Gå til innhold

Hvordan skal nye Teknofil.no se ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

syns den nye siden så bra ut.her virker det oversiktlig, og det blir lett å finne det man ønsker å lese mere om.håper på like bra innhold i framtiden fra dere. hilse en som ikke klarer seg uten teknofil.no

Lenke til kommentar

Hei Teknofil!

 

Jeg er amatørdesigner uten utdanning, og tenker derfor ofte praktisk og annerledes enn de som har lært seg visse regler som de forholder seg til. Jeg mener nemlig at det knapt finnes noen fasit for et godt design, men at man kommer langt med logisk tankegang.

 

For simplisitetens skyld begynner jeg øverst og jobber meg nedover.

 

Det første jeg legger merke til er et digert tomrom ovenfor logoen. Dette mistenkte jeg at skyldtes Firefox sin AdBlock Plus-utvidelse som blokkerer all reklame, og det fikk jeg bekreftet ved å prøve nettsiden i en annen webleser. Poenget er derimot at for brukerne av dette eller lignende program, ser det ut som et stor designerfeil. Etter min mening bør annonsene ryddes pent bort til høyresiden, slik at det ikke forstyrrer leseren. Reklame bør ses på som et uavhengig element med liten relevans til nettstedet. Altså som med alt annet med liten relevans, skal det ikke framheve seg over det faktiske innholdet.

 

Logoen ser ut til at den har fått øverste del kappet av seg. Dette er garantert ikke med hensikt, og bør rettes opp i. Jeg liker hvordan dere har plassert søstersidene, selv om dere med fordel kunne byttet ut tekstkoblingene med bildekoblinger som består av logoene av hvert enkelt nettsted. Dette skaper en bedre form for gjenkjennelse når man bare kjapt ser over siden (slik man ofte gjør).

 

Kategorimenyen er rett og slett kjedelig og uinspirerende. Gjør den friskere ved å legge til ikoner for hvert felt, f.eks. en terning foran "Tester" eller et speedometer foran "Speedometer". Forumet kan også med fordel plasseres helt til høyre på linja, fordi det skiller seg ut som et eget nettsted.

 

Simplisitet er tydeligvis en styrke Teknofil satser på. Da forekommer det meg en smule rart når dere ikke har noen fastlåste geometriske mål å forholde dere til. Artiklene virker veldig tilfeldig plassert, og gir rett og slett dårlig oversikt. Med tanke på at Teknofil ikke har den hyppigste oppdateringsfrekvensen, vil det etter min mening være ideelt å kjøre kun et vertikalt felt med artikler, der hver enkelt består av (a) tittel, (B) ingress, © les mer-knapp, (d) kommentarer. Husk også tydelig skille mellom hver artikkel, for eksempel ved å bruke en grå, nøytral underlinje på hver overskrift.

 

Bakgrunnen til nye Teknofil er intetsigende. For å skape et romslig inntrykk kan dere utvide kategorimenyen til å gå helt ut til kantene, uten at selve innholdet blir bredere. Slik blir det ikke en like brå overgang fra forgrunn og bakgrunn, og formatteringen passer fremdeles.

 

Det siste jeg føler for å nevne er bruken av såkalte paneler eller felter. Det nytter ikke med kun vanlig tekst som er hyperlinket. Dere må ordner skikkelige seksjoner for hvert område. Et eksempel er å omgjøre "nylige tester" fra det nåværende til et eget panel med et lite minibilde, minitekst og ikke minst terningskast for de 3-4 siste testene. Personifiser delene slik at leseren automatisk vet hva som er hva. Man skal aldri behøve å lese all teksten på en nettside for å få med seg innholdet, og det er trolig den største utfordringen dere har framfor dere.

 

Uansett kjekt med et tiltak som dette. Er mange detaljer jeg gjerne skulle kommentere, men nå er det heller ikke jeg som verken lager eller har ansvaret for siden. Lykke til!

Lenke til kommentar

Må desverre skuffe dere med å si at jeg syns den nåværende layouten er noen med det aller beste jeg er innom hver dag. Vær så snill og ikke forandre på en av de aller beste sidene der ute :-)

Lenke til kommentar

Toppen synes jeg ble alt for tam og som Lian nevner så er logoen klippet i toppen. Dagens versjon er veldi oversiktelig, og en smule kjedelig, mens den nye synes jeg er rotete ved første øyekast. Mulig den nye tar litt tid å venne seg til..

