke å glemme dialekt-skriftspråk. (Æ e trønder, æ.)

 

Er det for dårlig norskundervisning i grunnskolen, eller gidder mange bare ikke forsøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har fått inntrykk av at svært mange her inne (yngre folk, hovedsakelig) rett og slett ikke gidder å anstrenge seg for å skrive skikkelig.

 

"det er jo ikke akkurat en stil på skolen, så da teller det ikke".

neida, så lenge man syns det er greit å bli oppfattet som litt tilbakestående, for all del.

 

forøvrig har en vi klagemuren, hvor du kan irritere deg grønn over analfabeter i godt selskap. :)

Lenke til kommentar
har fått inntrykk av at svært mange her inne (yngre folk, hovedsakelig) rett og slett ikke gidder å anstrenge seg for å skrive skikkelig.

 

"det er jo ikke akkurat en stil på skolen, så da teller det ikke".

neida, så lenge man syns det er greit å bli oppfattet som litt tilbakestående, for all del.

 

forøvrig har en vi klagemuren, hvor du kan irritere deg grønn over analfabeter i godt selskap. :)

 

- Ikke stor bokstav på begynnelsen av setninger

- Mangler punktum

:roll:

Lenke til kommentar
har fått inntrykk av at svært mange her inne (yngre folk, hovedsakelig) rett og slett ikke gidder å anstrenge seg for å skrive skikkelig.

 

"det er jo ikke akkurat en stil på skolen, så da teller det ikke".

neida, så lenge man syns det er greit å bli oppfattet som litt tilbakestående, for all del.

 

forøvrig har en vi klagemuren, hvor du kan irritere deg grønn over analfabeter i godt selskap. :)

 

- Ikke stor bokstav på begynnelsen av setninger

- Mangler punktum

:roll:

 

det er da forskjell på gramatisk korekt skriving og på rettskriving... er forskjell på å skrive som en p@kkis og som en persom_som_ikke_gidder_å_skrive_stor_bokstav_foran_setninger_på_hw :wink: :shrug::lol:

Lenke til kommentar
har fått inntrykk av at svært mange her inne (yngre folk, hovedsakelig) rett og slett ikke gidder å anstrenge seg for å skrive skikkelig. <- setning 1, etterfulgt av punktum.

 

"det er jo ikke akkurat en stil på skolen, så da teller det ikke". <- setning 2, etterfulgt av punktum.

neida, så lenge man syns det er greit å bli oppfattet som litt tilbakestående, for all del. <- setning 3, etterfulgt av punktum.

 

forøvrig har en vi klagemuren, hvor du kan irritere deg grønn over analfabeter i godt selskap. :)<- setning 4, etterfulgt av punktum.

 

- Ikke stor bokstav på begynnelsen av setninger

- Mangler punktum

:roll:

 

som Torsteinen skriver, det er forskjell på å ikke skrive stor bokstav foran hver setning, og på graverende grammatiske feil som "hvet dere hva?", "hvem skjermkort", "spise is å drikke brus", og lignende. du trenger ikke å måtte tenke både to og tre ganger før du skjønner hva jeg mener, selv om jeg konsekvent skriver med små bokstaver.

 

mangler punktum? hvor da?

Lenke til kommentar

Huff, ja, jeg gremmes også over dårlig språk som man må vri hodet for å forstå. Om en person bruker 5 min ekstra på å faktisk skrive forståelig er det mye bedre enn om 100 personer bruker 30 sek ekstra på å forsøke å forstå hva "tullingen" skrev... Syns det minste man kan gjøre om man forventer å få seriøse svar er å ta bryet med å formulere seg (og skrive) ordentlig. Men det er nå hva jeg mener, da. Det er tydeligvis mange her som er mer storsinnede enn meg, og gir ordentlige svar på tullete henvendelser.

 

Greit at det fins folk som har dysleksi, er dårlige i norsk og alt slikt. Og til alle de: Dere sitter foran en datamaskin. Har dere noen gang hørt om stavekontroll? Grammatikk-kontroll? Dere har helt sikkert en (pirat-) versjon av Word installert. Skjerp dere!!! :grumpy:

 

Der, nå er jeg i bedre humør :yes:

Lenke til kommentar

Kan noen svare meg på hvordan det går ann å skrive "hvem skjermkort?" som var i psilocybe-s eksempel? Ikke bare høres det helt idiotisk ut, men det er jo HELT ulogisk å skrive hvem isteden for hvilke. Er det ingen som hører hvor dumt det er? Jeg kan forstå "hvet" da det er mer en slurvefeil, men tenker ikke folk hva de skriver siden de ikke hører hvor rart det høres ut. Samme er med og/å reglene. Noen er litt vanskelige å høre, men hovedparten av tiden hører en her også med en gang du bruker feil...

Lenke til kommentar

Mhm. Det er så grusomt mange helt absurde skrivefeil som ikke heller engang stammer fra dialekter el.

Det kan da ikke være annet enn latskap som er årsaken? Jeg mener, det er jo tross alt morsmålet det er snakk om! Skulle da bare mangle at man kan grunnleggende norsk når man er født og oppvokst i Norge?

Hva er så vanskelig med å skille mellom bruk av å og og?

Lenke til kommentar

Haha. Skal ikke påstå at jeg snakker helt rent til alle tider selv, selv om dette heller avhenger mer av omgivelsene. Dersom man bor i Fredrikstad noen år, skal jeg ikke se bortifra at l-ene vil bli noe tyngre etterhvert. ;)

Men er for eksempel å skrive "æ" istedenfor "jeg" eller "eg" noe som stammer fra sms-språket, eller trønderes evige søken etter å ha sitt eget skriftspråk?

Lenke til kommentar

Hehe, morsomt med slike grove feil i en post hvor vi faktisk klager på andres skrivefeiler!!! :D

 

Værre / verre ?

'Eneste sånn gramatikk sliter med er "en" eller "ett" og "i" elle "på".'

 

Men, de er likevel forholdsvis små og uskyldige, og det er fortsatt lett å forstå hva "forfatterne" mente. Skrivefeil/slurvefeil/trykkleifer syns jeg er OK, det kan skje den beste. Grove grammatiske feil, som ødelegger hele setningen er det derimot verre med. Kanskje forumet burde få et eget gramatikk- og stave-filter? :D Poster med for mange feil slipper ikke igjennom :lol:

Lenke til kommentar

norskk er no drit. jeg ellsker skriveleif... Neida... Syntes det er flaut å skrive feil... Jeg kan ofte bruke opp til fem minutter jeg kunne brukt kort tid på å skrive hvis jeg skrev som en slask... Rettskriving er lettere å forstå, og virker mer professjonellt... (Skrev jeg professjonellt riktig?) Å skrive riktig pleier ofte, men må ikke bety at personen er litt smartere...

Lenke til kommentar
Rettskriving er lettere å forstå, og virker mer professjonellt... (Skrev jeg professjonellt riktig?) .

 

Profesjonelt.

 

Men nå er det heller ikke fremmedord jeg tenker på, jeg tenker heller på helt elementære ord som "hvis" og "liksom". Å ikke nødvendigvis kunne stave alle fremmedord korrekt er det da ikke noe galt i, det er vel heller normalt.

Lenke til kommentar

tror det er en blanding av hva psilocybe skrev og hva allyse skrev som er grunnen.

det er nok det at folk er late og ikke bryr seg og det at de rett og slett bare skriver det første som kommer inn i hodet dems og da tenker ikke over hva de skrev og de leser heller ikke over det etter på

 

*edit* rettet på leif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...