Gå til innhold

The Legend of Zelda: Skyward Sword


Mr. Pants

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kommentar fra noen på Eurogamer anmeldelsen: (Ps: Man kan sette spørsmålstegn på hvordan han har fått spillet så tidlig, men lar det være som det er)

 

This post is long but it explains precisely why the controls in this game are flawed. I wholeheartedly recommend you read this before purchasing this game

OK. I've completed the first dungeon in this game and regret to say that this will probably be the first console Zelda game that I do not play to completion.

 

The motion controls are, quite frankly, horrible. Allow me to explain. You are facing an enemy who has his guard up in a horizontal position. To hit him, you must slash horizontally. If your sword is currently in a vertical position, you need to move it to a horizontal position so that you can then do a fast horizontal slash. If you try to move to this position too fast, the game will interpret the move as a slash and the 1:1 synchronization between your Wii remote and the ingame sword will be broken for all subsequent movements until you re-centre the sword.

 

If you move to the horizontal position too slowly, the enemy will have enough time to re-evaluate your sword's position and will position his guard to a vertical position to now counter your impending horizontal slash. This is Skyward Sword main problem #1.

 

The second major problem is the aiming. Dowsing, aiming with the slingshot and/or looking around in 1st person is NOT done with the pointer, despite the illusion that it is. You can confirm this yourselves when you play the game by removing your sensor bar. Even with the bar removed, you can still aim. This is because aiming is (for some ridiculous reason) accomplished by utilizing the gyro/accelerometer of the Wii remote+.

 

The way this works is when you bring out an aiming device (ie, the slingshot), the game sets your Wii remote's current position as the 'neutral' position and places the aiming cursor in the centre of the screen. Moving the aiming cursor around the screen is then accomplished by calculating its on-screen position based on how much the Wii remote's position deviates from that neutral position. This method of aiming is limiting, unintuitive and incredibly prone to error, not to mention also extremely annoying. This is because, until now, aiming in basically every Wii game has worked on the premise of bounding boxes by utilizing the sensor bar. The bounding boxes method allowed for you to 'pre-aim' your Wii remote while taking out, for example, the bow in Twilight Princess. By 'pre-aiming' I mean you can simultaneously move your pointer to where it needs to be while taking out your bow. This is not the case in Skyward Sword. If you do this in Skyward Sword, the game will interpret the pre-aimed position of your Wii remote as the neutral position and then when the slingshot is out and the cursor is on-screen, it will not be where you were aiming. It will, instead, be in the centre of the screen and you will have to re-aim the cursor with a large, exaggerated movement.

 

These are the two main problems with this game so far

Jeg er fortsatt sikker på at jeg kommer til å elske spillet, men dette var det en del av meg mistenkte ville skje med kontrollene. Slik jeg har sett på E3 videoene av spillet og generellt andre spill som tar ibruk Motion Plus på Wii'n, så klarer ikke 1:1 sensoren å oppfatte for raske bevegelser. Jeg har ikke prøvd spillet, så trekker såklart ingen konklusjon, men det er kjedelig å lese slikt.

Lenke til kommentar

Da er mitt sendt fra Elkjøp, noen andre?

 

Melding om EDI kl. 03:12 i natt, så ting tyder på at det er på vei - forvirret over dato for spillet skal jo etter planen lanseres på fredag og Elkjøp sier de får det inn på lageret på onsdag - kan det tyde på at spillet kommer for salg i butikkene den 16. allerede?

 

USA har lansering på søndag:)

Lenke til kommentar

Ja samme her, står "XML General 371". Jeg bestilte som servicepakke til postkontor så ser riktig ut (har fått et vanlig sporingsnr.), men slapp å betale for frakt (hvilket var litt rart)

 

Får bare følge med utover dagen og krysse fingrene for at det blir Zelda-spilling og et lite avbrekk fra BF3 denne uken :)

Lenke til kommentar

Jeg bestilte Limited Edition på Platekompaniet, men status er ennå 'Åpen'...men det er jo noen dager igjen.

 

Hvor raskt pleier Platekompaniet å være med levering når man forhåndbestiller i nettbutikken? Leverer de på samme dagen som artikkelen er tilgjengelig i vanlig butikk? Kan de stoles på? :-)

Lenke til kommentar

Ja samme her, står "XML General 371". Jeg bestilte som servicepakke til postkontor så ser riktig ut (har fått et vanlig sporingsnr.), men slapp å betale for frakt (hvilket var litt rart)

 

Får bare følge med utover dagen og krysse fingrene for at det blir Zelda-spilling og et lite avbrekk fra BF3 denne uken :)

Rart, jeg valgte jo Brev som sendingsmåte. Skal ikke sendes som Servicepakke da.

Lenke til kommentar

Uff nå gleder jeg meg, collectors edition skal hentes til fredag.

Gøy å se Zelda nok en gang får på plass 10/10 humør hos folk og er tilbake på vinner sporet.

 

Trur dette blir episk :) Blir artig med masse nye puzzles som må knotes med!