 

Liker veldig godt at dere legger ut forslagene, men da vil jeg at dere skal svare oss som gir tilbakemelding også!

Lenke til kommentar

Tre ting jeg nå som jeg har muligheten vil kommentere:

 

Det bør være mindre lenker på forsiden, og heller en lenke til et oversiktlig artikkelarkiv.

 

Er for mye rot med reklamer som er alt for ulike (rikitgnok kanskje ikke noe dere får gjort noe med) og tilsynelatende plassert litt hipp som happ, noe som gjør siden litt utilgjengelig for lett surfing.

 

Merkelige rammer på forskjellige bokser, som i tillegg til å gjøre siden rotete også bidrar negativt til helhetsinntrykket fordi de ikke er i nærheten av å ligne hverandre.

Lenke til kommentar

Mange bra tilbakemeldinger! Når jeg ser på det dere skriver er jeg veldig enig i mye av det. Toppen, der hvor Teknofil-logoen og den rød menylinjen vises må vi jobbe litt mer med. Her hjemme hos meg er den rød menylinjen alt for rosa til å passe inn, og det at logoen er klippet er selvsagt ikke meningen.

 

Jeg tror forsiden blir ryddigere om vi bytter ut to ingressene som står side ved side under Euronics-annonsen, med to ingresser som står under hverandre.

 

En vesentlig endring er dessuten at "Siste fra forumet" er flyttet langt ned på siden. Er det lurt å flytte den så langt ned?

Lenke til kommentar
Vær så snill og ikke forandre på en av de aller beste sidene der ute :-)

Jeg synes dagens versjon er praktisk, men veldig kjedelig. Dagens forside frister ingen til å kikke nedover på siden ettersom den er så livløs. Hvis du er innom for å sjekke hvilke artikler som har kommet siden sist er jeg enig i at den dekker behovet, men for en leser som vil la se friste av artiklene Teknofil.no har å by på tror jeg opplevelsen er heller dårlig.

 

Så du forresten denne kåringen av 10 nettsteder man bør lære av? http://www.digi.no/822912/ti-norske-nettst...du-bor-laere-av

Alle kåringene er jeg ikke like enig i, men Matprat får fortjent oppmerksomhet for design. De har også brukt ikon/bilder for å illustrere de forskjellige kategoriene for oppskrifter ("Sunn", "Rask", "Kos", osv.)

Lenke til kommentar
Det første jeg legger merke til er et digert tomrom ovenfor logoen. Dette mistenkte jeg at skyldtes Firefox sin AdBlock Plus-utvidelse som blokkerer all reklame, og det fikk jeg bekreftet ved å prøve nettsiden i en annen webleser. Poenget er derimot at for brukerne av dette eller lignende program, ser det ut som et stor designerfeil. Etter min mening bør annonsene ryddes pent bort til høyresiden, slik at det ikke forstyrrer leseren. Reklame bør ses på som et uavhengig element med liten relevans til nettstedet. Altså som med alt annet med liten relevans, skal det ikke framheve seg over det faktiske innholdet.

Enig med deg, men sider som Teknofil er som regel drevet nesten utelukkende på reklameinntekter. Dermed har ikke reklamen liten relevans for siden. Men selvsagt burde den vært integrert så bra som mulig, slik at den på en måte flyter sammen med siden. Designet på annonsene bør, om mulig, passe sammen med siden. Og man bør unngå at reklame splitter artikler og forskyver innhold.

 

Kategorimenyen er rett og slett kjedelig og uinspirerende. Gjør den friskere ved å legge til ikoner for hvert felt, f.eks. en terning foran "Tester" eller et speedometer foran "Speedometer". Forumet kan også med fordel plasseres helt til høyre på linja, fordi det skiller seg ut som et eget nettsted.

Enig her og, men synes ikke forumet burde flyttes. Da burde man heller lage et skin til forumet som er likt framsiden, som blir automatisk valgt når man går inn via Teknofil. Slik det er på hardware.no/diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Det nye designet er for simpelt. Lite bruk av bilde og kontraster. Det bør jobbes mer med å laget et mer strømlinjet design. Det som eksisterer nå er faktisk bedre enn det dere nå jobber med bildemessig. Ikke for å være for negativ, men det ser litt amatørmessig ut. Mye av det kan derimot rettes på ved bruk av mer farger og bilder. Ikke vær redd for å eksperimentere.

 

Som flere nevner, siden dere er avhengig av reklameinntekter, bør dere også designe siden med tanke på annonser. På flere sider kommer dette i etterkant og ødelegger det ellers fine oppsettet. Nye Gamer.no har gjort dette til dels godt. Kanskje noe å se på.

