Gå til innhold

Test: HTC Desire - Lett å bli glad i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer seriøst å anskaffe meg en Desire og kikket på to telefoner i dag og sammenlignet dem direkte imot min SE X10. Det første som slo meg var at HTC'en hakker når du scroller i menyen, noe X10'en ikke gjør. Mener disse telefonene har samme prosessor så da må det vel ligge i softwaren..? Eller så var skjermen på HTC'en noe klarere,men SE har tydligvis laget litt "friskere" ikoner til Androidsystemet og bruker andre bakgrunnsfarger i std.oppsettet så det veier noe opp.

Den optiske leseren på HTC'en er genial, spesielt når man skal trykke seg inn på linker i web-leseren - fort gjort å bomme med fingeren,både på HTC og SE,men med den går det som en lek.

Å kunne "pinch-zoome" ,eller hva det heter, er også en funksjon jeg savner på SE'en. Lydbildet ved musikkavspilling virket faktisk også noe bedre på HTC'en,men dette var UTEN hodetelefoner og jeg hadde ikke muligheten til å sammenligne med tilsvarende sanger på begge.

Ellers var HTC'en noe bedre å ha i hånda,men alt i alt virket ikke HTC'en som den var SÅ mye bedre som jeg hadde sett for meg. Minner om at dette er basert på en 2x 3min rask bruk og slettes ikke kan sees på som noen dyptgående vurdering. :)

 

Fint hvis andre som har sammenlignet disse direkte eller har kjøpt seg Desire kan komme med innspill på hvordan de oppfatter telefonen - er som sagt litt i markedet for en sånn. :)

Lenke til kommentar

Jeg har lest om det at apps pauses i stede for å lukkes, men jeg finner det merkelig at jeg ikke får lov å Faktisk stenge/lukke/avslutte en app når jeg er ferdig med den, Når Spotify kjører i bakgrunnen så vises play/pause ikon øverst der sammen med nymail klokke osv...

Skulle ikke trenge App-killer for det, trodde jeg.. :rolleyes:

 

Nå skal jeg se om jeg finner Dropbox... :)

Det er riktig som det sies at man ikke egentlig trenger å avslutte programmer - men noen ganger kan det være greit. Spotify kan avsluttes ved å trykke "menu" i spilleliste-oversikten, eller inne i en spilleliste, og så velge "quit".

 

Det ikonet som dukker opp i notification area helt øverst er noe som spotify legger der for hver sang den spiller - hvis spotify skulle force close, så vil fortsatt ikonet være der. Det betyr ikke engang at spotify kjører. Hvis du vil ha den vekk, så kan du dra ned notification listen, og så trykke "clear" øverst i høyre hjørne. Hvis spotify er i gang, så vil den dukke opp igjen på neste sang.

Lenke til kommentar

Jeg har lest om det at apps pauses i stede for å lukkes, men jeg finner det merkelig at jeg ikke får lov å Faktisk stenge/lukke/avslutte en app når jeg er ferdig med den, Når Spotify kjører i bakgrunnen så vises play/pause ikon øverst der sammen med nymail klokke osv...

Skulle ikke trenge App-killer for det, trodde jeg.. :rolleyes:

 

Nå skal jeg se om jeg finner Dropbox... :)

 

 

du kan fint stenge mange programmer, bare trykk på MENU knappen og se om du ser EXIT

 

da stenges det 100%

Lenke til kommentar

Ja,jeg er faktisk med på at htc desire er endelig den første virkelige iphonekiller..men..så kommer iphone 4 og ikke minst htc evo 4g i løpet av sommeren..blir close race and racing even faster..moro for alle smartphonepenga gitt haha! keep em coming!..

Det er ikke noen NY telefon som kommer fra Apple. Bare et nytt OS. Telefonen er den samme ! :whistle:

Lenke til kommentar

Merkelig at dere gir denne en 6-er, men X10 kun får en 5-er. X10 overgår jo Desire på alle områder. Den koster ca 600 mer, men for det får du både et mye bedre kamera og et 4x større minnekort. Tror kanskje dere bommer litt med karakterene. Ser også at X10 har den høyeste totalscoren av de to...

Disse telefonen kan ikke sammenlignes. Bl.a. har X10 IKKE integrert radio, dårligere skjerm,ikke AMOLED skjerm,kjører Android 1.6., har ikke multitouch. DERFOR er HTC Desire en bedre telefon. :D

Endret av Jofa
Lenke til kommentar

Fikk min HTC Desire på Lørdag og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer. Fra før har jeg vært eier av HTC Tattoo og HTC Hero.

