Gå til innhold

Hvert 8./10. spill gratis?


Spillkort med hvert 10. spill gratis  

80 stemmer

  1. 1. Ville du tatt vare på og benyttet rabattkortet?



Anbefalte innlegg

Jeg er salgsansvarlig her på gamer, og av og til stiller jeg noen spørsmål. Sist var det om "Buddy deal" var noen ide. Det var det tydeligvis ikke :)

Må innrømme at dette er mer nysgjerrihet fra min side en enn noen reele muligheter i dag.

 

Nå lurer jeg på om kupong/rabattkort på spill er noen ide. Vet det er forskjellige poengsystemer der ute, men personlig trigges jeg ikke av dette. Blir ikke mer lojal kunde av disse systemene. Rabatter må være enkle.

 

Steam og andres %-kampanjer og Gamestops bytte-dealer er lettfattelig for meg, slik at jeg gjerne tar en ekstra titt på disse.

 

Jeg er stamkunde på mine bokkjøp hos Outland. Etter at de begynte med rabattkort hvor jeg får hver 8. bok gratis handler jeg ikke bøker noe annet sted. Jeg gjorde det i liten grad tidligere også, men selv om jeg finner en bok et annet sted nå skal jeg ha med meg dette stempelet fra Outland. I tillegg blir nok bøker oftere gave nå enn tidligere.

For Outland er dette en måte å få lojalitet hos kundene, for kundene en måte å spare litt på kjøpene.

 

Starwars_Ep_3_Trailer.rar

 

Dersom du fikk en kupong når du kjøpte spillet dit og det 10. spillet var gratis, ville det økt sannsynligheten for at du kjøpte dine neste spill der? Og er det en mulighet for at det 10. spillet ville være en gave eller et spill du normalt ikke ville valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IMHO er rabattkort, bonuskort, medlemskort osv "roten til alt ondt" fordi:

- Det gir deg enda et kort du må passe på (som om vi ikke har mange nok fra før)

- De fleste vil antageligvis rote dem bort før de får premien

- De kan ofte ha utløpsdatoer

- De gir deg ingenting i øyeblikket

- Hvis det medfører at kundene blir mer loyale gir det mindre konkurranse, noe som er uheldig for forbrukeren pga høyere priser

 

Personlig velger jeg derfor åpen konkurranse, lave priser, og god service fremfor rabattkort.

 

Edit:skrivefeil

Endret av oyvind
Lenke til kommentar

Jeg vil si nei; et slik rabattsystem vil ikke få meg til å handle mer hos en butikk. Oyvind oppsummerte noen gode punkter, og jeg kan supplementere med at 10 spill er vel i overkant mye. Hvor mange spill kjøper en gjennomsnitts spiller? For min del ville jeg ha brukt over et år før jeg kunne dra nytte av rabatten.

 

Hvis det først skulle innføres et rabattsystem, så hadde jeg foretrukket en fast rabatt. Dvs, 10% avslag ved visning av kundekort eller lign.

Lenke til kommentar

IMHO er rabattkort, bonuskort, medlemskort osv "roten til alt ondt" fordi:

- Det gir deg enda et kort du må passe på (som om vi ikke har mange nok fra før)

- De fleste vil antageligvis rote dem bort før de får premien

- De kan ofte ha utløpsdatoer

- De gir deg ingenting i øyeblikket

- Hvis det medfører at kundene blir mer loyale gir det mindre konkurranse, noe som er uheldig for forbrukeren pga høyere priser

 

Personlig velger jeg derfor åpen konkurranse, lave priser, og god service fremfor rabattkort.

 

Jeg hadde naturligvis ikke spurt dersom jeg var helt enig med deg :) Men det er tross alt en grunn til at slike kupongkort ikke finnes. Med desagt; markedet endrer seg hele tiden så gamle ideer kan bli nye igjen.

- Det gir deg enda et kort du må passe på -> Riktig. Men du som jeg velger hvilke du tar vare på og hvem du ikke tar vare på.

*- De andre ser jeg ikke helt*

- Hvis det medfører at kundene blir mer loyale gir det mindre konkurranse, noe som er uheldig for forbrukeren pga høyere priser

->

Det er feil. En stor andel vil ikke kjenne til eller benytte kortet. Et kort vil ikke medføre et ras av konkurser akkurat. Antallet tilbydere vil sannsynligvis være nøyaktig det samme, mao opprettholdes konkurransen. Men ja, hensikten med lojalitetsprogram er naturligvis økt omsetning og profitt.

