Gå til innhold

Kan man bearbeide og påvirke folks meninger gjennom et spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare undrer på om man kan bedrive propaganda gjennom et spill, altså i så fall måtte det vært i en liten grad, men om man kan få folk til å tenke på en spesiell måte ved at de spiller et spill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det, det er et medium som både film og bøker, og de greier jo lett å vri hodet rundt på folk.

Dessuten kan det jo være noe i noen av alle de anklagene om at spill har fått noen til og drepe andre, og da har du jo et bevis med en gang? Det er riktig nok ikke propaganda, men det er jo påvirkning av hjernen. Men det er en diskusjon vi kanksje ikke trenger ta her.

Skrevet (endret)

Å trekke synonymer med virkeligheten; jeg gjør dette i virkeligheten men dette i et spill og vice versa tror jeg er et ganske betydningsfullt virkemiddel. Moraler, meninger og merkevarer påvirker veldig lett i et spill, særlig hvis det er en naturlig del av opplevelsen. Det gnikker seg inn i underbevistheten og påvirker spilleren med mindre vedkommende er veldig klar over virkemidlene. Ja, jeg tror propogande i moderate mengder kan påvirke spillere. :)

Edit: Og beklager at jeg glemte det, Themanwithaplan, men velkommen til forumet! :)

Endret av Laland
Skrevet

Dette har jo blitt brukt, som t.d. å framheve USA som "the good guy" og USSR som "the bad guy" i Den Kalde Krigen. Mange spel fremhevar denne ganske feilaktige teorien, og dei som bryr seg, men ikkje nok til å sjekke det opp sjølv, ser gjerne på USA som "the good guy", og (no) Russland som "the bad guy"(riktignok ikkje like mykje, men fortsett nokon som trur at verda er sånn)

Skrevet
Å trekke synonymer med virkeligheten; jeg gjør dette i virkeligheten men dette i et spill og vice versa tror jeg er et ganske betydningsfullt virkemiddel. Moraler, meninger og merkevarer påvirker veldig lett i et spill, særlig hvis det er en naturlig del av opplevelsen. Det gnikker seg inn i underbevistheten og påvirker spilleren med mindre vedkommende er veldig klar over virkemidlene. Ja, jeg tror propogande i moderate mengder kan påvirke spillere. :)

Mhm, det er slik at man plukker opp sine verdier i barndommen, ikke sant? Og om man blir sittende å spille en feil type spill, kan jo det få sine konsekvenser? :huh: Men det er jo derfor man har ordninger på det...

Skrevet

Tror barn, som er veldig lette å påvirke, absolutt kan bli ofre for propoganda og gæren lære. Tror ikke det er så mange tilfeller av det her i "vest", annet enn at nazisme og kommunisme er dumme ting, men i Asia og især "sære" land som Kina og Japan med lite ytringsfrihet og drøy sensur påvirker barn veldig mye igjennom alle former for medier, spill inkludert.

Skrevet (endret)

Det er poenget, kommunisme er ikkje ein dum ting. Kommunisme er likheit, ingen skal vere fattige, og ingen rike. Det er ein fantastisk ide, som berre ikkje går i praksis, men dette var off-topig. Poenget mitt er berre at det er feil at man via spel lærar folk opp til å tru at kommunisme er noko teit, og at USA er kule og snille. Mange skjønnar ikkje feilen med dette før dei startar å tenkje sjølve.

Eg vil heller ikkje seie at Japan har lite ytringsfridom, det er eit ganske liberalt land. Kina derimot...

Endret av Flosshatt
Skrevet
Tror barn, som er veldig lette å påvirke, absolutt kan bli ofre for propoganda og gæren lære. Tror ikke det er så mange tilfeller av det her i "vest", annet enn at nazisme og kommunisme er dumme ting, men i Asia og især "sære" land som Kina og Japan med lite ytringsfrihet og drøy sensur påvirker barn veldig mye igjennom alle former for medier, spill inkludert.

Akkurat... kanskje det går an å bruke spill som et slags psykisk våpen på et vis, altså det er jo et medie som når svært mange og som vokser ekstremt raskt :huh: I Japan er det jo liksom en viss lik atmosfære i alle spillene som selges, kanskje man kan få en slags allmenn mentalitet ut av spillene, man får jo en slags makt gjennom alle medier... :blink:

Skrevet
Eg vil heller ikkje seie at Japan har lite ytringsfridom, det er eit ganske liberalt land. Kina derimot...

Jeg er veldig prinsippielt for kommunisme (men jeg vet at det ikke ville fungert. Er for anarki også.) men brukte det som et eksempel på hva spill i vesten ofte undertrykker. Japan mener jeg er sære, ikke på grunn av pressefrihet (kunne kanskje utdypt det) fordi de har en veldig "spesiell" kultur i våre øyne. Det er vanskelig for vestlige produkter å slå igjennom der, japanere virker veldig patriotiske.

Akkurat... kanskje det går an å bruke spill som et slags psykisk våpen på et vis, altså det er jo et medie som når svært mange og som vokser ekstremt raskt :huh: I Japan er det jo liksom en viss lik atmosfære i alle spillene som selges, kanskje man kan få en slags allmenn mentalitet ut av spillene, man får jo en slags makt gjennom alle medier... :blink:

Til en viss grad kan det nok bli sånn, men med alle de forskjellige selskapene som regulerer spillinnhold (PEGI, ESRB etc.) så vil de nok forsøke å luke ut det aller verste. Kina er nok verstingen når det gjelder hjernevasking uten at jeg har noe å bassere det på annet enn hva massemedia sier.

Skrevet

Ja helt klart. Det var noen i midtøsten som laget et 3d fps der man spilte muslim og skulle ta livet av israelske styrker som invaderte. Har ingen kilde akkurat nå, husker bare jeg så en film om det for litt siden.

Skrevet
Ja helt klart. Det var noen i midtøsten som laget et 3d fps der man spilte muslim og skulle ta livet av israelske styrker som invaderte. Har ingen kilde akkurat nå, husker bare jeg så en film om det for litt siden.

Mm, jeg hørte om no sånt.. ikke overaskende? At noen har prøvd liksom, men målgruppen for spillet var sikkert pumpa fulle nok av propaganda til å fylle verdens manglende energimengde fra før, så :o

Skrevet

Om man kutter kontakten til et land for å så gi dem propaganda i spill så vil det uten tvil påvirke og bearbeide dem, men det vil filmer, bøker og lignende.

Propaganda vil fungere i en hver form, problemet og våpenet mot propaganda er så lett som kunnskap. Men ja, man kan bearbeide og påvirke folks meninger gjennom et spill, på samme måte som man kan gjennom film osv, sett da at disse folkene mangler kunnskap om hvordan verden "virkelig" er.

Propaganda vil neppe fungere skikkelig i land som Norge, der vi har nesten fri tilgang på internett og "sannheten".

Skulle skrive mer, men er på vei ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...