 

Hva er positivt med telefonen:

 

- Bra kamera, beste kamera innen HTC serien. Kamera har LED lys, max oppløsing på kamera er 5MP (2592x1952) og video begrenses i dag til 480p (800x480 i MPEG format). Det er ryktet at Desire skal få oppgradering til 720p video. Formatet på video er H.263 og Mpeg4. Kameraet er enkelt i bruk og har lett tilgjengelighet til innstillingene. Overall vil jeg si at både kamera og video overrasket meg positivt etter å ha lest testen på mobilen.no.

 

- Kjører android 2.1 (den siste versjon av android, mot Sony X10's 1.6 versjon). Hva betyr versjon 2.1? Det betyr at man får tilgang til disse tjenester som:

 


  •  
  • Friendstream: Widget med stream av facebook og twitter nyhetene. Fantastisk app
  • News: Widget som streamer nyheter. Man kan legge inn VG, Dagbladet, imdb, osv og få de siste nyhetene uten å trenge å besøke de enkelte sidene. Nyhetene er linket opp mot orginalartiklene.
  • I dag i historien: Widget for hendelser for dagens dato i historisk sammenheng.
  • Agenda: En kalender widget hvor man kan scrolle gjennom avtalene sine.
  • I tillegg har nettleseren fått en oppgradering, med bedre zooming i forhold til android 1.5, det er lettere å klippe ut den teksten man ønsker. Man har interaktive bakgrunner, nytt marked, med bilder at de fleste appliksjonene, mulighet for helsides kontaktwidget. Android 2.1 er i forhold til 1.5/1.6 en helt annen verden, så jeg ville ikke vurdert sony X10 i forhold til Desire'n.
  • Radio
  • 3D spilling: Det er åpnet for spill i 3D. Telfonen brukes i spill ved å vende på telfonen for å evt. styre bilen, båten, osv... Meget stilig!
  • Bedre flashsupport og spiller av HD videoer (noe som ikke versjon 1.5 gjorde)

- Optiske leseren som er bytter ut i forhold til trackballen på HTC Hero er et bra tillegg. Den er kjappere, mer persis og fungerer meget bra i spill. En meget smart oppgradering i forhold til Heroen.

 

- Selve telefonen er tynn, føles solid, har en nydelig skjerm (foruten i direkte sollys), ligger bra i hånden. For det om telefonen er stor i forhold til Heroen og Legend er det ingen problem å bære den i lommen eller holde den med ei hånd når man skriver.

 

Minus med telefonen (det er faktisk noen):

 

- At man må trykke på av/på knappen øverst til høyre på telefonen for å få telefonen ut av dvalemodus. Likte ikke denne løsningen. Skulle kunnet brukt en av de tastene som befinner seg nede på telefonen for å vekke opp skjermen.

 

- Etter min mening er widgeten kontaker blitt værre. I versjon 1.5 kunne man ut fra listen både få tilgang til sms eller telefon for kontakt samt tilgang til selve kontakten. Da var det et ikon for personen og et ikon for enten telefon eller sms. Nå er det kun mulig å få tilgang på enten telefon eller sms og ikke kontaktinformasjon. Forstår ikke hvor dette er gjort, for min del var dette er steg tilbake når det gjelder tilgjengelighet.

 

- Om dette kan gjøres noe med er jeg usikker på, men etter min oppfatning kan man ikke skjule facebookkontakten i telefonlisten når man først har synkroniert facebookkontaktene via facebook for HTC. Man kan skjule de i appliksjonen personer, men ikke i telefonboken. Dette gjør at man får mange på telefonlisten sin man ikke ønsker. Man kan jo selvfølgelig bare la være å oppdatere kontaktlisten via facebook, men da må man synke hver kontakt mot facebook manuellt.

 

- Noe som har irritert meg med Bokmerkwidgeten er at hva enn man velger under instillingene så viser ikke widget bokmerkene i alfabetisk rekkefølge. Slik var det i versjon 1.5 også.

 

Konklusjon:

 