Overforenklet kan det hypotetisk bety 20% vekst på denne kundegruppen (fordi kundene samler innkjøpene sine hos deg). For kundene betyr det 10% rabatt. 1 av 10.

 

Akkurat som med min bok-kupong har dette primært verdi for stor-kjøpere. Jeg kunne muligens spart noe på å shoppe rundt om, men tid er også penger. Stortsett er min "bokleverandør" best eller bra på pris, og den ekstra rabatten på hver 8. gratis gjør at jeg føler jeg oppnår mest med å handle samme sted. Kjøper du kun et par spill i året vil en kupong være meningsløs. Kjøper du et par i måneden derimot vil det ha en verdi.

 

Edit:

Takk for svar oyvind og frankpettersen. Det er helt riktige svar (for dere og størstedelen av gamere).

Selv om kun 10% svarer ja kan de for den riktige butikken være interessante.

Det finnes en gruppe spillere som kjøper svært mange spill. Gruppen trenger ikke %-vis å være så stor for at det skal lønne seg for både dem og en spillforhandler å treffes.

 

Se på AV Forums powerbuy. Det er ingen forhandlere som i det hele tatt forholder seg til dem i markedsføringen. Derimot vil de fleste sperre øyene opp for muligheten for å flytte 50 eller 100 high-end TVer på 1 gang.

 

Får du kun 1 000 spillere i Norge til å benytte kortet ditt har du allikevel sikret deg 1 000 spillere som handler ekstremt mye hos deg.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

- Det gir deg enda et kort du må passe på -> Riktig. Men du som jeg velger hvilke du tar vare på og hvem du ikke tar vare på.

 

Siden jeg sitter hjemme og skriver avhandlig for øyeblikket hadde jeg tilgang til bunken med kort jeg "trenger". Jeg fant ikke mindre enn 29 forskjellige kort jeg har behov for i større eller mindre grad. Dette er for en som ikke ønsker kort og sier nei takk til det meste av rabattkort. I tillegg har jeg sikkert 50-100 visittkort til forskjellige kollegaer, håndtverkere osv. Det sier seg selv at man ikke kan drasse rundt på alt dette :)

 

Det er heller ikke så vedig lett å holde orden på disse, så når jeg trenger et kort jeg ikke vanligvis bruker må jeg lete etter det der jeg pleier å legge dem.

 

 

Det er feil. En stor andel vil ikke kjenne til eller benytte kortet. Et kort vil ikke medføre et ras av konkurser akkurat. Antallet tilbydere vil sannsynligvis være nøyaktig det samme, mao opprettholdes konkurransen. Men ja, hensikten med lojalitetsprogram er naturligvis økt omsetning og profitt.

Overforenklet kan det hypotetisk bety 20% vekst på denne kundegruppen (fordi kundene samler innkjøpene sine hos deg). For kundene betyr det 10% rabatt. 1 av 10.

 

Det er mulig du har rett. Jeg er ikke økonom og jeg har heller ikke helt styr på de økonomiske konsekvensen av feks Coop-kort, bensinkort, Smartclub osv. Ingen ting er imidlertid gratis. Så hvis noen betaler mindre må de tjene inn pengene på en annen måte (enten økt salg som du sier eller høyere priser på noe annet eller for andre kunder). Det er sikkert noen økonomer her inne som på en enkel måte kan forklare dynamikken i detaljsalg :)

 

Akkurat som med min bok-kupong har dette primært verdi for stor-kjøpere. Jeg kunne muligens spart noe på å shoppe rundt om, men tid er også penger.

Hva med prisguider? I dagens internettverden er det ikke akkurat veldig vanskelig å sjekke pris hos flere butikker via prisguider. Nå er det jo ikke alle butikkene som finnes i slike guider, men hvis pris er det viktigste kriteriet for kjøp vil jeg anta at du finner dem der.

Lenke til kommentar

Det skal mye til at jeg kjøper ti spill fra samme butikk, mine kjøp er som oftest på nett og spredt over flere land og ikke minst masse butikker i norge. Dessuten så kan man jo da bare kjøpe 9 "billige" spill og så ta et tiende til fullpris (500-600kr). Men tror jeg ville benyttet meg av kortet men det ville nok måtte være mer enn hvert 10 altså. Utløpsdatoen måtte vært på noen år hvis jeg måtte kjøpe spillet i butikk, hehe.

