eirikol1 Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Hei, eg trenger ein berbar maskin som eg kan bruke på skulen, eg har allt ein berbar pc, men den er rundt 4 år gammal... og ikkje noko tess... Eg har tenkt ein del på Mac, men dei koster jo skjorta! Eg har og ein stasjoner PC som eg tenker å bruke til gaming og bruke Macen til skule. det er tenker på når det gjelder iPad er jo at den er berre 11,?" og lett å få med seg, og egentleg ganske billig, men det er det at eg må kjøpe tilbehør vist eg skal la den stå oppreist, og eg har allt ein iPod Touch. Eg har og tenkt på å kjøpe ein ny pc, men kvar gong eg tenker på det så tenker eg på at den må minst ha 4 GB RAM og 512 MB skjermkort foreksempel, og vist eg kjøper berre med 2 GB RAM så ser eg på den som ein svak maskin, menst vist eg kjøper ein Mac med 2 GB RAM så ser eg ikkje det som ei svak maskin. og vist eg og kjøper ein pc så blir det speling på den... vist eg kjøper Mac så er det lettare å halde den til jobb fordi den ikkje er så sterk (tenker å kjøpe den "svakaste" MacBook-en på AppleStore) og vist eg kjøper iPad så blir det sikkert kronglette å skrive på den siden det ikkje er noko externt tastatur utan at du kjøper eksternt... Så kva burde eg kjøpe? Tenker mest på Mac, sidan det er eit OS eg faktisk aldri har prøvd skikkeleg! Og vist eg bruker iWork på ein Mac kan eg då lagre det dokumenet som Word eller Open Office? Takk -Eirik
Star_InnleggNO Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hei, det er selvfølgelig deg selv som bestemmer hva du skal velge. Min mening er at man ikke får så bra ytelse på en MacBook i forhold til en vanlig bærbar i forhold til den høye prisen. Men om du kun skal bruke den til skolearbeid, internettsurfing og dokumentskriving holder den svakeste Macen ja. Jeg har selv ikke en Mac men kjenner noen som har det og den er en pålitelig og stabil arbeidshest i jobbsammenheng. Det er som sagt ikke noen gaming PC, men den er en solid og stabil pc i skole og jobbsammenheng. iPad er jeg usikker på, men tror ikke den kan erstatte en bærbar pc. Og med tanke på at den ikke har lokk over skjermen som en MacBook eller bærbar pc har, så er skjermen mer utsatt for riper, væske og sollys. Dessuten har den touch-skjerm som blir vond å skrive på som du sier, som gjør at skriving blir tregt. Noe som er lite pålitelig. Dessuten tror jeg ikke du får bedre ytelse på en iPad i forhold til MacBook. Husk også at Mac OSX ikke støtter like mange programmer og applikasjoner som Windows gjør. Men Mac støtter nå Office (Word, PowerPoint, Excel) som er de vanlige arbeidsprogrammene. Endret 15. mars 2010 av Terje Fjernet quote, ingen grunn til å quote hele førsteinnlegg i det andre innlegget :)
Laland Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 En laptop (PC) med 4gb ram og 512mb grafikkminne koster ikke skjorta i dag. Har selv hatt en med de spesifikasjonene i et par år nå, og den var til under 9k ny. Valgte ut deler selv på Multicom.no. Hvis du skal ha en maskin for skole ser jeg ingen grunn til å ikke prøve en Mac. Har liten erfaring med dem selv, men når ren maskinkraft ikke er det viktigste er en Mac midt i blinken. Særlig hvis du har en stasjonær PC og bruker begge om hverandre. En iPad dekker neppe alle behov som en laptop, Mac eller PC, kan. Multitasking, åpenhet(AppStore) og mangel på Flash er kun starten på aktuelle problemstillinger. Finn en maskin som passer ditt behov for den prislappen du måtte ønske - ikke se så mye på tall og spesifikasjoner. Så lenge den gjør jobben den skal uten noen problemer mer verken maskin eller programvare er det vel midt i blinken?
Star_InnleggNO Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Og vist eg bruker iWork på ein Mac kan eg då lagre det dokumenet som Word eller Open Office? Takk -Eirik Sorry glemte å svare på dette. Jeg aner ikke. Vet ingenting om iWork bortsett fra at det er for Mac. Om du vil omgjøre det til et Word eller Open Office dokument må du nok ha et konverteringsprogram. Men er ikke sikker. Endret 1. februar 2010 av Stjerne
Lakus Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Ellers er det jo ikke verre enn å installere Word eller Open Office på Mac´en. Seelv ville jeg gått for en Mac. Jeg er fremdeles rimelig ny på plattformen, men allerede nå kan jeg si at jeg ikke har vært borti likedan stabilitet og enkel brukervennlighet på noen PC jeg har eid.
