Gå til innhold

Anmeldelse: Hearts of Iron III


Anbefalte innlegg

Makan til anmeldelse... <_<

 

Jeg undrer meg på om anmelderen i det hele tatt har sett litt på hva slags vanvittige resultater som produseres av AI-en.

 

Grunnet "threat"-systemet, som i seg selv er en god idé, men som er implementert svært dårlig, satt for eksempel hele den franske armé og kikket nervøst ut av skyteskårene i Maginotlinjen mens italienske divisjoner marsjerte opp fra Lombardia til Paris. Uten at et skudd ble avfyrt. :rolleyes:

 

Japan blir sendt på hue og ræva ut av Kina cirka en måned etter utbruddet av den Sino-japanske krig i 1937. :huh:

 

Da jeg spilte som USA, kom som ventet første angrep på Filippinene mot Manila. At det kom fra italienske og tyske styrker var noe mer overraskende. At AI-en ikke har noe rekkeviddesgrense for sine skip er helt på tur.

 

Spillet har en haug gode ideer som er halvferdig utviklet, delvis implementert og så glemt.

Threat-systemet er en slik idé, som sørger for at de allierte etter Tysklands annektering av Østerrike og Sudetenland i 1938 vil trekke til seg alt fra Panama til Siam, og Sverige (!!!), Sveits (!!!!!), Finland... :huh::D

 

Jeg er ikke noe tilhenger av at "grand strategy" skal være deterministisk, men det er greit med et visst rammeverk som ikke er helt på et eller annet jorde. :)

 

Nei, spillet er i beste fall en 3 eller 4 i sin nåværende stand. Og kan muligens bli en 8'er etter noe patching og en del mods. Om noen gidder å modde noe som minner om en dårlig planlagt alpha.

 

Spillet er helt fantastisk, men jeg må si meg enig i det med ytelsen. Hvis man registrerer seg på paradox-forumet får man tilgang til en hotfix som ble lansert i går, men spillet er fortsatt for tregt, selv om det hjalp litt. I følge Johan Andersson som er utvikler av spillet skal det komme en fullkommen patch i løpet av 1-2 uker

 

Den beste måten å holde ytelsen noenlunde oppe er å lagre og laste opp igjen med jevne mellomrom. Men, det er klart, når man omtrent skal kalkulere luftfuktighet og regnfall i over 10.000 provinser, blir selv en quadcore sliten etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Makan til anmeldelse... <_<

 

Jeg undrer meg på om anmelderen i det hele tatt har sett litt på hva slags vanvittige resultater som produseres av AI-en.

 

Grunnet "threat"-systemet, som i seg selv er en god idé, men som er implementert svært dårlig, satt for eksempel hele den franske armé og kikket nervøst ut av skyteskårene i Maginotlinjen mens italienske divisjoner marsjerte opp fra Lombardia til Paris. Uten at et skudd ble avfyrt. :rolleyes:

 

Skjønner godt at de klamrer seg til maginotlinjen med sine level 10 fort. Men AIen matcher de tyske divisjonene som gjør sitzkrieg på den andre siden. De har rett og slett ikke nok divisjoner til å fullstendig dekke begge frontene.

 

Japan blir sendt på hue og ræva ut av Kina cirka en måned etter utbruddet av den Sino-japanske krig i 1937. :huh:

Har du patchet CG bugen? Det gjorde at Japan fikk et veldig dårlig utgangspunkt fram til Marco Polo hendelsen. Selv spiller jeg Japan 1936 og må si at Kina var en utfordring.

 

 

Da jeg spilte som USA, kom som ventet første angrep på Filippinene mot Manila. At det kom fra italienske og tyske styrker var noe mer overraskende. At AI-en ikke har noe rekkeviddesgrense for sine skip er helt på tur.

 

Slike ahistoriske hendelser kommer til å skje hele tiden. Spørs helt når dette er og hvem som er i axis campen. AIen jukser ikke på normal så det må være en logisk grunn til at det skjedde. Hvis italia klarte å ta suez kan de sende Regia Marina ned til afrikas horn og ta det derifra. Det at Kriegsmarine kom seg dit virker derimot snedig... med mindre nationalist spain vant borgerkrigen og havnet i axis.

 

Jeg er ikke noe tilhenger av at "grand strategy" skal være deterministisk, men det er greit med et visst rammeverk som ikke er helt på et eller annet jorde. :)

 

Tror du forventer at det skal være en ww2 simulasjon eller noe hoi2 var. Dette er et helt annerledes spill som burde spilles deretter.

Lenke til kommentar

Personlig greier jeg ikke få noen allierte utenom de jeg allerede har uansett hvor hardt jeg prøver. Vichi France f.eks. føler seg umåtelig truet av meg og hopper deretter over til de allierte, som igjen tvinger meg til å gi de en skikkelig omgang juling.

 

Har ett par spørsmål dog: Som tyskland, har noen tips for å sikre seg god tilgang på olje? Forsker alt jeg makter, men det demmer såvidt opp. Og hva er en god måte å få ned dissent, samt få ned muligheten for væpnet opprør? :p

 

Og hvordan er det hærene mine regner ut hvilke tropper de trenger? Når jeg ber f.eks. vest fronten kjempe seg ned gjennom nederland, belgia og videre ned til paris ber de om slagskip, transportskip osv osv. Samme gjelder østfronten. Er jo klin umulig å gjøre seg klok på. Syns selv ideen er god men å be om ett slagskip for å ta sveits blir å ta i litt mye.

 

Angående uventede invasjoner, hos meg ble ikke de franske strendene stormet av amerikanske og britiske tropper, men sør afrika. Hvordan er meg ett under, men de kom nå rett etter jeg hadde sent tropper over kanalen.

Lenke til kommentar

Historisk sikret Tyskland seg olje gjennom gode relasjoner med Romania og oljefeltene ved Ploieşti. Det er nok også mulig å skaffe seg olje gjennom handel med sovjetunionen, persia eller saudia arabia lenge før krigens start. Før de starter å drifte mot allies. (bortsett fra sovjet seff)

 

Enkleste er å bruke IC på consumer goods for å få ned dissent eller forandre en lov eller to. Divisjoner med en Military Police brigade hjelper mot revolt men ikke så mye som i HOI2. Putt de i 2-3 brigade statiske garrison enheter under en okkupasjon i de viktigste byene. Litt usikker hvordan revolt mekanikken fungerer denne veien rundt.

 

Grunnen til at OB West spør om slagskip og transportskip er nok pga det er lettere å komme seg rundt og invadere en port enn å gå igjennom lavlandene. Men her må det altså brukes sunt fornuft :p

 

Vel som om Sør Afrika aldri ledet noen invasjon selv så var sørafrikanske tropper med i nord afrika og kampen om italia. Ironisk nok hadde de begrenset tilgang med menn for militærtjeneste pga deres egen rasepolitikk. HOI3 tar nok ikke med dette aspektet. Uansett, de kan komme seg til frankrike ved å rebasere seg ved hjelp av sine allierte, opp vestkysten av afrika og f.eks i UK hvor de får supplies fra de.

Endret av Uncron
Lenke til kommentar
Personlig greier jeg ikke få noen allierte utenom de jeg allerede har uansett hvor hardt jeg prøver. Vichi France f.eks. føler seg umåtelig truet av meg og hopper deretter over til de allierte, som igjen tvinger meg til å gi de en skikkelig omgang juling.

 

Det å få allierte etter at krigen startet er så godt sopm umulig. Alle landene føler seg så truet at de vil vippe mot cmonintern eller allies. En god mulighet er å skape "puppet states" etter at du har invadert land med mye opprør og lite ressurser. De vil bli med i axis, men de vil også trenge minst et halvt år på å bygge opp millitæret.

Har ett par spørsmål dog: Som tyskland, har noen tips for å sikre seg god tilgang på olje? Forsker alt jeg makter, men det demmer såvidt opp. Og hva er en god måte å få ned dissent, samt få ned muligheten for væpnet opprør? :p

 

De beste oljefeltene(som ikke tilhører sovjet) er vel i Romania og Statene rundt Saudi Arabia. Det jeg gjorde var åTa over Irak, Saudiarabia og de britiske provinsene i området for å så skape "puppet states" av oljestatene, mens jeg beholdt de britiske feltene selv. Mine puppet states vil nå handle med meg uansett og det skaffer meg mer olje enn jeg trenger. Samtidig bygger det økonomien til disse fattige landene og jeg slipper å bry meg oom eventuelle opprør i landene :)

Angående uventede invasjoner, hos meg ble ikke de franske strendene stormet av amerikanske og britiske tropper, men sør afrika. Hvordan er meg ett under, men de kom nå rett etter jeg hadde sent tropper over kanalen.

 

I HOI3 er AI'en veldig agressiv når det gjelder invasjoner fra havet. Selv har jeg hatt minst 4 angrep i Norge og 3 i Europa av USA og diverse. Dette kan lett stoppes med noen garnisjonsbrigader i hver havn siden de er billige å lage og supplere. Også er de sinnsykt gode på forsvar :D

Lenke til kommentar

Vel, jeg gir opp på spillet. Ikke fordi det er for avansert, for all del det er ganske greit sånn sett. Men jeg gidder ikke være barnevakt for idiot generaler som er fullstendig evneveike til å lede hærer. Måtte selv ta kommando over 1 armee for å ta norge og sverige siden ai'en kun stilte opp troppene langs grensen til tross for blitz stance.

 

Fatter enda ikke hvordan hærene finner ut hvilke enheter de trenger for oppdraget jeg gir. Det er jo helt enorme mengder, og som oftest fatter jeg ikke hva de skal brukes til. Den fientlige ai'en ser ut til å være veldig hypp på invasjoner fra bøljan blå mens mine egne ser ut til å ha vannskrekk. Jeg hadde rustet ut vestfronten med transportskip, fallskjermjegere og fly. Så ga jeg streng beskjed om at london skulle erobres...han har sendt 3 infanteri divisjoner og det er alt. Skipene står i havn og fallskjermjegerne piller seg i nesa.

 

Anmelderen hadde også rett om at det var ganske lett å feie europa som tyskland.

 

Har også problemer med spionene mine, jeg får ikke opp national unity samme pokkern hva. Jeg kan stoppe den fra å synke, men ikke øke den.

 

Tror ikke jeg gidder å spille barnepasser noe særlig mer. Ett godt forsøk, men ett par steder syns jeg det blir for dårlig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg tror absolutt spillet kan forsvare en karakter 9 om noen måneder aka om 2-3 patcher, men spillet fortjener knapt karakteren 5 i øyeblikket. Det ble rett og slett lansert med for mange bugs som gjorde spillopplevelsen grusom. Feks de fleste store nasjonen var uspillbare i 1936 pga consumer goods bugen. Det er bare ikke godt nok uansett. Kartet er til tider helt elendig, stalingrad er jo feilplassert til de grader, hvordan er det mulig å plassere en så viktig plass SÅ FEIL?

 

I tillegg til at spillet går i sirup og knapt nok det, og alle de vanvittig ahistoriske tingene som alltid skjer, nei ingen vil ha en historie som er en direkte kopi av ww2 men når finland invadere albania, eller mexico invadere tyskland blir det for dumt. Dette hadde for det første aldri skjedd, i tillegg hadde hverken noen av dissene landene kapasitet. Jeg er klar over at diplomati delen må tas seriøs viss du er tyskland ellers flokker de allierte seg, men den trenge kraftig overhaling synes jeg, at visse nøytrale nasjoner alltid blir med de alliert er litt drøyt. Jeg har heller enda ikke lest om en spansk revolisjon som har vært mer en et par måneder. Slike ting gir ikke mersmak, klart det KUNNE SKJEDD, men hver bidige gang? Uff og uff. Slik spillet fremstår i dag er det et fantasi spill i ei fantasi vær som ligner litt på 1936 men som ikke har noenting med ww2 og gjør, det synes jeg er litt dumt, for all del kan det være paradox si mening, men hvorfor reklamere for det mest realistiske ww2 spillet noensinne?

 

And the list goes on and on.

 

Registrer deg på Paradox-forumet og last ned hotfix'en. Den fikser også consumergoods bug'en.

 

Spansk revolusjon? Referer du til den spanske borgerkrigen? Den skjedde i høyeste grad og varte mange måneder.

 

Uff det var et meget rotete innlegg jeg skrev tidligere, og jeg mente ikke at den spanske borgerkrigen aldri skjedde. Jeg mente at republikaneren alltid vant og at borgerkrigen alltid var over etter et par måneder.

 

Jeg tror ikke det er feil å si at dette er er den svakeste anmeldelsen fra gamer.no på lang lang tid, nesten like svak som spillet i seg selv. Selv etter tre patcher florerer bugsa, og japan kjører opp monster stacks i shanghai, usa kan ha opp til 1000 units i en stack i sitt hjemland, og øya mellom england og frankrike er ikke ukjent for samling av kjempe stacks på begge fronter. Prisen har jo falt noe helt sinnsykt også, og det er ikke noe snakk om 1.4 Virker som paradox nesten har gitt opp. Threat og diplomacy opplegget er jo kaotisk, og alle slenger seg på axis og allies før man knapt får summet seg.

 

Men i det minste vinner franco litt oftere i borgerkrigen i spania. Nei for en skuffelse dette spillet har vært, for en farse. Det er nesten irriterende å se hvor lojale fansene til Paradox er, de forsvarer med nebb og klør, og gjør en kjempe jobb med mods. Jo paradox lager veldig unike og bra spill(etter et flust av patcher) men de som virkelig gjør paradox bra er communitiet. De gjør ofte bugga ok spill, til bra spill.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...