Lenke til kommentar

Beklager dobbeltposting:

 

Hensikten med lojalitetsprogram er naturligvis økt omsetning og profitt.

Overforenklet kan det hypotetisk bety 20% vekst på denne kundegruppen (fordi kundene samler innkjøpene sine hos deg). For kundene betyr det 10% rabatt. 1 av 10.

 

Hvor ville du kjøpt:

 

Alternativ 1: Alle spill koster 499, hvert tiende spill er gratis.

 

Alternativ 2: Alle spill koster 449.

 

Begge har 10% rabatt. Jeg tror at de aller fleste av oss ville ha valgt alternativ 2. Dermed vil butikk 2 sannsynligvis få langt flere kunder over tid enn butikk 1 selv om den kanskje får flere trofaste kunder. Spillbransjen har hatt stor suksess med å henvende seg til massemarkedet og jeg tror derfor butikkene er bedre tjent med å tiltrekke seg massene enn de få som kjøper mange spill.

 

Jeg vil anta at feks Play og Elkjøp gjør det bra i forhold til spillsalg. De har antageligvis lav avanse per produkt, men tiltrekker seg mange kunder. Nisjebutikkene jeg husker fra 90-tallet har mer eller mindre forsvunnet fordi massemarkedet er mye større enn nerdemarkedet.

Lenke til kommentar

Spennende oyvind :)

 

Som deg tar jeg ikke vare på 99% av kortene jeg kunne brukt. Eneste jeg har i lommeboken er bokkortet og Kiwis bleiekort. Alt annet går rett i søppla. Men for en annen ville det være kunne være Smartclub og et besinkort. En annen igjen har kaffekort og frisørkort osv. Store individuelle forskjeller etter behov.

 

Nå er jeg visstnok økonom (*rødme*). BI-13-på-dusinet. Konseptet bak disse fordelsprogrammene er nettopp kundelojalitet. Det er en grunn til at det finnes så mange programmer, og det er fordi de virker. Ikke for alle eller de fleste en gang, men nok til at det er økomisk for begge parter.

Det har ikke noe med gratis eller ikke å gjøre. De andre kundene trenger ikke betale for det. Men kanskje man tar 1% markedsandel av diverse konkurrenter som til sammen blir litt.

Husk også at slike kuponger har mest verdi for de som handler mye, så denne ene kunden handler kanskje like mye som 10 vanlige kunder.

 

Prisguider funker som bare det. Men med prisguider gjelder det samme. Det er bare en liten andel av kjøperne som faktisk benytter disse. I tillegg kommer alle "trivselsfaktorene". Dersom prisguider hadde så stor innflytelse skulle alle innkjøp ha blitt gjort hos den rimeligste. Slik er det ikke. Så langt derifra. Sist undersøkelse jeg så fra prisguider viste at pris faktisk kun var 3. viktigst. Viktigere var (oppfattet) kvalitet hos forhandleren og leveringstid. Slik jeg lest disse svarene (og slik er jeg selv) så bruker mann en prisguide som en kontrollfunksjon; "Ok jeg kan spare 10/50/200 (avhengig av produkt) kroner ved å handle hos en annen, men min forhandler er fremdeles god på pris og det er dem jeg kjenner best og som behandler meg bra."

Lenke til kommentar

Det skal mye til at jeg kjøper ti spill fra samme butikk, mine kjøp er som oftest på nett og spredt over flere land og ikke minst masse butikker i norge. Dessuten så kan man jo da bare kjøpe 9 "billige" spill og så ta et tiende til fullpris (500-600kr). Men tror jeg ville benyttet meg av kortet men det ville nok måtte være mer enn hvert 10 altså. Utløpsdatoen måtte vært på noen år hvis jeg måtte kjøpe spillet i butikk, hehe.

Der setter du fingeren på 2 ting je g anså som det mest problematiske. Slik markedet er i dag vokser digitalt. ...kupong kort kan fungere her dog, spesiellt etter som det vokser frem flere og flere digitale forhandlere.