Lenke til kommentar

Veldig bra å se alle tilbakemeldingene som har kommet inn her!

 

Etter min mening bør annonsene ryddes pent bort til høyresiden, slik at det ikke forstyrrer leseren.

Rent utseendemessig kan jeg være enig med deg her. Men Teknofil er som alle andre vertikaler avhengig av annonsekroner for å overleve, og da er vi nesten nødt til å ha disse formatene (topbanner og knapp) i toppen.

 

Logoen ser ut til at den har fått øverste del kappet av seg. Dette er garantert ikke med hensikt, og bør rettes opp i. Jeg liker hvordan dere har plassert søstersidene, selv om dere med fordel kunne byttet ut tekstkoblingene med bildekoblinger som består av logoene av hvert enkelt nettsted. Dette skaper en bedre form for gjenkjennelse når man bare kjapt ser over siden (slik man ofte gjør).

 

Kategorimenyen er rett og slett kjedelig og uinspirerende. Gjør den friskere ved å legge til ikoner for hvert felt, f.eks. en terning foran "Tester" eller et speedometer foran "Speedometer". Forumet kan også med fordel plasseres helt til høyre på linja, fordi det skiller seg ut som et eget nettsted.

Logokapping er en sløv feil som skal rettes opp i, takk for tipset! Angående mer spennende linker så er dette absolutt noe som kan prøves ut!

 

Simplisitet er tydeligvis en styrke Teknofil satser på. Da forekommer det meg en smule rart når dere ikke har noen fastlåste geometriske mål å forholde dere til. Artiklene virker veldig tilfeldig plassert, og gir rett og slett dårlig oversikt.

Akkurat på dette punktet spriker tilbakemeldingene veldig. Noen mener at ulike artikkelvisninger plassert noe assymetrisk er positivt og pent å se på, og andre mener det er rotete. Uansett en god tilbakemelding, og noe å tenke se på i den videre utviklingen av artikkelvisningene.

 

Bakgrunnen til nye Teknofil er intetsigende. For å skape et romslig inntrykk kan dere utvide kategorimenyen til å gå helt ut til kantene, uten at selve innholdet blir bredere. Slik blir det ikke en like brå overgang fra forgrunn og bakgrunn, og formatteringen passer fremdeles.

Godt innspill, skal prøves.

 

Uansett kjekt med et tiltak som dette. Er mange detaljer jeg gjerne skulle kommentere, men nå er det heller ikke jeg som verken lager eller har ansvaret for siden. Lykke til!

Takk for det :) Har du flere kommentarer så tar vi gjerne i mot de!

 

Liker veldig godt at dere legger ut forslagene, men da vil jeg at dere skal svare oss som gir tilbakemelding også!

Selfølgelig, dette har du helt rett i!

 

Det nye designet er for simpelt. Lite bruk av bilde og kontraster. Det bør jobbes mer med å laget et mer strømlinjet design.

 

(..)Nye Gamer.no har gjort dette til dels godt. Kanskje noe å se på.

Angående bildebruk så antar jeg at du mener de redaksjonelle bildene? Dette er jeg helt enig med deg i at er et viktig punkt, men det er ikke noe vi på utvikling umiddelbart kan gjøre noe med. Så i første omgang så har vi nå ikke sett så mye på innhold og bilder, men heller rammeverket til de redaksjonelle sakene vi har på Teknofil. Angående strømlinjeformet design så mener du kanskje et mer symmetrisk design?

Lenke til kommentar

Jeg har laget et forslag som jeg mener er bedre på noen områder:

- Mørkere rød i menylinjen

- To ingresser vertikalt i stedet for horisontalt under Euronics-annonsen

- Flyttet litt på overskrift og tekst på toppsaken

 

Logoen er hentet fra mediehusetdigital.no/bilder og mangler ".no".

 

Menyelementene eller hver ingress nedover på siden trenger et fargeelement, tekst eller ikon som gir designet mer indentitet. Dette virker det som om de fleste av dere savner. Kanskje det holder at "Les mer" vises i uthevet skrift + underline?

 

Og et annet dilemma: "I fokus" er en liste med 3 overskrifter, uten bilde. Vi har bevisst droppet bildet, men det motsier jo seg selv når vi mener at det er fokus-saker og samtidig ikke ønsker å bruke plass til bilde. Bør vi legge "siste fra forum" til høyre for toppbildet i stedet?

