Gå til innhold

Liten CPU-kjøler for E8400 stock i HTPC?


Anbefalte innlegg

Har nettopp gått til innkjøp av HTPC.

 

Valget falt på en HP Compaq dc7800

Link

 

Tingen er at det ser ut til at en E2180 @2Ghz ikke er nok til å kjøre HD-innhold.

Jeg trodde at ett ATI HD2400Pro skulle klare å avlaste CPU nok via Avivo til at dette skulle gå greit, men den gang ei.. "Stuttering" og generelt problemer med sync mellom lyd og bilde. :cry:

 

Dermed har jeg bestemt meg for å bytte ut CPU med en E8400 @3ghz.

Den burde kunne kjøre det meste greit. :)

 

Til denne trenger jeg en CPU-kjøler som er ganske liten og samtidig stillegående (siden PC-en skal brukes i stua). Den bør ha vifte på siden av kjøleren, ikke på toppen, pga. layout i kabinettet.

 

Tips mottas med takk!

 

- J.A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cpu kjølere bråker somregel ikke.

 

EIDT: Skal se når jeg kommer hjem :)

 

Takker :)

Driver og sjekker litt selv, og har litt troen på denne, men den har fått trekk i testy for at den er bråkete testy.

 

Jeg hører ikke at PC-en går slik som den er nå, så det er ett mål å holde støynivået nede på ett minimum. Skal ikke spille noen krevende spill på den uansett.

 

Edit: skriveleif

Endret av jomario
Lenke til kommentar

CPU-kjølere har veldig lett for å bråke idet det blir lagt litt belastning på maskinen, særlig i en HTPC med generelt dårlig kjøling og liten plass for vifter. Det er også (igjen, generelt) dårlig plass for store vifter og du må ofte ta til takke med 80mm vifter. De bråker mer enn 120+mm vifter fordi de må spinne raskere for å flytte den samme luftmengden. Skulle gjerne anbefalt deg en av de på Microplex (veldig god side, har handlet der flere ganger) men vil ikke anbefale noe uten å vite hvor stor fysisk plass du har i kabinettet. :)

Lenke til kommentar
CPU-kjølere har veldig lett for å bråke idet det blir lagt litt belastning på maskinen, særlig i en HTPC med generelt dårlig kjøling og liten plass for vifter. Det er også (igjen, generelt) dårlig plass for store vifter og du må ofte ta til takke med 80mm vifter. De bråker mer enn 120+mm vifter fordi de må spinne raskere for å flytte den samme luftmengden. Skulle gjerne anbefalt deg en av de på Microplex (veldig god side, har handlet der flere ganger) men vil ikke anbefale noe uten å vite hvor stor fysisk plass du har i kabinettet. :)

 

Takk for svar!

 

Kjøleren bør ikke måle mer enn 85-90mm i høyden, fra selve HK.

I bredde kan den gå like langt ut +/- som festene ved sokkelen.

 

Skal prøve å få lastet opp ett bilde eller to.

 

TV.zip

 

Slik det står nå blåser vifta på cpu-kjøleren varmluften inn i den plastkanalen og rett ut foran PC-en, via ei vifte i front. Vifta som sitter på CPU-kjøleren er ei 70x70mm vifte.

 

Edit: Bilde

Endret av jomario
Lenke til kommentar
I min HTPC sitter det en E8400 med stock vifte, et vifteløst Radeon 2600HD og en 120mm vifte i kabinettet.

Strømforsyninga er den komponenten som bråker mest, og det er forsvinnende lite.

 

Den vanlige kjøleren bråker altså ganske lite?

Hmm..kanskje jeg bare skal prøve den.

 

Eneste bekymringen da er at det kan bli litt varmt i selve kabinettet, siden jeg ikke får utnyttet den eksisterende kjøleløsningen.

 

Husker stock-kjøleren som fulgte med Q6600 bråkte ganske mye under load. Trodde det var noe av det samme på E8400..?

Lenke til kommentar
Husker stock-kjøleren som fulgte med Q6600 bråkte ganske mye under load. Trodde det var noe av det samme på E8400..?

Såvidt jeg vet er E8400 bygd på 45nm teknologi og har to kjerner, mens Q6600 er bassert på den eldre 65nm teknologien og har fire kjerner. Selv med de 600mhz ekstra per kjerne er den nok merkbart kaldere enn Q6600. Såvidt jeg vet er det en av de varmeste cpu'ene som bærer Core 2 navnet. Har en E6850 selv (3ghz, 65nm) som holder seg innenfor helt kurrante temperaturer med stock-kjøler. Har temmelig god luftstrømning ellers da (Antec P182, ryddig som fy) som hjelper mer enn litt. Tror det skal gå greit med stock kjøler, selv om det er litt kjedelig å ikke få utnyttet kabinettdesignet til det fulle. :)

Lenke til kommentar

Blir vel så jeg tester stock kjøler først. :)

 

Hvis ikke det fungerer falt jeg litt for denne her, i kombinasjon med denne eller tilsvarende.

 

Får tråle litt bruktmarked/Ebay før jeg evt. biter i det sure eplet og investerer i en ny.

Er vel ikke noen som har en ekstra E8400 eller tilsvarende liggende i en skuff ett sted? :whistle:

 

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Jeg ser du sier at skjermkortet ikke avlaster CPU nok, hvilken kodek bruker du da? Selv bruker jeg en kodek som har støtte for HW-aksellerasjon og ligger aldri over 5% CPU-forbruk. Dette på en Opteron 175. Vil anbefale deg å prøve MPC-HC og bare bruke dens innebygde kodeker.

 

Jeg har prøvd Media Player Home Cinema ja. Det fungerte bedre, men hjalp lite når det gikk sirupstregt i MediaPortal. Der er det vel en annen spiller som er innebygd.

Skal prøve å sette MPHC som ekstern avspiller, og se hvordan det går.

 

 

Ble så jeg gikk til innkjøp av CoreAVC Professional i går kveld, og det gjorde susen. Spiller av en 12gb 1080p MKV, og har kun små problemer av og til med audio/video sync og bildefrekvens. Sliter fortsatt litt med avspilling av den i MediaPortal, men mistenker det blir bedre med den nye prosessoren. CoreAVC hjalp merkbart også her. 720p går smertefritt nå. :)

Regner med at interfacet drar en del kraft også.

 

EDIT: Brukte CCCP-pakken for avspilling, her er det vel ffdshow som tar seg av mye.

 

Ang det med at skjermkort ikke avlaster CPU, så tror jeg det ligger i at GPU rett og slett er for svak til HD-innhold. Etter å ha sjekket GPU-load i GPU-Z, ser jeg at den ligger på rundt 70-95% under avspilling av HD-film. Samme gjelder for CPU.

Er egentlig litt skuffet over skjermkortet (HD2400). <_<

 

Laland: Da tester jeg den nåværende kjøleren. Spandere på Arctic Silver, så blir det spennende å teste Prime95 og sjekke temps. :)

Endret av jomario
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

E8400 drar lett 1080p i software :) Hvis ikke er det noe feil. I HTPCen min har jeg en Celeron E2xxx Dual Core klokka helt ned til 1.2GHz, 9400GT silent og Arch Linux, og drar 1080p video med omtrent 5-10% cpu-bruk :) VDPAU (nVidia sin HW-akselerert video for Linux) + XBMC <3 Hele PCen kosta meg 3000,-

 

Med GLSL-rendering klarer den nesten alt på 720p (var noen ekstremt tunge scener i en film som ga noen framedrops), 1080p dras kun når det spilles av anime, film kan man bare glemme.

Endret av Maister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...