 

Pussig at du tok opp det. Mitt bokkort er faktisk slik. Selv kjøper jeg kun paperbacks. Etter jeg fikk rabattkortet har jeg valgt et par hardcopy som gaver. Men jeg velger allikevel i 8 av 10 tilefeller paperbacks som gratis nettopp fordi jeg er lojal og ikke minst ønsker at de skal fortsette med kupongkortene. Statistisk lar dette seg lett regne ut. Og dersom jeg og alle med meg kjøpte bøker til 77 kroner og valgte 400 kroners boken som gratis ville mann fort kutte ut kortene. Heldigvis ser det ut som at flere tenker som meg og kjøper på en måte som gjør det lønnsomt for begge parter. ...eller så har de ikke oversikten.

Uansett er dette lett å regne på og kan det taes forholdsregler for. *special conditions apply. :)

 

Edit: Veldig bra at du er kritisk oyvind fordi det gjør at jeg må forklare meg på en forståelig måte. Hadde jeg klart å ordlegge meg bedre i første omgang hadde du kanskje ikke vært kritisk.

Flaks at det ikke er viktig å kunne kommunisere i jobben jeg har ;)

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Som en gamer som kjøper mye spill så selvf hadde jeg tatt vare på dette kortet og om det var til en butikk som har bra priser så hadde jeg selvf brukt det.

Selv om 10 spill er litt i overkant for folk flest, men kjøp 4 spill og få det 5 gratis eller med 80% avslag osv ville nok fungert.

 

Synes det er meget underlig at folk som skriver her konkluderer slik dem gjør....meget meget underlig.

Lenke til kommentar

Jeg er jo en av dem som svarer som jeg gjør så da skal jeg prøve å forklar hvorfor.

 

La oss for enkelhets skyld anta at prisen på et spill består av: innkjøpspris + utgifter til drift (lokaler, ansatte osv) + eventuelt fortjeneste. Jeg har ikke jobbet i butikk på 10 år, men la oss anta at avansen på et spill ligger mellom 10 og 30%. Kanskje noe høyere på enkelte produkter (sikkert noen som vet her inne)? Disse 10-30% skal da dekke driftsutgifter samt gi butikken fortjeneste.

 

Når man gir rabatt reduserer man avansen og man sitter igjen med mindre penger til å dekke utgifter samt gi eierene fortjeneste. For å kunne leve med lavere utsalgspris må man enten leve med lavere avanse eller klare å kutte innkjøpsprisen. For å leve med lavere avanse kan man drive mer effektivt (bruke mindre ressurser eller øke volum med eksisterende ressurser). For å redusere innkjøpsprisen er man som regel avhengig av å kjøpe enten i store volum og/eller kjøpe restelager.

 

For at din favorittbutikk skal kunne gi deg best mulig pris bør den ha stor omsetning og drive effektivt. Hypotesen min er at stor omsetning kommer først og fremst av å ha tilgang på et stort market. Slik jeg ser det er det på sikt bedre å ha tilgang på et stort marked med mange kunder enn å sikre seg en liten gruppe kunder som handler mye. Se feks på listen over verdens rikeste. Der finner man programvare til massemarkedet, mobiltelefonsamtaler, og billige møbler. Til tross for at konkurransen ikke er så god som den burde i forhold til operativsystem så leverer disse produkter til store marked til relativt lave priser.

 

Jeg tror ikke rabattkort gir stor nok økning i omsetning til å forsvare særlig store rabatter. Dermed vil prisen på varen du kjøper øke over tid. Gitt en innkjøpspris på 100 kroner samt 30% avanse, gir en utsalgspris på 130 og 30 kroner i fortjeneste. Skal man på denne prisen gi 10% rabatt blir utsalgsprisen 117 kr og man må dermed selge 2 ganger så mange produkter for at rabatten skal betale seg tilbake.

 

_larZen_ mente 1 av ti spill var for lite og mente 1 av 5 var passe. Skal man selge med 20% rabatt sitter man igjen med bare 104 kroner og man må selge 7-8 ganger så mye for å tjene samme mengde penger. Det skjer nok ikke. For å overleve da må man skru opp den opprinnelige avansen. Det vil da si at spillene i utgangspunktet blir dyrere, men at du av og til får rabatt.

