Gå til innhold

Reinstallert XP,ett problem


Anbefalte innlegg

Heisan har akkurat reinstallert XP,men når jeg booter opp pc'en får jeg denne meldingen :"NTLDR missing"......får å få startet pc'en må installasjons cd'en stå i (Da funker alt),men er jo litt irriterende å måtte ha den stående i hele tiden.

Forøvrig har jeg jeg 3 disker to på ide kontrollen og en på s-ata(OS disken)

S-ata disken var tidligere c: men er nå blitt skiftet til e: kan dette ha noe og si? og hva gjør jeg med dette??

Takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTLDR er jo NT loaderen som gjør at man kan se hvilket os som startes. merkelig at windows ikke installerte bootloaderen under installasjonen da. merkelig. du må nok prøve en reinstallasjon ja, eller en reprasjon av installasjon, det er nesten det første som skjer i installasjons prosessen etter at den har lasta inn drivere osv. da for du den lisens avtalen, og etter den så kommer det om du vil gjennopprette tidligere windows eller oprativsystem eller noe i den duren. hvis du trykker på E tror jeg det var så vil den reparere windows.

Lenke til kommentar

re install er alltid last resort...

 

med e vil du have i recover console, her kan du manuellt kjøre kommandoer som kan sette oset i brukbar stand.

 

for å komme i repair mode, dvs la install overskride system filer, må du først velge install og så repair.

 

i den første sektoren på hver fysisk disk, skal det ligge en peker til ntldr, om den ikke er der, vil oset ikke boote, og du vil få mld om at ntldr is missing.

 

for å endre på dette, kan du enten ordne opp i boot sektoren med fixboot eller ordne opp i master boot recorden på den aktuelle disken, med fixmbr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...