Gå til innhold

Anmeldelse: God of War III (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pokker. Jeg solgte min PS3 for et halvt år siden, da konsollen aldri ble brukt. Men jeg visste at denne perioden med Heavy Rain, Final Fantasy 13 og God of War 3 ville bli vanskelig. Om bare ett spill fikk utelukkende fantastiske anmeldelser, ville turen med kredittkortet ned til Elkjøp virket faretruende kort.

 

Heavy Rain overbeviste jeg meg om at jeg ikke trengte, da mange anmeldelser påpekte at det egentlig ikke er et spill og at historien bare er så som så.

 

Final Fantasy mistet jeg lysten på da alle påpekte hvor lineært det er.

 

Da var det bare God of War 3 igjen, da :/ 94/100 på metacritic, der jeg ikke finner noen anmeldelser som skriver noe som får meg til å tenke "akkurat, det kommer jeg ikke til å like!"

 

Jeg får prøve å motstå fristelsen, og holde meg inne noen uker til den første negative anmeldelsen kommer. Det gjør det alltids, da noen anmeldere lar inntrykket fra spillet synke inn og reflekterer over opplevelsen - i stedet for å skrive anmeldelsen så fort sperrefristen er over og spillkonsollen fortsatt er varm.

Lenke til kommentar

Se for deg Colosseum i det gamle Roma hvor folk strømmet til tribunene for å se Gladiatorer rive i stykker og lemleste hverandre, og de elsket det.

Det blir faktisk litt på den samme måten med God of War(3). Du vil få servert ett mildt sagt spektakulært og groteskt show, med deg som styrer hva som skjer på arenaen, og du vil elske det.

Endret av Terjee
Lenke til kommentar
Jeg får prøve å motstå fristelsen, og holde meg inne noen uker til den første negative anmeldelsen kommer. Det gjør det alltids, da noen anmeldere lar inntrykket fra spillet synke inn og reflekterer over opplevelsen - i stedet for å skrive anmeldelsen så fort sperrefristen er over og spillkonsollen fortsatt er varm.

 

Sitter du der og overbeviser deg selv om at du ikke vil ha spill som du i utgangspunktet hadde lyst på? For en bisarr tankegang, sier nå jeg. Tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste, hvis du er interessert i spill.

Lenke til kommentar

Tenker du på God of War 1 og 2 i hd til ps3? Jess, fant den på playcom - 500kr

Tenkte på den ja. Men mer i retning av om jeg kan gå på f.eks. Elkjøp eller Expert og hente det nå. Virker som det er litt forvirring om når det kommer her.

 

 

Tror neppe det, eneste grunnen til at de hadde det på playcom var at den butikken hadde spesial bestillt eller nokke. Sjekket på Elkjøp fant ingenting. Var innom Gamestop, dem sa at den kommer ut samme dagen som 3'eren :)

Endret av eXz
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i den nesten ukritiske hyllesten og 10/10 karakteren her. Det er et flott spill, men for min del er God of War 2 fremdeles kongen på haugen. Problemene mine med God of War 3 er at det er litt for kort, lite innhold, ikke veldig utfordende og historien når ikke opp til de to første spillene. En liten advarsel: Spoilere forekommer i posten. Det er også en mulighet for at du brenner deg på tunga hvis du drikker varm kaffe. Dette burde være nok advarsler til å få deg trygt igjennom livet.

 

Ja, spillet er som anmelderen sier stort sett det samme God of War i ny innpakkning. En utrolig pen innpakkning og det teller absolutt. Men er det nok til å få en toppkarakter? Jeg føler spesielt lengden og innholdet lider. For å bruke noen referanser fra gresk litteratur, mens GoW2 var som Odyseen er GoW3 Illiaden. I GoW2 fikk man utforske mange forskjellige steder og følte man var på en reise, om enn en ganske brutal og voldelig reise. Brutaliteten og volden var tilstedet i GoW3 også, men jeg satt med følelsen at jeg var på de samme stedene hele tiden. Det merkes at når vi nå har kommet til det siste kapittelet i serien så er det begrenset hva utviklerene kan dra frem fra hatten av gresk mytologi. Kanskje ikke så rart siden Kratos har brutalt henrettet hele den mytologiske verdenen, men jeg føler alikevell at de presenterte mytologien på en mer spennende måte i de forrige spillene.

 

En annen ting som skuffet litt var bossene. Det jeg likte veldig godt med de forrige spillene var at man bygget opp en viss forventning til de store kampene. Her får vi servert Poseidon rett i fanget fra starten, Hermes er en liten pingle som bare løper avgårde, Helios trenger man ikke en gang å sloss mot og Hera er en fordrukken gammel kjerring. Kampen mot Hades var veldig kul, og her ble stemningen bygget opp mens man kjempet seg igjennom underverdenen. Cronus var også stilig, men hvis man først skulle sloss mot titanene kunne de ha dykket dypere i mytologien. Og så var det Zevs... Dette var jo stort sett akkurat den samme kampen som man hadde på slutten av GoW2 og det var litt antiklimatisk.

 

Jeg liker veldig godt måten man kan bytte mellom våpen, magi og items i GoW3, dette fungerer veldig bra. Problemet er at man blir aldri utfordret på samme måte som i de to forrige spillene. I 1eren og 2eren fikk jeg gang på gang opp det ydmykende spørsmålet om jeg vil sette ned vanskelighetsgraden, men da var det desto mer tilfredstillende når man fant ut den riktige taktikken for å komme seg videre. Jeg sto aldri fast i GoW3 på den måten. Mangelen på utfordringer gjør at de minneverdige situasjonene ikke står like sterkt. Det samme gjelder gåteløsninger. Det er lettere å pøse på med fiender enn å lage utfordrende gåter, og gåtene i GoW2 satt jeg stor pris på. Det gjorde at man fikk et perfekt temposkifte mellom utforskning, gåter og kamper. Dette temposkiftet er ikke like bra i GoW3.

 

Nå høres dette veldig negativt ut, men God of War serien er så bra at jeg tillater meg å stille ganske høye krav til den. Jeg er ikke så opptatt av karakterer, men hvis jeg skulle sette en på GoW3 hadde det nok blitt 8/10. Det er et veldig underholdende og visuellt imponerende spill, men når ikke helt opp til den standarden som utviklerene selv har satt tidligere.

Endret av PushThePramAlot
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk platinum trofee for et par uker siden, God of War 3 er bare helt rått.

 

Helt klart 10/10.

 

 

Må innrømme at jeg er super-skuffet. Etter min mening var dette det desidert svakeste spillet i serien, og historien er fantastisk svakt skrevet. Lite i størrelse, lite variasjon, strekninger som designerne godt kunne jobbet inn greiene på. Jeg kommer i fremtiden til å hevde at GoW I + II står helt fint alene, min kopi går rett på bruktmarkedet.

 

Etter å ha produsert to solide titler i GoW-serien skulle man tro de visste hva de drev med - men man glemmer dessverre veldig fort.

 

//T

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar

*le bump*

 

Enig med PushThePramAlot i at spillet ikke er like bra som anmelder skal ha det til.

 

Syns det er alt for mye puzzles, i forhold til hvor svak kvaliteten er på dem. Han navigerer seg rundt på en helt håpløs måte, og det er alltid fullstendig obvious hva man må gjøre. Det tar bare tid siden man må gå inn i en rekke forskjellige rom og dra i spaker hele tiden. De har mye å lære av utviklerne av Prince of Persia når det gjelder hjernetrim.

 

En annen ting som plager meg med GoW3 er alle de sekvensene hvor utviklerne plasserer et forcefield rundt deg, og tvinger deg til å slakte horder på horder med fiender i det som føles som 10 minutter av gangen. Disse kampene har som regel nada med historien å gjøre, det føles rett og slett som om utvikleren forsøker å strekke ut tiden på spillet, på lik linje med de evige bølgene med fiender i f. eks. Call of Duty 4 og eldre.

 

Stjernepersonen Kratos må også nevnes. Han oppfører seg bokstavelig talt som en 5 år gammel bortskjemt og egoistisk drittunge med superkrefter. Jeg har ingenting imot bad-guys, men noen ganger framstår Kratos nesten som en parodi.

 

Det er ingen tvil om at God of War 3 er et godt spill, men en tier? Ikke i min bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...