Gå til innhold

Egen internett-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel for det første så er alpha og omega når du skal hoste en server linjen din. Ikke bare ned, men opp er meget viktig for å sørge for at alle får en stabil spilling. Det er derfor mange leier en virituel server[dvs en fysisk maskin som kjører fks 10 virituelle] fra en serverpark som har bra linje...

 

Hvis du derimot mot formodning HAR en bra linje og en decent maskin som du fks vil kjøre dedikert kun til dette så er det gratis server pakker for respektive spill lagt med i Steam under tools...

 

Dette er forsåvidt et meget bredt tema med mye som burde gå i boks så jeg foreslår at du leser litt opp dette hvis du bestemmer deg for å gyve løs på dette selv [i.e. åpne porter osv].

Lenke til kommentar

Vel for det første så er alpha og omega når du skal hoste en server linjen din. Ikke bare ned, men opp er meget viktig for å sørge for at alle får en stabil spilling. Det er derfor mange leier en virituel server[dvs en fysisk maskin som kjører fks 10 virituelle] fra en serverpark som har bra linje...

 

Hvis du derimot mot formodning HAR en bra linje og en decent maskin som du fks vil kjøre dedikert kun til dette så er det gratis server pakker for respektive spill lagt med i Steam under tools...

 

Dette er forsåvidt et meget bredt tema med mye som burde gå i boks så jeg foreslår at du leser litt opp dette hvis du bestemmer deg for å gyve løs på dette selv [i.e. åpne porter osv].

 

Så servere som man har tilgang til f.eks fra multyplayermenyen i et spill er satt opp som virtuelle servere? Det krever vell at man har en maskin med en form for server-programvare installert?

Endret av Hårball
Lenke til kommentar

Du kan lage en server bare ved å trykke på "create server" i spillmenyen så lenge du har forwarded de rette portene i ruteren din og sv_lan er satt til 0. Standard port er 27015 for alle de spillene.

 

Men som Prnkstr sier så bør du ha både god maskinvare og internettlinje for å kunne hoste en god server beregnet på flere brukere.

Du kan også hoste en dedikert server så den ikke går ned med en gang du lukker spillet, en mulighet er å bruke de serverne du finner under Steam Tools, men de er rimelig begrensede.

 

For en komplett dedikert server må du laste ned HLDSUpdateTool, og laste ned en server med det.

Men som sagt krever det å hoste en skikkelig server litt av linjen din og maskinvaren din, men hvis du bare skal spille med vennene dine går det greit.

 

Ellers finnes det mange steder hvor du kan leie servere der du betaler en fast månedssum. 

Lenke til kommentar

Jeg har sett på en del virtuelle servere som man kan leie, da bestemmes prisen på grunnlag av antall RAM (f.eks 512-2000) og lagringskapasitet (f.eks 20-80 GB)

(Så på noen priser på webhuset.no)

Så for å kjøre et spill som f.eks Garry's mod, CS:S, Team FOrtress 2 e.l, pluss at det vil være 12 spillere på serveren samtidig, hvor mye ytelse burde jeg sikte mot?

Endret av Hårball
Lenke til kommentar

De serverne du har sett på der leier ut dedikerte servere for all slags formål.

Det krever at du må installere alt selv. Det er selvfølgelig ikke noen kjempeoperasjon, men hvis du ikke har erfaring med dette fra før er det mye enklere å leie en ferdig gameserver.

 

Det finnes mange sider som leier ut ferdige servere, som du bare trenger å konfigurere slik du vil.

 

For eksempel Gameserver.comGame-hosting.comgameserver.no og ingame.no

 

Nå er ikke alle disse norske, men du finner alltids flere med et Googlesøk.

 

 

Lenke til kommentar

De serverne du har sett på der leier ut dedikerte servere for all slags formål.

Det krever at du må installere alt selv. Det er selvfølgelig ikke noen kjempeoperasjon, men hvis du ikke har erfaring med dette fra før er det mye enklere å leie en ferdig gameserver.

 

Det finnes mange sider som leier ut ferdige servere, som du bare trenger å konfigurere slik du vil.

 

For eksempel Gameserver.comGame-hosting.comgameserver.no og ingame.no

 

Nå er ikke alle disse norske, men du finner alltids flere med et Googlesøk.

 

Jupp, tror å leie en allerede satt opp server for det spillet du tenker på å hoste er nok det lureste del virker det som:)

 

Men kan jeg bruke Microsoft Virtual Server 2005 R2 SP1 til å lage en egen server?

