Gå til innhold

Skjermkortet er veldig varmt!


Curver

Anbefalte innlegg

Hei! Har plutselig begynt å få problemer med å spille spill som jeg aldri har hatt problemer med før! Foreksempel BF 2142 har begynt å lagge veldig i det siste i forhold til før. Formaterte for en måned siden.

 

Ifølge speedfan så ligger gpu'en min på 65 grader. Resten av dataen min ligger på rundt 30!

 

Jeg har ikke noen kjøler på skjermkortet men har sånne "riller". Tenkte å støvsuge pc'en for støv i morra og se om det hjelper.

 

Skjermkortet er av typen Geforce 8600GT.

 

Jo spørsmålet mitt er da om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre med problemet? Jo er Core (i speedfan) cpu'en?

 

EDIT: Kjører XP.

Endret av Curver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akuratt støvsuge alt innholdet i pc'en og fant ut at det vakke noe støv inni rillene. (Tok ut skjermkortet) Men det var en god del støv i cpu'en. Så har dere noen anelser hvorfor det lagger i BF 2142 da? Skal sjekke tempen om en times tid tenkte jeg...

 

Edit: Glemte bort det med en time men den har stått på hele tiden og den er nå stabil på 58 grader! Så det hjalp en god del.

Endret av Curver
Lenke til kommentar

Hverken 58 eller 65 grader er på ingen måte varmt for et skjermkort. Det er trolig andre årsaker til at spillet lagger.

Det kan jo være for høy CPU-load, eller at du har for lite RAM slik at PC-en må sideveksle på harddisken.

 

Hvilket OS kjører du?

Om du har gått fra XP til Vista eller 7 vil du ofte få behov for mer RAM.

 

En annen ting er at det ofte er satt en fast størrelse på sidevekslingsfila i XP, og når det er gjort har systemet en tendens til å sideveksle selv når det ikke trengs.

Høyreklikk på "Min Datamaskin" - Egenskaper - Avansert - Ytelse - Instillinger - Avansert - og "endre" under Virtuelt minne. Sørg for at denne er satt til systemstyrt, eller om du har 4GB+ kan du slå den av.

Endret av Sputnik
typo
Lenke til kommentar

...

 

Kjører xp og har alltid gjort det på denne dataen. (i 4 1/2 år nå)

Da har jeg endret og får se om det hjelper da, den sto på egendefinert. Men tror at speedfan ikke kan måle tempraturen til skjermkortet mitt har jeg funnet ut. PGA. at det er samma temp på GPU og CPU. Men har kjent på skjermkortet og merka at det er fysisk varmt.

 

Har en vifte til overs og når jeg tok ut skjermkortet til støvsuging fant jeg ut at jeg kunne skru av rillene med bare 3 skruer. Kanskje jeg kunne ha skrudd av den og sotte på en vifte istedenfor? Eller hadde det vært mulig å plasere vifta under rillene? (rillene "peker" nedover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...