Paisley Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Jeg er selv i en prosess hvor jeg vurderer å kjøpe den billigste macbooken, rett og slett fordi den passer til det jeg skal bruke den til, altså bilderedigering, web surfing og skolearbeid. Utifra tester og kommentarer fra andre er macbooken et perfekt valg, men det som hindrer meg i å kjøpe den er prisen kontra andre bærbare pc'er. Man får gode bærbare pc'er fra andre merker som har større skjerm, bedre grafikkkort og større minne enn en mac til samme pris. Jeg ville fjernet ipad fra dine valgmuligheter, og heller latt valget stå mellom en mac og en anne pc. Om du har en god stasjonær til hovedpc, og som fungerer til spilling, er en macbook et perfekt andrevalg. Jeg er sikker på at jeg har lest på flere sider at man kan lagre Iwork dokumenter som Office filer. Liker godt et utsagn jeg leste: "Har man råd til en mac, så kjøper man en mac"
Toman18 Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Siden jeg har aldri hatt en bærbar pc eller noen form for Apple produkter så skal jeg gå innkjøp av en iPad Jeg trenger simplifisert internett, touch navigering og alt apps og musikk på et sted
Paisley Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Jeg gikk selv til innkjøp av en macbook få dager etter mitt forrige innlegg, og jeg er frelst! Den passer og utfyller alle mine behov og kracv, og er virkelig noe for seg selv. Jeg angrer ikke et sekund, for med programmene og maskinen er den et sikkert kjøp!
xdrea Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Siden jeg har aldri hatt en bærbar pc eller noen form for Apple produkter så skal jeg gå innkjøp av en iPad Jeg trenger simplifisert internett, touch navigering og alt apps og musikk på et sted Jeg ville nok ha spart litt til for så å heller kjøpe en macbook (som er veldig fine laptoper), eventuelt se om du får kjøpt en brukt. Er litt redd for at iPaden vil gi flere begrensinger enn muligheter.
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 28. februar 2010 Skrevet 28. februar 2010 Hvis du vurderer en Macbbok ville jeg sett an om det kommer en oppdatering snart. MBP skal vel (etter ryktene) bli oppdatert riktig så snart, den skal nok gå over til Arrandale. Macbook inneholder også C2D, det virker som at C2D blir bortfaset av Intel, slik at Arrandale også blir brukt på den vanlige Macbooken. Tipper MB får en i3, mens MBP får i5 (13" og 15") mens 17" får i7.
henrikr Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 (endret) mac er genialt, har en imac 27" og den skuffer ikke. iwork og diverse kontorarbeid er himmelsk på den. iwork er det photoshop er for bilderedigering, og det får word til å virke som mspaint eller noe slikt. ipad er bare en forvokst versjon av touch. Den er ikke kraftig heller. har du aldri hatt en mac før tror jeg du kommer til å bli veldig positivt overrasket. er forresten enig med bertelsen, da nye mbp ihvertfall skal ha en oppdatering rundt hjørnet: http://buyersguide.macrumors.com/#Portable_Macs Endret 11. mars 2010 av henrikrox
Terje Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Jeg er egentlig en PC-mann, men har fått mer og mer sansen for mac. Jeg vil ikke si at du har like mange muligheter på en mac som på en pc, ift. tilgjengelig software etc., men til en jobb/skole-pc tror jeg en mac ville passet meget bra. Etter mine korte erfaringer med disse maclaptopene er trådløskortet meget bra, og danker ut de fleste hva rekkevidde angår. Tastaturet er også meget godt, noe som er viktig å tenke på mtp. skriving.
Lakus Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Tastaturet og trackpaden er vel det jeg liker best med Mac`en min. De gangene jeg bruker en venn sin laptop blir jeg sittende å irritere meg over at trackpaden for eksempel ikke støtter multitouch. Drar to fingre for harde livet nedover for å scrolle, men det skjer jo aldri noe. Hadde aldri trodd at jeg faktisk skulle bli så "avhengig" av det, men det har jeg jaggu blitt. Den gjør livet enklere.
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 26. mars 2010 Skrevet 26. mars 2010 Jeg synes Mac gir en generelt bedre opplevelse å bruke, enn en vanlig laptop fra Dell, HP osv. For min del handler det om helhetsintrykket, "out of the box experience". Det første som slår meg når jeg pakker ut en ny eplevare er kvaliteten og arbeidet som har gått med på å lage den. Ta f.eks MB PRO, har en selv, kan ikke leve uten den. For det første, så kjennes det ut som at laptopen er laget for meg og ingen andre. Den fantastiske skjermen, bakgrunnsbelyst chiclet-tastatur, multitouch på trackpaden, hele greia er laget av en del aliminium, ingen klistremerker, bra batteri, dette er hva som gjør mac-opplevelsen fullbyrdet for min del. Kan heller ikke glemme Mac OS X, som stadig forbauser meg.
Bebeluv Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Gjør som meg, vent på den nye MBP. Er møkk lei dårlig design, kvalitet og Windows (W7 er veldig bra!, men er lei). Så kommer til å kjøpe meg en MBP når de kommer, det bør ikke være altfor lenge til, mtp at denne generasjonen er langt over den vanlige syklusen.
xip Skrevet 4. april 2010 Skrevet 4. april 2010 (endret) Enig, vent til nyeste Macbook Pro :3 BTW: Er du student, ordne deg ADC Student membership, da får du 20% rabatt på Macbook Pro :3, betalte 13k for min, kosta 16.5k. Endret 4. april 2010 av Basso
Lakus Skrevet 4. april 2010 Skrevet 4. april 2010 Det å kjøpe seg en iPad fremfor en bærbar maskin vil jeg si er tåpelig om man ikke er helt sikker på at man ikke trenger en bærbar. En verden har åpnet seg for meg siden jeg kjøpte meg bærbar og om jeg hadde kjøpt meg en iPad istedenfor hadde jeg sittet her med en svært begrenset opplevelse. Om man vurderer å kjøpe en iPad kan man vel i bunn og grunn spørre seg selv om man kan gjøre det man ønsker å gjøre på en iPhone Touch. iPad er en stor versjon av den, ikke en skikkelig bærbar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå