Gå til innhold

Xbox 360 garanti utløpt, kan jeg fremdeles sende inn?


Saddlefall

Anbefalte innlegg

Heisann. Kjøpte min Xbox 360 sammen med Gears of War mandag 27. November 2006. Nå har jeg altså fått de velkjente 3 røde ringene. Lurte på å sende den inn og få ny da, men så så jeg på xbox.com når jeg registrerte den der (skrev inn serial nr. osv) at garantien var utløpt. Er ikke garantien fra når du kjøper den, eller er det fra produksjonsdato?

 

Anyway.. kan jeg sende den inn å få tilsendt ny nå? Koster det om man ikke har garanti? Eller lønner det seg kanskje å kjøpe ny?

Evt. fikle med den og prøve å fikse den selv :p Har prøvd håndkle trikset, og den funker ikke veldig stabilt, fryser under oppstart, men noen ganger når den er kald funker den i noen minutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti løper frå kjøpsdato. Men som Einride seier, er reklamasjonstid i Noreg 5 år.

 

# Forbrukerkjøpsloven sier at du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet selger har opplyst ved kjøpet, også gjennom emballasje, annonser og plakater.

# Du kan reklamere på elektriske husholdningsapparater i fem år. I butikken får du oppgitt hvilket serviceverksted du skal bruke. Dette verkstedet opptrer på vegne av selger.

# Verkstedet kan bare ta betalt for undersøkelsen eller reparasjon dersom feilen skyldes deg. Er det snakk om en reklamasjonssak, skal du ikke legge ut penger.

# Reparatøren plikter å vurdere om feilen skyldes dårlig kvalitet, eller om du har brukt maskinen feil.

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.

 

Uansett §§ 31 og 32 kan kjøperen gjøre mangelen gjeldende dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Kjelde: http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html

Greit å lese gjennom den.

Lenke til kommentar

NÅ er det slik at de utivdet garantien for akkurat denne feilen, så i prossessen hvor du registrerer den for reperasjon, huker du ganske enkelt av for feilen "RRoD" i skjemaet. Da får du utvidet garantien din med et år ifht. reperasjon av feilen og da slipper du å ytre ordet "forbrukerett" mer enn nødvendig. :)

Lenke til kommentar

Alright, etter en kjapp mailutveksling til Gamezone, fant jeg ut at siden jeg har kvittering, så er garantien fra kjøpsdato. Xbox.com går utfra produksjonsdato så lenge man ikke har fremvist kvittering. Så da skal jeg ringe MS og håpe at det ikke tar altfor lang tid å få ny.. trenger xbox til Forza 3!

 

PS: Gaz, er du advokat eller? :D Neida, mye grei info der!

Lenke til kommentar

Da er skjebnen til den stakkars boxen min lagt i Microsoft sine hender :huh: Garantien på red rings of death er utvidet da, så det var ikkeno problem. Det skulle ta 4-5 dager å få tilsendt enballasje til å pakke xboen i, og 2-3 uker å få ny tilsendt. Har mine tvil om det kommer til å gå så kjapt, men vi får se!

Lenke til kommentar
Da er skjebnen til den stakkars boxen min lagt i Microsoft sine hender :huh: Garantien på red rings of death er utvidet da, så det var ikkeno problem. Det skulle ta 4-5 dager å få tilsendt enballasje til å pakke xboen i, og 2-3 uker å få ny tilsendt. Har mine tvil om det kommer til å gå så kjapt, men vi får se!

Når min xbox tok kveld etter 3 års tro teneste, tok det nøyaktig 14 dagar frå eg ringde support til refurbished XBOX360 kom tilbake. Så gjekk kjapt då, såfall. :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...