 

 

Tror og at du misforstod "virituel" server konseptet litt. Det dreier seg rett og slett om en fysisk server som kjører flere "virituell" servere via fks VmWare samtidig. Dette er en meget vanlig prosess idag, da de fleste har råd til å ha rene servere for hver eneste applikasjon, fks database server, mail server, firewall osv...

 

Siden den gjennomsnittlige server er relativt kraftig sammenlignet med ytelsen på en vanlig stasjonær maskin har man ingen problemer med å kjøre flere "virituelle" maskiner samtidig. Det er også verdt å nevne at det er litt enklere å vedlikeholde og restaurere via hosting software som VmWare ved at du kan ta snapshots/bilde av den virituelle maskinen som du kan rulle tilbake til [tenk at du saver et game som du senere kan loade om du gjorde noe feil, krasjet osv].

 

Så enden av visa er at med mindre du har en amerika koffert med grunker og er dønn seriøs på å drive din egen lille serverpark [gjerne skaff deg en MS Server 08 sertifisering i tilleg for kompetanse], så er det desidert enkleste å leie en allerede feridg satt opp og konfigurert server fra et etablert selskap. Om du kun er ute etter din egen klanserver eller noe sånt er dette også utrolig mye billigere med mindre du må ha 4-8 servere...

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar

Vell.. Nå har jeg installert windows server 2003 på en laptop. Konseptet er å sette opp laptopen på skolen min, å hoste en gameserver derifra. Går det da ann å bruke samme fremgangsmåte som på hosting av en dedikert server, altså, bruke hlds Update Tool og dedicated server osv, eller for å si det sånn, hva må jeg gjøre rede for meg for at denne løsningen skal funke??

(ikke tenk på tilatelse fra skolen, for det har jeg fått)

Endret av Hårball
Lenke til kommentar

Ja det er samme fremgangsmåte, last ned HLDSupdatetool og ta det derfra.

 

Du sier de har gitt deg tillatelse, men vet du om de har åpnet for de rette portene?

 

Skolebrannmurer pleier å være ganske strenge.

 

Jada, stemmer det. IT-folka på skolen har åpnet porter for meg, og nettverket er på 24/7.

Endret av Hårball
Lenke til kommentar

De serverne du har sett på der leier ut dedikerte servere for all slags formål.

Det krever at du må installere alt selv. Det er selvfølgelig ikke noen kjempeoperasjon, men hvis du ikke har erfaring med dette fra før er det mye enklere å leie en ferdig gameserver.

 

Det finnes mange sider som leier ut ferdige servere, som du bare trenger å konfigurere slik du vil.

 

For eksempel Gameserver.comGame-hosting.comgameserver.no og ingame.no

 

Nå er ikke alle disse norske, men du finner alltids flere med et Googlesøk.

 

Jupp, tror å leie en allerede satt opp server for det spillet du tenker på å hoste er nok det lureste del virker det som:)

 

Men kan jeg bruke Microsoft Virtual Server 2005 R2 SP1 til å lage en egen server?

 

 

Tror og at du misforstod "virituel" server konseptet litt. Det dreier seg rett og slett om en fysisk server som kjører flere "virituell" servere via fks VmWare samtidig. Dette er en meget vanlig prosess idag, da de fleste har råd til å ha rene servere for hver eneste applikasjon, fks database server, mail server, firewall osv...

 

Siden den gjennomsnittlige server er relativt kraftig sammenlignet med ytelsen på en vanlig stasjonær maskin har man ingen problemer med å kjøre flere "virituelle" maskiner samtidig. Det er også verdt å nevne at det er litt enklere å vedlikeholde og restaurere via hosting software som VmWare ved at du kan ta snapshots/bilde av den virituelle maskinen som du kan rulle tilbake til [tenk at du saver et game som du senere kan loade om du gjorde noe feil, krasjet osv].

 

Så enden av visa er at med mindre du har en amerika koffert med grunker og er dønn seriøs på å drive din egen lille serverpark [gjerne skaff deg en MS Server 08 sertifisering i tilleg for kompetanse], så er det desidert enkleste å leie en allerede feridg satt opp og konfigurert server fra et etablert selskap. Om du kun er ute etter din egen klanserver eller noe sånt er dette også utrolig mye billigere med mindre du må ha 4-8 servere...

 

vell, jeg er bare interessert i å ha èn fysisk server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...