Gå til innhold

DLC-Helvete (igjen)...


Anbefalte innlegg

Selv om det med årene er blitt mindre tid til spilling, så går jeg fremdeles grundig til verks når jeg først får et godt spill i hus. Det vill si at jeg bruker ekstra tid på å låse opp ting og tang i spillene for å få en mest mulig 100% save.

 

Desverre er det det blitt slik idag at man også må åpne lommeboken for å få åpnet opp mye av ekstramatrialet. Gjerne før spillet i det hele tatt er kommet for salg!

Jeg gikk nylig på en "smell" da jeg forhåndsbestilte Digital Deluxe versjonen av Mass Effect 2. Jeg fikk da med to ekstra armor og to ekstra våpen som jeg endte opp med å ikke bruke (iallefall ikke på første gjennomspilling). Jeg føler meg rett og slett litt snytt.

Samtidig så klarer ikke samleren i meg å unngå å føle murringen av at jeg også skulle hatt de to andre pre-order ekstraene som var tilgjengelige via andre distrubutører. Spillet føles liksom ikke komplett når jeg vet at det er ekstra ting i spillet som jeg ikke får låst opp.

 

Jeg er ikke imot DLC'er. En vellutviklet utvidelses pakke eller en ekstra episope til en fornuftig pris er ikke til å forrakte. Men ekstra units, karakterer, kostymer, våpen og slikt burde ligge i spillet som premie for dedikerte gamere som er villig til å gå den ekstra milen for å få de låst opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er sånt nesten på alle titler som kommer ut... ekstra av ditt og datt selv om det er bare piss uansett, skjønner deg godt

 

Alle titler nå til dags har en form for DLC, og for å være ærlig så er de eneste som er verdt å ta en titt på er, The lost and Damned/The ballad of gay Tony og kanskje Gears of war 2 pakkene. Noe er bare bull, som f.eks Fable 2 og Force Unleashed DLCene...

Lenke til kommentar

Helt klart mange ekstrapakker som er verdt pengene.

 

The lost and Damned/The ballad of gay Tony utvidelsene til GTA4 var jo faktisk så forseg-gjort at det endte med at min far ikke så noen annen utvei enn å gå til annskaffelse av en Xbox 360 1 mnd. før de endelig ble anonsert til PS3 :p

 

Leverandører og forhandlere holder altså ekstramatriale som gissel for å styre oss forbrukere inn mot produkter og butikker. Ikke noe nytt kanskje, men har blitt værre med årene.

 

PS! Ang. Mass Effekt 2; Kan forresten virke som jeg må være innlogget på Cerberus Network, altså online, for at DLC'ene skal være aktiv i spillet. I såfall fungerer jo DLC'ene som en kopibeskyttelse også. Værden går fremover gitt :p

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med trådstarter. Når det ligger DLC ute med en gang spillet blir lansert får man følelsen av at man går glipp av noe hvis man ikke kjøper det. Jeg følte det slik med Warden's Keep til Dragon Age. Kjøpte DLCen fordi jeg ikke ville gå glipp av noe, men satt med følelsen av at det var noe som egentlig burde vært gratis. I Mass Effect 2 er det i det minste gratis, men hvis noen skulle kjøpe spillet brukt er det hvertfall ingen vits i å bruke penger på det som ligger ute nå, da det etter min mening nesten ikke tilfører noe til spillet i det hele tatt. DLC er et fint virkemiddel å ta i bruk for å forlenge levetiden til spillet en stund etter lanseringen, men da må det være fordi man har et ønske om å faktisk tilføre noe til historien og ikke bare en gimmick for å presse litt ekstra penger ut av forbrukerene.

Lenke til kommentar

Det er liksom følesen av at produktet ikke er komplett uten alle disse DLC'ene som gnager meg. Selv hvor ubetydelige og ubbrukelige de er.

Det har blitt litt slik som med bil-industrien at alt er ekstrautstyr. I dag er man jo heldig hvis man får ratt og gasspedal inkludert i prisen ved ny-bil kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg føler også det samme når det gjelder Collector's/Special/Limited Edition. Kjøper noen ganger den vanlige utgaven av spill og når jeg begynner å like spillet veldig godt, så angrer på å ikke ha kjøpt den "bedre" utgaven med ekstra stæsj. På DLC'er så har man i hvert fall muligheten til å kjøpe det når som helst, men sånne "limited"-ting er bare dritt, synes da jeg - burde ha vært nedlastbart! <_<

Lenke til kommentar

Når det gjelder Wardens Keep til Dragon Age så var Bioware ferdig med spillet og det var ute i butikkene (ikke for salg, men de var der), før de i det hele tatt var ferdig med DLC'n, at vi må vente på en release dato for et spill som var ferdig og de hadde klart å lage en DLC til på den tiden er noe annet. Husk også at DLC'er er raskere å lage pga av at alt er ferdig, de trenger bare å bruke eksisterende innhold til å lage ekstra historie.

 

Det jeg ikke liker er det som tilsier at man må betale ekstra for å få et ekstra våpen enn eller hva enn det er til spillet. Slikt nekter jeg å kjøpe ettersom det gjerne koster litt også tar det dem noen timer å konstruere.

Lenke til kommentar

Man kan ikke kritisere produsentene for å legge ut tilleggspakker, det er et tilbud til spillerne som de kan velge å kjøpe eller ikke. Det er viktig å være en kritisk forbruker og kun kjøpe det man mener er verdt pengene og ikke la seg rive med av en slags samlemani der man må ha alt til et spill for at det skal føles komplett, for det er nettopp den følelsen markedsføringsfolkene vil du skal få og å gi etter er det samme som å la seg manipulere til å åpne lommeboka for smårask som ikke øker spillets levetid.

 

Selv er jeg ikke så begeistret for DLC overhodet, med unntak av når det er snakk om gratismateriale og store tilleggspakker. DLC i seg selv er en god ide, men når pengene rår og det spillproduksjonene blir dyrere og dyrere så er det en fare for at mange produsenter vil falle for fristelsen til å med overlegg fjerne materiale fra ferdige spill for så å selge det som overpriset DLC senere, slik at brukerne i realiteten må betale langt mer for spillet enn de ellers måtte.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brydd meg stort om DLC. Men kjøpte for første gang i julen til Dragon Age, og det var rett og slett fordi jeg traff på en NPC som pratet fint og lenge og fikk meg til å få virkelig lyst til å gjøre den questen. Men da jeg skulle starte den, så ble jeg bedt om å betale. Helsikke så irritert jeg ble, men jeg kjøpte jo til slutt (Dette var Wardens Keep). Senere har jeg også kjøpt Return til Ostagar DLC til samme spill.

 

Selv om jeg ble veldig irritert på ingame DLC-reklame, synes jeg DLCer som gir nytt innhold i form av historie og mer gameplay for veldig bra, mens jeg styrer fint unna nye våpen osv, det er ikke så viktig for meg, man finner jo bra våpen til slutt uansett:P

Lenke til kommentar

DLC er flott så lenge det ikke befinner seg i spillet (eller laster seg ned) før du kjøper det. Pain (PS3) er et skrekkeksempel på dette, hvor du må laste ned alt av DLC før du får lov til å starte spillet, selv om du ikke har kjøpt noe..

 

Dragon Age er også litt på kanten med "snik-reklamering" for DLC i spillet som ikke kan aktiveres før du kjøper det.

 

Det får spillene til å føles ufullstendige...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...