 

Nintendo serverer som alltid et 100% komplett spill. (Regner jeg med på forhånd) Noe konkurrentene kan begynne å tenke på, de som bare serverer spill som er halvferdig og sliter mange ganger med fjollete problemer.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Pussig hvordan elsk/hatforholdene alltid blomstrer på ymse forum rundt store titler - en ting er sikkert: personlig kommer jeg nok til å elske nye Zelda. Dette kan jeg bare basere på tidligere erfaringer, dessuten for å være battlefieldOman så er jeg en smule Nintendofil.

 

Angående spillanmeldelser og terningkast: en test er fullstendig subjektiv; hadde anmeldelsene vært fullstendig objektive hadde de vært uinspirerende og kjedelige - man trenger en god dose entusiasme for å nå topscore. For min del er det som avgjør hvor høyt et spill scorer rett og slett hvor høyt opplevelsen har nådd på gledesbarometeret mitt.... over tid.

 

Uansett hvordan man ser på dette så er det unektelig en av de beste spillhøstene i historien! Har for mye på pletten i RL til å mure meg inne i hiet riktig enda, men vinteren er lang så skal nok få spilt igjennom mesteparten i løpet av noen måneder.

 

(Battlefield 3, Skyward Sword, Skyrim, Super Mario 3D Land, Mario Kart 7 for å nevne noen...)

Lenke til kommentar

Digger dette spillet, men kontrollen av fuglen er grusom. Noe som er ganske rart med tanke på at R/C billa bruker samme mekanikken. Bossene er artige og typisk zelda, men ikke fullt så farlige som autojump ;)

1:1 veiving stemmer ikke helt, men det fungerer godt nok. Har du for store bevegelser tar Link som oftest whirlwind (selv om du bare veiver den ene kontrollen), blir bevegelsene for små så ender det i et stab angrep.

Elsker grafikken i spillet, uten tvil det peneste 3d spillet på wii. Den og hele settingen får meg til å tenke på Skies of Arcadia (som er et av mine favoritt spill)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir helt tullerusk. Nå har jeg spilt spillet fredag også var det jobbhelg før jeg nå har spilt siden 08 imårrest. NÅ er det nok. Har kommet til aller siste kapittel nå, men nå trenger jeg en pause fra all "unh", "kya", "huah" og 1:1-slashingen... Og jeg vet ikke helt, men det er nok bare jeg som ikke er helt vant med MotionPlus enda. Bueskytingen går greit, sverdingen går greit og bevegelsene går greit, men de er ikke HELT på plass enda. Er vel bare å spille videre å øve seg mer da.. Heh.

 

Er dog kult å se at man møter på kjente greier igjen.

 

Denne seiler opp som den beste i serien som er i 3D (kommer ovenfor Majora's Mask for min del). Så langt så stiller jeg nok Skyward Sword opp blant mine favoritter i OoT og ALttP. Tror at de aller, aller fleste Zelda-fans kommer til å nyte SS veldig godt, mye og leeenge. Den vil nok ikke sette en demper på hvilken Zelda-spill er "best"-diskusjonen, men at SS vil bli nevnt i den sammenhengen blir nok en selvfølge. Spillet er så underholdende, innovativ, energisk og nyskapende. Spillet er også veldig stort, selv om ikke alt er så "nytt" fra verden/sted til verden/sted. Dette fører jo til at spillet har mange ting å gjøre på underveis, og det er bra. Speedrun på det her blir bare kjedelig. Jeg har nå brukt uttallige timer på småe quests, både useful og de ikke fullt så useful, rett og slett fordi jeg storkoser meg med spillet om dagen. For første gang siden ALttP og OoT har virkelig LYST å spille spillet om igjen så snart man har rundet det. Om jeg har greid det 100% er vel heller tvilsomt, men føler at man ikke har gått glipp av SÅ mye, så det blir jo også spennende å se hva man har fullført når spillet er ferdig. Og noe av det beste jeg liker med spillet er at man kan/må returnere tilbake til tidligere besøkte steder med en "forbedret" Link for så å finne NYE steder å utforske. Gudene vet hvor mange ganger jeg har vært innom butikkene for å fylle opp "ryggsekken" min med saker og ting. 1000 ganger? Noe sånt. Nevnte forresten 1:1-sverd-slåssingen... Vel, det er liksom ikke bare hack-n-slash i SS. Jo lengre ut i spillet du kommer, jo mer smartere blir AI i slåssingen/beskyttingen, så du må legge om taktikk fra en tid til annen. Det nytter liksom ikke å låse din target også vente på en åpning. Her må du handle raskt ellers ligger du vel heller tynnt an. Musikken er vel heller ikke SÅ mye å klage på, syns jeg. Serien har hatt bedre toner å forholde seg til, men dette trekker ikke nevneverdig på scoren for min del. Tror uansett at de aller fleste som spiller SS kommer til å få seg en real spillopplevelse utenom det vanlige iallefall. Det skal være sikkert og visst.

 

Så ja, det er bare å glede dere til å ta fatt i 100 timer med Linkture. Ok, kanskje 50t... Because this game simply Hyrules! ;)

 

Presentasjon: 9.9/10

Grafikk: 9.9/10

Spillbarhet: 9.9/10

Levetid: 9.9/10

Lyd/musikk: 8.5/10

Kontroller: 8.5/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...