Først og fremst, dette er den klart beste telefonen på markedet i dag. Telefonen er etter min mening uten store mangler, en så og si perfekt telefon. Det er nok bare Iphone som er kjappere enn denne, men den kan ikke måle seg mot HTC sense systemet og alt det det dette sysmtemet inneholder. Om man kun ser på telefonen uten å tenke på at den har versjon 2.1 av android så er det ikke så altfor mye som skiller den fra HTC Hero (som får versjon 2.1 av android i slutten av april i følge HTC selv). Men når man ser på telefonen og operativsystemet under ett så er dette en unik telefon uten sidestykke. Om man vurdere å anskaffe seg en smartmobil og ikke ønsker å vente på Samsung Galaxy S (etter specsene en syk mobil med HD video, Super skjerm, 3 ganger kjappere enn iphone, sosial hub) så er det ikke noen vits å vurdere andre mobiler enn denne. Denne har alt du måtte ønske deg både til jobb, reise, venner,.... Lyden på samtalene er gode, til musikk ville jeg ønsket litt mer bass (bruker koss porta pro og mobilen har ikk EQ), men lyden er mye bedre enn det meste på markedet (så lenge du ikke bruker de medbrakte øreproppene, de suger, vil anbefale Koss The Plugg eller Koss Porta Pro), batteritiden er 1-2 dager (kommer an på hvor mange apps du driver å oppdaterer automatisk, hvor mye du bruker telefonen på WiFi, hvor mye film du ser, musikk du hører), noe som er akseptablet til smarttelefon å være.

 

Det er ikke så mye annet å si enn at om du skal kjøpe en ny smarttelefon så kjøp denne! Ikke vurder X10 eller HD2 Leo eller Iphone, kjøp denne. Du kommer ikke til å angre, det kan jeg garrantere. Dette er kongen av smarttelefoner pr dags dato (i allefall helt til Samsung Galaxy S kommer i/etter sommeren).

Endret av HTCfan
Lenke til kommentar

Har også hatt denne telefonen i noen dager, og er så langt strålende fornøyd. Tar som noen andre har nevnt litt tid å venne seg til Android, men alt funker bra.

 

Jeg har veldig lyst til å få Google Maps Navigation til å funke, og jeg sliter også med det som står i artikkelen. Har oppdatert til siste versjon av Google Maps, men finner ikke hvordan jeg kan få den i skikkelig navigation modus, ei heller se streetview-bilder under navigasjon eller å få stemmestyrt veibeskrivelse. Jeg finner heller ikke hvordan jeg kan si til telefonen hvor jeg vil navigere til fremfor å skrive inn adresse.

 

Noen som vet hvordan man aktiverer disse tjenestene? Jeg vet Navigation er i beta, og at noen tjenester kun er på engelsk, er funksjonene deaktivert når man har satt opp at man er i andre regioner enn usa? (Har prøvd engelsk språk med Norge som region uten hell)

 

Tore: I Spotify som mange andre program så finner du "exit" knappen du ser etter, hvis du klikker på meny knappen på HTC Desire.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har veldig lyst til å få Google Maps Navigation til å funke, og jeg sliter også med det som står i artikkelen. Har oppdatert til siste versjon av Google Maps, men finner ikke hvordan jeg kan få den i skikkelig navigation modus, ei heller se streetview-bilder under navigasjon eller å få stemmestyrt veibeskrivelse. Jeg finner heller ikke hvordan jeg kan si til telefonen hvor jeg vil navigere til fremfor å skrive inn adresse.

 

Noen som vet hvordan man aktiverer disse tjenestene? Jeg vet Navigation er i beta, og at noen tjenester kun er på engelsk, er funksjonene deaktivert når man har satt opp at man er i andre regioner enn usa? (Har prøvd engelsk språk med Norge som region uten hell)

 

Google Maps Navigation er vel ikke tilgjengelig ennå i Norge. Så jeg regner med at det er derfor du ikke får dette til å fungere! :)

Lenke til kommentar

Speech to text:

 

Denne funksjonen er å finne på Nexus one, men kom ikke med HTC Desire'n.

 

Man aktiverer "speech to text" funksjonen ved å laste ned filen "VoiceSearchWithKeyboard.apk" til telefonen. Bruk bare den første linken som kommer opp når du søker etter filen i google. Man kan da snakke inn meldinger, e-poster, adresser i google maps, osv. Om du ikke får til dette er det bare å sende meg en privat melding med din mailadresse så skal jeg sende deg filen.

 

!!!!Er det forresten noen som vet hvordan man utelukker å vise alle facebook kontaktene i telefonlisten etter at man har synkronisert telefonkontaktene mot facebook? Velger kun "telefon" under kontakter, men allikevel får jeg opp både telefonkontakter og facebook kontakter i telefonlisten. Vil bare ha opp Telefonkontaktene.!!!

Endret av HTCfan
Lenke til kommentar

Hvordan får ikke det til med norsk qwerty!!! Hvordan installerte du det? hva laster man ned?

Last ned Scandinavian keyboard (eller noe i den retningen)

Last ned Bokmål Ordliste, må kanskje søke etter Norwegian

Når du har tastaturet opp i en sms eller hvorsomhelst (fortsatt uten æøå)

Så trykker og holder du på skriveoverflaten til du får opp valg, der finner du norsk æøå tastatur...

 

Skrevet fra minne, husker ikke eksakt hva du må søke etter

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...