 

Har lagt ved det nye forslaget.

Lenke til kommentar

Siden dere nå faktisk har kjøpt opp gamer.no så synes jeg egentlig at alle burde kjøre samme design, men med forskjellige farger som kjennetegner.

 

Det hjelper til å binde sidene sammen, så hvis man besøker først teknofil.no og så gamer.no så tenker du "ahh, disse henger sammen!"

 

Jeg er nå kanskje litt gamer.no fanboy, men jeg synes faktisk designet der er utrolig bra. Vil mye heller at Teknofil sitt design skal endres drastisk, enn at Gamer sitt skal endres.

 

Den nyeste versjonen du postet der er mye bedre, men den mangler fortsatt mye. Ikke bare er det alt for mange forskjellige plasser med informasjon (i fokus, mest lest, artikler om, temasider og de nye bærbare i tillegg til artiklene) Euronics-reklamen bryter også opp linjene og gjør det hele enda mer uoversiktlig.

 

Først har dere den nyeste artiklen som står fint, selv om infoboksene på siden gjør det hele litt rart. Så har dere artikkel to og tre ved siden av hverandre, men på forskjellig høyde. (ikke bra) Personlig mener jeg at de tre infoboksene (i fokus, mest lest og de nye bærbare) burde fjernes og viasat reklamen burde bli flyttet. Heller ha den på siden hvor det er masse plass. (Husk selvfølgelig på å balansere med en reklame på den andre siden.)

Da får dere bredere plass å ha ingress+thumbnail på og dere kan ha flere ved siden av hverandre (på linje!)

 

Skjønner at det er vanskelig, og det er jo ekstremt lett å sitte her på sidelinjen og komme med ren kritikk (peker jo ikke på noen av de positive sidene, men de er der ;) ) men som en bruker vil jeg tro at det vil bli mye lettere. Selvfølgelig er det nok flere som er uenige med meg, så det hadde vært fint å få bekfreftet hva andre synes i tillegg.

 

Edit: Ser kanskje at det ble litt rotete innlegg, men hvis det er noe som er vanskelig å forstå, så er det bare å skrike ut!

Endret av Error
Lenke til kommentar
Angående strømlinjeformet design så mener du kanskje et mer symmetrisk design?

Ja, på en måte. Altså så og si alle elementene har sitt eget oppsett. Noen med en ramme og noen uten. Og igjen menytitler uten understrek og noen med.

 

Og det området neders med redaktørinfo osv. burde få en annen bakgrunn. Dvs. skilles fra resten av siden. Det har egentlig ikke noe med innholdet å gjøre, men er da en informasjonboks. Og siden bakgrunnen er "hvit" burde dere kanskje se på annen fargebruk her. Hvit er god til å ha mye tekst på, men blir det for mye blir det lett for skarpt.

Lenke til kommentar

Vil gjerne debatere på innspillet om at det er sprikende meninger om verken symetriske former er å foretrekke eller ikke.

 

Geometri er skjønnhet. Mønstre kan være ufattelig kompliserte, men ved at de er symmetriske og holder presise former, klarer det nakne øyet å forstå det vakre i det. Andre forstår seg mer på abstrakt kunst, enten de da er genier som klarer å se sammenhenger som for oss andre er skjult, eller om de er rotehoder som kjenner seg igjen i det tilfeldige systemet. Dette er en sammenligning som ikke spotter noen konkrete, siden livet starter nøytralt og utvikler seg derfra, men vi vet strengt tatt hvilken gruppe som holder den store majoriteten ut i fra de to.

 

Mac1.no representerer mange av de verdiene jeg har nevnt til nå. Det mest geniale med siden synes jeg er måten de har arrangert artiklene på. Ved å ta utgangspunkt i at de ikke skriver så mange artikler hver dag, passer det perfekt å kun ha en vertikal rekke dedikert til siste nytt. Hva som befinner seg i sidepanelene til høyre av innhold er ikke så nøye, så lenge det varieres med bilder og tekst, samt at det i stor grad har sentral funksjonalitet som brukeren finner nyttig. Et poeng jeg ønsker å trekke fram er at selv om jeg ved nærmere ettersyn finner punkter jeg selv ville ha forandret på hos Mac1, gir den brilliant bruken av geometrisk symmetri inntrykket av at dette er presist håndverk. Et løfte om kvalitet, kan en si. Etter dette punktet er innhold første prioritet, og der synes jeg at Teknofil allerede gjør det positivt bra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...