 

Igjen, jeg er ikke økonom. Det ser man sikkert av min enkle økonomiske analys. BI-erne har sikkert mer peil på dette enn en stakkar fra Gløshaugen :p

Endret av oyvind
Lenke til kommentar

Jeg ville foretrukket 50% rabatt på hvert 5. spill framfor hvert 10. gratis. Det blir ikke fullt så lenge mellom hver gang man sparer litt penger og for butikken er begge alternativer like kostbare i det lange løp. Hvis man i tillegg klarer å overtaler noen venner til å benytte kortet sitt når de kjøper inn spill, samt kjøper noen spill som gaver kommer rabattkjøpene fort mye oftere. Da blir det morsommere å kjøpe inn spill og det blir fort noen ekstra spill som man ikke hadde kjøpt ellers, eventuelt kjøpt et annet sted.

 

Når det gjelder nettbutikker er det vel ikke noen store problemer ved å knytte en lignende rabattordning opp mot en brukerkonto? Da slipper man i tillegg å lete rundt etter en liten papirlapp hver gang man vil kjøpe inn nye spill.

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne på noe, men husk dette er bare et tanke eksperiment.

Merk at jeg har ingen som helst kommersielle planer her. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg synes spillsalget har veldig mye fokus på mainstream markedet og at det er lite fokus på å tiltrekke seg spesialist spilleren sammenlignet med andre markeder. Det hadde gledet meg å se (og ja jeg kan gjette på noen kandidater) mer lojalitets aktiviteter mot dette segmentet. F.eks Steams suksess skyldtes i stor grad at spesialistspillerne på PC tok det til sitt bryst. Tror Steam når bredere ut nå, men de har fremdeles et godt grep på spesialist markedet.

 

Jeg er ikke overbevist om at at vi kjøpere ønsker å shoppe rundt om. En god del av oss ønsker det, men mange av oss ville valgt å kjøpe samme sted dersom vi gjentatte ganger så at:

De har produktet jeg ønsker

De har god tilgjengelighet (levering)

De totalt gir meg en god pris

 

Jeg vet ikke om kupongkortet er veien å gå, men det er en av flere muligheter. Kanskje hver 5. halvpris..det så litt spennende ut. Personlig tror jeg også at det 5. spillet da gjerne hadde blitt et "wildcard" et spill jeg ikke normalt ville kjøpt til fullpris.

Lenke til kommentar

Personlig handler jeg rimelig mye på én butikk, som er GameZone, rett og slett fordi de ligger lagelig til, leverer på tiden, har en ikke så alt for ille pris og som oftest har en hyggelig betjening. Et system hvor hvert 5. spill koster 50% mindre ville definitivt fått meg over til en eventuelt ny butikk, om de kunne levere sånn nogenlunde samme når det gjelder levering på tiden og ikke så alt for ille priser. Hyggelig betjening er også et stort pluss for min del, da jeg mister lysten til å kjøpe noe om fyren bak kassen ikke vet noe om hva han selger, eller bryr seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar

For meg vil et slikt (rabatt)kort bare være interessant dersom butikken klarer å levere konkurransedyktige priser og har de spillene (og forskjellige versjonene) jeg vil ha til releasedate.

Mine spillkjøp har i det siste vært godt spredt rundt omkring, har det siste året handlet 6-7 spill og de har vært handlet i 5-6 forskjellige butikker. Dette pga. pris og evnen til å levere limited edtions og at de i det hele tatt har spillet.

Hvert 6. spill gratis høres for meg ut som en god deal, for oss kunder hvertfall. Da har man vanligvis lagt igjen 2500-3000 kroner i den butikken og kanskje mer hvis man har handlet limited/special edtions.

Lenke til kommentar

Jeg ville utnytte et slikt tilbud i en fysisk butikk slik situasjonen for meg er i dag - der jeg handler spill er det 3 butikker å kjøpe spill fra - Spaceworld, Platekompaniet og GameStop.

 

Spaceworld er egentlig ikke en aktuell butikk på grunn av personlige preferanser, og da står det mellom Platekompaniet og GameStop. Førstnevnte er gjerne litt billigere, men sistnevnte har et mye større utvalg. Derfor er det egentlig ikke en konkurranse, og de to butikkene ligger ikke lenger fra hverandre (samme storsenter) enn at jeg klarer å gå den lille biten for å sammenligne priser.

Derfor hadde det jo vært greit med slikt tilbud. Jeg hadde holdt meg til èn butikk, de hadde solgt flere spill og jeg hadde kanskje spart penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...